Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 24 Julai 2014

SALAM LEMBARAN DI AIDILFITRI.. ^__^

Assalamualaikum kekawan..
Ramadan kini sudah sampai ke penghujung, insyaAllah lagi tiga hari kita akan menyambut aidilfitri.. namun begitu malam ni adalah malam 27 , semoga kita dapat mencari lailatulqadar..


Ramai juga blogger yg telah mula bercuti pada hari ini kan.. saya mula bercuti pada 26 julai hingga 3 ogos 2014, Saya beraya di Kuang dulu, rumah mak saya, giliran rumah saya tahun ni, kemudian pada hari raya ketiga baru balik ke kampung en suami..

Jadi dikesempatan ini, saya mengucapkan selamat hari raya maaf zahir batin pada semua teman maya saya, begitu juga yg silent reader tu.. Mana tahu jika ada komen saya yg menyinggung perasaan kekawan, jadi kemaafan yg saya pohon..
Bagi kekawan yg balik kampung, berhati-hati dijalan raya.. sekarang banyak sangat kemalangan yg berlaku kan ..

Nabil dan Najeeha dah mula bercuti hari ini, masa cuti wesak day dan Thaipusam mereka tidak cuti, jadi ganti hari ini dan esok, so terpaksalah saya bawa mereka datang ke ofis, saya kena kerja sebelum raya sebab tahun lepas saya dah ambil cuti sebelum raya, kena ganti-ganti bercuti raya dengan kekawan ofis ni..

Petang semalam, balik sekolah, Nabil mengadu giginya dah goyang, bila saya rasa dah goyang sangat, jadi saya kata kita cabut selepas berbuka puasa ye.. Bila saya cabut rupanya gigi kekal dah tumbuh dibelakangnya.. sudah tak sama rata giginya tumbuh, bila saya tengok sebelah pun gigi kekal dia pun dah tumbuh, saya kata pada Nabil goyang gigi depan tu... lepas tu dia kata" Nabil tak mahulah raya ni gigi rongak bila ambil gambar"... haha boleh dia terfikir macam tu..

Kekawan bila mula cuti hari raya ye.. :)



Rabu, 23 Julai 2014

STEAK KAMBING BLACK PEPPER SOS... emmm yummy :)

Assalamualaikum kekawan..
Salam petang yg ceria :)


Buat projek Steak Kambing Black Pepper Sos ni bersama anak buah.. anak kak andak saya.. dia memang pakar buat masakan western food ni.. so belajar lah dengan dia ni.. anak2 saya lah yg paling suka.. mereka kan suka kambing .. tak sempat nak ambil gambar yg proper sebab sibuk iftar dengan kambing ni.. jadi ambil gambar togel jer tak ada kentang goreng, salad dan tomato..


Buat masa cuti Nuzul Al Quran tempohari di rumah mak.. kambing tu dia dah siap2 perap dari rumahnya semalam.. kami bakar dalam pemanggang ajaib tu.. memang mudah kerja.. lembut jer dagingnya bila dimakan.. semua perisa terasa..

Jom intai resepi yg mudah ni.. resepi ni utk empat keping daging kambing ye kekawan.. buat makan keluarga yg kecil gitew :)

RESEPI STEAK KAMBING BLACK PEPPER SOS 

Bahannya :-

  • 4 keping daging kambing yg besar
Bahan rembah perap
  • 5 ulas bawang putih
  • 1 s/b lada hitam
  • 1 s/b makan daun rosemary kering
  • 1/2 s/b jintan kasar
  • 2 s/b sos tiram
  • 1 s/b kicap manis
  • 1 s/k garam
  • 2 s/b jus limau
  • 2-3 s/b minyak zaitun
Caranya :-
  1. Goroeng bawang putih dengan minyak zaitun hingga kekuningan, angkat dan ketepikan.
  2. Tumbuk jintan, lada hitam, daun rosemary kering, garam hingga lumat, kemudian  masukan bawang putih digoreng tadi.
  3. Lepas tu gaul sebati bahan tumbuk bersama jus limau, kicap dan sos tiram. 
  4. Kemudian gaulkan pula dengan daging kambing hingga mesra. perap semalaman utk dapatkan daging yg lembut didalam peti sejuk.
  5. Bila masa memanggang boleh dibakar didalam oven atau pemanggang ajaib.

Sos Lada Hitam
Bahannya :-
  • 1 labu bawang besar dipotong dadu
  • 1 s/b mentega
  • 2 s/b tepung jagung
  • 1 litter air
  • 2 s/b sos tiram
  • 1 - 2 s/b kicap (terpulang nak pekat hitam)
  • 1 s/b sos tomato @ chili
  • 1 s/b lada hitam ditumbuk halus
  • 1/2 kiub perasa ayam
  • sedikit garam
Caranya :-
  1. Panaskan mentega dalam periuk kemudian tumis bawang besar hingga layu.
  2. Tepung jagung di larutkan dalam air hingga sebati, kemudian masukan dalam periuk tumisan tadi.
  3. Masukan semua bahan lain, kacau atas api yg sederhana sehingga pekat. Boleh diangkat dan dimakan bersama daging kambing bakar tadi.. 

WW:: Iklan RAYA yang MENYENTUH Hati ....

Assalamualaikum kekawan...
Sudah 25 hari kita berpuasa kan kekawan.. semoga kita terus mendapat maghfirah dari Allah s.w.t.
Bila nak dekat raya ni.. banyak iklan raya yg ditayangkan di Media Elektronik.. ada yg menyentuh perasaan, ada juga yg mencuit hati.. semoga yg baik jadikan tauladan yg kurang jadikan sempadan..




Klik sini nak tengok - iklan raya Islamik - TV Al Hijrah
Dalam banyak-banyak iklan raya tahun 2014, admin pilih iklan ni paling terbaik,masha Allah... Iklan yang mengingatkan kita supaya menghayati Ramadan sepenuhnya.





Klik sini KUIH IBU KU

Iklan Raya terbaru 2014 diadaptasi daripada coteran kisah sedih "Budak Si Penjual Kuih" yang ditulis dan dikongsikan di laman media sosial..





Ramai antara kita mungkin tidak pernah melihat atau mungkin sudah lupa iklan ini. 

Katanya dihasilkan tenaga kerja dan pelakon amatur serta bukan profesional. 

Namun, percayalah, hasil yang dipertontonkan jauh lebih menyentuh hati berbanding pihak yang mengaku profesional.






Terbaik iklan raya dari RTM yang baru ni. Apa pendapat korang dengan iklan ni?