Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 28 Ogos 2014

Sambal BELACAN ... Omak Den... ehe ^___^

 Assalamualaikum kekawan...

Semoga berada dalam rahmat Allah, diberi kesihatan yg baik serta bahagia ceria selalu :)


Bila stok sambal belacan dah habis dalam freeze , mula lah saya membuat yg baru, en suami ni suka makan yg podeh.. jadi kalau ada hidangan pada hari tu tak ada yg podeh.. sambal belacan ni lah yg diregunya.. saya simpan dalam jar tu.. bolehlah tahan sebulan ehe :)


Pada ahad tu saya tak ada selera nak makan lauk yg terhidang tu.. lagi pun ada tapau lauk masa majlis hari raya taman di surau tu.. jadi anak2 makan lauk yg tapau tu ada kari daging, ayam masak kicap, satay ayam dan sayur campur.. untuk saya ialah kobis rebus cicah sambal belacan pergghhh lagi sedap :P


Saya buat sambal belacan ni ikut cara mak saya buat.. semua bahan-bahan tu dimasak.. pastu nak mudah mak saya letak cili merah dan tomato tu dalam nasi yg ditanak semasa kita nak keep warm tu.. ingat lagi masa kecik-kecik..mak suruh letak cepat dalam nasi tu jadi tomato dan cili merah tu macam dikukus lah kan.. bijak juga mak saya.. kebanyakan sambal belacan di restoran tu cili mereka blend mentah cam tu.. saya kalau ambil selalu sakit perut.. alah betul dengan cili hidup macam tu..

Jom intai cam na cara resepi Sambal belacan omak den ni :)

RESEPI SAMBAL BELACAN

Bahannya :-
  • 1 biji tomato
  • 2 biji cili merah
  • 20 biji cili padi
  • 1/4 belacan bulat 
  • garam
  • Limau nipis
Caranya :-
  1. Goreng cili api sehingga masak sedikit, angkat, kemudian goreng pulak belacan sehingga wangi, angkat, ketepikan.
  2. Tomato dan cili merah tadi letakkan kedalam rice cooker yg keep warm tu selama 10 minit gitu. Apabila tengok cili merah dan tomato dah lembut boleh diangkat.
  3. Tumbuk cili api yg digoreng tadi hingga lumat, kemudian baru masukan cili merah, tumbuk lagi hingga lumat, lepas tu masukan belacan yg digoreng tadi, tumbuk lagi sehingga mesra.
  4. Akhir sekali baru masukan tomato, tumbuk sehingga mesra bersama bahan lain, kemudian letak sedikit garam, rasalah kemasinan yg kekawan hendak ye..
  5. Siap utk dihidang.. saya perahkan limau nipis tu masa nak makan tu..
Nota : saya simpan dalam jar.. bila nak makan sudukan letak dalam piring, jadi belacan tahan lama :D





Rabu, 27 Ogos 2014

TOMYAM KUNG SOTONG MUNGE .... emmm dapnyaaa :)

Assalamualaikum kekawan...
Salam petang yg ceria :)

Masak tomyam kung sotong ni pada hari sabtu 23hb Ogos 2014.. dah anak-anak suka sangat tomyam.. tengahari nak makan ringan-ringan ajer sebab malam tu ada jamuan hari raya taman.. bila lah nak buat entri jamuan raya di taman tu.. bolehkan cerita raya lagi kan walaupun raya dah habis ehe :)

Saya, Nabil dan Kak Nabilah makan dengan bihun, en suami dan najeeha makan dengan nasi.. dua beranak ni memang suka makan nasi, jadi dah tau kena masak jugak nasi utk mereka, saya regukan juga dua beranak makan ikan senangin berlado...



Blogger safurara ada komen.. macam mana akak potong sotong tu..
Okey mari kita cerita satu persatu sambil tu refer gambar ye Rara :-
1. Potong sotong 1 inci
2. Lepas tu gunting ditepi sotong jarak 1cm
3. Gunting sehingga keliling sotong tu.
4. Okey dah siap sotong munge :)
Kredit picture dari Najeeha :D


Saya guna pes ni..

Sekarang jom intai resepi Tomyam Kung Sotong Munge yg sedap ni... ikut tekak saya anak beranaklah ye :)


RESEPI TOMYAM KUNG SOTONG 

Bahanya :-
  • 300grm Sotong
  • 1 batang lobak merah 
  • sedikit bunga kobis
  • 2 biji tomato
  • 10 biji cili api - masukan bulat-bulat
  • 1 peket pes tomyam kung adabi
  • 1 biji bawang besar holland
  • 3 batang serai diketuk
  • 5 helai daun limau purut
  • 2 biji limau nipis
  • air secukupnya
  • garam
Caranya :-
  1. Tumis bawang holland yg dipotong hingga wangi, lepas tu masukan pes tomyam kung, kemudian letak air secukupnya.
  2. Masukan pula serai dan lobak merah, masakan hingga lobak lembut dan mendidih.
  3. Kemudian baru dimasukan bunga kobis, tomato,cili api, daun limau purut dan garam. Lepas tu perasa garamnya.
  4. Akhir sekali baru dimasukan sotong, kacau sekejap dan perahkan limau nipis. Masakkan sotong sekejap jer. tutup api (kalau kita masak sotong lama dia jadi keras)
  5. Siap untuk dihidang bersama bihun atau nasi putih :)
SELAMAT MENCUBA KEKAWAN ^__^



WW :: Jom TENGOK Malam Ni BULAN Ada DUA... ^___^

Assalamualaikum kekawan....Semoga sihat dan ceria.. 

Saya ambil dari wall FB yg di kongsikan oleh kekawan di FB.. semoga benarlah hendaknya.. Jadi malam ni jom kita TENGOK BULAN ADA DUA ni eheh :)




Pada 27 Ogos 2014 akan menjadi dua bulan. Seluruh dunia sedang menunggu untuk ia. Pada hari ini Marikh akan sangat terang dan seperti bulan semua orang boleh melihatnya dengan mata kasar. Hari ini ia akan menjadi 34.65 juta km dari bumi. Pada hari ini Jangan lupa untuk melihat ini pada 12.30 malam. Kerana anda akan melihat dua bulan di langit. Peristiwa ini akan berlaku lagi di tahun 2287. Sila berkongsi dengan semua. Kerana orang-orang yang hidup sekarang tidak boleh melihatnya kali kedua di tahun 2287.

Copy n paste. 

Wallahuaklam.