Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 29 November 2012

MEE KARI POWER.... :D

Masa majlis hari lahir november di kuang tempohari .. menu utamanya ialah mee kari... mee kari yang kak ngah masak ni memang power... air tangan kak ngah dah macam air tangan masakan emak pulak... ialah kak ngah anak perempuan sulung dalam keluarga.. sejak umur 10 tahun emak dah ajar memasak.. adik-adik pulak dah berderet.. kak ngah memang cekap memasak dan yang paling best sedap pula.. sebab tu abg ngah sayang sungguh dengan kak ngah :D


Tekun betul en suami saya makan hahhaha :D

Ni mangkuk encik suami saya... sungguh sarat dengan
bahan-bahannya dan mangkuk penuh tu...
Hidangan di atas meja... dalam periuk ada lagi tu..
apa kak ngah cakap utk korang tapau gak :P... best
terbaik kak ngah..
Jom kita tengok resepi mee kari kak ngah yg terbaekkk buat kami sekeluarga..

RESEPI MEE KARI POWER











Bahan-bahan:
 1 paket mee kuning - dicelur
 1 paket fish ball
 4 biji tauhu pok
 4 biji telur - direbus & dibelah 2
 3 biji cili merah - dihiris
 3 biji limau nipis - dibelah 2

Untuk kuah:
  5 camca besar  minyak 
  4 camca besar rempah kari daging
  400gm daging- dipotong kecil 
  300gm tulang rawan-direbus
  300gm udang
 1/2 kg-500gm santan pekat
 1 1/2 cawan -agak-agaklah nak pekat
 2 biji ubi keledek – direbus lepas dilenyek hancur
 2 keping asam gelugor
 garam  secukupnya

Bahan-bahan tumisan
 1 batang kulit kayu manis
 2 kuntum bunga cengkih 
1-2 tangkai daun kari 
1 biji bawang besar, 
3 biji bawang putih dan 
2 biji bawang merah di hiris halus. 

Bahan-bahan kisar:

  6 biji bawang merah
  3 ulas bawang putih
  20 tangkai cili kering - direbus
  1 labu bawang besar 

Cara-cara
1.  Panaskan minyak.
2.  Masukkan bahan-bahan penumis, bawang yang telah di hiris dan  bahan2 kisar bersama daun kari.
3.  Kacau sehingga naik bau 
4.  Kemudian masukkan rempah kari dan kacau selama 2 minit.
5.  Masukkan pula daging bersama  ubi kentang dan kacau rata sehingga terbit minyak.
6.  Tuangkan santan, , garam  secukupnya..kalau rasa kuah tu pekat, tambahkan air, ikut kepekatan masing2.
8.  Bila kuah menggelegak, perlahankan api dan renihkan sehingga naik minyak.  Masukkan fish ball, fish cake, taufok dan rasa cukup masinnya.
9.  Biar mendidih semula sebelum diangkat .


Rabu, 28 November 2012

BUBUR PULUT HITAM DURIAN

Bubur pulut hitam durian ni dah lama masak.. masa besday November di rumah mak... sekarang baru nak letak gambar dan resepi.. senang ajer kan buatnya kawan-kawan.. tambahan sekarang musim durian lagi lah bertambah yummy bila di taruh durian...

Bubur pulut hitam durian yang yummy :)

Ni yang dihidang diatas meja...
Sebenarnya.. kak ngah buat satu kilo bubur pulut hitam.. untuk adik beradik tapau bawa balik... bila simpan dalam peti sejuk lagi lah bertambah sedapkan... terasa nikmatnya bila lalu kat tekak tu...

Jom kita tengok resepi yang mudah ini :p

RESEPI BUBUR PULUT HITAM DURIAN










Bahan-bahannya

1 paket pulut hitam  - lebih kurang dlm 1/2 cawan.
1 cawan gula - boleh tambah ikut kemanisan sendiri
2 cawan santan pekat
3 cawan air
secubit garam
5 ulas durian - boleh tambah kalau nak lebih.

Cara2 : 

1)Rebus pulut hitam dengan secawan air sampai kembang. 
2)Bila pulut hitam sudah kembang, masukkan gula, santan, air dan garam. Tunggu sebentar. 
3)Masukkan pula durian. Biarkan mendidih sehingga durian sebati dengan kuah pulut hitam.
4)Siap dihidang dan dimakan :D

Mudah sajer kan... Jom cuba kawan-kawan...

