Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 28 April 2016

BEBOLA ROTI CHEESE

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya ..


Buat bebola roti cheese dah lama kekawan.. masa buat aiskrim goreng itu hari.. belen roti yg tepi-tepi tu saya buatlah resepi inovasi saya ni hahha.. sedap kekawan lembut jer dan rangup kulit dia.. pastu letak pula cheese dalamnya .. bila gigit meleleh cheese nya tu.. anak-anak apa lagi sukanya mereka..


Blogger Yana MIB ada komen seperti diatas, buat bebola roti cheese atau puding roti Yana, kalau tak tahu nak buat apa belen roti tu Yana, untuk Puding Roti tu Yana boleh tengok resepinya disini resepi-puding-roti-kukus.. hihihi kak yati bagi idea apa nak buat Yana :)



Resepinya cukup mudah kekawan, dah kata nak cepat utk sarapan pagi nak pergi sekolah kan :)
Jom intai resepi mudah saya ni :)

RESEPI BEBOLA ROTI CHEESE

Bahannya :-
- Roti (lebihan kekawan buat apapun)
- Sedikit tepung gandum
- Cheese
- kuah spaghetti (ini lebihan kak nabilah buat spaghetti tu hari :D)

Caranya :-

1. Blander roti dengan sedikit air, jangan banyak sangat air tau, agak-agak dia boleh di blander jer.
2. Lepas tu masuk kan tepung gandum sedikit-sedekit untuk di jadikan doh ajer tau, jangan letak byk tepung nanti keras pulak.
3. Kemudian canai dan letak inti kuah spaghetti tu dan letak cheese didalamnya. Pastu buat bulat2 seperti bebola. Buat sehingga habis adunan.
4. Kemudian pukul sebiji telur untuk kita celupkan bebola roti tu sebelum digoreng.
5. Goreng sehingga bebola roti kekuningan, kemudian angkat dan toskan dalam tapisan.
6. Siap untuk dihidangkan :)


Buat ni pagi hari hihihi ..
Untuk sarapan pagi dorang nak pergi sekolah..
Jadi dorang sempat makan sebiji jer di rumah dan minum air smart coco.. jadi tentu mereka minta tapaw gi sekolah.. dapat lah tapaw seorang 3 biji seorang.. kena ingat jugak.. mak pak pun nak makan juga.. tinggalkan lah utk suami 4 biji dan saya tapaw bawa gi kerja 5 biji ... mem yg tukang masak kena lah lebih kan kih kih kih.. :D

Rabu, 27 April 2016

SAMBAL GORENG PETAI IKAN BILIS

Salam petang yg ceria kekawan :)


Bak kata blogger Kak Noor... yg busuk-busuk macam ni .. orang tua jer yg suka hahaha.. Ye lah kak noor saya ni pun dah kilauan emas juga .. jadi lauk-lauk macam ni lah pembuka selera.. teringat kata arwah mak.. bila kita dah berusia ni selera makan ni tak di tanya lagi.. nanti korang tahu lah.. ini adalah salah satu lauk kegemaran arwah mak.. dapat lauk ni satu pun cukup.. berselera dia makan.. sekarang menjangkit kat saya , suka makan yg macam ni.. lauk ayam dan ikan makin kurang.. sebenarnya ada hikmahnya.. supaya kita lebih banyak berpuasa kan.. insha Allah nak cuba istiqomah berpuasa isnin khamis tu.. selalu culas jer saya ni..


Saya buat tak banyak pun cuma sepapan petai jer.. makan berdua dengan en suami.. dalam pada sikit-sikit tu bertambah juga nasi dua laki bini kih kih kih..
Cara ikut cara mak saya masak, rangup petai tu bila digoreng krup kruk bila dikunyah bersama ikan bilis rangup tu.. 

Meh lah tengok resepi mudah saya ni, warisan turun omak den :D

RESEPI SAMBAL GORENG PETAI IKAN BILIS

Bahan:-
- 1 papan petai
- 1 mangkuk ikan bilis
- 4 sudu besar cili merah kisar (saya ni siap2 kisar senang)
- minyak utk menggoreng.

