Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Sabtu, 1 Ogos 2015

PETUA UNTUK MELEGAKAN ANGIN DALAM BADAN

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmah Ilahi..
Banyak ke pergi jalan2 open house di hujung minggu ni..
Kalau tak kena makanan tu dengan perut kita.. mula lah berangin jer perut dan rasa sebu je kan.. Jom cuna petua ni yg di kongsi dari wall FB saya..




Petua Untuk Melegakan Angin Dalam Badan
Pilihan 1: Campurkan air perahan bawang merah setengah cawan dengan halba rebus setengah cawan. Kemudian, campurkan sedikit madu asli dan kacau sehingga sebati dan minum. Amalkan setiap hari.

Pilihan 2: Kupas seulas bawang putih yang sederhana besarnya dan makan mentah-mentah. Badan akan menjadi hangat dan angin akan keluar. Rasa mual dan pening akan berakhir.
Pilihan 3: Ambil 5 ulas bawang putih dan bakar tetapi jangan sampai hangus. Kemudian, makanlah bawang tersebut. Hasilnya, angin dalam badan akan keluar.
Pilihan 3: Rebus buah mata kucing bersama halia dan gula melaka. Minum air tersebut setelah suam. Lebih elok diamalkan selepas memakan nasi.
Berikut adalah makanan yang menyebabkan angin dalam badan:
• Kacang
• Sayuran seperti brokoli
• Kobis
• Taugeh
• Bawang
• Asparagus
• Buah-buahan seperti pear, epel dan peach
• Bijirin seperti roti gandum
• Minuman ringan dan jus buah
• Susu dan produk daripada susu dan keju
• Makanan dalam peket yang mempunyai laktus di dalamnya seperti roti, bijirin dan sos salad.
a. Banyakkan minum air kosong.
b. Kurangkan udara yang anda sedut.
c. Makan perlahan-lahan dan kunyah lebih.
d. Elakkan makan gula-gula keras dan mengunyah gula-gula getah

Jumaat, 31 Julai 2015

RENUNGAN :: KAMU SEMBAHYANG LIMA WATU TETAPI......

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi dan diberikan kesihatan yg baik..
Perkongsian dari wasap group semoga memberi manfaat kepada kita semua.. 







بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم
Jumaat , 15 Syawal 1436H

KAMU SEMBAHYANG LIMA WAKTU TETAPI...
Kamu sembahyang lima waktu tetapi...
kamu hanya ingat pada Allah hanya lima waktu itu saja dan pada masa lainnya kamu lupa padaNya.Jika sembahyangmu 10 minit, cuma 10 minit itu saja ingatanmu padaNya. Mungkin dalam 10 minit itu pun kamu ingat selain daripadaNya. 
Kamu sembahyang lima waktu tetapi...
kamu tidak bersyukur padanya... ... kamu pada dahulunya amat susah. Allah yang memberi rezeki kepadamu, dengan rezeki itu kamu dapat menampung keluargamu, membeli rumah, kereta dan sebagainya...tetapi hatimu masih belum puas, kamu masih tamakkan harta dunia dan masih anggap dirimu serba kekurangan. 
Kamu sembahyang lima waktu tetapi...
kamu masih menggunakan perkataan yang kesat kepada teman - temanmu, menyakiti hati mereka, menghina keturunan dan bangsa mereka seolah olah keturunan dan bangsa kamu saja yang baik baik sedangkan kamu sendiri tidak tahu tempatmu lagi di mahsyar nanti. 
Kamu sembahyang lima waktu tetapi...
kamu masih sombong dengan ilmu kamu, dengan amal kamu, dengan ibadah kamu, dengan pandainya kamu berdebat dengan mereka yang tidak sehaluan dengan kamu sedangkan kamu belum tahu adakah Allah sendiri redho dengan apa yang ada di sisi kamu itu. 
Kamu sembahyang lima waktu tetapi...
kamu masih menggunakan ilmu hitam untuk menjatuhkan musuhmu , menggunakan wang ringgit atau pun pangkat mu untuk menjatuhkan manusia yang kamu tidak suka. 
Kamu sembahyang lima waktu tetapi...
kamu amat bakhil untuk mengeluarkan wangmu untuk zakat dan sedekah kepada fakir miskin kerana takut wangmu akan habis. 
Kamu sembahyang lima waktu tetapi...
kamu masih menyimpan sifat dengki khianat kepada temanmu yang berjaya dinaikkan pangkat dan gaji kerana mereka berusaha bersungguh sungguh dan kamu hanya bekerja seperti hidup segan, mati tak mahu. 
Kamu sembahyang lima waktu tetapi...
kamu mengabaikan anak isterimu yang kelaparan di rumah kerana kamu rasa kamu raja di dalam rumahtangga dan boleh berbuat sesuka hati kamu.
Kamu sembahyang lima waktu tetapi...
kamu merungut dan mencaci maki bila kamu ditimpa musibah walaupun kamu tahu sesuatu musibah itu datang daripada Allah. Kepada siapakah kamu rasa kamu mencaci itu? Tidakkah kamu fikirkan? 
Kamu sembahyang lima waktu tetapi...
Kamu menuntut ilmu semata mata untuk berdebat dengan manusia lain ataupun menduga keilmuan mereka yang tidak berilmu dan tidak sehaluan dengan kamu sedangkan tujuan kita menuntut ilmu adalah supaya kita dapat berbuatamal ibadah dengan khusyuk dan tidak melakukan syirik kepada Allah.
Allah berfirman di dalam Al Quran yang bermaksud:
" Sesungguhnya sembahyang itu dapat mencegah dari perbuatan keji dan mungkar". 
Jika kamu sembahyang 5 waktu tetapi masih melakukan semua perkara di atas , tidakkah kamu berfikir mungkin amal mu itu tidak diterima?
Dan apa beza kamu dengan mereka yang tidak bersembahyang?
Dan juga jangan lupa Allah berfirman yang bermaksud:
"Neraka Wail bagi mereka yang sembahyang, yang mereka itu lalai di dalam sembahyang".
Ini menunjukan betapa beratnya fardu sembahyang kecuali kepada mereka yang beriman dan ikhlas dengan amal ibadahnya.
Wallahualam... ^^
Panjang-panjangkan pada sahabat lain walau sepotong ayat walaupun hanya sekilas pandang….
Jazakumullahu khairanjaza’..
Doakan istiqamah serta Sehat wal Afiat.
Wassalam

