JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 19 Julai 2018

Sup Ayam Kampung .. pembuka selera org demam ni 😷😊

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita sentiasa dlm rahmat Ilahi dan dikurniakan kesihatan..
Tapi saya ni dan dua hari tak sihat.. ujian demam melanda 😷 .. kena redha dan sabar..
Jadi utk memenuhi selera yg demam ni saya buat sup ayam kampung.. makan panas2.. hirup kuahnya.  Perghhh tengok peluh meleleh..😰 lega sikit demam tu..

Semalam pula saya masak goreng ikan merah air asam.. bermanfaat sungguh resepi kakzakie @ blogger Titisan Nurani.. bila saya demam selalu masak menu ni.. pembuka selera juga.. terima kasih kakzakie.. rindu dgn titisan nurani akak 😚


Lepas tu Doc suruh minum air barli suam sbb dah 2 hari suhu saya 37.6 tak turun.. pastu doc suruh minum tanpa letak gula😒
Gigih merebus barli.. cuba dulu dgn cawan yg kecil πŸ˜‰

Dah musim demam skrg ni kan kekawan..
Semoga kita semua dikurniakan Allah kesihatan yg baik. Aamiin

Rabu, 18 Julai 2018

KEHIDUPAN YG SEKETIKA πŸƒπŸŒΉπŸ’–

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi dan dikurniakan kesihatan yg baik.


Hidup ini tinggal sisa dan saki baki yang kita tidak tahu bila ia akan berakhir. Oleh itu jadilah kita orang yang paling bahagia dan membahagiakan. Orang yang ceria dan menceriakan.



Jadilah ibu yang menjadi kedamaian pada anak-anak.
Jika kita seorang isteri, jadilah isteri yang memberi kebahagiaan, keceriaan dan manfaat pada suami kita.
Kerna hidup ini hanya seketika.


Siapa duga dan sangka saat kudrat dengan kesihatan yang baik tiba-tiba kematian datang menimpa tanpa di sangka.

Pengajaran untuk kita betapa rapuhnya hidup kita. Kematian itu tidak mengira masa dan usia. Muda mahupun tua.



Jangan bertangguh untuk menjadi anak yang baik.
Jangan bertangguh untuk menjadi isteri yang baik
Jangan bertangguh untuk menjadi suami yang baik

Kadang-kadang kita terasa hati, kecewa, sakit hati, sedih.
Maaf kan sahaja. Jadilah orang yang memberi manfaat pada orang lain.
Kerana kematian itu sangat rapuh.



Jadilah orang yang bahagia dan membahagiakan.
Kita tidak tahu bila tiba masa kita mengadap Allah. Orang yang kita sayang pasti kita akan tinggalkan. Dan perpisahan itu adalah dengan sebuah kematian.

Moga bertemu di syurga.

Uhibbukum fillah.

Ketahuilah.... hidup ini sangat singkat utk kedengkian, kemarahan, kebencian dan memutuskan hubungan kerana ESOK semuanya hanya tinggal kenangan. πŸƒπŸ’•

Sumber : Facebook

Selasa, 17 Julai 2018

Resipi Tempoyak Udang Dengan Pucuk Ubi😍

 Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dlm rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya..
Dah lama tak update apa yg saya masak dalam blog sayakan πŸ˜‰
Sekarang dah musim durian kan.. jadi adalah tempoyak.. πŸ˜†
Kegemaran saya anak beranak. Hari ahad tempohari kak andak ada buat kenduri doa kesykuran dan hari lahir cucunya. Kak andak kata mkn tengahari ye.. jadi saya bawa lauk tempoyak udang dgn pucuk ubi.. mengingatkan kami zaman kecik2 dulu. 😘
Nak lagi power.. cili tu kita tumbuk dgn lesung batu.. mmg gadis pingatan didapur saya ketika itu πŸ˜‰tapi awas jgn terpecik ke mata😠 boleh tak jadi masak dibuatnyaπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜†.
Ehh jom lah kita intai resepi yg cukup mudah bagi saya ni..

RESIPI TEMPOYAK UDANG DGN PUCUK UBI
Bahanya :-
✅1 kilo udang laut yg sederhana besar
✅1 ikat pucuk ubi
✅1 btg serai
✅1 helai daun kunyi(dihiris)
✅10biji cili api
✅3 biji cili merah
✅3 biji bawang merah kecil
✅1 inci kunyit hidup (bahan cili hendaklah ditumbuk)
✅500grm santan pekat
✅tempoyak 4 sudu besar (secukup rasa.)

Caranya :-
1. Rebus pucuk ubi sehingga lembut. Kemudian hiris2 kasar. Ketepikan.
2. Lepas tu masuk kan santan, cili tumbuk dan tempoyak. Biarkan mendidih.
3. Kemudian masukkan udang,pucuk ubi yg dihiris, daun kunyit, serai dan garam.
4. Reneh sekejap sehingga bahan sebati. Perasakan garam dan tempoyaknya. 
5. Kemudian boleh ditutup api. Siap utk dihidang dgn nasi putih.

Anak saya durian pun sama suka.. sebelum balik kuang tu.. si najeeha dah makan nasi dgn tempoyak udang ni.. 3 kali menambah nasi koπŸ˜‰



Hari sabtu ikut open house kawan en suami di Seremban dan Senawang.. berbesen di hidangnya durian. Nabil smpi 3 biji di belasahnya.. saya ni ambil seulas dua.. takut juga nak mkn byk2 ni.. biarlah anak2 yg muda ni mkn puas2.

Kat kampung kekawan dah musim durian ke πŸ˜‰πŸ˜†