Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Sabtu, 24 Jun 2017

DOA RASULULLAH SAW DI AKHIR RAMADHAN & DARI JAUH KU POHON MAAF ❤๐Ÿ’– SALAM AIDILFITRI๐ŸŒท๐ŸŒป

Assalamualaikum kekawan..
Salam akhir ramadhan dan selamat hari raya maaf zahir batin. Semoga amalan kita diterima Allah dan moga kita dapat berjumpa ramadhan akan datang.
*Do’a Rasulullah saw di akhir Ramadhan* ๐ŸŒน๐ŸŒน

“Yaa Allah! Janganlah Engkau jadikan puasa ini sebagai puasa yang terakhir dalam  hidupku. Seandainya Engkau menetapkan sebaliknya, maka jadikanlah puasaku ini sebagai puasa yang dirahmati, bukan puasa yang sia-sia.”

“Seandainya masih ada padaku dosa yang belum Engkau ampuni atau dosa yang menyebabkan aku disiksa karenanya, sehingga terbitnya fajar malam ini atau sehingga berlalunya bulan ini, maka ampunilah semuanya wahai Dzat Yang Paling Pengasih dari semua yang mengasihi.”

“Yaa Allah! Terimalah puasaku dengan se-baik² penerimaan, perkenan, kema’afan, kemurahan, pengampunan & keredaan-Mu. Sehingga Engkau memenangkan aku dengan segala kebaikan, segala anugerah yang Engkau curahkan di bulan ini.”

“Selamatkanlah aku dari bencana yang mengancam atau dosa yang berterusan. Demikian juga, dengan rahmat-Mu masukkanlah aku ke dalam golongan orang² yang mendapatkan (keutamaan) di Lailatul-Qadar. Malam yang telah Engkau tetapkan lebih baik dari seribu bulan.”

“Semoga perpisahanku dengan bulan Ramadhan ini bukanlah perpisahan untuk selamanya & bukan juga pertemuan terakhirku. Semoga aku dapat kembali bertemu dgn Ramadhan mendatang dalam keadaan penuh harapan & kesejahteraan.”

“Aamiin aamiin Yaa Mujiibas-Saailiin”

Aku akan selalu merindukanmu yaa Ramadhan.

*****************************
Assalamualaikum.
DOAKU DI HARI HARI TERAKHIR RAMADHAN
UNTUK KESEMUA AHLI KELUARGAKU DAN SAHABATKU.

Ya Allah jika di saat ini, jika ada keluargaku dan sahabatku yang sakit, 
sembuhkanlah dia. ุขู…ِูŠّู†ْ

Ya Allah jika di saat ini ada keluargaku  dan sahabatku yang bermasaalah, 
beri lah kesabaran dan jalan keluar untuk dia. ุขู…ِูŠّู†ْ

Ya Allah jika di saat ini ada keluargaku dan sahabatku yang kesempitan rezeki, 
kau lapangkanlah rezekinya. ุขู…ِูŠّู†ْ

Ya Allah jika di saat ini jika ada keluargaku dan sahabatku yang bermasaalah 
diantara satu sama lain maka damaikan lah mereka. ุขู…ِูŠّู†ْ

Ya Allah jika disaat ini ada keluargaku dan sahabatku yang sesat duniawinya, berilah hidayahmu 
kepada mereka. ุขู…ِูŠّู†ْ

Ya Allah jika disaat ini ada keluargaku dan sahabat ku yang lalai, berilah petunjuk
 kepada mereka. ุขู…ِูŠّู†ْ

Ya Allah jika di saat ini ada keluargaku dan sahabatku yang bersedih hati... 
kembalikan lah kecerian diwajahnya. ุขู…ِูŠّู†ْ

