Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Jumaat, 30 September 2016

YA ALLAH.. Jangan Engkau Jadi Aku Ini Hamba Mu Yg Lalai..😟😌



Assalamualaikum kekawan..
Salam Jumaat yang barakah.. semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi dan dikurniakan kesihatan yang baik jua hendaknya..




Sila baca tanpa ada gangguan bunyi-bunyian dan kalau boleh di dalam bilik berseorangan. PERCAYALAH!! AIR MATA ANDA AKAN MENGALIR TATKALA SELESAI MEMBACA DIALOG INI.

Dialog TUHAN dan manusia
.
Tuhan: "hamba Ku, bangunlah! Lakukan solat malam 11 rakaat!"
.
Hamba: "Ilahi, aku lelah, tidak sanggup rasanya."
.
Tuhan: "hamba Ku, lakukan 2 rakaat syafa' dan 1 rakaat witir saja!"
.
Hamba: "Ilahi, aku lelah dan rasanya sukar bagiku untuk bangun di tengah malam."
.
Tuhan: "hambu Ku solat witir saja.."
.
Hamba: "Ilahi, aku letih sekali, apa tidak ada cara lain?"
.
Tuhan: "hamba Ku, wudhuklah sebelum tidur lalu menatap ke langit katakan YA ALLAH..."
.
Hamba: "Ilahi, aku sudah mengantuk kalau aku bangun nanti mengantuknya hilang."
.
Tuhan: "hamba Ku, tayammum saja di tempat tidur mu dan katakan YA ALLAH.."
.
Hamba: "Ilahi, udara terasa sejuk sekali, aku tak sanggup mengeluarkan tanganku dari dalam selimut."
.
Tuhan: "hamba Ku, kalau begitu sebut saja dari dalam hati YA ALLAH, dan akan kami hitung itu sebagai solat malammu."
.
Sampai disini si hamba sudah tidak peduli kerana tertidur lena.
.
Tuhan: "lihatlah wahai malaikat Ku, bagaimana telah Aku mudahkan semua baginya, akan tetapi dia pergi dari Ku dan tidur tanpa meninggalkan apapun..
Bila datang waktu subuh bangunkan dia agar dia bermunajat pada Ku, Kerana Aku merindukan suaranya."
.
Malakat: "Ya Ilahi, telah kami bangunkan dia tapi dia kembali tidur."
.
Tuhan: "bisikkan di telinganya bahawa Aku menantinya."
.
Malaikat: "Ilahi, dia tetap tidur."
.
Tuhan: "katakan, sudah azan...sebentar lagi matahari terbit. Bangunlah sebelum habis waktu subuh kerana aku ingin memberkati sepanjang harinya."
.
Malaikat: "Ilahi, apa Engkau tidak ingin marah padanya?"
.
Tuhan: "Hamba ku tidak memiliki siapapun selain Aku, Aku menangguh marah Ku menunggu dia bertaubat. Hamba Ku, ketika engkau solat Aku memandangmu, seakan Aku tidak memiliki hamba selainmu... Namun engkau lalai seakan kau memiliki ratusan Tuhan....??!.
.
Betapa PENYAYANG ENGKAU YA ILAHI..
Betapa PENGAMPUN ENGKAU YA ILAHI..
Betapa AGUNG ENGKAU YA ILAHI... Ampuni kami hambaMu yang lemah ini"
.
P/s Sila repost kepada sahabat2 lain semoga mampu mengejutkan hati yang sedang tidur, jiwa yang sakit. Semoga kita istiqamah. In Shaa Allah.

#sekadar perkongsian

Sumber : WhatsApp

Khamis, 29 September 2016

SAMBAL TUMIS SOTONG DENGAN PETAI 😊😉

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya..
Masak sambal tumis sotong dengan petai ni dah lama.. hihihi, tengok ada gambar dalam draft yg belum up entrinya.. ini gara-gara ada petai yg dijual lelong gitu.. murah weyyyy.. 10 papan RM5.00.. jadi dah laki bini suka sangat petai.. teruja lah membelinya.. pastu adik tu extra lagi 2 papan.. apa lagi pesta menu petai lah kami minggu tu hahaha..

Resepinya sama jer macam sambal tumis sotong tu je kekawan.. cuma tambah petai jer kan.. bak kata kak noor.. yg busuk-busuk memang sedap 😄😆.. kita gengs kan kak noor.. kalau dah kilauan emas ni memang sukalah makan ulam ni kan..
Jom intai resepi saya yg mudah ini ..

RESEPI SAMBAL TUMIS SOTONG PETAI

Bahannya :-

  • 300 gram sotong 
  • 5 sudu besar cili kering kisar
  • 1 labu bawang besar dipotong bulat
  • 3 biji bawang merah ditumbuk
  • 2 ulas bawang putih ditumbuk
  • 1 sudu teh asam jawa (saya guna yg adabi tu)
  • 4 papan petai 
  • 1 cawan air ( bancuhkan dengan asam jawa tadi)
  • garam
Caranya :-
  1. Garamkan sedikit sotong tersebut, kemudian goreng sebentar, ketepikan.
  2. Goreng sebentar bawang besar, angkat dan ketepikan, lepas tu tumis cili kisar dan bahan tumbuk hingga wangi.
  3. Kemudian masukan air asam jawa dan petai. Kemudian masukan garam dan sotong serta bawang yg di goreng sebentar tadi. 
  4. Rasakan masinya, jika hendak berkuah sikit boleh ditambah sedikit air lagi.
  5. Siap utk dihidang bersama nasi putih panas... emm dapnya :)
SELAMAT MENCUBA KEKAWAN ^___^