Ahad, 25 November 2012

BLIND DATE LAGI.. ;-)

Hari ni saya blind date lagi dgn blogger cute oven small kitchen.. naz.. comel dan cantik orangnya. Naz ikut suaminya berkursus di Klang, kami jumpa di masjid negeri shah alam, atas urusan apa ye... hehehe.. 

 Kami berjumpa sebab Naz nak beli pure marine collagen... Naz beli set A laicikang 5 peket.. kebetulan saya buat laicikang budak 3 org tu nak minum.. jadi rezeki naz dapat rasa, saya beri 3 bekas air laicikang...
 Saya tak dpt berbual panjang dgn Naz sbb hendak bawa nabil keklinik.. masa hendak keluar rumah nabil terjatuh lalu terantuk pd buju meja. Cepat saya ambil ais batu utk ditekap pada lukanya utk berhentikan darah. Dah janji dgn Naz pukul 2pm.. itu pergi hantar pure marine collagen pd naz dulu...
 Doktor membersihkan luka nabil dan letakan gam.. tak perlu jahit kata doktor.. mujur lah nabil diam aje masa di buat oleh doktor tu...
 Dah siap ditampal dan jgn kena air kata doktor. Nurse tu kata hari ni dah 2 org budak kena, yg tadi terantuk bucu di tandas... jgn lasak lg ye nabil... kata nurse tu... nabil senyum aje..
p/s akak minta maaf ye Naz tak sempat nak bual panjang. terima kasih beli pure marine collagen akak... apa nak tanya call akak ye ;-)

Jumaat, 23 November 2012

SELAMAT HARI LAHIR NOVEMBER

Pada cuti Hari Depavali, kami sekeluarga menyambut ulang tahun kelahiran bagi yang lahir bulan November. Bila dah berkumpul ramai-ramai rumah mak akan jadi riuh rendah...

Majlis dimulai dengan bacaan doa selamat :)

Besday girl Hanna, Qhalisya, Kak Nana, Mama Qhalisya,
Kak long Idah dan Kak cik Shahirah(tiada dlm gambar)
Menu petang itu Mee Kari, Bubur durian pulut hitam, nugget
dan makanan ringan
Pertama kali saya membuat kek
barbie utk Qhalisya, tengok deco
yg comot :( kena belajar lagi
Acara buka hadiah pula :)

Qhalisya dapat kereta sempena besday,
abang dapat motor sebab periksa no 1 :)
Selamat hari lahir semua...Semoga umur kalian dirahmati Ilahi ^__^

p/s sebenarnya saya tak sihat demam selsema, tu entri pendek ajer >_< maaf ye... nak gi tido jap :)

Khamis, 22 November 2012

PELAKON TERBAIK ANUGERAH SKRIN 2012 ^__^

Mama .. kakak takut nak titi..
merangkak boleh tak  :-/
Imbang badan tu elok-elok
meniti titi tu nanti jatuh :P
Awas Nina.. nanti tersungkur, masuk
pula dlm gaung tu nanti
Abang Nabil cepatlah tolong Zaara
buaya nak gigit ni.. jgn tengok jer..
Tolong jangan buka seluar saya...
Eeee.. malu la Nina :P

Dah lama saya dilautan ini... siapa nak tolong..
aduh termenung sudah ;-)
Sedap pucuk daun ni.. yummy :D
Duduk baik2 kat tangga tu ye :D
My twin ;-)
Seronok betul jadi pelakon terbaik Anugerah Skrin 2012 ni... Hahaha semuanya kami lakonkan di iCity Shah Alam Trick Art Museum. Banyak gambar sebenarnya tak larat nak pilih semuanya... lebih 30 gambar ilusi rasanya.. jom kita enjoy didalamnya...


Jom terjah ....  apa yg hendak dilakonkan..
Hampir pukul 10 malam kami disini.. keluar dari situ kami pergi tempat lampu pokok yg sangat canteekk... jom layan cerita bergambar jer ...








p/s Terima kasih kepada LYAfrina kerana telah membuat tutorial-upload-gambar-bila-melebihi. Jadi dapatlah saya upload gambar2 masa percutian kami... nanti nak buat entri percutian di Perak dan Penang ... 4 hari 3 malam :)

Terima kasih juga kepada Nadiah yg telah memberi link ini kepada saya.....

Rabu, 21 November 2012

DURIAN CREPE


Sekarang ni dah musim durian yang banyak... selalu ada jer durian tapi tak banyaklah kan... jual pun main longgok dan bakul jer.. Cuti Depavali tempohari balik Kuang rumah mak... sampai lorong masuk rumah mak, nampak mak  terbongkok-bongkok memilih durian di bonet kereta di depan kedai runcit.. saya pun minta en suami berhentikan kereta dan saya pun joint sama memilih durian yang baru jatuh tu...3 biji RM 10, saya beli tiga longgok tu dan dapat free 1 biji... dapatlah 10 biji... pergghh memang sedap sungguh..