Ya Allah jika disaat ini ada keluargaku dan sahabat ku yang berada di persimpangan jalan yang berliku liku, 
tunjukkan lah jalan yang lurus dan yg diridhoi oleh Mu.
Berikan kami semua kesempatan untuk berjumpa kembali di Ramadhan tahun depan.
ุขู…ِูŠّู†ْ ุขู…ِูŠّู†ْ ุขู…ِูŠّู†ْ ูŠَุง ุฑَุจَّ ุงู„ุนَู€ู€ู€ุงู„َู…ِูŠْู†
                                                        .. Air tak selalu jernih
┆begitu juga ucapanku
└┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈⌣ ┈̥-̶̯͡..̷̴✽̶⌣ ✽̶ 
┏┉⌣ ┈̥-̶̯͡..̷̴✽̶┄┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┉┓
┆Kapas tak selalu putih 
┆begitu juga hatiku
└┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈⌣ ┈̥-̶̯͡..✽̶⌣ 
┏┉⌣ ┈̥-̶̯͡..̷̴✽̶┄┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┉┓
┆Langit tak selalu biru 
┆begitu juga hidupku
└┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈⌣ ┈̥-̶̯͡..̷̴✽̶⌣ ✽̶
┏┉⌣ ┈̥-̶̯͡..̷̴✽̶┄┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┉┓
┆Jalan tak selalu lurus 
┆begitu juga langkahku
└┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈⌣ ┈̥-̶̯͡..̷̴✽̶⌣ ✽̶
┏┉⌣ ┈̥-̶̯͡..̷̴✽̶┄┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┉┓
┆Jika Maaf itu bisa terucap hari ini 
┆Untuk Apa menunggu Hari Raya tiba ?
┆Sedangkan hembusan Nafas pun
┆Kita tak pernah tau bila akan 
┆Berhenti...
┆maka dari itu ku ingin Mohon Maaf atas
┆Kesalahan Kekhilafanku maupun 
┆Perbuatan yg sengaja ataupun tidak
┆yg kecil mau pun yg besar
└┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈⌣ ┈̥-̶̯͡..̷̴✽̶⌣ ✽̶.
. Sebelum ramadhan usai
. Sebelum Idul Fitri menjelang
.✽̶┄┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┉┓
┆ Sekali lagi Maaf zahir dan bathin.

Selamat berpuasa semua. Semoga kita mendapat pengampunan semua dosa2 kita dan kita mendapat syurga Allah SWT

Selamat menyambut Eidil Fitri. Semoga Allah terima amal ibadah kita semua, kita mendapat pengampunan

Selasa, 20 Jun 2017

RESEPI KUIH BUAH ROTAN



Resepi kuih buah rotan

Resepi sedap ni memang terbaik, mudah dan sedap! Share la ya.. blh buat utk raya nti:

Bahan:
1. Tepung pulut (1 1/2 cawan)
2. Santan (1 cawan)
3. Bijan (1/2 cawan)
4. Gula (1/2 cawan)
5. Garam (1/2 sudu teh)

Cara penyediaan:
1. Campur santan, gula dan garam. Masak dengan api kecil. Kacau supaya santan tak berketul. Masak hingga gula hancur. Kemudian tutup api dan biar sejuk.
2. Bila santan benar-benar sejuk, curah sedikit demi sedikit ke dalam tepung.
3. Gaul rata hingga menjadi doh.
4. Ambil adunan doh sedikit dan bentukkan menjadi bebola kecil.
5. Salut rata bebola bersama bijan.
6. Goreng hingga garing dan bewarna coklat. Ia akan terapung di permukaaan minyak bila masak.

๐Ÿ“ธBerminat viralkan perniagaan anda? PM admin.

✔️Share dan tag kawan2
Sumber : Facebook

Isnin, 19 Jun 2017

Anugerah Terindah IFTAR Adik Beradik Ipar Duai Anak Cucu ๐Ÿ‘ช๐Ÿ’‘๐Ÿ‘ซ

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yang baik jua hendaknya..

Pada hari sabtu 17.6.2017 kami adik beradik utk Iftar di rumah Arwah Abah dan Mak.. mengikut atur cara pukul 5.30pm dah berkumpul di kubur utk buat tahlil dan ziarah.. oleh kerana hari hujan sepanjang hari terpaksa dibatalkan dan buat tahlil dirumah selepas solat isyak.