Rabu, 28 September 2016

KEJAYAAN MENUKAR KEHIDUPAN...Muhasabah Diri Saya Juga ..😦

🌷*KISAH BENAR*🌷

Sejak dua tiga hari ni..saya sering ditanya dan mungkin juga dipujuk oleh seorang sahabat fb utk berkongsi rahsia kejayaan menukar kehidupan. ( Dia teman sejak kecil dan dia juga  menyaksikan bagaimana susahnya hidup saya dulu di kampung ).
.
Saya katakan padanya...saya tidaklah berjaya manapun tapi dia tetap memujuk. " Apa salah kongsi rahsia pun. Mana tahu boleh tolong kawan lain pulak," katanya.
.
Ok..saya setuju tp  saya katakan padanya.."saya tak berkongsi rahsia tapi mahu berkongsi cerita. Kau mesti baca citer aku sampai habis,".
.
Untuk sahabat saya itu...sila baca kisah ini.
.
Arwah mak saya meninggal dunia pada 2004 akibat kanser. Sejak disahkan menghidap kanser paru2 pd 2001..kesihatannya mula turun naik. Sepanjang tempoh itu..arwah menjalani rawatan kemoterapi selain kami berusaha secara alternatif. Dan alhamdulillah..walaupun doktor jangka hayat arwah cuma setahun..tp arwah mak saya survived hingga 3 tahun.
.
Sepanjang arwah sakit..selain abah dan adik2 yg menjaganya..saya dan suami juga akan mengambil alih tugas itu sekiranya arwah buat kemoterapi di HKL atau HUKM. Penat menjaga org sakit ni tp suami saya akan marah kalo saya merungut. " Itu emak awak tau. Bukan kawan2 awak. Jangan sesekali mengeluh depan mak" katanya.
.
Suatu hari..semasa di kampung..arwah mak saya terbuang air besar di atas katil manakala najisnya juga jatuh bersepah. Tahu apa suami saya lakukan? Dia mengelap najis itu tanpa rasa jijik dan menyuruh saya membersihkan arwah mak di bilik air. Sewaktu memandikannya..arwah mak berulang kali minta maaf tapi saya katakan.." buat apa nak minta maaf. Mak bukan buat salah pun. Sekadar terbuang najis..benda kecil je".
.
Ketika itulah juga..saya lihat arwah mak saya menangis dan dia berdoa dengan kata2 yg tak mungkin kami lupakan sampai bila2.
.
" Ya Allah..ini adalah anak2 aku yg berbakti kepada aku sepanjang aku sakit. Ini adalah anak2 aku yg tidak pernah berkeluh kesah. Ini anak2 aku yg sanggup mengotorkan tangan untuk najisku. Saksikanlah...aku berikan keredhaan aku sebagai seorang ibu dan Kau limpahkanlah seluas2 rezeki dan kekayaan pada mereka hasil bakti mereka padaku". Saya dan suami terus terkedu.
.
Tiga minggu selepas itu arwah mak saya meninggal dunia dengan kata2 akhirnya yg disampaikan pd abah bahawa dia sudah mengampunkan semua dosa anak2, menghalalkan segala pengorbanan serta air susunya. Anak2 tidak berhutang satu dosa pun padanya.
.
Utk sahabat yg bertanya itu...inilah kisah bagaimana kehidupan saya bertukar. Bukan kerana saya kawen dengan anak orang kaya kerana suami saya bukan anak yg suka menumpang pd kesenangan ibu ayah. Tapi kami merasai segala nikmat rezeki itu berkat doa dan keredhaan seorang ibu.
.
Saya selalu nasihatkan pada sesiapa...jgn berkira langsung dengan ibu bapa. Bukan mahu membangga diri tapi sejak saya kahwin...saya langsung tidak ambil pusing berapa yg suami saya peruntukkan utk ibunya. Berilah berapa saja dan saya tak pernah buka mulut.

Pernah satu ketika...suami  beritahu dia mahu memberi semua duit hasil penjualan ayam pd ibunya sebagai hadiah. Mmg rasa sedikit terkilan tp suami saya beritahu...redhalah.Nnt akan ada rezeki lebih luas utk kami.

Sebenarnya...utk memperoleh pahala..tidak perlu kita mengangkat senjata di medan perang sebaliknya jika masih ada ibu bapa kandung atau mentua...berbaktilah pada mereka. Walaupun mereka cerewet...atau seperti kebudak budakkan yg mungkin boleh membuatkan kita rasa kecil atau panas hati... berlapang dada lah. Pengorbanan ibu bapa membesarkan kita  lebih besar berbanding rasa hasutan hati itu.
.
Saya dan suami percaya rezeki itu datang dari Allah tapi kami juga percaya doa dan keredhaan ibu bapa  jugalah  yg akan membuka lorong2 rezeki itu. Kerana doa ibu bapa tiada hijab dengan Allah. Gembirakan mereka dan ins sha Allah mereka akan mendoakan yg terbaik utk kita.

Perkongsian: Ruhaiza Rusmin

Sumber : WhatsApp

Raikan Cinta Anak Geng Sekolah.. 😍😍😙 ^__^

Assalamualaikum kekawan..
Semga kita semua berada dalam rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yang baik jua hendaknya..

Pada hari Ahad 25.9.2016 memenuhi undangan perkahwinan anak geng sekolah.. menyambut 2 menantu sekaligus.. Seorang menantunya dari obesi lah ye .. tu Normilah kata "Korang jangan terperanjat ye, menantu aku seorang ni dari obesi, pastu gelap pulak" hahhaha ada-ada jer ko ni Milah.. dah itu jodoh dia kan.. Normilah sekeluarga tinggal di Perth Australia.. Jadi anak dia yang seorang tu nurse.. jadi berkenan pulak si hitam manis yg berbangsa negro, lupa lak nak tanya milah negara mana asal menantunya tu.. seorang doktor di hospital yang sama anak milah tu bertugas.. seorang lagi menantunya dari gombak.. anak milah ni dua-dua perempuan...

Normilah yang bertudung hitam baju coklat tu.. apabila macam ni lah dapat jumpa kawan-kawan sekolah balik.. siap lah berpelukan kami ni .. cerita macam2 hahaha..

Ini group pertama datang saya sempat berjumpa dijalanan .. saya sampai mereka dah nak balik dah.. gambar2 ni ambil dari grup wasap lah.. saya sampai pun dah 1.30pm.. jumpa group yg sampai sama jer lah.. 

