JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Isnin, 20 Mei 2019

IFTAR KELUARGA - ALHAMDULILLAH SERONOK BERKUMPUL BERSAMA KELUARGA..πŸ˜πŸ’–πŸ˜˜

Assallamualaikum semuanya 😍
Semoga kita semua berada dlm rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya 😘❤️😊

(Copy paste Dari Facebook adik saya, nmpk benor malas nak menaip🀭😁)

Ψ±Ω…ΨΆΨ§Ω† 141440 (Sabtu 18 2019)

Terima Kasih duhai Allah Engkau himpunkan kami di dunia dgn kebaikan dan kecintaan. Maka janganlah Engkau haramkan perkumpulan kami di akhirat sana dgn perkumpulan dan perhimpunan yang lebih baik.

Sesungguhnya kami mengharapkan rahmat di sisi MU yang Maha Luas. Justeru rahmati kami dan kasihi kami duhai Allah.

Rahmati mereka yang berada di kalangan kami, dan jua mereka yang tiada bersama kami, yang hidup dan yang telah meninggalkan kami.
Allahumma Aamiin...

Syukran Kathiran pada semua yg hadir memeriahkan majlis kesyukuran perhimpunan keluarga al Marhum Pak Jasa (Hj Mohd Isa) dan alMarhumah Hajjah Yasni kali ini.

Semoga ikatan kekeluargaan terus mendapat rahmat Allah.
Terima Kasih kekanda Rosnaidah Mohd Isa dan keluarga kerana masih sudi menerima kami berkunjung ke teratak yang penuh nostalgia. Semoga Allah terus memelihara mak cik² saudara ku, adik beradik ku semuanya, anak² buah,  anak², cucu² kawan dan taulan.

Berkati amal kami dan kasihanilah kami..
- Ziarah kubur, Tahlil, sambutan hari ulangtahun kelahiran, iftar, tarawikh dan menyantuni anak² kecil adalah bahagian memasukkan kegembiraan dan mahabbah sesama umat Nabi Muhammad sallallahu Alaihi Wasallam.
Husnuzon billah wa husnuzon ni Ibadillah.

Semoga ada lagi kesempatan untuk bersama di Ramadan yang lain.

#AllahummaRzuqnaLailatulQadr


Perkara pertama Majlis ziarah kubur arwah mak, arwah abah, arwah nenek Dan arwah Pak cik.. Petang Tu sungguh panas, terpaksa saya berpayung 🀭

Pukul 6.00pm bermula bacaan yassin Dan tahlil untuk semua arwah. Alhamdulillah bawa bersama anak2 Tahfiz untuk bacaan yassin Dan tahlil.πŸ˜πŸ’–
Berbuka sekejap Lepas Tu solat maghrib berjemaah..


Kemudian baru kemuncak iftar bersama anak2 Tahfiz Dan keluarga. Terima kasih mak uda Dan keluarga datang iftar bersama.
Saya seponsor nasi Arab Tu. Anak2 Tahfiz makan Dalam dulang, Kami adik beradik perempuan makan diruang tengah. Ada yg makan alas plastik mcm Arab style berbuka🀭😍😘 seronok berebut-rebut makanan.

Lepas Tu solat tarawih berjemaah bersama anak2 Tahfiz, merdunya alunan bacaan surah dari mereka. Gambar tak ada, 😁

Sambutan besday Bulan Mei, seronok yg menyambutnya dari cucu cicit sampai ke moyang🀭😍
Mak uda saya lahir 20 may rupanya.. Hari inilah besdaynya. Sambut advance mana yg belum smpi tarikhnya, mcm saya 25 mei Dan Nabil 23 mei.. ni pun dah sibuk Tanya hadiah😁

Akhir sekali pemberian duit Raya pada anak2 Tahfiz Dan juga anak2 buah. Ustaz kata elok diberikan Bulan Ramadhan duit Raya Tu, jatuh sedekah berlipat Ganda pahalanya.