Ber iya kak lang saya dan menantu lelakinya tu membakar terubok dan cencaru bakar hihihi ๐Ÿ˜†
Kak lang punya sambal bakar tu yg sedap sgt.. regu pulak dgn air asam dan cili api kicap.. perghhh.. ๐Ÿ˜๐Ÿ˜‹
Kami buat secara potluck.. memasing dah ada menunya seperti wasap jemputan tu ๐Ÿ˜Š

Masa berbuka sebelum solat maghrib makan kurma dan buah-buahan. Selepas tu baru makan nasi dan lain2 yg dibawa. Tak ada gambar haha๐Ÿ˜‚ sebab memasing tengah menikmati terubok bakar yg meleleh air liur masa bau membakar. Adik saya bawa 5 orang anak murid tahfiznya. 

Lepas tu solat isyak dan tarawih. Adik saya yg uda tu tengah sarat mengandung. InsyaAllah 4.7.2017 ni. Maka duduklah atas kerusi.. saya pun tumpang sekali duduk apabila pinggang dah mula terasa sakit. Dah lah buat 8 rakaat.๐Ÿ˜† 
Alhamdulillah selesai semuanya.

Lepas tarawikh dan witir adik saya bagi tazkirah. Saya cuba upload video tapi tak boleh pulak. Kata adik saya kalau di Mekah dulu2 .. bila habis 4 rakaat mrk tawaf.. sehingga sampai 16 rakaat. Jadi yg di Madinah pula rasa mereka kekurangan tak dpt bertawaf. Jadi mereka solat tarawikh 36 rakaat. 
Lagi satu kalau kita buat 4 rakaat dipanggil tarawikhha iaitu satu rehat.. bila 8 rakaat dipanggil tarawikhthani iaitu 2 rehat.. dan apabila 16 rakaat baru dipanggil tarawikh.

Selepas tu diadakan majlis sambutan hari lahir bulan Mei dan Jun. Nabil lah paling suka sbb masa besday dia saya tak beli kek pun. Suka berganda sebab raikan ramai2.

Pastu kak ateh bagi hadiah hari lahir . Muka semua ada senyum ๐Ÿ˜†๐Ÿ˜Š

Lepas tu saya memberi hadiah raya tupperware kek raya tu.. utk setiap adik beradik dan ipar duai perempuan.

Adik saya Itam bagi kopi pak belang.. ๐Ÿ˜† agar bertenaga utk bertarawikh dan qiamulail utk 10 mlm terakhir ni katanya..๐Ÿ˜†๐Ÿ˜๐Ÿ˜„

Kemudian pemberian duit hari raya pada anak2 dan cucu2.. kata ustaz elok diberi pd bulan ramadhan .. jadi sedekah dan berlipat ganda keberkatan dibulan ramadhan.

Pak cik Habib dan anak buah Nur Zahirah Makkiyyah. Yg lelaki tu anak adik saya itam tu.. yang perempuan tu cucu kak lang.. siap selit kat perut duit raya๐Ÿ˜†๐Ÿ˜…

๐Ÿ‘‡ saya ambil dari FB adik saya yg itam tu.. utk mengenang moment terindah ini. Walaupun arwah mak abah dah tiada ikatan kekeluargaan perlu dijaga hingga ke Jannah ๐Ÿ’–❤๐Ÿ‘ช๐Ÿ’‘๐Ÿ‘ซ