Ini goodies dari Milah.. lapik masa kita nak makan tu, coklat dan wafers untuk anak2 dan telur pindang tu dan juga bahulu coklat urai.. suami Milah ni asal Johor.. best telur pindang tu dah lama saya tak makan.. anak2 pun baru merasa.. ada rasa rempah lah mama tapi sedap..

Disitu ada disediakan booth untuk bergambar.. ini memenuhi kehendak kak Nabilah lah.. Nabil rendah terpaksa diangkat oleh en suami utk kena pada kamera tu.. kalau tidak nampak kepala ajer.. hihihi..
Meriah sungguh kenduri kahwin anak-anak Milah..
Semoga ikat perkahwinan kekal hingga ke syurga dan berbahagia hingga ke akhir hayat..


Selasa, 27 September 2016

AlFatihah.. Kehilangan Murabbi Ustaz Mohd Fadzhli Al Yamani..

Assalamualaikum kekawan..
Satu satu kita kehilangan murabbi.. sebelum ni Datuk Ustaz Dr Harun Din..
Sekarang ustaz Mohd Fadzli Al Yamani yg selalu ke udara di radio Ikim.. 
Almarhum adalah panel tetap rancangan Tahsinul Ibadah yang diterbitkan setiap Khamis, 10.15 pagi hingga 11.00 pagi di stesen radio IKIMfm sejak Januari 2014.


*Asslm.. Dukacita dimaklumkan yg dikasihi Ustaz Mohd Fadzli Al Yamani Kg Baru telah kembali ke rahmatullah.. sama2lah kita doakan rohnya dirahmati Allah. Ameen Allahumma ameen.. Al Fatihah..*

Di bawah adlh info drpd anak Allahyarham.. Sy juga baru call Ustaz Ahmad Yamani utk pengesahan..
Disertakan printscreen beserta salah 1 gambar kiriman Allahyarham dlm wasap al faqir bsama beliau tak sampai 48 jam yg lalu (ahad)..
~ Sanusi 'al khadam'. 4.29am SELASA 27/10/16
_________________

"Assalamualaikum..
إنا لله وإنا إليه راجعون. الفاتحة..
Saya Muhammad Abdurrahman bin Mohd Fadzli dengan ini ingin memaklumkan bahawa ayahanda saya Ustaz Mohd Fadzli Al Yamani telah kembali ke rahmatullah pd pukul 12.30am waktu Malaysia di Guangzhou China. Arwah jatuh di airport Guangzhou semasa menunggu bas ke hotel.
Jenazah akan dikebumikan di Guangzhou China.

Semoga roh arwah dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama para solihin..

Al fatihah.."


Allahu .. hebatnya murabbi Ustaz Mohd Fadzli ... dapat dikebumikan disebelah makam sahabat Nabi Sayyiduna Saad Bin Abi Waqas RA..
Ya Allah.. rahmati.. ampuni.. maafkan beliau tempatkan didalam syurga Mu..

RENDANG AYAM PUCUK UBI 😆😊

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yang baik jua hendaknya..

Buat rendang ayam pucuk ubi ni masa malam sabtu tu.. sebab hari sabtu saya ada training kat tempat kerja.. kena fikir juga anak2 yg tinggal dirumah.. jadi saya masak lah rendang ayam.. pagi tu dorang makan mee goreng.. kakak nabilah ada jadi boleh lah tinggalkan.. yg najeeha ada tuisyen intensif PSRA di rumah ustazahnya .. siap tidur sana lagi.. hari ahad baru balik...

Kali ini saya regukan dengan pucuk ubi, ini gara-gara kawan saya wasap dalam geng grup suka masak tu.. memang sedap kekawan.. boleh ganti pucuk maman lah kan.. Kebetulan kak ngah saya bagi ayam kampung sebelum raya haji tu hari .. tapi tak sempat pun masak masa raya haji tu.. 
Jom intai resepi saya yg mudah ni..

RESEPI RENDANG AYAM PUCUK UBI
Bahannya :
- 1 ekor ayam dipotong ikut size anda suka.
- 1 kilo santan pekat
- 150gram kerisik
- 2 btg serai di ketuk.
- 2 helai daun kunyit dihiris halus
- 1 keping asam gelugor
- 1 biji buah pala ditumbuk
- 3 helai daun limau purut
- 1 Ikat pucuk ubi ~ dicelur dulu kemudian tos kan
- Garam secukup rasa.

Bahan kisar :
- 5 biji bawang merah
- 4 ulas bawang putih
- 2 inci halia
- 2 inci kunyit hidup
- 1 inci lengkuas
- 3 btg serai dihiris halus
- 1 mangkuk kecil cili kering yg telah dikisar.
- Air secukupnya.
Satukan semua bahan diatas dalam pengisar dan kisar halus.

Caranya :-
1. On periuk noxxa dan tekan butang stir fry. Masukan minyak dan tumis bahan kisar hingga naik minyak. Off periuk dgn menekan butang on/off tu.
2. Masukan ayam dan gaul mesra, lepas tu masukan asam keping dan santan , kacau mesra lagi.
3. Kemudian ON periuk semula , pasang penutup rapatkan , pusing tombol pressure dan tekan high pressure set sehingga 7 minit. 
4. Bila dah berbunyi , pusingkan nob kearah steam dan biarkan wap keluar sebelum membuka penutup.
5. Oleh kerana saya hendak rendang yg kering , tekan butang stir fry tu. Bila tinggal sedikit kuah masukan  buah pala, kerisik, serai dan daun kunyit yg di hiris tadi . Kacau sebentar , kemudian masukan pucuk ubi dicelur tadi. Kacau lah sehingga kering yg dikehendaki.
6. Kemudian bila dah elok kering boleh lah di off kan periuk tu. Siap utk dihidang.



Memang sekejap aje masak guna noxxa ni kan.. pukul 10.00pm semua dah siap.

