Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Isnin, 22 September 2014

RESEPI DAGING MASAK HITAM

Assalamualaikum kekawan..

Salam petang yg ceria :)

Tadi layan FB pulak.. tengok cerita kekawan di FB, lepas tu

ada pulak yg tayangkan resepi Daging Masak Hitam ni.,

Tengok sedap pulak tu.. jadi saya save dulu resepinya 

disini.. nanti bila nak buat boleh rujuk blog sendiri ehe :)


DAGING MASAK HITAM
Resepi oleh : Chef Ismail Ahmad
Rujukan : Kuisin Warisan Melayu
Terbitan : Marshall Cavendish
100 ml minyak masak
3 labu bawang besar ~ dikupas dan di hiris
500 gm daging batang pinang ~ di potong dadu atau ikut citarasa
* jika tak ada daging batang pinang guna daging biasa pun boleh. Tapi daging perlu di rebus terlebih dahulu hingga empuk.
* jika tak nak guna daging boleh juga guna ayam, kambing, itik atau lain2 yang dirasakan sesuai
2 batang cili merah ~ di belah 2
2 batang cili hijau ~ di belah 2
* jika suka pedas boleh letak cili padi
Bahan Kisar Halus
2 tangkai daun kari
8 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
3 cm halia
2 sudu besar pes cili kering * Boleh juga ambil 10 - 15 tangkai cili kering, potong, rendam lembut dan kisar sekali dalam bahan kisar
2 sudu besar rempah kari daging
8 cm kulit kayu manis * yang ni ketuk sikit kalau tak nanti blender rosak
Sos
4 sudu besar kicap pekat
* yang ni kalau tak ada kicap pekat boleh campurkan kicap manis dan kicap masin, tapi lebihkan kicap manis berbanding kicap masin. Lepas tu kena hati-hati di dalam penggunaan gula dan garam. Jika rasanya dah ok tak payah letak gula dan garam lagi
125 ml pati santan ~ di perah daripada 1/2 biji kelapa parut * kalau nak guna santan kotak pun boleh
1 sudu teh asam jawa ~ diramas dalam 50 ml air , ambil air asamnya sahaja
Gula dan garam secukup rasa
1 kiub daging
Cara Penyediannya
Pijarkan minyak dalam kuali
Goreng hirisan bawang besar hingga garing dan kuning keemasan.
Angkat, toskan minyaknya dan ketepikan
Dengan lebihan minyak yang sama, tumiskan bahan-bahan yang di kisar halus tadi, sehingga harum
Masukkan daging dan balik-balikkan atas api sederhana hingga daging empuk
Tambahkan bahan-bahan sos dan kiub daging
Kacau rata sehingga kuahnya pekat
Perasakan dengan garam dan gula
Masukkan cili merah , hijau dan bawang besar goreng tadi
Kacau hingga cili layur
Sedia di hidangkan
Apa lagi.. jom kita makan!

Melangkah ke ALAM DEWASA... dah besar rupanya NABILAH :)

Assalamualaikum kekawan..
Salam pagi Isnin yg ceria :)
Semoga kekawan semua berada dalam rahmat Ilahi dan sihat selalu ye :D
Pada hari Sabtu saya pergi ke Jabatan Pendaftaran Negara di Plaza Massalam Shah Alam.. Disini buka Sabtu dan Ahad dari pukul 8am-1.00pm.. Jadi pagi-pagi kami dah pergi pukul 8.15am kami dah sampai :)



Masa tu orang tak ramai lagi.. kami adalah orang yg ke-10 ehe..
Dah alang-alang orang tak ramai tu saya pun ambil kesempatan tukar MyKad saya sekali..