Durian Crepe
Saya pun cuba Durian Crepe yang sekarang terhangat di pasaran blogger ..woo hoo.. saya guna isi durian yang warna kuning ni... lagi lah terangkat...

Bila BW banyak yang tayang durian crepe ni kan.. saya pun tergoda lalu saya pun cuba dari resepi blog Masam Manis kak azlita, namun macam biasa lah saya ada ubahsuai sikit mengikut cita rasa saya sekeluarga... Mohon copy resepi ye kak azlita :D

RESEPI DURIAN CREPE

250 gm tepung gandum
3 biji telur
500 ml santan (saya ganti dengan 500ml susu cair)
1/2 sudu teh garam
1 sudu teh pandan emulco
1 sudu teh pewarna hijau

Satukan semua bahan di atas di dalam bekas
Kacau rata
Masukkan dalam blender dan kisar
Kemudian tapis

Sediakan kuali leper untuk membuat crepe yang tidak melekat
Panaskan hingga kuali benar-benar panas
Oleskan sedikit minyak pada kuali
Kemudian kecilkan api
Tuangkan satu senduk kecil ke dalam kuali dan masaklah adunan tadi hingga menjadi crepe
Adunan tak perlu di balikkan
Bila permukaan atasnya dah kering terus angkat
Buat sehingga habis
Biarkan sejuk.

Durian Filling
By: Nia Kurniasih
Rujukan : Hesti

1 cawan Non dairy Whipping Cream
Isi durian secukupnya

Pukul Whipping Cream dalam mixer hingga kental
Pisahkan isi durian dari bijinya. Lumatkan sedikit

p/s kawan-kawan boleh bantu saya tak.. saya  dah tak boleh upload gambar lagi kerana GB dah penuh..huhuhu  tolong saya macamana nak buat.. terima kasih ye kawan-kawan...

Rabu, 14 November 2012

WW: Jom kita cari


Jom kita main teka teki... ada berapa muka dalam gambar ini :)



Jawapan cari muka :)


Isnin, 12 November 2012

Cuti-cuti sekolah vs cuti-cuti Malaysia

Hari sabtu dan ahad kami balik kg en suami di Felda Bukit Jalur sebagai permulaan cuti sekolah. Kami sampai pukul 1.00 pm. Usai makan tengahari dan solat zohor, aktiviti en suami dan kak nabilah petik buah rambutan. Ptg pukul 3pm kami sempat berkunjung kerumah mak andak dan  mak itam di kg chohong jasin. Selesai magrib kami balik semula ke bkt jalur.
y

Mak sal ni sungguh rajin, pagi selepas masak sarapan dah menyapu halaman rumah, habis keliling rumah, sudah berseri rumah skrg dgn bunga-bunga dipasu, exercise katanya utk keluarkan peluh dan dpt cahaya matahari pagi yg baik, bagus betul maksal jaga kesihatankan ;-)


Inilah sarapan pagi yg sangat
 sedap.. roti canai dan nasi goreng ayam mak sal yg masak, tak sempat nak tolong dah siap aje mak sal masak... nabil sampai tiga kali tambah ... yummy ;-))
Lebih kurang pukul 10am kami pulang ke shah alam sebab nak pergi rumah kenduri kahwin anak en hamid penduduk taman dan di padang jawa, wakil mak andak tak dpt dtg. Bila balik kg mesti singgah tepi jalan beli cencaluk, gula melaka, keropok piring kegemaran nabil, kuih bakar kegemaran en suami...

Dan yg paling saya teruja membeli ialah asam ketuk... mengingatkan saya zaman sekolah dulu... bila budak tiga org ni rasa pun cakap sedap lah mama :p




Jumaat, 9 November 2012

Mama rajin tak ? *__*

Masa dalam kereta saya terfikir-fikir apalah saya nak masak untuk dinner malam ni...
Tiba-tiba keluar pertanyaan dari kakak Nabilah "Mama rajin tak"
"kenapa tanya" soal saya kembali...
" boleh tak mama masak kueyteow sup yang ada kicap tu" tanya kak Nabila semula...
Lepas tu kak Jeeha menyampuk" La yang mama goreng kuewteow dengan kicap dulu, pas tu baru letak sup sayur tu"


Kueyteow Goreng Ladna dan Laichikang Seaweed yang yummy ^__^
Baru saya terfikir... dulu saya ada buat Kueyteow goreng ladna... okey juga cadangan kakak dua orang ni... saya pun singgah kedai Pak Haji cari kueyteow sebab bahan-bahan lain dah ada... Dalam hati senang sikit kerja mama... tak payah masak lauk bagai hihihi..