Sebelum saya merendang tu saya rebus dulu nasi impit .. guna noxxa juga.. 25 minit dah siap.. caranya disini rebus nasi impit by noxxa.
Usai saya memasak tu.. apa lagi kakak nabilah pun merasmikannya.. dia kan pembantu saya.. tolong goreng kelapa dan tumbuk kerisik lagi heheheh.. jadi dia kata patut kakak rasa dulu ni.. wala wala memang sedap mama.. pucuk ubi ni pun sedap regunya.. nanti saya nak buat rendang pucuk ubi ajer lah macam Kak Noor blogger Bicara Kak Noor tu.. sedap tengok.. arwah mak pernah buat guna pucuk paku.. dulu pucuk paku petik tepi sungai jer senang lah.. sekaran secekak kecik pun dah RM2.50 seikat kan..

Isnin, 26 September 2016

SERAM Datang Lagi... 😆😊 Doa Kan SYAZA NAJEEHA Dipermudahkan..

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya...
Hainom weeyyy.. seram CH datang lagi.. kali ni seram untuk exam PSRA pulak.. 
 Legasi Nur dan Kayu Manis , hang seram juga ke.. Semoga anak2 kita dipermudahkan untuk menjawab peperiksaan PSRA ni :)

Wasap cikgu ni lagi saya seram juga.. tak boleh lewat ambil sebab kat situ dulu ada cubaan menculik anak-anak.. 😵😭😭 takut dengar culik2 ni kan.. depan rumah tunggu van sekolah pun kena culik tu.. dah tingkatan 3.. kira besar tu kan.. apa lagi anak saya yg baru darjah 6 ni..
Ya Allah.. lindungi lah anak2 kami dari segala yg memudaratkan.

Tengok jadual periksa yg najeeha bawa balik .. exam nya mula pukul 2.40pm hingga 4.40pm. Jadi saya ambil cuti halfday petang selama 5 hari tu.. jadi sebelah pagi tu saya masuk kerja dulu. Siapkan apa yg patut diofis ni dulu.. macam ni lah kalau ibu yg bekerja.. kena fikir dua2 sekali.. semoga dipermudahkan urusan saya pada minggu ini..

Seminggu ni saya akan mula bertafakur diatas sejadah memohon doa agar dipermudahkan Syaza Najeeha untuk menghadapi peperiksaan..
Kita telah berdoa.. berusaha dan akhirnya bertawakal.. redha apa jua ketentuan Allah..


Ahad, 25 September 2016

BAIK KAH.... Saya ???? 😌😌

Salam petang Ahad kekawan..
Renungan buat diri saya juga 😌😔 semoga saya sentiasa bermuhasabah diri..



السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُاللهِ وَبَرَكَاتُهُ - *_BAIK KAH, Saya ?_*

*"Baik kah saya"* walaupun selalu sholat 5 waktu serta tepat pada waktunya

*"Baik kah saya"* walaupun telah berhaji & umroh beberapa kali

*"Baik kah saya"* walaupun telah bersedekah setiap hari

*"Baik kah saya"* walaupun hari-hari kita memberi nasihat dan teguran kpd orang lain yang berbuat salah.

*"Baik kah saya"* walaupun sudah pakai jubah, berjenggot dan menutup aurat dengan sempurna.

*"Baik kah saya"* walaupun setiap malam sholat Tahajjud, Witir, Hajat dan zikir

*"Baik kah saya"* walaupun  tiap hari ke masjid atau musholla utk shalat & menambah ilmu.

*"Baik kah saya"* walaupun setiap saat kita update status berunsur nasihat dan dakwah.

*"Baik kah saya"* walaupun setiap saat kita menolong orang lain.

*al-Quran, surah an-Najm ayat 32:*

فلا تُزٓكُّوْا آنْفُسٓكُمْ هُوٓ آعْلٓمُ بِمٓنْ اتّٓقٓى

*_"...........Janganlah kamu menganggap diri kamu suci (orang baik) karena Allah-lah yang lebih mengetahui siapa yang benar-benar bertaqwa_*

Aisyah (ra) ditanya orang *"Siapakah orang yang buruk?" dijawab olehnya "yaitu orang yang merasa dirinya baik". Beliau ditanya lagi "Siapakah orang yang baik?", maka dijawab "yaitu orang yang merasa dirinya buruk"*.

*_JANGAN MERASA DIRI KITA LEBIH BAIK DARIPADA ORANG LAIN._*

Karena kita takkan pernah tahu dimanakah dan bilakah saat *HATI* kita *IKHLAS* melakukan amalan-amalan soleh, menasihati orang serta beramal ibadah lain yang bakal diterima oleh Allah Swt.

*Kita tak tahu amal manakah yang Allah terima.*

_Selalu letakkan diri kita dalam keadaan :_

*_"Aku banyak kekurangan dan kelemahan, semua orang lain lebih baik dari aku karena hati manusia masing-masing hanya diketahui Allah"_*.

*_"Akulah yang paling buruk dikalangan manusia. Aku sedang perbaiki diriku dan mencoba menjadi berguna bagi orang lain._- AMIIIN YRA
👍.

Sumber : WhatsApp

Sabtu, 24 September 2016

SOS LADA HITAM



Sos lada hitam

Bahan-bahan ( ramai org boleh cicah )

2 sudu butter
1 1/2 sudu tepung gandum
sebiji bawang besar(potong dadu)
sebiji tomato (potong dadu)
seketul kiub ayam knors
2 cawan air
sedikit kicap pekat
sedikit sos cili/sos tomato
garam dan gula secukup rasa
1 sudu lada hitam(tumbuk halus)*boleh lebihkan amaun ikut selera
tepung jagung(standby)

Cara-cara

Cairkan butter dengan api kecil.
Apabila cair masukkan tepung gandum dan kacau sehingga perang
Kemudian masukkan bawang dan kacau sehingga naik bau wangi.
Masukkan kiub ayam dan kacau.
Masukkan air tadi dan kacau. Tambah sos cili(amaun ikut suka nak pedas atau tidak). Kacau hingga sebati.
Tambahkan kicap pekat sedikit demi sedikit. PERHATIAN jgn sampai hitam sgt, agak2 kecoklatan dah cukup.nanti tk cantik bile dihidang..apabila masak sos akan lebih likat dan hitam.
Masukkan tomato yang telah dipotong dadu tadi dan kacau
Tambahkan sedikit gula dan garam secukup rasa
Masukkan lada hitam yang telah ditumbuk tadi sedikit demi sedikit. Kacau hingga menggelegak.
Jika sos kurang likat, masukkan tepung jagung yang telah dibancuh dengan air sedikit demi sedikit sehingga agak-agak likat.Apabila sejuk sos akan lebih likat.
Boleh dihidangkan semasa bersama kambing panggang.

