Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Isnin, 8 Februari 2016

DAGING GORENG KETUMBAR




Daging Goreng Ketumbar

400gram daging dihiris sederhana nipis
5 biji bawang merah di tumbuk halus
2 ulas bawang putih di tumbuk halus
1 inci halia di tumbuk halus
1 inci kunyit hidup di tumbuk halus
2 biji cili masak ditumbuk halus
3 batang serai dititik
sedikit sahaja air asam jawa (campur dengan bahan yg dah di tumbuk)
2 sudu besar ketumbar (ditumbuk )
garam, gula ( kalau suka rasa manis terpulang, boleh bubuh lebih sikit) dan serbuk perasa secukupnya...

Bahan2 lain:

-Sebiji bawang besar holland dihiris bulat
- 9 biji cili api diketuk( kalau nak nampak menarik campur cili api hijau & cili api merah)

Cara-caranya:

1. Gaulkan bahan yang dah di tumbuk bersama ketumbar dan air asam jawa rata-rata pada hirisan daging.
2. Masukkan garam, gula dan serbuk perasa. Agak-agaklah. Gaul lagi.
3. Panaskan sedikit minyak dan tumiskan daging tadi bersama serai yang dititik... Tutup kuali.
4. Bila air daging telah kering tambahkan lagi air secukupnya. Masak dengan api perlahan hingga kuah pekat atau garing dengan api perlahan. Kacau sekejap-sekejap.
5. Bila daging dah lembut masukkan bawang holland & cili api yang diketuk, kacau 1-2minit , dan bolehlaa tutup api & hidang kan..

***Hidangan ni tak terlalu berkuah juga tak terlalu kering..

Sumber : Facebook 

Ahad, 7 Februari 2016

PETUA ATASI BAYI SEMBELIT




Petua Untuk Mengatasi Bayi Sembelit

Layur beberapa helai daun kunyit di atas api sehingga layu. Seterusnya letakkan daun kunyit itu di atas perut bayi. Tidak sampai beberapa minit kemudian, bayi anda pasti akan membuang air besar.


Sabtu, 6 Februari 2016

RESEPI AYAM GRILL MUSHROOM SOS




RESEPI AYAM GRILL MUSHROOM SOS

Bahan-Bahan (Ayam Grill)
1 ekor ayam (potong 4)
1 kiub ayam
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar kicap manis
3 ulas bawang putih (tumbuk kasar)
1cm halia(tumbuk kasar)
sedikit serbuk lada hitam kasar , oregano
Sedikit olive oil/minyak masak
Cara-caranya:-
Bersih ayam dan lap dengan kitchen towel.
Bahagian dada/isi cucuk2 sedikit dengan garfu/apa2 yg tajam supaya bahan perapan meresap ke dalam ayam.Kalau nak kelar pun boleh juga.
Lumurkan kepingan ayam dengan kiub ayam lada hitam dan lada sulah.guna 1 kiub ayam sebab ayam saiz besar.Kalau ayam kecil atau yg debond guna setengah jer (agak2)
Gaulkan pula dengan sos tiram dan kicap manis.
Akhir sekali gaulkan daging dengan bahan tumbuk.
Letakkan sedikit olive oil supaya ayam tak kering.
Perap daging paling kurang selama 1 jam.Tapi saya suka perap semalaman supaya segala bahan perapan meresap ke dalam ayam...memang best
Bakar daging sehingga masak.guna pan  jerr..gunakan api kecil supaya daging masak sekata dan tidak hangus
RESEPI MUSHROOM SOS
Bahan-Bahan
Cendawan butang
1 tin kecil Prego Carbonara Cendawan
Sedikit kiub ayam
1 ulas bawang putih (cincang halus)
1/2 tin air (guna tin prego tu)
Sedikit minyak
Cara-Caranya:-
Cendawan butang dibersihkan dan hiris nipis
Panaskan sedikit minyak, tumis bawang putih hingga wangi dan sedikit kuning.
Masukkan hirisan cendawan tumis hingga layu.
Masukkan sos carbonara.Tambah air.
Masukkan kiub ayam.Masuk sedikit jer.Kacau hingga pekat.
Sesuaikan rasa.Tutup api
P/s: Terima kasih sudi membaca & share. Jangan lupa tag nama kekawan uollss dalam komen.
Sumber : Resepi Sheila Rusly