Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Sabtu, 25 April 2015

JIJIKNYA PEMBUATAN IKAN MASIN DAN UDANG KERING

Jumaat, 24 April 2015

ILMU MEMAGAR DIRI DAN RUMAH DARI ANCAMAN SIHIR DAN PENCURI..

GORENG BENDI TELUR HANCUR.. Emmm dapnyaaa :)

Salam petang yang ceria kekawan :)

Bagi mak-mak yg bekerja ni.. ada juga yg balik rumah masak sendiri kan.. macam saya lah, smpi rumah selalu nya pukul 5.45pm, lepas menjemput dua orang anak balik sekolah tu.. Terus letak handbag dan segala barang dibawa.. laju jer menuju ke dapur.. 
pertama yg saya buat ye lah .. masak nasi dulu.. lepas tu intai pulak petiais.. tengok bahagian frozen tu dulu.. nak masak apa.. ikan ke atau ayam.. jadi keluarkan apa yg saya nak masak.. pergi sinki.. rendam utk nyah frozen tu..

Lepas tu baru tengok bahagian bawah petiais tu.. tengok utk nak masak sayur pulak.. selalunya saya masak sayur dulu sebab sayur ni saya dah siap siang bersih dan simpan dalam plastik.. kalau masa tu nak bersihkan memang lambat kerja memasak ni..
Jadi hari tu saya nak buat goreng bendi .. selalu goreng bendi belada dengan ikan bilis jer.. tapi hari tu saya buat Goreng Bendi Telur Hancur.. ini tengok blog Kak Rose .. My Kuali tu.. 
Saya ni selalu derhaka pada resepi asal hehehe.. ikut apa dan ajer..
pastu bahan-bahan yg ada dalam petiais saya lah kan..
Ehe nak tengok resepi saya yg mudah dan cepat macam ni jer..
Jom intai (^__^)

RESEPI BENDI TELUR HANCUR

Bahannya :-
  • 10 biji bendi sederhana di kerat dua
  • 1 biji telur size B
  • 3 sudu besar cili kisar ( saya selalu dah siap kisar merah besar bersama bawang, stok utk seminggu, senangkan)
  • 2 biji bawang putih dihiris nipis
  • Segengam ikan bilis (ditumbuk sederhana )
  • 1 sudu besar sos tiram
  • Garam secukup rasa
  • 2-3 sudu air panas jika perlu.
Caranya :-
  1. Goreng ikan bilis sehingga garing. Angkat ketepikan.
  2. Kemudian tumis cili kisar bersama hirisan bawang putih, goreng hingga wangi.
  3. Lepas tu , tolak cili tadi ketepi kuali, pecahkan pula telur, hancur-hancurkan, kemudian baru digaul semula dengan cili tadi.
  4. Kemudian masukan ikan bilis yg digoreng tadi, gaul mesra, lepas tu masukan bendi yg dikerat dua (bendi ni kerat bila nak masuk kedalam kuali tu, sebab kurang sikit lendirnya)
  5. Lepas tu masukan sos tiram dan garam, tambahkan 2 sudu besar air panas tu (guna air panas supaya tak berlendir).
  6. Kacau sehingga sayur bendi masak dan mesra bersama bahan tumis tadi.
  7. Siap utk dihidang bersama nasi putih panas.