Sumber : Facebook

Jumaat, 23 September 2016

RESEPI SOTONG GORENG SUMBAT BLACKPEPER😊😆

Salam petang yg ceria kekawan :)


Masak sotong sumbat blackpeper ni dibuat sepenuhnya oleh chef Nabilah masa cuti sekolah tu, saya pergi menghantar Najeeha tuisyen sekolah agama untuk exam PSRA.. 
dah mula lah mama nya SERAM balik isnin hainom oiii..
saya pula ada appointment doktor pagi tu juga.. Alhamdulillah tyroid saya semakin baik.. jadi habis chek darah dah pukul 12.30tghri..

Saya bagi resepi yg mudah ni jer.. nabilah ni kan bab-bab masak ni memang dia suka.. pastu saya tengok cantik pulak dia deco sotong tu.. bulat kembung sumbatnya hahaha..
Sedap weyyyyy... 
Jom intai resepi yg mudah ni..

RESEPI SOTONG SUMBAT BLACKPEPER
Bahannya :-
- 12 ekor sotong sederhana besar
- 1 biji kentang - dipotong dadu
- 1/2 sudu teh lada sula
- 1 biji telur
- 4 sudu besar sos lada hitam
- 1 sudu besar sos tiram
- 1biji bawang merah 
- 2 ulas bawang putih. ditumbuk kedua bawang ni
- 1 sudu besar cili merah kisar
- garam secukup rasa

Caranya :-
1. Janggut sotong dan kepalanya potong kecil-kecil, kemudian tumis cili merah kisar hingga wangi.
2. Kemudian pecahkan telur kedalam cili tumis, hancur-hancurkan, lepas tu masukkan kentang yg dipotong dadu tadi. Letak sedikit air untuk mengempuk kentang sampai kering. Tutup api ketepikan. Sejukan.
3. Kemudian kunyit dan garamkan sotong, kelar-kelar sedikit kulit sotong tu. Lepas tu sumbat bahan yg digoreng kedalam sotong tadi, kemudian sematkan dengan lidi supaya bahan sumbat tak terkeluar masa goreng. Buat sehingga habis sotong tu.
4. Lepas tu goreng sebentar sotong tersebut, dah agak2 kekuningan boleh diangkat. Buat sehingga habis. 
5. Kemudian tumis bawang yg ditumbuk dengan minyak goreng sotong tadi, kurangkan dulu minyaknay.
6. Lepas tu masukan sos blackpeper, sos tiram, lada sula dan masukkan sedikit air, masukan sedikit garam.
8. Perasa segala secukup rasa masukan sotong yg telah digoreng tadi, kacau sebati dan angkat. 

Tadaaaaaa... siap sotong sumbat blackpeper yg sedap ini kekawan..
Jom cuba masak petang ni hihihihi..
Nabil cukup suka.. 

Kenapa Perlu Kebumikan Jenazah Ditempat Dia Meninggal..

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya
Mengapa Almarhum Tuan Guru Dato Dr Haron Din berwasiat dikebumikan di tempat beliau menghembuskan nafas terakhir? Inilah jawapannya. Akhirnya kita bertemu perbezaan yg ketara antara org yg berilmu dan yg jahil.
------------------------------------------
روى الإمام أحمد والنسائي وابن ماجه من عن عبد الله بن عمرو رضي الله عنهما قال :
مات رجل بالمدينة ممن وُلِد بها ، فصلى عليه رسول الله صلى الله عليه وسلم ، ثم قال : يا ليته مات بغير مولده  قالوا : ولم ذاك يا رسول الله ؟ قال : إن الرجل إذا مات بغير مولده قيس له من مولده إلى منقطع أثره في الجنة .

Imam Ahmad , an-Nasa'i dan Ibnu Majah meriwayatkan daripada Abdullah bin Amr Radhiyallahu 'Anhuma telah berkata :
" Seorang lelaki kelahiran kota madinah meninggal dunia di Madinah. maka Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam telah menyembahyangkan jenazahnya.
Baginda kemudiannya bersabda :
" Alangkah baiknya andai kata beliau meninggal dunia bukan pada tempat kelahirannya".
Mereka  ( para sahabat ) bertanya :
" Kenapa begitu ya Rasulullah? ".
Baginda bersabda :
"Sesungguhnya apabila seorang lelaki meninggal dunia bukan pada tempat kelahirannya,  akan dihitungkan ( ganjaran pahala seluas ) jarak antara tempat kelahirannya hingga ke tempatnya di syurga.

[ HR. Ahmad, an-Nasa'i dan Ibnu Majah)

Dalam Islam, di mana kita meninggal maka di situlah pusara kita. Kita ditegah mengangkut mayat tersebut untuk dibawa ke tempat lain. Banyak antara kita berbuat begini. Mayat diterbangkan beribu batu, sebelum diterbangkan, mayat itu akan tersimpan lama di rumah mayat.

Ini menyiksakan mayat. Hatta jika orang Kelantan yang meninggal di KL dan kemudiannya diangkut untuk dikebumikan di KB, itu pun sudah tidak tertanggung siksa pada si mayat. Sebenarnya kalau kasih kita padanya ialah dengan mengkebumikan dia di tempat dia meninggal. Itulah kasih sebenarnya, mayat itu kalau boleh bercakap dia akan beritahu warisnya supaya jangan bawa dia pulang. Sebab Allah suruh dia dikuburkan di tempat dia meninggal.

Pada saat kematian pun mayat itu dipaksa melanggar perintah Allah. Menyegerakan pengkebumian adalah perintah Allah dan dikuburkan ditempat kematian juga adalah perintah Allah. Mengapakah mesti kita bawa dia (mayat) pulang, dia bukan milik kita, dia adalah milik Allah dalam erti yang sebenarnya, maka semestinyalah kita yang hidup kena faham dan kasihan padanya supaya jangan melanggar perintah Allah.

