JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Jumaat, 15 Februari 2019

HARI KE 4 KUARANTIN RAI ~ MAKAN PANTANG KETIKA NAK RAI

Assalamualaikum kekawan 😍
Semoga kita semua berada dlm rahmat Allah Dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya 😘

Saya Masih lagi makan pantang larang rawatan RAI ni.. Dan juga utk bertemu dgn family. Malam pertama siap dapat Surat Dari Nabil 😍 rindu mama.. tulisnya.. boring kat bawah ni.. abah sibuk dgn kawan dia.. mengapa Nabil tak boleh tido Dan dekat mama ?.. panas kat bawah ni.. πŸ˜ͺ siap tulis lagi.. nanti balas, tulis kat belakang ye..

Saya pun balaslah suratnya..  Radiasi ni sangat bahaya pd orang sihat sebab Tu tak boleh dekat Dan sentuhan dgn orang. Kalau panas .. tido bilik kakak .. pasang air-conditioning.. sabar ye.. 8 Hari Kita tak boleh dekat🀨 mama pun rindu Nabil 😘😘

Pastu sembang balik pintu.. saya kata Dah gi tido.. rupanya dia hi tido bawah dgn abahnya 😁

Ini menu saya Hari pertama RAI.. bubur Dan sup sayur ayam. Saya dah masak pagi Tu sebelum gi buat rawatan RAI. Jadi balik panas Kan ajeπŸ˜‰

Ini Hari kedua.. menunaikan rendang ayam lunch Tu. Rendang ni saya frozenkan. Masak awal juga. Jadi dorang pun boleh makan Sama. Pagi en somi bagi bekfes roti dgn air Tamar Koko. Jus durian belanda Dan buah betik Tu , makan sebelum lunch.πŸ˜€

Ini menu Hari ketiga.. ayam kampung masak kurma, Masih lagi berulam pegaga. En somi panaskan ajer masak kurma Tu. Selera pulak makan πŸ˜‹πŸ˜…

Ini menu Hari ini, en suami bossku yg masak, puyuh berlado dan sayur organic goreng. Buah Naga Dan jus delima.πŸ˜‹πŸ˜‹

Terima kasih bossku😍🀩😘

Untuk esok kenalah kak nabilah tolong masakan, en suami kata nak Minta tolong adik dia.. buat frozen utk burung puyuh yg Ada ni.. masak Kari ke, rendang ke atau tambah 2 ekor ayam kampung lagi utk masak ayam masak merah ke. Sehingga saya habis kuarantin PADA 19.2.2019, Hari selasa depan.

Saya Ada juga ambil menu Dari group TDA Tu.. boleh bagi idea menu πŸ˜„




CADANGAN MENU HIDANGAN UTK PESAKIT KANSER TIROID YANG AKAN MENJALANI RAWATAN RADIO OIDINE – dlm grup ni selalu kita sebut sbg RAI

12.04.18  yg lps adlh tarikh RAI sy yg PERTAMA.  Dlm bln Februari, sy mendpt panggilan drp pihak IKN  yg memaklumkan segala tarikh berkaitan pemberhentian pengambilan ubt tiroid dan supplement serta makanan yg perlu dipantang sebelum menjalani RAI.

SANGAT PENTING bg kita mematuhi arahan tersebut agar rawatan tidak ditunda dan kita tidak menyusahkan diri sendiri serta org lain. Mulai dari itu, sy betul2 mencari maklumat dan pantang larang RAI, TAKUT sy jika terlanggar pantang sehingga rwtn dibatalkan.

Saya tahu, bukan senang kan nak pikir menu utk 2 minggu tempoh pantang tu…. Sy sendiri pon mengalami pengalaman smpi tahap tak tahu nak masak apa… jadi utk membantu rkn2 dlm grup ni yg akn menjalani RAI sy sharekan beberapa resepi yg mungkin blh membantu.
Suka sy jelaskan, resepi ini sy adun berdasarkan arahan pantang larang drp IKN….DAN PERLU DIFAHAMI… ARAHAN PANTANG LARANG BLH JD BERBEZA DGN HOSPITAL LAIN

Dlm resepi yg sy buat ni, sy buat utk mkn dr pg smpi petang terus, masak sekali waktu pg shj sebelum pergi kerja.. blk kerja dah penat.. dah tak larat nak masak lg.. Dlm menu,  sy lebih menekankan aroma bau.. sbb kita dah tak blh mengharap pd rasa lg.. kan.. sbbnya garam kena kurangkan.. gula putih  memang sy tak ambil sejak tau kena kanser.. kiranya sgt penting utk menghasilkan bau atau aroma masakan spy  menerbitkan rasa selera utk makan… wlu pon tanpa rasa garam gula…
Mula2 sy nak tunjukkan jenis garam, ini garam yg guna utk masukkan dlm masakan ye..info pasal garam ni pon sy dpt dr grup ni jugak… garam ni kat supermarket spt AEON BIG atau Jaya Grocery ada jual.. ada jugak jenama lain.. yg penting cari yg tak ada iodine !!!Gambarnya ada  dkt last page ye..

