Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Ahad, 27 Julai 2014

Beberapa KESALAHAN semasa BERHARI RAYA..

Assalamualaikum kekawan..
Alhamdulillah dah 29 hari kita berpuasa.. insyaAllah esok kita akan menyambut Aidilfitri.. diharap kita dapat menjaga batas agama sewaktu menyambutnya.. saya kongsi dari FB untuk kita bersama muhasabah diri ye kekawan :)




Sebelum pulang berhari ingat pesanan ini. Jaga syariat seperti solat, bersalaman bukan mahram dan aurat. TOLONGLAH kurangkanlah menghadap phone/tab sahaja.

Satu hari nanti bila anak-anak sendiri balik rumah dan langsung tak pandang kita mahupun berborak sesama adik beradik sebab sibuk dengan phone dan sosial media masing-masing, jangan salahkan mereka. Sebab kitapun memang begitu dan kita yang ajar dari kecil. Muhasabah!

Bukan Mahram yg tak boleh salam masa raya:
Lelaki:-
1. Isteri kepada adik beradik bapa
2. Isteri kepada adik beradik emak
3. Adik beradik perempuan bapa mertua
4. Adik beradik perempuan emak mertua
5. Anak perempuan adik beradik isteri
6. Kakak Ipar
7. Adik Ipar perempuan
8. Sepupu perempuan
9. Sepupu Ayah (perempuan)
10. Sepupu Emak (perempuan)
Perempuan:-
1. Suami kepada adik beradik bapa
2. Suami kepada adik beradik emak
3. Adik beradik lelaki bapa mertua
4. Adik beradik lelaki emak mertua
5. Anak lelaki adik beradik suami
6. Abang Ipar
7. Adik Ipar Lelaki
8. Sepupu Lelaki
9. Sepupu Ayah (lelaki)
10. Sepupu Emak
Kadang2 kita terlupa. Nampak mcm boleh tp sbnrmya tak boleh
P/s : harap kita dapat laksanakan supaya dosa tak bertambah
L

Sabtu, 26 Julai 2014

MATI kau YAHUDI ... bersemangat sungguh dia..

Assalamualaikum kekawan..
Alhamdulillah sudah 28 hari kita berpuasa.. maka malam ni malam 29 dan malam terakhir kita menunaikan solat tarawih.. sayu hati apabila bulan barakah ini akan meninggalkan kita..


Sebenarnya saya keberatan nak membeli mercun mereka tetapi apabila dipujuk.. cair juga hati mamanya.. ialah tengok jer ditepi tingkap anak2 jiran-jiran bermain bunga api.. terasa sedih pulak.. ye lah kitakan pernah melalui zaman kanak2 jadi tahu perasaan mereka kan..
Semasa Nabil bermain mercun pop pop ni tak sangka keluar dari mulut nya " ha'aa mati ko yahudi Israel laknattullah yg banyak bunuh orang palestin" bersemangat sungguh dia melontar pop pop seumpama melontar bom layaknya.. ada juga perasaan marah dalam hati anak kecil ini terhadap zionist tu..

Ini pulak kak Nabilah pulak yg minta.. bunga api besi.. mengingatkan zaman kecil saya.. punya susahlah nak mengumpul duit 30sen untuk membeli sepeket bunga api besi ni.. :)

Ini Jeeha pula yg minta.. tunai jugalah.. masa saya kecil bunga api jenis ni tak ada..



 Layan juga mereka bermain bunga api selepas solat isyak.. itu syarat saya kalau nak bermain bunga api.. tunai kan yg wajib baru boleh bermain..







Selepas bermain bunga api baru saya solat tarawih.. malam tu Jeeha ajer nak solat tarawih.. kak nabilah penat katanya.. tengok memang dah terlentuk kepala tertido..
Tentu kekawan sekarang tengah sibuk mengemas rumahkan.. saya dirumah mak kuang .. mengemas juga.. malam ni ada tarawih di rumah mak dan nak buat qiamulail .. InsyaAlla..


Jumaat, 25 Julai 2014

TQ buat GEE dan JARI MANIS :)

Assalamualaikum kekawan..
Alhamdulilah sudah 27 hari kita berpuasa .. insyaAllah lagi 2 hari lagi kita berhari raya.. sayu pula rasa dihati bila Ramadan akan berlalu.. Semoga amalan dan doa kita diredhai dan diterima Allah s.w.t. .. Agar kita dipanjangkan umur untuk bertemu Ramadan pada tahun hadapan..


Pada hari selasa tu saya terima kiriman dari pada blogger GEE yang berada di Kuantan Pahang, hari tu saya ada komen di blog Gee.. mana nak cari rempah opor tu.. tengok sedap je Opor Ayam Pahang Style yg Gee buat.. Gee jawap komen di blog saya, rempah opor tu ada di Kuantan ajer.. kalau Yati nak boleh Gee poskan.. Saya pun berbalas whatsapp dengan Gee.. tak sangka Gee belikan sampai tiga rempah opor tu.. boleh lah buat untuk hari raya ni kan..

Terharu saya.. ada kad raya pulak buat saya.. saya whatsapp Gee, berapa harga rempah opor ni.. tapi Gee kata dia belanja dan salam persahabatan.. berganda lagi terharu saya.. terima kasih bebanyak tak terhingga Yati ucapkan buat Gee.. semoga ukhuwah di maya ni akan berkekalan.. 

Semalam pula saya dapat kad raya dari Jari Manis Travel , Cantik kad raya dari JM.. macam tau jer akak ni suka bunga warna purple.. dah lah tahun ni tema baju raya warna purple ehe :)

Lagi terharu bila buka kad raya tu ada sampul duit raya, beserta duit raya.. sob sob .. untuk anak kak yati tiga orang tu ye.. tulis JM yg cantik manis di kad itu.. JM kata dia dalam bulan Ramadan ni dia suka tengok blog saya cari resepi.. eemm dapnya :)
Resepi yg tak seberapa tu JM.. semoga dapat membantu JM utk mencari idea memasak ye..

Ambil gambar budak tiga ni dalam kereta, gembira sungguh mereka bertiga dapat duit raya pertama dari JM.. mereka bertiga siap kata.. bila mama tulis kat blog tu, kata kami bertiga ucapkan terima kasih bebanyak pada kak JM tu ye.. :)
Terima kasih juga dari akak JM.. sungguh terharu akak dengan ukhuwah ini.. semoga kekal untuk selamanya :)
Jadi tahun ini saya dapat 2 kad raya dari blogger.. nampaknya kena balas kad raya lepas raya boleh ke :D