Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Jumaat, 16 Januari 2015

RENUNGAN :: PESANAN SEORANG MURABBI..



Assalamualaikuk kekawan..
Semoga kita berada dalam rahmat Ilahi di pagi Jumaat  penghulu segala hari..



Pesanan seorang Murabbi,
"Bila kita selalu sakit, maka rajinlah berpuasa".
"Bila kita berwajah gelap, rajinkanlah diri untuk berqiamulail (tahajjud)".
"Bila kita punya hati yg sempit, maka banyakkan membaca Al-Quran".
"Bila kita terlalu susah untuk bahagia, solatlah tepat pada waktunya".
"Bila emosi kita sering terganggu, rajinkan berwudhuk dan ber-istighfar".
"Bila hati dan jiwa kita gelisah, banyakkan berdoa dan bersukan (beriadah)".
"Bila kita dalam keadaan stress atau tertekan, seringlah membaca 'La haula wala quwwata illa billah".
"Dan apabila kita merasa rezeki kita teramat sempit, maka perbanyakkanlah bersedekah.."

Rabu, 14 Januari 2015

ww :: TIPS SUSUN BUKU SEKOLAH ANAK IKUT JADUAL ^__^

Assalamualaikum kekawan.. 
Semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi dan diberi kesihatan yg baik..
Terima dari whatsapp group.. jadi dikongsi pula disini :)




Selasa, 13 Januari 2015

ROTI GULA CHEESE

Assalamualaikum kekawan... 

Semoga hari ini kita semua berada dalam rahmat Ilahi :)

Seperti biasa resepi dan gambar dari sekodeng dari FB.. tengok macam sodap jer...

teringin pulak nak mencuba .. save dulu kat sini ye..




ROTI GULA CHEESE
Sumber~ kathy kay (utk doh roti)
1 cwn air suam
1 paket yis
4 sdm gula
2 sdm susu pekat
2 sdm planta
~campurkan semua bahan2 ini...kacau...(planta berketul2 xpe...biar je)....perap sampai aduanan yis ni bbuih....(lebih kurang 10 mnit)
1 biji telur
~pecahkn dlm bekas dan kacau...masukan dlm adunan yis yg telah bbuih tadi...kacau sbati
3 1/2 cwn tepung gandum
~ayak tepung
~ambil adunan yis tadi...curahkn ke dlm bekas berisi tepung...curah sedikit demi sdikit sambil di uli...lakukan smpai habis...teruskan m'uli sampai menjadi doh yg lembut...bila dah mjadi doh lembut...rehatkn doh sampai doh mjadi berganda (smasa mrehatkn doh..pastikn bekas brisi doh ditutup dgn kain lembap)...
~bila doh dh bganda...tumbuk2 doh..buang anginye...tumbuk2 dan uli lagi (uli ats dulang)...uli sampai doh jadi cantik...bentukkn mgikut citarasa anda...susun dlm loyang dan telah disapu planta or mnyak...bubuh topping (mgikut citarasa anda sendiri)....rehatkan doh lagi (tutup dgn kain lembab)...tunggu sampai berganda...
~bleh lah dibakar...suhu 150'c...api atas bawah...sampai kuning keperangan...keluarkn dan sejukan atas redai...
TOPPING (versi dapur teresku)
1 biji telur*
Susu cair*
Gula halus*
Cheese (dparut)
Gula pasir
Pumpkin seed
~campurkan semua bahan bertanda * dalam bekas...kacau sbati (pakai garfu je)
~sapukan atas doh (sbelom bakar)...taburkan cheese, gula pasir dan pumpkin seed....rehatkn sampai bganda....bakar
~bila roti dah kuning kperangan (masak)...keluarkn dr oven...dan sapu lagi bahan2 tadi...(nak bagi kulit roti kilat, cantik dan lembut)....siap