Oleh krn setiap resepi,  sy guna  ayam kampong.. isinya agak  keras klo dimasak  sekejap.. maka.. setiap hari pagi2 kol 5.00 saya akan letak ayam dalam kuali sederhana besar, bubuh air byk skit.. buka api perlahan..biarkan atau tinggalkan atas dapur agar rebusan lama dan ayam jd lembut.. tujuan guna kuali sbb bukaannya yg besar dapat elak drp air membuih kluar.. klo guna periuk,  masa air mendidih tu bimbang air akan membuak kluar sdgkan kita tak ada kat dapur masa tu ..  Dgn cara ni, masa ayam tgh direbus dlm kuali.. tu kita blh pegi siapkan diri .. mandi .. solat sunat.. dan slt subuh

TOM YAM AYAM SAYUR ( kuah putih)
4  - 6 ketul ayam ( ayam kg , isinya sikit jd agak2lah nak guna berapa ketul)
1 batang serai ( klo serai tu kurus –guna 2 batang )
1 ulas bwg besar
2 ulas bwg putih
Halia sehiris /dua hiris nipis
Lengkuas sehiris nipis
5-7 helai daun limau purut
1 tangkai daun ketumbar
Garam tanpa iodine – secubit shj atau ikut rasa
Air perahan lemon / air limau nipis dlm 2 sudu besar – klo tahan masam blh letak 2 sudu, yg  ada gastrik kena la beringat..jgn byk2
Tomato / Karot / Kubis @ bunga kubis ( ikut yg kita blh dan suka mknlah ye) – sy mkn tomato & karot shj
Cili 4-5 biji – sy x letak sbb perut tak thn pedas – gastrik

PERINGATAN ; PES TOM YAM SAMA ADA PUTIH ATAU MERAH TAK BOLEH GUNA YE.. PIHAK HOSPITAL DAH PESAN – JGN GUNA PES TOM YAM

CARA MASAK
1. Ayam yg dah sedia direbus dlm kuali tu biar je dlm tu.. nanti kita masukkan shj semua bhn2 ikut aturan …ingat air tu klo byk keluarkan sket.. agak2 lah utk kuah kita nak mkn 3 kali sehari, mungkin blh sukat dlm 3 - 4 cawan air kut
2. Mula2 masukkan bwg besar yg dipotong besar2, lps tu masukkan bwg putih yg diketuk.. tunggu bwg dah masak.. masukkan halia & Lengkuas
3. Lps tu dah blh masukkan semua sayuran, cili padi dan air lemon, perasakan dengan garam sket

P/S ;
Untungnya masak tomyam putih ni ialah kita blh terus wat sarapan sekali, caranya celur mee hoon, lps tu  ambillah kuah tom yam dari kuali… masukkan mee hoon yg siap celur tadi.. klo tak sempat nak sarapan kat rumah.. masuk bekas.. sarapan kat tempat kerja nanti. Utk bekal tgh hari, tom yam tu blh mkn dengan nasi dan tambah juga ulaman.. setiap hari sy pastikan ada ulam samada daun selom, pegaga atau ulam raja..jadi mkn cpt kenyang wlu nasi cuma sket shj. Manakala utk menu mlm, selain tom yam yg dah ada tu.. blhlah goreng telur dadar dgn menggunakan myk zaitun.. o.k menu Day 1 kira selesai.. jgn lupa top up makanan dengan buahan spt oren, epal hijau dan durian belanda

AYAM MASAK LEMAK CILI API

4  - 6 ketul ayam ( ayam kg , isinya sikit jd agak2lah nak guna berapa ketul – rebus dulu spy isinya jd lembut )
1 batang serai
3 ulas bwg merah
4-5 biji cili padi ( sy guna 1 bj jer.. takut pedas, bahaya gastrik)
Kunyit ( sebesar satu ruas jari kelingking / lbh kurang 1cm)
Asam keping 1- yg saiz kecil saja – nak ambil rasa masam sket jer..
Garam tanpa iodine – secubit shj atau ikut rasa
Santan Kotak / santan perah sendiri – satu setengah cawan  ( klo guna santan kotak tu tambahkan air sket utk cairkan kepekatannya)