Alhamdulillah, semoga majlis diberkati Ilahi Dan ukhuwahfillah keluarga Dan saudara-saudara berpanjangan. Aamiin 🀲🏻❤️😊

Hari ini dah 15 Ramadhan Kan.. setengah Bulan Kita berpuasa.. Alhamdulillah.. sekarang puncak memburu Lailatulqadar.. semoga Kita semuanya dikurniakan Malam seribu keberkatan itu. Aamiin ya Rob 🀲🏻❤️😊

Jumaat, 17 Mei 2019

BACAAN ATTAHIYAT ADALAH DIALOG ANTARA RASULULLAH SAW DENGAN ALLAH SWT πŸ’š



*"BACAAN ATTAHIYYAT ADALAH DIALOG ANTARA RASULULLAH SAW. DENGAN ALLAH SWT.''*...............................................................:

*1. Seandainya kita mengetahui bahwa
      sebagian dari bacaan shalat itu adalah
      dialog antara Rasulullah SAW dengan Allah
      Azza wajalla, tentu kita tidak akan
      terburu-buru melakukannya...

* Allahu Akbar, ternyata bacaan shalat itu dapat
   membuat kita seperti berada di syurga...

* Mari kita camkan dan renungkan kisah
   berikut ini, tentu akan berlinang air mata kita,
   masya Allah...*
                                                               
*2. Singkat cerita, pada malam itu Jibril As.
      mengantarkan Rasulullah Saw naik ke
     Sidratul Muntaha. Namun karena Jibril As
     tidak diperkenankan untuk mencapai
     Sidratul Muntaha, maka Jibril As pun
     mengatakan kepada Rasulullah SAW untuk
     melanjutkan perjalanannya sendiri tanpa
      dirinya...*

*3. Rasulullah Saw melanjutkan perjalanan
      perlahan sambil terkagum-kagum melihat
      indahnya istana Allah Swt hingga tiba di
      Arsy...

* Setelah sekian lama menjadi seorang Rasul,
   inilah pertama kalinya Nabi Muhammad Saw
   berhadapan dan berbincang secara langsung
   dengan Allah Azza wa Jalla...

* Bayangkanlah betapa indah dan luar biasa
   dahsyatnya moment ini, Masya Allah..*

*4. Percakapan antara Nabi Muhammad Rasulullah
      Saw dengan Allah Subhanahu Wata'ala

*(1). Rasulullah Saw-pun mendekat dan
         memberi salam penghormatan kepada
         Allah Swt :*
* Attahiyyatul mubarokastush shalawatuth
   thayyibaatulillah = Semua ucapan
   penghormatan, pengagungan dan pujian
   hanyalah milik Allah".

*(2). Kemudian Allah Swt menjawab
         sapaannya
* Assalamu 'alaika ayyuhan Nabiyyu
   warahmatullahi wa barakaatuh
* Segala pemeliharaan dan pertolongan Allah
   untukmu wahai Nabi, begitu pula rahmat
   Allah dan segala karunia-Nya".

*(3). Mendapatkan jawaban seperti ini,
        Rasulullah Saw tidak merasa jumawa atau
        berbesar diri, justru beliau tidak lupa dengan umatnya, ini yang membuat kita
        sangat terharu.

* Beliau menjawab dengan ucapan :*
* Assalaamu 'alaina wa 'alaa 'ibadillahish
   shalihiin"*= *Semoga perlindungan dan
   pemeliharaan diberikan kepada kami dan
   semua hamba Allah yang shalih"

* Bacalah percakapan mulia itu sekali lagi, itu
   adalah percakapan Sang Khaliq dan
   hamba-NYA, Sang Pencipta dan ciptaan-NYA
   dan beliau saling menghormati satu sama
   lain, menghargai satu sama lain, dan lihat
   Betapa Rasulullah Saw mencintai kita
   umatnya, bahkan beliau tidak lupa dengan
   kita ketika beliau di hadapan Allah Swt..."

* (4). Melihat peristiwa ini, para Malaikat yang
          menyaksikan dari luar Sidratul Muntaha
          tergetar dan terkagum-kagum betapa
          Rahman dan Rahimnya Allah Swt, betapa
          mulianya Nabi Muhammad Saw...

*Kemudian para Malaikat-pun mengucap
  dengan penuh keyakinan :*

*Asyhadu Allaa ilaaha illallah, wa asy hadu
  anna Muhammaddar Rasulullah* = *Kami
  bersaksi bahwa tiada Tuhan selain Allah dan
  kami bersaksi bahwa Muhammad itu adalah
  hamba Allah dan Rasul Allah".*

*5. Jadilah rangkaian percakapan dalam
       peristiwa ini menjadi suatu bacaan dalam
       shalat yaitu pada posisi Tahiyat Awal dan Akhir, yang kita ikuti dengan shalawat kepada Nabi sebagai sanjungan seorang
individu yang menyayangi    umatnya.
* Mungkin sebelumnya kita tidak terpikirkan
   arti dan makna kalimat dalam bacaan ini.*
* Semoga dengan penjelasan singkat ini kita
   dapat lebih meresapi makna shalat kita.