Khamis, 30 Julai 2015

RENDANG AYAM KAMPUNG DENGAN MAMAN... dari Bukit Jalor Gemenceh .. eeem dapnya

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi dan diberikan kesihatan yg baik.

Rendang  maman ni memang terkenal di Negeri Sembilan, bila hari raya ini menu lah yg utamanya, saya mula mengenalinya apabila berkahwin dengan en suami, kena pulak dengan selera saya sayur maman ni, bila makan penuh daun maman ni di pinggan saya kekawan hahha :D
Bertuah dapat menantu macam saya ni kan.. hahaha.. *__^

Sebelum dimasak, daun maman hendaklah dijemur terlebih dahulu, tetapi tak boleh terlebih layu sangat.. ni utk mengurangkan rasa pahit daun tu.. dah naik harga daun maman ni kekawan.. masa FIL beli tu dah RM8.00 sekilo, dulu-dulu kata FIL kira RM3 seikat aje..
Nasib baik tak ada GST kan kekawan hahahha.. :D

Tambah kapsyen

 Sebelum arwah MIL saya meninggal saya ada belajar cara-cara nak masak rendang maman ni kekawan.. Alhamdulillah dapat juga saya ilmu ni kan.. Jadi saya kongsikan pula ilmu ni disini..Jom intai resepi yg mudah ni :)


RESEPI RENDANG AYAM DGN MAMAN















Bahannya :-
  • 2 ekor ayam kampung
  • 3 kg sayur maman
  • 2 kg santan/6 biji kelapa(perlu banyak santan)
  • 40biji cili padi (ikut pedas)
  • 4 batang serai di titik
  • 5 keping asam keping
  • 2 buku kunyit hidup
  • garam secukup rasa
Caranya :-
  1. Siang dan jemur daun maman sedikit layu, basuh dan tus supaya daun maman tidak basah sangat.
  2. Ayam yg telah dibersihkan dan masukan  kedalam kuali bersama kunyit dan cili api yg telah dikisar.
  3. Kecutkan ayam bersama air cili api tadi sehingga kering, baru masukan santan(mulakan dengan santan cair) masukan juga serai, tunggu sehingga daging ayam lembut.
  4. Kemudian masukan santan pekat, asam keping, garam dan kacau sehingga kuah mendidih pekat.
  5. Setelah terbit minyak baru dimasukan daun maman tadi.
  6. Jangan kacau terlalu kuat takut daun hancur, buat perlahan-lahan supaya daunnya layu dan sebati bersama kuahnya.
  7. Apabila semuanya serata layu dan rasa garamnya boleh lah diangkat.