Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Rabu, 29 Mac 2017

JJCM Johor Baharu 4 :: Glamour Seafood Medan Selera Sri Stulang πŸ˜†πŸ˜ ~__^

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yang baik jua hendaknya..

Butter Prwan
Balik dari keluar berjalan-jalan di sekitar Johor Baharu tu, kami JJCM pulak malam tu, mencari makan hingga ke Stulang tu.. Galamour Seafood Medan Selera Stulang.. berbaloi sungguh makan kat situ.. sedap terbaik sedap.. murah pun murah .. perghhh makan sampai fengsan malam tu hahahahaha

Sotong masak kicap ni request dari Qaseh.. mmg bertambah dia makan masa tu :D

Ikan pari goreng tepung.. memang sedap wey... adik tu kata tengah popular kat situ.. cicah pulak sambal kicap.. perghhh.. :)

Ikan siakap merah bakar sambal.. Nabil belasah yg ini ajer.. tersandar dia lepas makan hahaha..

Kerang bakar sambal ni kegemaran kak Nabilah dan Jeeha.. beriya mengupas kulit kerang tu satu persatu.. sedapnya mama..

Satu jer sayur hahahha.. Kailan ikan masin, yang tak ada dalam gambar sebab lambat sikit sampai masa tu tengah beriya makan, ikan siakap merah stim halia sos tiram.. memang terbaik sedap .. rasa berbaloi lan walaupun nak kesana sesat barat hahahha..

Tengok sedap tak sedap.. pinggan dah elok tersusun bertingkek-tingkek :p .. sampai menyandor en suami tu.. harga pun murah gilerrr.. ikan fresh pulak manis dan lembut jer.

Tempat biasa-biasa ajer bukan lah restoran pun, tapi masakannya setaraf hotel kot.. boleh bagi 5 bintang..

Kalau nak gi sana elok call siap-siap, jadi tak lama menunggu, kami tengok ramai yang dah booking.. sampai makanan terus terhidang..


Selasa, 28 Mac 2017

Selamat Menyambut Bulan Rejab :: DOA BULAN REJAB ❤πŸ’–



♥ *ALLAHUMA! KEKASIH HATI NAK DATANG ??*♥

Bulan yang penuh berkat...
.
R E J A B  πŸŒΈ
.
Bakal menyusul tiba..
.
*ESOK !* ,

28/3/2017, Selasa malam...
.
So ??
.
Ap kena mengena dgn aq?
.
Haa , time ni la ko blh kumpul mata ganjaran lebih utk akaun akhirat ko..
.
Rugi man..
.
kalau lepaskan bulan baik ni..

*Apa nak buat??*


.
1) Setkan reminder *Malam Pertama* Rajab.

Peruntukkan masa pada malam itu untuk berdoa dan ibadah kerana
.
Al-Imam Muhammad bin Idris As-Syafi'iy οΊ­οΊΏο»² ﺍﻟﻠο»ͺ ﻋﻨο»ͺ meriwayatkan di dalam kitab Al-Umm beliau
.
bahawa malam tersebut merupakan salah satu *malam doa mustajab !*
.
2) Dah mula boleh cari *guru Al Qur'an*,

untuk ulang dan semak bacaan Al Qur'an sebelum gasak tadarrus dalam *Ramadhan* nanti.
.
3) *Revise!*

Buat ulangkaji berkenaan Puasa dan ibadah-ibadah yang berkenaan dalam Ramadhan.
.
4) Semak *baki puasa* yang belum berganti.
.
5) Usahakan mengesan dan mencari *asnaf zakat* untuk diserahkan Fitrah kepadanya dalam Ramadhan atau pada malam raya nanti.
.
6) Rancang hari *balik ke kampung* untuk berbuka puasa dengan ibu bapa.
.
7) Beli *persiapan Raya* lebih awal supaya ibadah dalam Ramadhan tidak terganggu.

8) *Asingkan* lebihan *pendapatan* untuk disedekahkan di dalam Ramadhan nanti.  

9)Jika berkemampuan,rancanglah untuk *berumrah* dalam Ramadhan.

10)Doa supaya Allah panjangkan umur dan sempatkan kita bertemu Ramadhan dan keluar daripada Ramadhan dalam keadaan diampuni.

Sumber :: WhatsApp

KARI KENTANG VIRAL πŸ˜†πŸ˜…πŸ˜ ~__^

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yang baik jua hendaknya :)

Hahahaha viral sangat lah kan.. :D 
Kari kentang ni viral kat WA Aweks Blogger yang di ketuai oleh jiran yang balik dari Kundasang tu katanya :p..
Bila tanya masak apa dalam group .. mulalah sorang2 tunjuk apa yang dimasak.. jadi bila gambar kari kentang dikeluarkan oleh mummydearie.. yang dah lama menyelam.. tak timbul2.. blog pun dah 2 bulan dihuni oleh Misteri Wan Peah.. tak gitu ticer Nor Azimah.. jadi semua orang teruja nak mencuba nya.. rasanya saya orang terlewat mencubanya.. :D

Jadi semalam inilah salah satu menu berbuka puasa saya.. dah beli siap-siap 1 kg kentang yg macam ko tu nom.. isi lembut jer.. perghhh memang sedap jiddan ko.. patutlah HD si Mummydiarie suka.. hari-hari kentang pun tak apa hahhaha.. masa WA tu minta juga kat si MD  resepinya tu.. tapi yang saya punya ni versi derhaka sikit.. ikut tekak sendiri jer.. hahhaha..
Moh lah intai resepi kari kentang viral ni ye ;)

KARI KENTANG

Bahannya :-
- 3 biji kentang dipotong ikut suka :)
- 2 ulas bawang putih*
- 3 biji bawang merah* ditumbuk lumat
- Kiub ikan bilis (ikut resepi MD tapi saya ganti dengan segenggam ikan bilis)
- 2 sudu besar serbuk kari
- 1/2 sudu asam jawa (bancuh dengan sedikit air)
- 2 tangkai daun kari ( MD tak letak, saya yg letak biar ada aroma daun kari tu :)
- sedikit garam

Caranya :-
1. Goreng kentang sehingga empok sampai habis dan ketepikan.
2. Kemudian goreng pula ikan bilis sehingga garing, angkat ketepikan.
3. Lepas tu tumis bahan tumbuk bersama serbuk kari, cara saya air asam tu saya gaulkan dengan serbuk kari tu, baru ditumis. Tumis sehingga wangi.
4. Kemudian letak air sedikit hendak bagi kuah basah-basah sikit, kemudian letak sedikit garam , lepas tu masukkan daun kari dan kentang goreng , gaul mesra.
5. Akhir sekali baru masukan ikan bilis goreng, gaul sebentar, tutup api dan angkat.
6. Siap dihidang bersama nasi putih panas. :D

Selamat Mencuba :)