Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Sabtu, 3 Disember 2016

PETUA KEMPISKAN PERUT JAUH KEDEPAN (PJK) 😆😅😀

Petua untuk mengepiskan perut yg dah maju ke hadapan. Dapat dari orang cina semalam..

Bahan2
1. Sebiji Lemon
2. Halia dalam dua atau 3 inci
3. Air 1.5 liter

Cara2 nya





Seeloknya di buat waktu malam dan dibiarkan sejuk semalaman sebelum diminum pada keesokan harinya.

Cara minum :

Seteguk dua sahaja sekali minum. Maksudnya satu periuk tu boleh di habiskan dalam masa sehari. Letakkan dalam bekas minuman dan boleh di bawa ke pejabat. Minum sedikit2.. dilarang minum selepas jam 8 malam. Banyakkan minum air masak.

Perkongsian dari FB Ibrahim Yop

PUDING AISKRIM... emmm dapnyaaa..

Assalamualaikum kekawan..

Selamat bercuti di hujung minggu.. semoga kita semua berada dalam rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yang baik jua hendaknya :)

Bila sekodeng FB ni.. mula lah saya ni kan.. hendaknya yg terbit kat wall saya tu yg menguja diri dan tekak.. tengok puding aiskrim mula teringin nak membuatnya.. apa pun kita save kan sini dulu nanti kita cuba ye.. terima kasih yg share resepi ni :)

Pernah tak rasa puding yg ada rasa aiskrim? Inilah masanya nak cuba... sebarang perisa aiskrim / buah boleh diubahsuai ikut selera atau apa yg ada dlm peti sejuk. Memang mudah sangat nak buat.

PUDING AISKRIM
1x425g kepingan pic (dlm tin)
200ml aiskrim vanila
1 steh esen vanila

Bahan A
500ml air
300ml susu cair
80g gula melaka
40g gula pasir
10g serbuk agar-agar
1/4 steh garam

Bahan B (dilarutkan & tapis)
4 sbsr tepung kastard
2 biji telur
100ml sirap pic (dari tin)

1. Jerang A, kacau hingga gula larut. Perlahankan api.
2. Masukkan B, kacau hingga pekat. Angkat.
3. Bubuh aiskrim dan esen vanila, kacau sebati.
4. Susun pic dalam loyang yg sudah dibasahkan (supaya puding mudah keluar nanti).
5. Tuangkan puding. Bila sejuk baru letak dalam peti sejuk (supaya tak berair bila disajikan).

Sumber : Facebook

Jumaat, 2 Disember 2016

IKAN GORENG SOS SWEET LEMON

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yang baik jua hendaknya.

Saya masak sos lemon ni kuahnya merah tak kuning hahhaaha.. ini namanya resepi syok sendiri.. janji sedap nak dimakan dan anak beranak suka hihihi.. Ini lah bila memikirkan nak masak apa lah bila balik kerja ni.. tengok dalam frozeen tu ada ikan yang hendak dihabiskan stok minggu tu dan tengok bahannya yg ada... maka jadilah resepi yg cenggini ~__^




Ini bukan ikan bawal ye kekawan.. en suami tak makan ikan bawal.. ikan sebelah tu .. bentuknya sedikit macam bawalkan.. isi sedap lembut ajer.. tapi tulah sebelah jer yang tebal yg sebelah lagi nipis.. ada orang kata ikan sisa nabi.. wallahualam..

Jom intai resepi saya yang mudah ini.

RESEPI IKAN GORENG SOS SWEET LEMON

Bahannya :-
- 1 ekor ikan ( kerapu/bawal/siakap) 
- 2 ulas bawang putih ditumbuk kasar
- 3 sudu besar sos cili thai
- 1 sudu besar madu/gula
- 2 sudu besar jus lemon
- 1 sudu besar rata tepung jagung
- garam secukup rasa.

Caranya :-
1. Goreng ikan yg telah digaram dan dikunyit sehingga masak. Ketepikan.
2. Tumiskan bawang putih sehingga wangi kekuningan , kemudian masuk sos cili thai, jus lemon, gula, garam secukup rasa. 
3. Kemudian baru masukan tepung gandum yang telah dibancuh dengan sedikit air untuk memekat kuahnya. Cer tengok gambar diatas ada stoberikan. Saya masukan juga potongan stoberi tu hahha. 
4. Lepas tu saya masukkan 2 slide lemon untuk menambah kemasaman nya. Jadi lah masam manis yang sedap.
5. Kemudian curahkan sos tersebut atas ikan goreng yang diletakkan diatas pinggan. Siap utk dihidang.

SELAMAT MENCUBA ^__^