 Sehingga kita dapat merasakan getaran yang
 dirasakan oleh para Malaikat disaat peristiwa
  itu...
* Semoga bermanfaat untuk menambah
   kekhusyu'an shalat kita. Aamiin Yaa Robbal
   Aalamiin.*

*6. Pesan :*
*Jangan pernah tinggalkan shalat karena di
   Dalam kubur banyak jutaan manusia yang
   minta dihidupkan kembali hanya untuk
   beribadah kepada Allah Swt
 *Sesibuk apapun kita jangan pernah
   tinggalkan shalat*
*Sumber : Kitab Qissotul Mi'raj.*

*7. Sobat sekarang anda memiliki dua pilihan :*
*(1). Membiarkan sedikit pengetahuan ini
          Hanya dibaca disini.*
*(2). Membagikan pengetahuan ini Insya
         Allah bermanfaat dan akan menjadi
         pahala bagimu. Aamiin..*

*8. Silakan di share Ya...
*Semoga yang share akan ditambahkan
  rezekinya, dan diangkat penyakitnya...Aamiin*

*9. Ya Allah... :*                                    
 *(1). Muliakanlah orang yang membaca status
          Ini.*
*(2). Lapangkanlah hatinya.*        
 *(3). Bahagiakanlah keluarganya.*
*(4). Luaskan rezekinya seluas lautan.*
*(5). Mudahkan segala urusannya.*
*(6). Kabulkan cita-citanya.*
*(7). Jauhkan dari segala musibah.*
*(8). Jauhkan dari segala penyakit, fitnah, prasangka keji, berkata kasar, dan mungkar.*
*(9). Dan semoga yang membagikan status ini rezekinya berlimpah Aamiin..*

*Boleh di share sebanyak mungkin !!*

Rabu, 15 Mei 2019

DOA MUNAJAT RAMADHAN KAREEM πŸ’šπŸ’–



DOA MUNAJAT RAMADHAN KAREEM πŸ’š

Ya Allah…ya Rahman…ya Rahim…

Dalam dakapan Ramadhan yg suci ini, Dengan rasa rendah diri, Kami yg kerdil dan hina ini memohon doa dengan penuh pengharapan kepada Mu ya Allah… semoga Engkau sudi mendengar permintaan kami, kerana sesungguhnya Engkau lah Tuhan yang Maha Mendengar.

Ya Fattahu ya alim…
Ajarkanlah kami yang lemah ini untuk melihat jalan keluar dari semua masalah yang membelenggu kami, bukakanlah hijab kepada kami yang tak mampu melihat setiap kebaikan pada kejadian dan takdirmu. Ya Allah..takdirkanlah yang baik-baik untuk diri kami, Janganlah kau menguji kami pada apa yg tidak mampu kami lalui.. Bukakanlah pintu-pintu rahmat Mu untuk kami ya Allah…

Ya Allah Rabbul Jalil….
Sejahterakanlah untuk kami dengan kesihatan yg baik..supaya dengannya kami dapat beribadah kepada Mu. Ya Allah..ampunkanlah segala dosa kami, kerana kami terlalu banyak dosa kepada Mu ya Allah…Kami lupa akan Engkau ketika sihat, kami ingat pada Mu bila ditimpa sakit, Kami lupa kapada Mu ketika senang, kami ingat pada Mu bila datang kesusahan. Kami lupa kapada Mu disaat kami gembira, Kami ingat kepada Mu ketika sedih dan kecewa, Kami habiskan usia muda dengan keseronokan dunia, kami mula mengingati Mu tika usia sudah tua, ..justeru ya Allah…ampunilah semua dosa kami..berilah kekuatan kepada kami untuk melawan hawa nafsu dan dunia yg sentiasa melalaikan kami daripada mengingatimu ya Allah…