Bila nak bawa balik ke kampung, maka azab pada mayat yang belum dikebumikan semakin bertambah2, contoh, dasar kerajaan US ini bila mayat itu nak diterbangkan. Peraturan penerbangan Amerika ialah sebelum mayat itu dibawa menaiki pesawat, maka segala cecair dalam tubuh mayat termasuk otaknya akan disedut supaya memastikan mayat itu betul2 kering (on medical ground). Lepas itu dikeluarkan sijil kelulusan untuk naik pesawat. Tidakkah ini suatu siksa pada mayat orang yang kita kasihi. Cecair dalam tubuhnya itu adalah sebahagian dari anggotanya yang menangis2 mahu dikebumikan bersama jasad, tetapi telah disedut dan jasad pula dikimiakan. Alangkah malangnya. Ini semua kerana gara2 dan kehendak waris2 yang mahu mayat itu dibawa pulang.

Kalau ini disebabkan kita maka kita akan ditanya nanti. Perkara ini perlu difahami dengan sungguh. Kalau melanggar ketetapan Allah, maka beginilah jadinya dan akibatnya ada waris2 yang berkata,”Kalau arwah meninggal di Mekah, tidak mengapalah dia ditanam di Mekah, tetapi ini di Amerika..?!”.

Kita kena faham, kemuliaan, mayat atau kubur itu tidak tergantung di mana kubur itu terletak. Kemuliaan dan keselamatan mayat di alam Qubur adalah tergantung kepada taqwa dia kepada Allah semasa hayatnya. Kubur di Mekah sekalipun kalau hidup menentang Allah, maka itu bukan boleh dijadikan pelindung. Kita kena ingat walau mati di mana sekalipun, kubur yang akan menjadi salah satu dari Taman2 Syurga atau salah satu dari lubang2 neraka, adalah bergantung, insya’Allah, kepada sejauh mana kita hidup mengikut hukum2 dan perintah Allah. Orang islam yang faham, dia sanggup mati dan ditanamkan dimana2 sahaja sebab bumi ini semuanya hak mutlak Allah Taala dan di mana2 sahaja dia boleh beristirehat setelah dia hidup sebagai seorang hamba yang soleh/solehah yang bertaqwa, insya’Allah. Marilah kita sama2 ambil iktibar… Wallahua’lam bissawwab.

Share Sebanyak Mungkin Info ini, Tidak menjadi Satu kerugian Untuk anda Share Hal ini..Ilmu Perlu di kongsi .Jangan setakat Like Sahaja..1 Like & 1 Share Adalah Perkongsian Ilmu...

Sumber : WhatsApp

Khamis, 22 September 2016

KEROSAKAN BUAH PINGGANG.. Cara Mengatasinya..



KEROSAKAN BUAH PINGGANG

Penyakit kerosakan buah pinggang atau kidney failure sudah menjadi tidak asing lagi utk rakyat Msia. Dulu kita selalu dengar kencing manis, darah tinggi, kolesterol, lelah dan lain2 lagi. Tetapi sekarang ni penyakit kidney failure boleh dimasukkan dlm senarai ini. Malaysia merupakan negara TERTINGGI DIDUNIA yg mempunyai pesakit buah pinggang akibat kencing manis (Diabetic Nephropathy). Akibatnya berlumba2 lah syarikat2 pengeluar mesin dialysis dan segala barangan disposable dialysis yg berkaitan utk datang 'melabur' di Malaysia sbb pulangannya amat lumayan.

Rakyat Malaysia dianggap sebagai 'lubuk' utk pelaburan yg sangat menguntungkan ini.

Persoalan di sini.......

Kenapa org Malaysia, buah pinggang nya sangat terdedah @ 'vulnerable' utk dapat sakit buah pinggang ?

Saya telah berkecimpung dalam bidang dialysis ini sudah hampir 8 tahun. Selama 8 tahun saya mencari jawapan utk persoalan ini.....dan akhirnya saya rasa saya dah dpt jawapan utk soalan ini.

Jawapan nya .......PEMAKANAN RAKYAT MALAYSIA.

Ya .....pemakanan.....kita terlalu bebankan kidney kita dengan makanan yg terlalu byk sumber 'animal protein'.

Setiap hari kita makan 3 kali sehari ....dan setiap menu makan kita MESTI ada AYAM, DAGING, TELUR DAN IKAN.

Akibat daripada tiga hidangan 'animal protein' setiap hari menyebabkan kidney kita akhirnya 'malas' nak kerja kerana bertahun2 dibebankan dengan kerja kuat dan akhirnya telinga ini terpaksa dengar dari doktor satu ayat yg sangat ditakuti oleh kita semua iaitu..."buah pinggang Encik dah rosak dan kena buat rawatan cuci buah pinggang 3 kali seminggu selama 4 jam setiap kali SEPANJANG HAYAT".

Hancur remuk hati ini apabila dengar pernyataan mcm ini dari doktor dan tersenyum lebarlah syarikat2 pembuat mesin dan segala peralatan dialysis.

Pesakit kencing manis perlu buat 2 perkara utk elak jadi 'bahan pulangan utk pelaburan syarikat asing ini' iaitu

1. kawal kadar gula dalam darah mereka
2. kawal pengambilan protein haiwan.

Cakap memang senang ....tapi bagaimana caranya .....

Secara ringkasnya :-

Kawal paras gula dengan :
1. Sarapan dengan bubur talbinah (sejenis bubur barli)
2. Tukar beras putih kepada beras perang.
3. Tukar gula putih kepada 'coconut sugar'. 'Coconut sugar' DIJAMIN TIDAK AKAN TINGKAT PARAS GULA.


Kurangkan beban kidney dengan :

1.  BERHENTI MAKAN AYAM, DAGING DAN IKAN (kalau boleh). Tukar sumber protein anda kepada protein sayuran. Anda dijamin tidak akan kekurangan protein dlm badan.