CARA MASAK
Tumbuk kunyit, bwg merah dan cili padi, serai tu ketuk2 bg pecah sket
Masukkan santan dlm kuali, masukkan bahan tumbuk tu.. masukkan ayam, asam keping dan serai yg diketuk.. perasakan dengan garam.. dah siap.. nanti mkn tgh hr dengan nasi dan ulaman..top juga dengan buahan dlm menu seharian

AYAM MASAK KARI

4  - 6 ketul ayam ( ayam kg , isinya sikit jd agak2lah nak guna berapa ketul)
3 ulas bwg merah
1 ulas bwg putih
Halia sehiris /dua hiris nipis
Serbuk kari satu sudu kecil
Cili Giling satu sudu kecil
Nisey –  1cm atau sebesar ruas jari..  nak ganti gula putih – bhn  ni blh dpt dr Kelantan atau Terengganu
Asam keping 1- yg saiz kecil saja – nak ambil rasa masam sket jer.
Santan 2  cawan
Garam tanpa iodine – secubit shj atau ikut rasa
Kentang kecil 2 ketul – klo tak suka tak perlu masuk

CARA MASAK
Mayang bwg merah dan bwg putih, tumis guna myk zaitun, masukkan cili giling… Nampak cili pecah minyak masukkan serbuk kari, lps serbuk kari pon dah nampak pecah minyak, masukkan halia .. jaga api agar bhn tumis x hangit!! Masukkan asam keping dan nisey..klo Nampak nak hangit..letak la air sket.. lps tu masukkan ayam.. gaul biar sebati dengan bhn tumis.. tutup periuk..perlahankan api, sekali sekala buka, gaul dan balik2kan ayam… bila tengok ayam dah separuh empuk blh masukkan santan.. kacau smpi gelegak dan perisakan dgn garam..dah blh biar dia gelegak sendiri lps tu.. kacau sekali sekala jer pon tak apa dah.. santan takkan berbintil lg..

P/S ;  Klo saya suka letak kentang dlm kari ayam.. jadi masa nak empukkan ayam tu, masa tu blhlah masukkan kentang yg kulitnya dibuang bersih dan dipotong dadu dlm ukuran 2cm atau sebiji belah 4

AYAM MASAK SUP

4  - 6 ketul ayam ( ayam kg , isinya sikit jd agak2lah nak guna berapa ketul)
3 ulas bwg merah
2 ulas bwg putih
Halia sehiris /dua hiris nipis
1 Rempah Sup Bunjut
Karot 1 btg, Tomato 1 biji
2 biji Kentang
1 Batang Seleri
Daun Sup, Daun Bwg
Air perahan lemon / air limau nipis dlm 1 sudu besar – utk dptkan sket rasa masam

CARA MASAK
1.   4  - 6 ketul ayam ( ayam kg , isinya sikit jd agak2lah nak guna berapa ketul – rebus dulu spy isinya jd lembut )  Bila isi ayam dah ¾ lembut, masukkan kentang yang dipotong dadu dlm ukuran 2cm atau sebiji belah 4
2.   Bwg merah dan bwg putih mayang nipis dan goreng dlm kuali lain (minyak perlu banyak) – masukkan bwg merah dulu masa nak goreng, biar sekejap smbil kacau sket2.. lps tu baru masukkan bwg putih.. dah nampak bwg2 tu nak jadi warna kekuningan masukkan halia dan rempah bunjut. Lps tu angkat.. toskan dan lap segala minyak pd bwg, halia dan rempah bunjut.. dgn menggunakan tisu dapur.. lap betul2 sampi tahap minimum takde minyak lg
3. Potong tomato dan masukkan dalam periuk yg dah rebus ayam tadi..sukatan air dlm tu agak2 dlm 3-4 cawan
4. Tunggu kuah tu menggelak.. masukkan segala bhn tumis yg dah ditos minyaknya
5. Biarkan bhn tumis teradun dengan kuah sekejap sambil menggelegak..masukkan garam.. masukkan karot , batang seleri  dan air lemon ...  lps tu hiris dan taburkan dgn daun bwg dan daun sup