Beriye Nabil tengok kakak Nabilah mengambil gambar MyKad tu.. lepas tu dia yg teruja.." bila pula Nabil boleh ambil gambar macam kakak tu mama? tanya Nabil.. "Tunggu Nabil 12 tahun baru boleh buat MyKad macam kakak" jawab saya.. lepas tu Najeeha pulak menyampuk "maknanya Jeeha lagi dua tahun baru boleh ye mama".. "ye lah " balas saya :)

Ini peraturan mengambil gambar dan pakaian yg sesuai.. masa hari tu saya pakai tudung biru, kakak nabilah pun sama.. jadi gambar semua biru sebab MyKad tu kan biru.. jadi saya cadangkan kawan pilih warna merah, ungu ke, hijau, kuning.. baru cantik gambar di MyKad tu..

Dulu ianya di panggil Kad Pengenakan @ IC , diperkenalkan pada tahun 1807.. dah 207 tahun lamanya kan kekawan..

IC seperti kad pula dipekenalkan pada tahun 1948.. masa ni mesti zaman datuk moyang kita kan..

Ini pula diperkenalkan pada tahun 1960, saya merasa menggunakan IC, tahan lama kan kekawan.. diperbuat dari plastik yg lembut.. lepas tu tulisan masih guna tangan.. :)


Pada tahun 1990 dipekenalkan gambar berwarna, saya pun menukarnya, tapi kualiti plastik tak elok, senang terbuka di tepinya dan senang terlipat..




Lepas tu diperkenalkan gambar berwarna berkualiti pada tahun 1997..  tapi  plastiknya keras sikit.. saya tak tukar pun masa ni..

Pada tahun 2001 diperkenalkan pula MyKad.. semua orang diwajibkan tukar kan.. saya menukarnya pada tahun 2004 .. masa tu saya mengandung Najeeha.. sudah gambar kemain gemuk.. membesar bagai johan :D


Pada tahun 2011 di pekenalkan Mykad yg baru, pada tahun ini baru saya dapat menukarnya, itupun nak buat MyKad kan :) , 
 Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) akan mengeluarkan Kad Pengenalan Warganegara Malaysia atau Mykad yang baru. MyKad dengan struktur baru mulai 2012 akan diperbuat daripada bahan “polycarbonate” yang lebih tahan serta mengaplikasikan teknologi turisan (Admin rujuk Kamus Dewan: Turis bermaksud Toreh) laser pada permukaan kad. Ia juga akan menggunakan cip baru yang telah diuji ketahanannya di SIRIM dan makmal semikonduktor yang diiktiraf.


Masa nak balik sempat juga Najeeha nak letak nombor tu di kotak senyum tu.. dia kata abang yg proses MyKad kakak tu senyum ajer :)

Adik tu kata esok siap kak.. nanti ambil dikaunter 15 @ 16 ye.. jadi esoknya balik daripada pasar pagi saya singgah sekali lagi dengan bebudak ni untuk ambil MyKad ni..

"Akhirnya saya gembira dapat MyKad " kata Nabilah.. jadinya Nabilah dah masuk Adult lah ni.. kena bayar lebih lepas ni bila nak masuk mana-mana tempat kan, tikit kapal terbang pun dan kira adult ehe :)

Kekawan dah tukar ke MyKad baru tu :)

Ahad, 21 September 2014

Ini Kisah Suami Beristerikan Si Jelita. Anda Pasti Berfikir Panjang Selepas Membaca Kisah Ini.

Assalamualaikum kekawan..
Selamat berhari minggu.. saya baca di FB kisah ni.. jadi saya kongsikan disini :)