ุงู„ู„ู‡ู… ุตู„ ุนู„ู‰ ุณูŠุฏู†ุง ู…ุญู…ุฏ ุงู„ูุงุชุญ ู„ู…ุง ุฃุบู„ู‚ ูˆุงู„ุฎุงุชู… ู„ู…ุง ุณุจู‚ ู†ุงุตุฑ ุงู„ุญู‚ ุจุงู„ุญู‚ ูˆุงู„ู‡ุงุฏูŠ ุฅู„ู‰ ุตุฑุงุทูƒ ุงู„ู…ุณุชู‚ูŠู… ูˆุนู„ู‰ ุขู„ู‡ ุญู‚ ู‚ุฏุฑู‡ ูˆู…ู‚ุฏุงุฑู‡ ุงู„ุนุธูŠู…...
AlHamdulillah wa Syukrulillah malam tadi 23 Ramadhan 1438H bersamaan 17hb Jun 2017 sekali lagi mengulangi tradisi  tahun2 sebelumnya kami adik beradik, anak2 buah, cucu2 cicit2, ipar duai berkumpul di teratak bonda kuang utk majlis iftar, tarawikh dan tazkirah ramadhan serta sambutan ulangtahun kelahiran Mei dan Jun. Berkongsi kegembiraan dan kebahagiaan termasuk dari bahagian sunnah Baginda Nabi mulia (ِุงِุฏْุฎَุงู„ِِ ุงู„ُّุณุฑُูˆุฑ) dalam riwayat juga mengatakan (ุชَู‡َุงุฏُّูˆุง ุชَุญุงَุจّูˆุง) saling menghadiahkan akan saling mecintai.
Terima Kasih kekanda Yatie Isa (mak cit) sbb bagi duit raya dan hadiah. Nampak seronok anak2 sedara, pak cik mak cik pun dapat hadiah...
(Teringat arwah abah... " aku dapek Henpon", hehehe)
Terima Kasih kekanda Rosnaidah Md Isa  kerana menerima kunjungan kami di teratak bonda, yang telah mewarisi kasih ayah bonda semoga dikekalkan kesejahteraan, kesihatan, dipanjangkan usia buat kekanda semua seisi keluarga. Semoga "al Wudd" (kasih sayang) ini adalah Warisan peninggalan berharga dari ayahbonda buat kita semua.
Hadis ke 22 kitab al Adab al Mufrad  (ุจุงุจ ุงู„ูˆุฏ ูŠุชูˆุงุฑุซ)
ุนู† ุฃุจูŠ ุจูƒุฑ ุจู† ุญุฒู… ุนู† ุฑุฌู„ ู…ู† ุฃุตุญุงุจ ุงู„ู†ุจูŠ ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆ ุณู„ู… ู‚ุงู„؛ ูƒููŠุชูƒ ุฃู† ุฑุณูˆู„ ุงู„ู„ู‡ ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆ ุณู„ู… ู‚ุงู„، ุงู† ุงู„ูˆُุฏَّ ูŠَุชَูˆَุฑَุงุซُ.
Sabdaan baginda, Sesungguhnya perasaan kasih sayang itu adalah diwarisi.
Cukuplah ini sebagai WARISAN buat kita semua asbab warisan kasih sayang itu moga kita akan dirahmati.
Semasa kita hidup mendoakan, sudah tiada didoakan.
ูˆุงู„ุฐูŠู† ุฌุงุกูˆุง ู…ู† ุจุนุฏู‡ู… ูŠู‚ูˆู„ูˆู† ุฑุจู†ุง ุงุบูุฑ ู„ู†ุง ูˆู„ุงุฎูˆุงู†ู†ุง ุงู„ุฐูŠู† ุณุจู‚ูˆู†ุง ุจุงู„ุฅูŠู…ุงู† ูˆู„ุง ุชุฌุนู„ ููŠ ู‚ู„ูˆุจู†ุง ุบู„ุง ู„ู„ุฐูŠู† ุกุงู…ู†ูˆุง ุฑุจู†ุง ุฅู†ูƒ ุฑุกูˆู ุฑุญูŠู…
Ertinya; Dan orang-orang yang datang sesudah mereka (Muhajirin dan Ansar) mereka berdoa, Ya tuhan kami, berilah keampunan kpd kami dan saudara-saudara kami yang telah beriman terdahulu dari Kami. Dan janganlah Engkau membiarkan kedengkian dalam hati kami terhadap orang-orang yang beriman. Ya Tuhan Kami sesungguhnya Engkau Maha Penyantun lagi Maha Penyayang.

Terima Kasih kepada semua yang memeriahkan. Pelajar2 tahfiz Haji Ishak ainurrahmah kuang, adik beradik ipar duai anak2 buah cucu2 dan cicit2.

#SemogaUkhuwahBerkekalan
#DoakanKamiDiSini
#semogAyahBondaTenangDiSana
#SolatulFatiih