Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Sabtu, 21 Januari 2017

KUIH LAPIS PANDAN COKLAT..

Salam petang yg ceria kekawan..
Melayari facebook jumpa pulak resepi kuih lapis pandan coklat ni.. boleh cuba juga ni.. apa pun save disini dulu..


Kuih Lapis pandan

Bahan-bahan:
Bahan A
2 cwn tepung beras
1 cwn tepung gandum
2 sd mkn tepung jagung
1 sd tea garam
2 cwn santan pekat

Bahan B
1 1/4 gula pasir
1 cwn santan pekat
2 cwn santan cair
2 helai daun pandan disimpuld

Bahan C
3 sd tea serbuk koko/ emulco
4 sd mkn air suam utk bancuh koko
Pewarna hijau + perisa pandan

Cara-cara:
1/ masak Bahan B hingga gula larut- biarkan suam
2/ satukan Bahan A dan gaul rata
3/ tuangkan Bahan B dlm adunan Bahan A, gaul sebati dan kemudian di tapiskan.
4/ bahagikan adunan yg tlh ditapis kpd dua bghn
- 1) hijau + pandan
- 2) serbuk koko/ emulco
5/ panaskan pengukus dan sapukan loyang dgn minyak dan kemudian di lapik pula dgn kertas minyak @ plastic.
6/ setelah air mendidih, panaskan loyang dlm periuk pengukus selama 3 minit.
7/ keluarkan loyang tersebut dan tuangkan lapisan pertama koko@ pandan mana2 la.kukus selama 6-7 minit. Kemudian lapisan kedua dan seterusnya hingga lapisan terakhir.
8/ kukus lapisan akhir lebih kurang dlm 20 minit lg atau hingga kuih masak.
9/ kuih dibiarkan sejuk dahulu barulah di potong. Potong guna pisau plastic spy nmpk licin.

Ok slmt mencuba.

Jumaat, 20 Januari 2017

PENGAT KELADI ... emm dapnya ๐Ÿ˜†๐Ÿ˜Š

Salam petang yang ceria kekawan :)


Buat pengat keladi ni minggu sudah.. ini gara2 teringin nak makan bila hainom menunjukkan pengat keladi yg dibelinya.. kat sini susah sikit nak cari pengat keladi .. pengat pisang banyak lah atau pengat keledek.. jadi kawan sekolah ada tunjuk kat wasap siapa nak beli, sekilo RM5.00.. jadi saya beli sebijik jer.. takut makan seorang jer nanti.. 
Buat pengat ni pun saya buat setengah dan setengah nanti nak goreng.. rupa-rupanya budak2 ni pun makan juga pengat keladi ni.. sedap lah mama.. dah tu tak gatal pulak tu.. tu yg macam tak menyukup jer anak beranak makan hahhaa..


Saya punya resepi cukup mudah kekawan.. semuanya saya leburkan sekali dalam periuk tu hahha..
Jom lah tengok mana tahu jumpa pulak keladi weekend ni ye kak ton .. boleh belanja mami makan pengat keladi masakan kuih melayu ni hihihi

RESEPI PENGAT KELADI
Bahannya :-
- 1 biji keladi sederhana besar
- 1/2 cawan sagu direndam
- 250ml santan (santan kotak pun boleh)
- 1 cawan air
- 1/2 cawan gula kasar
- 1 ketul gula melaka
- daun pandan
- secubit garam

Caranya :-
1. Masukan satu cawan air, gula putih, gula melaka, santan dan kacau sebentar.
2. Kemudian masukan keladi, masak sehingga empuk, lepas tu masukkan sagu direndam tadi dan daun pandan, masukan juga secubit garam.
3.Kemudian rasa manis masin lemaknya, jika dah secukup rasa dan bahan semua dah masak , boleh lah dihidangkan.


Saling Memberi HADIAH.. ๐Ÿ˜†๐Ÿ˜Š

Assalamualaikum kekawan..
Salam Jumaat sayidul ayyam, semoga kita semua berada dalam rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yang baik ..

Sumber pic : Google




_*13 HADIAH YANG TERBAIK _*
๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ
Hadiah tidak harus sesuatu berupa wang atau harta benda. Banyak cara utk kita menghadiahkan sesuatu kepada org tersayang di antaranya :
๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ
1. Hadiah terbaik utk seorg sahabat adalah *Doa.*
๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ
2. Hadiah terbaik utk seorg musuh.  *Pemberian maaf.*
๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ
3. Hadiah terbaik utk seorg guru adalah *Penghormatan.*
๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ
4. Hadiah terbaik utk murid adalah *Tauladan.*
๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ
5. Hadiah terbaik utk sebuah kehidupan adalah *Kasih Sayang.*
๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ
6. Hadiah terbaik utk sebuah kematian adalah *Al-Fatihah.*
๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ
7. Hadiah terbaik utk org tua adalah *Berbakti.*
๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ?๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ
8. Hadiah terbaik utk isteri adalah *Penghargaan.*
๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ
9. Hadiah terbaik utk suami adalah *Kesetiaan.*
๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ
10. Hadiah terbaik utk anak adalah *Pendidikan.*
๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ
11. Hadiah terbaik utk diri sendiri adalah *Kejujuran.*
๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ
12. Hadiah terbaik utk org yg tidak dikenali adalah *Senyuman.*
๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ
13. Hadiah terbaik utk Rasulullah Saw adalah *Sholawat.*
๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ

_Nabi saw bersabda: "Saling memberi hadiahlah, niscaya kalian akan saling mencintai."_
๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ
_*Selalulah bermurah hati utk menghadiahkan sesuatu kepada manusia di sekeliling kita, karena pemberian anda hari ini adalah ganjaran utk dunia dan akhirat.*_
๏ปปَ ุญَูˆْ๏ปَ ๏ปญَ๏ปปَ ๏ป—ُ๏ปฎَّ๏บ•َ ๏บِ๏ปปَّ๏บ‘ِ๏บŽ๏ปŸ๏ป ّ๏ปชِ
๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ๐ŸŒฟ๐ŸŒฐ

Sumber : WhatsApp

p/s Maaf kekawan minggu ini saya agak sibuk dan kesihatan juga tidak berapa baik.. insyaAllah saya akan mengunjungi blog kekawan ye :)