Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Jumaat, 31 Oktober 2014

KELEBIHAN ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHIWABARAKATUH.... :)

Assalamualaikum kekawan...
Salam Jumaat yg barakah.. semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi..

Saya kongsikan bersama dari whatapps group yg saya terima utk amalan kita bersama... semoga bermanfaat 





Whatsapp dari group lain: Hari Jumaat lepas saya mendengar radio IKIM dalam slot usrati membincangkan tentang kepentingan ibadah dalam keluarga.Terlalu banyak ilmu yang saya dapat walaupun tak sempat saya nak catit satu persatu. Tetapi ada satu perkara yang dibangkitkan oleh Ustazah jemputan betul-betul telah menarik perhatian saya.
Sebenarnya, waktu itu juga kalau boleh saya ingin berkongsi tentang menariknya perkongsian dari ustazah itu, tetapi kerana kerja yang banyak, lalu saya tangguhkan sahaja. Tetapi bila fikir tentang kerja yang memang tak akan pernah sudah, sampai bila mahu menangguh kan? Jadi hari ni sebelum saya terlupa, baik saya kongsikan dengan ibu bapa kat sini.
Ada satu DOA yang mudah dan cepat dan pendek, yang paling senang untuk diamalkan oleh kedua ibu bapa untuk anak-anak mereka, tetapi sering sahaja terlepas pandang.
Doa itu adalah :
ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHIWABARAKATUH YA .... (sebutkan nama penuh anak)
Ya. Itu sahaja baris doanya. Mudah bukan? Tetapi termasuklah saya, sangatlah selalu terlepas pandang akan keistimewaan doa ini. Ok, mari di sini kita catatkan mengapa doa ini terlalu istimewa untuk anak-anak kita :
Pertama sekali, ibu bapa hendaklah menjiwai doa itu sedalam dalamnya semasa ia diucapkan buat si anak. Mengapa? Kerana maksud yang terkandung di dalamnya sangatlah membantu dalam kehidupan seharian anak. Selalu kita hanya sebut Assalamualaikum sahaja kan.. (ini saya). Selepas mendengar penjelasan ustazah itu, saya cuba kalau boleh ingin mengucapkan nya penuh kepada anak saya. ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHIWABARAKATUH dengan cuba menjiwai setiap ungkapan yang diucapkan. Kenapa istimewa? Mari kita tengok maknanya (ini yang saya sempat salin. Kalau ada yang saya tertinggal, minta kawan-kawan tambah ya):
1- ASSALAM : SEJAHTERA.
Awal-awal lagi kita sudah mengucapkan segala kebaikan untuk anak kita pada hari itu. Kita mendoakan segala kesejahteraan buat dirinya pada waktu itu.
2- WARAHMATULLAH : RAHMAT ALLAH.
Kita mengharapkan rahmat Allah menjadi bekalan untuk anak-anak kita dalam kehidupan seharian mereka. Bukankan rahmat Allah itu yang sangat-sangat kita harapkan?
3- WABARAKATUH : BERIKAN BERKAT KEPADANYA WAHAI ALLAH
Kita mendoakan anak-anak kita diberi berkat oleh Allah, dalam setiap amalannya, perbuatannya, dan apa sahaja yang berkaitan dengan dirinya, kita mahukan keberkatan untuknya.
Lalu, memang 'terbuka' lah mata saya pada hari itu, betapa bermaknanya ungkapan doa yang cukup ringkas ini untuk anak-anak.
Kata ustazah itu, waktu paling bagus untuk mengucapkannya buat si anak adalah ketika mengejutkan dia bangun dari tidur. Bayangkan sahaja lah, celik-celik matanya sahaja sudah memperoleh doa dari ibu atau ayah yang cukup bermakna lagi indah untuknya. Selain itu, boleh juga diamalkan mungkin waktu menghantar atau menjemput dia dari sekolah, atau bila-bila masa sahaja ibu dan ayah ingin mengucapkannya untuk anak.
Jiwailah salam dan doa itu. Hayati setiap rangkai maksudnya. Tujukan dengan penuh kasih dan cinta buat si anak. Senyum penuh sayang kepada mereka, ketika kita mengucapkan.
Semoga anak-anak kita sentiasa sejahtera, dalam rahmat Allah dan sentiasa diberi keberkatan dalam hidup mereka oleh Allah.


Doa yang sama kita ucapkan kepada kawan-kawan kita apabila memberi salam juga insyaAllah 

Khamis, 30 Oktober 2014

JOM PUASA SUNAT 9 - 10 MUHARRAM ^___^

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yg baik...

Pada 3 November 2014 adalah 10 Muharram .. jom kita berpuasa sunat 9 dan 10 Muharram.. 






Wassalam.. semoga bertemu lagi.. InshaAllah..




Isnin, 27 Oktober 2014

BIG DAY ~ KHAIRIL ANUAR & HAMIDA ~ 24-25 OKTOBER 2014

Assalamualaikum kekawan...

Semoga kita semua berada dalam rahmat Allah dan diberikan kesihatan yg baik hendaknya..


Pada 24-25 Oktober 2014 yg lalu kakak Ateh saya menghantar perkhawinan anaknya di Taman Perumahan Lima Kedai di Johor Baharu, Johor, beriye lah saya merancang utk menghantar bersama tapi apakan daya, saya hanya mampu merancang dan Allah jua merancang, oleh kerana kesihatan saya tidak mengizinkan maka saya tak dapat mengikut sama meraikan majlis perkahwinan ini. Sedih juga saya, gambar-gambar ini dari whatsapps yg adik beradik kirimkan..

Menunggu utk majlis pernikahan pada hari Jumaat selepas asar..



Alhamdulillah, majlis pernikahan berjalan lancar, pernikahan di buat dirumah pengantin perempuan..

Acara berinai pulak.. rupanya mereka menginaikan semua yg hadir dari keluarga lelaki juga.. beriye kakak saya dan anak buah perempuan berinai..

Hari Sabtu 25 Oktober 2014 pulak majlis persandingan yg diadakan didewan berdekatan dengan rumah pengantin perempuan tu..


Ceria dan gembira dimajlis persandingan itu.. :)

Kaum keluarga belah lelaki merenjis pengantin pula.. emak pun turut sama kesana..


Kakak Nabilah yg mewakili saya untuk menghantar abang Anuar nya kahwin di Johor tu.. balik rumah sakan bercerita dengan saya . 

Home stay yg disewa oleh Kak Ateh saya di sana, luas kata Nabilah, kak Ateh ambil dua buah rumah, pergi sana 6 buah kereta..


Malam tu selepas kenduri mereka pergi makan Sup Gear Box di restoran ZZ kata Nabilah.. sedap mama...

Hari Ahad tu sempat pula mereka singgah di Legoland.. Saya dulu merancang, kalau pergi menghantar kesini boleh hubungi blogger Kakzakie sebab rumah kakzakie dah dekat sini, tapi apakan daya belum rezeki nak berjumpa dengan kakzakie kan..

Itulah entri saya hari ini...