2. Jangan sesekali minum air sejuk pagi2 dengan perut kosong krn ini terbukti boleh merosakkan kidney.

3. Bekam atau cupping therapy atau Hijama dlm bahasa Arab (yg majoriti org anggap sbg kolot) di titik2 tertentu di badan boleh kurang paras CREATININE.


Wassalam.
Dr Hj Noorul Amin Hj Abd Rahman
Pengarah Urusan
Primum Medicare Centre
Pusat Dialysis Ibnu Sina



Sila SHARE post ini sekiranya ia bermanfaat. Mungkin anda tidak mengidap kencing manis atau sakit kidney, tapi dgn share msg ini mgkn ia akan sampai kpd teman anda yg ibubapa @ saudara tersayang mereka adalah pengidap penyakit tersebut.Sama2 kita selamatkan ratusan ribu rakyat Msia dari menjadi 'bahan pulangan pelaburan sykt asing'.

Sumber : WhatsApp

Apabila Sudah Masak MERANUM... ~__^

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi dan diberikan kesihatan yg baik jua.
Balik  kampung raya haji itu hari.. rata2 dikiri kanan buah rambutan melayut dipokok dengan masak meranum.. begitu juga di rumah FIL dua pokok rambutan masak meranum.. yg rambutan gading berwarna kuning tu dah kering diatas pokok.. rambutan merah pula merah masak meranum.. rumah2 jiran yg lain juga pun sama.. jadi menunggu anak2 jer balik.. pada hari isnin tu FIL minta en.suami menebang ajer dahan2 pokok rambutan tu .. 
Jadi bila dah ditebang macam tu membukit tinggi bila dikumpulkan .. ^__^

Apa lagi mula lah projek mengupas kulit rambutan.. macam2 yg dorang buat dgn buat rambutan tu. Anak2 apa lagi senang lah dimakan apabila sudah dikupas kan.

Simpan pula dalam peti ais lagi sedapkan..

Hahaha mula nak mencuba.. siap mencari limau kasturi.. asamboi dan cili padi..

Tadaaaaa... jadilah Rambutan Asamboi Limau Kasturi.. projek Kak Nabilah dgn mak cik nya.. simpan dua jam dalam peti ais.. wala wala sedap weyyyy.. tengah viral sekarang ni kan..
Saya ada bawa satu karung besar.. jadi sedekah kat jiran2 kiri kanan depan rumah di taman ni..
Kat rumah ni pun kak nabilah buat projek aiskrim rambutan.. nanti saya update entri aiskrim rambutan kak nabilah ye..
Di kampung kekawan pun sedang musim rambutan masak meranum ke..

Rabu, 21 September 2016

RESEPI KUAH KACANG AYAM SEDAP DAN MUDAH 😚😊

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya..

Saya petang raya korban tu dah balik ke Shah Alam sebab esoknya bekerja.. jadi sempat juga membungkus ketupat dalam 15 biji macam tu.. rendang ayam maman dah habis.. jadi tak adalah regunya.. oleh kerana masa raya tu tak buat kuah kacang.. jadi balik Shah Alam saya buat kuah kacang ayam.. ini teringat kuah kacang ayam mak hainomokje tu .. beusahalah saya mencari resepi kuah kacang ayam tu..

Google punya google terjumpa lah dalam Myresepi .. tengok resepinya pun mudah dan bahan2 semuanya ada dalam peti ais..
tapi saya masak separuh dari resepinya sahaja..
Jom kita tengok..

RESEPI KUAH KACANG AYAM SEDAP
Bahan bahan
1 ekor ayam – potong
1/2 kg kacang tanah
1 cawan cili kisar – 25 tangkai cili kering
1 gelas air asam jawa – dari 1 kepal asam jawa
3/4 cawan gula pasir
1 keping gula Melaka
2 sudu besar garam halus
3/4 cawan minyak
Bahan kisar:
10 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 inci lengkuas
4 batang serai
Cara-caranya:
1. Kacang tanah disangai tanpa minyak.
2. Kemudian, buangkan kulit dan dikisar tidak terlalu hancur.
3.Masukkan kacang kisar ke dalam periuk dan tuang sedikit air. Masak dengan api perlahan sehingga kacang kembang. Ianya bertujuan supaya kacang tanah tidak menyerap perisa kuah kacang dan kuah tidak menjadi cepat kering.
4.Tumis bahan kisar sehingga garing, masukkan cili giling, goreng lagi hingga cili benar benar masak.
5.Masukkan ayam dan kacau rata.
6. Setelah keluar minyak, masukkan sedikit air, air asam jawa, gula, gula Melaka, garam dan masak sehingga mendidih dan sedikit pekat.
7. Akhir sekali, masukkan kacang tanah yang telah direbus. Masak dengan api perlahan. Sesuaikan rasa dan kepekatannya. Kalau pekat, tambah air panas.

Saya masak pagi Rabu tu.. punya lah suka kak Nabilah.. sibuk dia bertanya.." kenapa mama letak ayam?"
Saya kata "tengok mak hainom buat itu sedap aje, tu yg cuba buat"
"nampak sedaplah mama, baunya pun wangi" balasnya..

Ternyata memang sedap  weyyy.. boleh buat lagi ni.. en.suami pun suka.. bertambahlah kami makan pagi tu.. budak tiga orang tu berulang makan.. rasa macam satay ayam pun ada juga hihihi :D

Selasa, 20 September 2016

YEEEAAHHH...Berjaya Juga Buat SARUNG KETUPAT 😊😆😍😙

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi dan dikurniakan kesihatan yg baik juga hendaknya..

Sewaktu saya sedang menganyam sarung ketupat..
Nabilah datang bertanya "mama mula2 pandai buat sarung ketupat ni umur berapa tahun?"
"Umur mama 12 tahun , arwah uwan yg ajar mama" jawab saya.
"Jadi mama boleh lah ajar kakak ye.. buat sarung ketupat ni" pintanya..
"Ok boleh aje.. mama rasa.. insyaAllah kakak boleh buat" ujar saya..
Jadi saya ajar dia step pertama iaitu melilit daun kelapa ditangan tu..