Kisah ini kami terima daripada seorang sahabat, semoga kisah ini menjadi satu pedoman kepada bakal suami di luar sana.
Whatsapp dengan kawan lama. Lama tak tanya khabar. Malas sikit nak tegur dia ni sebab dia super kacak. Anti orang kacak ke apa aku ni. Hee
Aku: “Kau apa cerita sekarang?”
Member: “Dah kahwin. Dua tahun dah. Kau?”
Aku: “Aku masih membongak membujang. Koh koh koh.”
Member: “Nikah-nikahlah. Sian anak kau nanti, kau dah tua nak KO dia baru darjah satu. Kurang kasih sayang bapak nanti.”
Aku: “Best ke kahwin?”
Member: “Bergantung pada siapa yang kau pilihlah.”
Aku: “Err..maksud kau?”
Member: “Aku cakap directlah boleh?”
Aku: “Sila, sila..”
Member: “Kau kenal aku. Kau tahu aku macam mana. Orang kata aku playboy. Orang kata aku kasanova sebab rupa aku ni. Ya lah. Aku cerewet. Nak kenal perempuan yang lawa-lawa je. Model tak model, janji dahi licin. Ramai dah aku kenal. And, orang rumah aku pun alhamdulillah cun melecun.
Memang best dapat perempuan cun. Bila bawa keluar dating, banyak mata yang melihat. Bangga. Sampai ada yang snap gambar. Ramai puji aku bertuah dapat bini lawa. Orang kata nanti anak-anak semua comel-comel sebab mak bapak dah ada rupa.
Tapi, mereka tak tahu, tiap bulan aku habis berapa hanya untuk kekalkan kecantikan bini aku tu. Beribu. Dari alat make-up, supplements, skincare dari hujung rambut sampai hujung kaki, pakaian yang up-to-date, vogue dan fashionista bagai semua tu. Bayangkan kalau gaji aku cuma RM2k ke bawah? Teruk jugaklah.
High maintenance. Macam jaga kereta tapi kereta pun tak macam ni.
Jadi, aku cadangkan kau pilih yang solehahlah kalau boleh.”
Aku: “Kenapa? Sebab aku tak gaji besar macam kau ke, so aku tak boleh afford?”
Member: “Bukan sebab kemampuan gaji. Tu memang satu faktor gak. Tapi, yang lebih susah untuk diatasi adalah sikap dan perangai.
Bro, kau kenal aku takdelah alim. Agama so-so je lah. Kau tahu, betapa sukarnya nak suruh isteri sendiri berhenti atau kurangkan post gambar-gambar sendiri di instagram dan facebook? Orang lawa ni dia memang suka expose diri. Aku dah cuba slow-talk tapi mungkin makan masa lama lagilah. Sebab manusia suka dipuji. Aku pun suka bila orang duk puji-puji bini aku cantik. Memang aku tahu dayus macam tu, tapi susahlah nak buang sikap sendiri.
Bini aku pun ada perangainya sendiri. Kadang melawan. Kadang tinggi suara. Kadang marah merajuk melampau-lampau. Kadang-kadang, dia melebihkan penjagaan dirinya melebihi menjaga suami sendiri. Upgrade kecantikan saja tahu. Upgrade skill memasak ke menjahit ke, tak berapa suka. Nanti tangan jadi kasarlah apa lah.
Susah sebab aku kurang ilmu agama, nak didik orang ke arah agama. Baru sekarang aku faham. Dulu, aku ingat, kerja didik isteri ni mudah saja. Perlu tegas saja, perlu tengking saja, ugut nak nikah lagi satu ke. Tapi, meleset beb.
Aku nakkan kecantikan, aku dapat. Tapi, ketenangan dalam hati tu susah sikitlah. Nak tenang macam mana asyik nak cemburu buta je bila lelaki lain usyar bini sendiri.
Nak suruh dia tutup aurat lengan dan kaki pun masih tak berjaya. Apatah lagi nak suruh labuhkan tudung. Bukan mudah rupanya nak didik tutup aurat.”
Aku: “Hmmm..”
Member: “So, kesimpulannya, kau fokus pada yang solehah. Buat apa untung kat dunia macam aku, tapi rugi banyak di akhirat. Cari yang menguntungkan kau dunia dan akhirat.
Fikir dalam-dalam. Sekarang, aku gigih timba ilmu balik. Baca sendiri buku-buku agama. Sebab nak didik isteri. Kau jadikan cerita aku sebagai iktibar. Bukan mudah hidup berkeluarga. Banyak till neraka dari till jannah bila salah cara.”
Aku termenung lama…
Diterbitkan di TheVocket dengan keizinan
Cerita Oleh: Muhammad Rusydi