Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Selasa, 28 Jun 2016

Menu Iftar Lagi :: KARI IKAN SENANGIN πŸ˜ŠπŸ˜† ~____^

Salam petang yg ceria kekawan :)

"Dah lama tak makan kari" kata en suami..
Ye lah saya pun baru perasan dah lama saya tak masak kari..
Pastu Najeeha kata " Kari ikan lah mama, dah lama pula tak makan ikan"
Ye juga tu .. jadi saya memenuhi lah selera dua beranak ni untuk iftar.. yg ada dalam petiais tu ikan senangin.. boleh jer layan kan .. sedap isi nya lembut..

Najeeha ni bila masak kari suka layan dengan keropok.. jadi saya suruh dia goreng keropok.. sebenarnya semua orang suka keropok kih kih kih.. siap goreng banyak2 dan simpan dalam tupperware tu..
Bila nak sahur boleh makan sama jugak..
Resepi saya sama jer kekawan. Jom tengok saya letak sekali lagi.. jom lah kita mengari petang ni :)

RESEPI KARI IKAN SENANGIN
Bahan-bahan:
  • 4 ekor ikan senangin dikerat dua
  • 3 ulas Bawang merah kecil
  • 2 ulas Bawang putih
  • 1 inci Halia
  • 5 sudu besar serbuk kari
  • 7  bendi di kerat dua
  • 2 buah tomato
  • Semangkuk air asam ( cukup rasa masam yang sesuai)
  • 1 cawan santan pekat
  • 2 buah Pelaga
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 1 cm kulit kayu manis
  • Sebatang serai (diketuk)
  • Setangkai daun kari
  • Minyak masak
  • Garam

Cara-cara :-

1. Basuh ikan hingga bersih. (saya suka basuh dengan limau nipis supaya hilang hanyir ikan)
2. Kisar bawang merah, bawang putih dan halia. (saya suka tumbuk dengan lesung batu)
3. Panaskan minyak, kemudian tumis bahan yang telah dikisar dan rempah tiga sekawan sehingga wangi,
4. Masukan kari tumis hingga wangi juga.
5. Masukan bendi dan ikan , gaulkan rata, lepas itu masuk air asam.Tunggu mendidih
6. Selepas itu masukan tomato,santan, serai, daun kari dan sedikit garam secukp rasa.
7. Tunggu sehingga mendidih . Angkat .Siap dimakan bersama nasi.



Hari tu saya masak sambal tumis ikan bilis petai.. petai tu saya borong masa pergi cameron highland tu hari.. kupas simpan dalam petiais tahan lama.. petai dari sana sedap .. petai hutan kan..
nak resepi boleh terjah kat sini Sambal petai sedap

Dah lama juga saya tak buat sayur campur ni .. jadi saya buat sekuali juga .. nak lepas geram.. meratah sayur jer masa berbuka tu..

Boleh jadi idea utk memasak kekawan petang ni..
Saya masak weekend jer  :)

TIPS PEMERIKSAAN KENDERAAN SEBELUM PULANG BERHARI RAYA

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya..










Sumber : Facebook

Bila hendak raya ni kenderaan adalah kegunaan yg utama untuk kita balik kampung dan menziarah sanak saudara di hari raya kan kekawan. Jadi kita lah pastikan kenderaan kita berada dalam keadaan yg selamat dan baik utk dipandu kan. Saya pun baru lepas major servis untuk kereta saya ni.. semoga Allah lindungi lah kita semua dan kenderaan yg kita naiki selamat..

Terharu juga saya membaca berita semalam, yang mana ibu tiga anak maut akibat airbag kereta Honda yg rosak, sebenarnya kemalangan itu hanya bergesel ajer dengan kenderaan lain.. dalam berita tu adiknya amat sedih sebab Honda hanya menghantar surat utk menukar airbag tersebut tarikhnya selepas hari raya.. dimana keperihatinan Honda terhadap pengguna kenderaan mereka kan.. harap jangan lah ada yg berlaku seperti ini lagi..

Semoga kita semua berada dalam perlindungan Allah jua hendaknya..

Isnin, 27 Jun 2016

MENU IFTAR PULA :: SIZZLING YEE MEE πŸ˜†πŸ˜Š ~__^

Salam petang yg ceria kekawan :)

Buat Sizzling Yee Mee ni hari sabtu yg lalu.. balik dari Kuang ambil baju tu sampai rumah pukul 4.00pm.. singgah dulu hantar Najeeha gi tuisyen.. dorang dah minta pagi tadi.. tapi saya kata makan masa berbuka lah nanti.. jadi menunaikan lah permintaan mereka utk berbuka puasa yg ini pula.. weekend jer lah saya memasak sekarang ni.. masak ni sekejap jer pun.. pukul 5.30pm saya dah siap kuahnya.. nanti nak dekat buka saya ... masaklah dengan yee mee nya tu :)


Saya masih gunakan resepi yg lama tu juga.. sesuai tekak kami anak beranak hihihi..
Ok saya letak sekali lagi resepinya untuk rujukan kekawan..



RESEPI YEE MEE SIZZLING MUDAH

Bahannya :-(3-4 orang makan)
  • 1 bungkus Yee Mee (dlm nya ada 6 keping)
  • 5 ulas bawang putih
  • 5 biji cendawan Shitake potong 4
  • 2 keping dada ayam 
  • 3 biji cili kering di potong 1 inci
  • 2 sudu besar Sos Tiram
  • 3 sudu besar kicap cair
  • 1 sudu besar kicap pekat
  • 1/2 inci halia - hiris nipis
  • 6 tangkai sawi
  • 1 kiub ayam
  • serbuk lada hitam
  • 1 sudu besar tepung jagung - dibancuh dgn sedikit air
  • Minyak bijan
  • Minyak masak utk menumis
  • Garam secukup rasa
(Saya gandakan bahan diatas utk makan 5 beranak kami ni )

Caranya :-

1. Tumis bawang putih, cili kering dan halia sehingga naik baunya.
2. Masukan ayam yg telah dipotong hingga empuk
3. Masukan 2 cawan air
4. Masukan pula sos tiram, kicap cair, kicap pekat dan serbuk lada hitam. Biarkan mendidih.
5. Masukan cendawan . Masakan 5 minit.
6. Masukan bancuhan tepung jagung dan kacau.
7. Titis kan beberapa titis minyak bijan.. jgn banyak sangat.
8. Masukan garam.. rasa masinnya.. jika secukup rasa . ketepikan.
9. Didalam pan lain, saya tak ada Hot Plate jadi guna jer Non Stick Pan tu. Letak Yee Mee dan tuangkan kuah yg telah di masak tadi kedalam sehingga tertutup yee mee.
10. Kemudian letak sayur sawi, kacau sebati, jika suka boleh di pecahkan telur.
11. Bila telur dah tiga suku masak boleh lah diangkat dan dihidangkan.


Dah nak akhir-akhir ni .. berbuka pun cari yg mudah dan anak-anak suka makan kan.. mak-mak dah jadi tak tahu nak memasak sekarang ni.. 
Tapi memang tabik springlah buat jiran kita yg rajin tu..
Memang menantu kesayangan lah kan.. pandai menawan tekak mertua hihihi..