Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Isnin, 25 Mei 2015

AYAM PERCIK KUAH PUTIH KELANTAN

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi dan diberikan kesihatan yg baik hendaknya.. Aamiin


Saya buat ayam percik kuah putih kelantan ni pada hari sabtu lalu, ini lebihan ayam masak kari aroma serai tempohari. Saya terfikir kalau bahagian isi ni goreng macam tu jer , mesti susah nak laku, jadi saya pun cubalah buat ayam percik ni.. 
Maka dengan masakan ayam percik ini, tercapai lah misi saya untuk menggoda hati ahli keluarga saya.. kira resepi terlajak laris saya lah tengahari tu.. 
"mama rasa macam satay lah" kata Najeeha..
Sebab dia lah yg mula merasanya..
Nabil apa lagi, dengan teruja juga untuk mencuba "eemmmm memang sedap.. nak makan macam tu sajalah"
Ah sudah... suka hati nabil lah janji mama punya lauk habis dan tak membazirkan kekawan.. ehe :)

Saya ni biasalah , kalau nak cari resepi mesti yg mudah dan cepat dimakan.. google punya google dan selongkar berbagai resepi ternyata resepi blogger mamatisya yg senang bangat.. Mamatisya kata ini resepi turun temurun maknya.. wala wala memang sedap weiiii.. Terima kasih ye mamatisya..
Kuah putih ni tak pedas kekawan.. oleh kerana saya ni nak juga rasa kepedasan, lemak-lemak manis saya potong cili padi semasa penyediaan kuahnya.. kena ikut tekak kita juga kan kekawan , nanti tiada nak makan susahlah pulak ehe :)

Jom jom kita tengok resepi mudah ni .... tapi ni versi saya lah ye kekawan.. kalau nak resepi macam mamatisya .. boleh terjah blognya .

RESEPI AYAM PERCIK KUAH PUTIH KELANTAN 

Bahannya :-
  • 300 gram isi ayam
  • 5 biji bawang putih*
  • 1 biji bawang besar*
  • 2 batang serai*(hiris nipis)
  • 1 inci halia*(kisar bahan *)
  • asam jawa dan belacan
  • 1 sudu besar tepung gandum
  • 250grm santan pekat.. Boleh guna santan kotak
  • garam/gula
Cara buat kuah putih :
  1. Tuang bahan kisar bersama santan didalam periuk, apabila kuah hampir mendidih, masukan 1 sudu besar tepung gandum, (untuk memekatkan kuah).
  2. Kemudian apabila dah sebati tu masukan sedikit asam jawa, gula, cili padi dan garam secukup rasa.
  3. Okey siap kuah
Cara perap dan panggang :
  1. Ayam hendaklah diperap terlebih dahulu dengan 5 biji bawang merah, 3 ulas bawang putih, 1 inci halia, 1 batang serai dan kisar semuanya, kemudian gaulkan bersama ayam , letak garam dan kunyit secukupnya.
  2. Untuk memanggangnya, saya guna pemanggang ajaib tulah kan : ) Bakar hingga ayam masak dan lembut serta nampak kekuningan tu.
  3. Kemudian tuang sedikit demi sedikit kuah putih ke atas ayam bakar tadi.
  4. Biarkan seketika , dan bila nampak dah bersalut kuah ayam dengan ayam bakar tu, bolehlah diangkat.
  5. Siap utk dihidang dan dimakan ehe :)

Ahad, 24 Mei 2015

PAU GEBUS

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi dan diberikan kesihatan yg baik hendaknya ..
Selamat bercuti dihujung minggu.. dah sarapan ke ?
Jom cuba pau gebu ni.. saya tengok pun naik geram.. hasil sekodeng FB lah ni.. apa-apa hal kita save sini dulu ye :)




Bhn A
1 1/2 cawan air suam kuku
1 paket yis kering brand mauripan
2 sdb gula pasir
(Satukan semua dlm satu bekas kacau dan biarkan berbuih. . 5- 6 minit lebih kurang)
Bhn B
4 1/2 cawan tepung gandum (bleh juga guna tpg pau)
3 sdb marjerin(nak guna shortening pun boleh)
2 sdb susu pekat manis
1 1/2 sdt double action baking powder ( baking powder biasa pun boleh)
(Satukan semua bahan B.. gaul hingga jadi serbuk)
Bhn lain
Beberapa helai kertas atau plastik yg dipotong 4 segi atau bulat..(untuk lapik pau)
Inti kesukaan
Caranya
Masukkan larutan yis ( bahan A) ke dalam bahan B.. gaul rata dan uli sebati selama 8-10mnt.. kemudian peram adunan dlm bekas bertutup (jika dlm besen tutup dgn tutup periuk) selama 15 minit.. sy peram kt bawah cahaya matahari.. (malas nk tunggu doh naik hihihi)
Uli semula. . . bulat2kan. .ambil satu adunan masukkan inti dan letak atas kertas.. peram 15minit..
Sementara tunggu pau naik.. panaskan air kukusan hgg mendidih. .
Bila pau da naik(da cukup 15mnt) kukus selama 7 minit.. guna api besar..
Tips= Setiap kali kukus pau yg seterusnya lap dahulu bawah tutup kukusan..

Sabtu, 23 Mei 2015

LAGSANA ROTI MUDAH

Assalmualaikum kekawan..
Semoga kita berada dalam rahmat Ilahi dan diberikan kesihatan yg baik..
Selamat bercuti dihujung minggu..
Buat sarapan apa pagi ni.. Saya ni kalau dah melayan FB , pastu dah kekawan pun suka kongsi kat wall saya.. dah mulalah meroyan nak mencuba pulak.. mudah pulak tu kekawan.. jom cuba :)



Bread Lasagna / Lasagna Roti
Yum yum! Bahan2:
•1/2 bawang besar
•1/2 Tube daging cincang
• 1 genggam mixed vegie
• sos cili n tomato
• salt n pepper
• roti
• telur
• susu
• mozarella cheese
Cara2:
1. Masak inti dulu. Tumis bawang, masukkan daging biar smpai empuk.
2. Masukkan sos cili n tomato,salt n pepper and mixed vegie. masak smpai kering sikit. Rasa masin manis inti tu.
3. Siapkan bahan roti. Pukul telur n susu.
4. celupkan roti dlm telur n susu tu. Then letak inti yg dh masak then tabur mozarella cheese buat 2 layer.
5. Bakar suhu 180c cmpai garing sket.