Caranya :-

1. Kikis kulit hijau petai dan potong nipis (lihat gambar). Kemudian goreng sehingga kekuningan. Angkat. Toskan.
2. Lepas tu goreng ikan bilis sehingga rangup, jangan hangus sudahlah ye kekawan :). Angkat dan toskan.
3. Kemudian tumis pula cili kisar tadi sehingga naik bau wangi dan letak sikit garam.
4. Bila dah elok masak cili kisar tu , tutup api, baru masukan ikan bilis dan petai goreng, gaulkan mesra cili dan bahan goreng tu.
5. Siap untuk di hidang.

Tak sangka kak Nabilah pun suka goreng sambal petai ikan bilis ni.. sedap katanya.. saya kata makan sikit jer.. nanti satu madrasah bau.. dia kata tak apa.. kan mama kata nak hilang baunya minum kopi .. hehehe pandai pulak dia tu.. Ini lah lauk kampung saya dulu-dulu.. mahal juga petai sekarang .. 3 papan dah RM6.00.. ada lagi sepapan.. nanti buat sambal tempoyak pulak ... hihi :D

TEKNIK MENJAWAB SOALAN KBAT (Kemahiran Berfikir Aras Tinggi)




Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya.. 






















Pada 9- 20 Mei 2016 peperiksaan pertengahan bagi sekolah Najeeha dan Nabil bermula, lebih kurang lagi dua minggu . Kenalah bersiap sedia mereka berdua tu.. Najeeha sekarang masih lagi memahami teknik-teknik utk soalan-soalan KBAT ni.. 
Diatas adalah perkongsian dari group Cikgu Sekolah Malaysia di Facebook, semoga dapat membantu kekawan yg mana ada anak yang akan mengambil UPSR 2016 dengan format baru ni..

Sama cemasnya seperti PT3 dulu diperkenalkan, ramai ibubapa yg terpaksa menghantar anak tuisyen sebab kita ibubapa tak faham lagi format baru ni. 

Semalam perjumpaan dengan guru baru lah faham serba sedikit, sekarang ni saya praktis Najeeha buat latih tubi dan lihat jawapan dibelakang, ini bukan bermakna meniru kata saya, kita perlu tahu apa jawapan yg betul, seperti Nabi S.A.W bersabda ikutlah aku, makna tiru rasulullah kerana itu lah yg betul, kita perlu buat jawapan yg betul, bila dia praktis apa yg saya katakan , alhamdulillah ada peningkatan dalam ujiannya, baru ni dia kata 
Bahagian penulisan dia dapat 80% selalu sebelum ni lingkungan 60% sahaja, Bahagian A 8/10, Bahagian B 11/15 (disini saya lihat dia lemah dan perlu dipraktiskan lagi) dan Bahagian C 21/25( dulu disini dia selalu dapat 11-15 sahaja, skrg dah ada peningkatan).

Kita sebolehnya tengok kemampuan anak2 , jangan paksa dia, contohnya kalau buat latihan maths , buat yg senang dulu, jadi bila mereka buat betul selalu, mereka jadi bersemangat, jangan kita mulakan dengan soalan yg susah , nanti bila dia buat asyik salah ajer, mereka akan boring dan kata maths susah. Kata guru tu, soalan KBAT ni biasanya dalam 3 4 soalan sahaja, yg selebihnya mudah dan sederhana ajer.. jadi kita jangan bagi mereka stress dengan soalan KBAT ni, macam Bahasa Melayu ni, ayat ajer yg membezakan dia mendapat markah, samada 2 atau 1, jika penggunaan ayatnya gramatis dan menepati bahan / tugasan yg diberikan dapatlah mereka markah penuh. 

Bagi saya, saya hanya mampu berdoa, berusaha untuk membantunya dan bertawakal kepada Allah utk mereka terus berjaya dalam kehidupan dunia dan akhirat.
Semoga anak2 kita yg akan mengambil UPSR pada tahun ini diberikan kemudahan dan berjaya hendaknya. Insya Allah.