Hilang penat memasak apabila anak-anak berselera makan.. sambil tu tak sudah Kak Nabilah memuji " Sedapppnyaa mama masak" 

Ini  resepi kueyteow goreng ladna yang mudah sangat dimasak dan cepat dimakan hehehe... mari kita tengok resepi yang mudah itu :-)) 


RESEPI KUEYTEOW GORENG LADNA









Bahan-bahanya:-
Bahan A
Sebunggkus kueyteorw
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar kicap
sedikit minyak

Bahan B
3 ulas bawang putih (ditumbuk sedikit hancur)
2 sudu besar minyak masak
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar kicap
sekeping dada ayam
5 ekor sotong (dipotong kecil)
10 ekor udang 
1/2 batang lobak merah (potong ikut suka anda ye, saya potong bulat berbunga :)
kobis bunga (pun ikut suka nak letak banyak mana.. agak2 lah ye)
5 tangkai sawi (ikut suka juga)
4 biji cili padi dihiris ( saya letak kemudian sebab anak makan kan... )
2 sudu tepung jagung
500ml air
minyak bijan
1/2 kiub perisa ayam
garam secukup rasa

Cara-caranya :-
1) Panaskan minyak dan tumis bawang putih sehingga kunig dan wangi.
2) Kemudian masuk ayam, udang dan sotong.. kacau sebentar
3) Selepas itu masukan sos tiram dan kicap, goreng sekejap, masukan air.
4) Kemudian masukan lobak dahulu, bila dah mendidih baru masuk bunga kobis dan sawi.
5) Selepas itu masukan garam mengikut rasa dan kiub perisa ayam, kemudian masukan tepung jagung yang telah dibancuh terlebih dahulu dengan air.
6)Akhir sekali titikan beberapa titik minyak bijan.
7) Apabila nak makan baru dimasukan hirisan cili padi.. tapi jika nak makan sendiri boleh masak bersama sayuran tadi.

Cara Masak Bahan A:
1) Panaskan minyak, kemudian masukan sos tiram dan kicap. Goreng sekejap lepas tu masukkan kueyteow, kacau hingga sebati. 
2) Angkat dan letakan kedalam manggkuk

SELAMAT MENCUBA ;-D



Khamis, 8 November 2012

Nyanyian di malam hari *__*

Korhh Korhh Korhhh... Nabil  batuk pulak..

Korhh Korhh Korhh ... Sahut kak Najeeha pula... aduh semakin menjadi-jadi

Korhh Korrh Korhh... Jawab Kak Nabilah.. semakin menyanyi dimalam nan sepi....

Ubat batuk dah silih berganti... namun batuk masih tidak reda-reda juga.. Penyudahnya saya cuba pula seaweed campur dengan madu... Alhamdulillah nyanyian di malam hari nan sepi itu tiada lagi sahut-menyahut dan jawab-menjawab oleh si tiga beradik ini..

Ermmm Sedapnya :P

Segelas besar air seaweed dicampur 2 sudu besar madu
penawar batuk budak bertiga ni

Ni pula jus seaweed dicampur dengan 2 sudu besar tropika
sunquid... hehehe semestinya untuk mama ;-)

Masker untuk mama juga ;-))
Dengan  sebunggkus seaweed ini.... 


Hanya RM5.00, saya masak dengan 2.5 liter air, saya dapat 2 gelas besar plastik jus dan 3 cawan kecik, 1 gelas besar seaweed madu dan 2 masker untuk muka.... woo hooo... makin gebus dan mulus lah pipi saya.:))

Untuk cara-cara penyediaannya boleh tengok DISINI ~ CARA PENYEDIAAN

Alhamdulilah, ramai juga yang mencubanya.. maklumbalas banyak di FB dan minta lagi.. ada respon yang emak dia dah hilang rasa kebas-kebas ditangan tu... Alhamdulillah..

Terima kasih Aishah.. beli 2 bungkus seaweed with set laichikang dan 2 bungkus yang 30grm. Saya beri Aishah Jus Seaweed Sunquik... Selamat mencuba ye Aishah :D

Jom kita cuba pulak kawan-kawan ^__^