Ya Allah…ya Rahman..ya Rahim…

Ampunkanlah dosa kedua ibubapa kami,. setiap titik susu ibu yg mengalir dalam diri kami…kau gantilah dengan kebajikan untuk nya yang boleh membawanya ke Syurga Mu ya Allah…ya Rahman…pada setiap keringat yg mengalir pada tubuh ayah kami dalam mencari rezeki kepada keluarga kami…kau gantikanlah dengan keampunan yg membawa ke syurga Mu ya Allah. Sesungguhnya pengorbanan mereka tidak akan mampu kami membalasnya. Bahkan terkadang mereka hidup dalam kesusahan dan kesempitan, sedangkan kami berada dalam kesenangan dan kemewahan…Justeru kurniakanlah kepada kedua ibubapa kami tempat yg istimewa di syurga Mu ya Allah…..

Ya Allah….

Kami juga memohon ampun untuk kaum kerabat kami, sahabat-sahabat kami dan guru-guru kami yg terlebih dahulu pergi meninggalkan kami ke alam barzakh…golongkanlah mereka dlm orang-orang Kau redhai…apabila tiba pula giliran kami menuju barzakh MU..maka Kau ambillah kami dalam keadaan yg baik-baik…dalam keampunan dan rahmat Mu ya Allah…

Ya Allah ya Aziz…
Kurniakanlah kepada kami jiwa yg tenang dan tenteram…hiasilah hati kami dengan sifat syukur, redha, sabar, ikhlas, amanah dan bertanggungjawab…Kau jauhkanlah daripada kami sifat ujub, riak,takabbur, fitnah, mengadu domba, sangka buruk dan khianah.

Ya Rashid…ya Rahman…ya Rahim..
Jika ada dikalangan kami mereka yang diuji dengan kesusahan, maka kau bantulah mereka, permudahkanlah urusan mereka, jika ada di kalangan kami mereka yang bersedih hati, berikanlah ketenangan dan jalan keluar kepada mereka, jika ada di kalangan kami sedang berhajat dengan keperluannya, maka tunaikanlah hajat mereka, dan cukupkanlah keperluan mereka, jika ada di kalangan kami mereka yang diuji dengan sakit, maka kau sembuhkanlah mereka ya Allah…agar dapat beribadah bersama kami. Jika ada dkalangan kami mereka yang derhaka kepada ibu bapa atau terkurang dalam melayani mereka, maka kau ampunilah mereka, jadikanlah kami anak-anak yg taat dan berbakti..sesungguhnya Engkaulah tuhan yg maha mendengar dan mengasihi…

Ya Allah ya Malikal mulk…

Ya Razak..ya fattahu ya alim…
Kurniakan kepada kami rezeki yang halal lagi diberkati. dan jadikanlah dengan rezeki itu kami semakin dekat dengan Mu..sebaliknya, janganlah kau jadikan kami daripada golongan yang lupa diri setelah mendapat kurniaannMu.

Ya Allah….
Bantukanlah kami dalam menjalankan urusan agama kami, Elokkanlah urusan dunia kami, yang padanya tempat kami mencari kehidupan, Elokkanlah urusan akhirat kami, yang padanya tempat kami akan kembali untuk selama-lamanya.. jadikanlah kehidupan kami ini sebagai tambahan segala kebaikan kepada kami, dan jadikanlah kematian sebagai ketenangan kepada kami dari segala kejahatan, Sesungguhnya kami ingin kembali kepada Mu dgn jiwa yg tenang….

Ya Allah ya zal jalali wal ikram…

Ya Allah….Jaganlah kau jadikan Ramadhan ini sebagai yang terakhir buat kami, temukanlah kami dengan Ramadhan yang akan datang…
Tapi, Andai ini Ramadhan terakhir buat kami, jadikankanlah puasa kami sebagai puasa yang Kau rahmati, jadikanlah Ramadhan ini paling bererti, penuh dengan cahaya iman, menerangi kegelapan hati kami menuju redha serta kasih sayangmu ya Allah…jadikanlah ramadhan ini sebagai penghapus dosa-dosa kami.. Ya Allah…temukanlah kami dengan lailatul qadr…pilihlah kami dikalangan hambaMu yang dapat beramal di malam al-Qadr….Ya Allah..terimalah amalan kami..terimalah taubah kami..ampunkanlah segala dosa kami…amankanlah kehidupan kami disana nanti yang kekal abadi…kurniakanlah kepada kami syurga Mu yg maha luas nikmatnya…

Amin Ya Rabbal Alamin.