Lepas tu saya ajar buat kerangkanya.. disini hampir 5 kali dok buka balik.. saya kena jadi kerangkanya macam ni.. saya tunjuk yg saya buat.. kalau tak jadi macam ni makna salah masa menganyam daun..
Akhirnya berjaya dia menyiapkan kerangka tu.. tabik juga saya dgn semangat ingin buat sarung tu..

Lepas tu saya ajar pula bagaimana utk menyiapkan jadi sarung ketupat yg lengkap.. bila dah siap kerangka ni .. dah senang nak menyiapkannya.. saya ajar buat ketupat bawang..


"Tadaaaaa... dah jadi ketupat bawang kakak" ujar penuh kegembiraan.. pada hari tu dapat lah dia menganyam 3 sarung ketupat... neneknya kata"esok raya aidilfitri nabilah boleh ambil part utk menganyam ketupat.. tolong mama" hihihi..
Hampir 80 biji sarung ketupat berjaya di anyam.

Esok paginya.. atuknya punya part utk masuk beras dan direbus oleh en suami ;) 😆

Rendang ayam dgn maman dimasak oleh adik ipar saya. Pada hari 9 Zulhijjah tu .. en.suami, adik ipar saya 2 orang dan biras serta mak cik berpuasa.. jadi buka puasa mereka pra hari raya punya menu.. 
Sup gear box tu memang menu raya haji setiap tahun FIL masak.. tambahan tahun ni kami korban dgn Ezy-Qurban.. lagi lah tak merasa daging dan tulang.. jadi kita beli lah ye... bagi lah mereka yg susah utk menikmati daging dan tulang di Bangladesh tu ye:)
Semoga amalan Qurban kami diterima Allah jua hendaknya.

Isnin, 19 September 2016

Mengabadikan Usia Mu 14 Tahun .... SOFEA NABILAH 😆😊😙😍 ^__^

Assalamualaikum kekkawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya..

Sebenarnya hari lahir Sofea Nabilah pada 4 September 2016 yang lalu.. ingin juga mengabadikan kenangan nya diblog kecil ini utk setiap hari lahir anak2 walaupun tak ditulis entrinya pada tarikh tersebut.. kerana sibuk dengan Najeeha yg hendak mengambil UPSR tu yg banyak benar tertangguhnya membuat entri ini..

Sambutan ini diadakan di taman tasik seksyen 7 tu atas cadangan en. suami sambil release minda najeeha yg asyik menghadap buku pada hari ahad tu sebelum exam esok hari nya pada 5 september tu..suka mereka disini bermain.. makciknya kata hati2 jangan terjatuh najeeha nanti ambil periksa kat hospital pulak hahhaha..

Menu saya hari itu santai petang ajer.. saya buat serawa durian makan dengan roti, spaghetti goreng dan pasta goreng juga serta goreng cucur badak frozeen. Adik ipar saya ada juga bawa bubur kacang hijau durian, kuih ketayap, donut, goreng pisang dan air hari itu teh 0 panas dan roselle ais. Hanya gambar tu yg sempat diambil.. ;)

Sambut serba ringkas yg tak dirancang sebenarnya.. namun kemeriahan terasa bila bersama sepupu dan makcik2 nya menyambut hari lahir..


Sebelum balik kita selfie dulu dah nak pukul 7.00pm tu.. ni semua adik-adik en suami dan biras saya.. terima kasih sudi datang meraikan hari lahir Nabilah yg tak dirancang hahahha..

Saya hadiahkan jam tangan telefon pintar ni seperti yg diminta.. jadi boleh bawa ke madrasah mama katanya.. boleh dia call bila ada emergency .. pilihannya warnanya gold coklat tu.. Nabil sudah teruja pula nak jam macam ni. hahahha.. dulu hadiah hari jadinya pun jam juga tapi yg biasa ajer.. 

Buat Sofea Nabilah yg mama kasihi dan sayangi semoga usia mu dirahmati Ilahi, supaya menjadi hamba Allah yg taat dan solehah, diberikan kesihatan yg baik.. dan berjaya cemerlang di dunia dan akhirat.. 




Sabtu, 17 September 2016

PERJALANAN TERAKHIR.. DATO DR USTAZ HARON DIN.. DAMAI LAH BERSAMA PENCIPTA MU..

[9/17, 10:26 AM] ‪+60 19-697 4800‬: Jasad mulia baba sedang disempurnakan di Masjid An Noor , Santa Clara sekarang .
Solat jenazah di Masjid Muslim Community Association selepas solat jumaat hari ini sebentar lagi.
Akan disemadikan di tanah perkuburan Islam  Five Pillars Farm Livermore

- Dr Huda Haron
[9/17, 10:26 AM] ‪+60 19-697 4800‬: Selesai solat jenazah yang diimamkan oleh adinda tersayang Hamdi Haron selaku ketua keluarga..

Ramai jemaah Maashaallah...Jemaah solat jumaat 3 lapis( kami sessi kedua)
Alhamdulilaah.. Tsummalhamdulilahh
Tsummalhamdulilah..

Berebut2 jemaah datang memeluk dan menyantuni takziah pada kami.Terpana!!!Tidak sangka

Tidak pernah bersua.. Tidak pernah bersapa.. Tidak kenal siapa

Cumaa ukhuwwah fillah..
Hangatnya persaudaraan disini..😭

- Dr Huda Haron
[9/17, 10:26 AM] ‪+60 19-697 4800‬: Sedang mengiringi dan menemani baba dalam perjalanan terakhir baba diatas bumi Allah dialam ini..

Ya Allah!!
Pastinya kerinduan yang tak terungkapkan dengan kata2

Kami bakal menyusul baaa...
Nantikan kami yaa..
Rehat yaa baaa..

- Dr Huda Haron
[9/17, 10:26 AM] ‪+60 19-697 4800‬: Baba...

Baa... Ini kali terakhir kita berjalan bersama baba dialam ini Baa..
Indah sungguh pemandangan dikiri kanan menuju ke tempat rehat baba.
Allah pilih disini Baa..

Persis memori tika menikmati keindahan bukit Uhud..
Seolah bukan di bumi California..
Seakan kami di bumi anbiya'

- Dr Huda Haron