P/S ;
Untungnya masak sup ayam  ni ialah kita blh terus wat sarapan sekali, caranya celur mee hoon, lps tu  ambillah sup ayam dari periuk… masukkan mee hoon yg siap celur tadi.. klo tak sempat nak sarapan kat rumah.. masuk bekas.. sarapan kat tempat kerja nanti. Utk bekal tgh hari, sup dengan nasi putih. Manakala utk menu mlm, selain sup ayam  yg dah ada tu.. blhlah goreng telur dadar dgn menggunakan myk zaitun
Jgn lupa top up makanan seharian dengan buahan spt oren, epal hijau dan durian belanda

AYAM MASAK KUAH SERAI

4  - 6 ketul ayam ( ayam kg , isinya sikit jd agak2lah nak guna berapa ketul)
2 ulas bwg merah
1 ulas bwg putih
Karot 1 btg, Tomato 1 biji
1 Batang Seleri
Asam keping 1- yg saiz kecil saja – nak ambil rasa masam sket jer.
Lada hitam setengah sudu kecil

CARA MASAK
1. 4  - 6 ketul ayam ( ayam kg , isinya sikit jd agak2lah nak guna berapa ketul – rebus dulu spy isinya jd lembut )
2. Tumbuk lada hitam, bwg merah dan bwg putih dlm lesung, serai tu ketuk2 bagi pecah.
3. Masukkan bhn tumbuk dlm periuk yg dah rebus ayam, masukkan asam keping dan serai
4. Apb kuah dah gelegak, masukkan garam.. lps tu masukkan karot, tomato dan btg seleri yg dah dipotong ikut citarasa kita

 P/S ;
Resepi ni yg asli, bhn tumbuk tu tumis sekejap, tp utk jaga kesihatan sy tak tumis.. terus masukkan dlm periuk dan rebus lama sket supaya bwg2 tu benar2 masak

AYAM MASAK PANGGANG SIMPLE

2 - 3 ketul ayam bahagian dada ( resepi ni tak leh pakai ayam kg,  sbb ayam kg  , isinya sikit wlu pon bhgian dada – lagipon isinya keras – susah nak masak – klo masak pon jd liat, susah nak gigit)
2 ulas bwg merah
1 ulas bwg putih
Karot 1 btg
Halia sehiris /dua hiris .
Sedikit lada  hlitam

CARA MASAK
1. Dada ayam potong nipis2, masukkan dlm kuali non stick.. tutup kuali dengan penutup.. api kena perlahan..  biarkan sampai air kering tp jgn smpi kering betul..takut hangit.. jadi pastikan dimasak smpi tinggal air basah2 sket
2. Tumbuk lada hitam, bwg merah ,bwg putih  dan halia dlm lesung.. lps tu lumur dan gaulkan dengan isi ayam yang dah dimasak keringkan airnya tadi.
3. Ayam dlm kuali keluarkan.. masukkan 2 sudu myk zaitun, masukkan ayam yg berlumur bhn tumbuk.. goreng sekejap smpi nampak isi ayam jd warna putih kuning.. masukkan karot yg dipotong nipis panjang.. perisakan dengan garam..

 P/S ;
 Klo saya buat lauk ni pagi, maka saya buat double… sbb isi ayam tu blh susun ats roti, cover dgn  salad dan hirisan tomato utk buat roti sandwich ayam.. blh buat sarapan tuk ank2 sekali.. untuk  anak2 boleh letak sos dan mayonis.. utk kita baik jangan, cukup ayam dan sayuran shj…

SEKIAN, TERIMA KSH – MOGA BERMANFAAT UTK SEMUA

10 ulasan:

  1. mcmne dana nk add akak di fb atau ig ye kak?

    sian lah baca nabil punya surat tu ye,..
    ddk sekali tp tak blh berjumpa ya...
    moga akak terus kuat utk menjalani kuarantin ni sampai abis ya kak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dana search
      Yatie Isa
      Itu Nama FB akak..

      Jazakillah atas doa Dana😍

      Padam
  2. Ya Allah yatie, pepagi mata masuk abuk pulak baca surat nabil tu..tinggal sikit hari jer lagi, semuanya akan ok. Insya Allah

    BalasPadam
  3. semoga akk terus kuat dan tabah dengan peraturan kuarantin...

    BalasPadam
  4. Kenetulan jumpa blog ni, saya pun Hari ke4 ni kuarantin iodine. Tengah takde selera makan. Tapi saya nak cepatsembuh, buatlah bubur dari Γ±asi.. masukkan sayur+ayam yang sy ah masak berkuah he tadi pagi. Tak lalu tapi makan he lah. Saya betul betul tanak dah minum iodine ni.. semoga cepat kit semua sembuh

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)