Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Rabu, 18 Oktober 2017

Akhirnya dapat RASA..๐Ÿ˜Š

Assalamualaikum kekawan..

Salam pagi yg ceria.๐Ÿ˜†
Moga kita dalam rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya..

Geng muslimat surau yg memenuhi permintaan jiran tetangga yg hendak merasa bubur asyura kedah ni.. memang sedap weyyy... secukup rasa..๐Ÿ˜‰
Dorang masak masa pagi ahad 15 oktober tu.. tak war2 kan pun dalam group wasap jiran tetangga.. dorang saja jer nak bagi supprise kat kami yg teringin.. terbaikkkk lah korang ๐Ÿ˜๐Ÿ˜™๐Ÿ˜˜๐Ÿ‘๐Ÿ‘


Sebelum zohor dah siap dorang masak.. baru dorang war2 kan dalam wasap.. jom jom datang surau ambil bubur asyura kata ketua muslimat puan atie yg power dan rajin ni ๐Ÿ’ช๐Ÿ’ช.
En suami tak ada sebab ada jumpa kawan dia hari tu.. jadi suruh nabil yg gi ambil kan.. nabil zohor kat situ.. nabil kata acik atie bagi dua bekas mama.. dia tanya mama dah sihat ke.. suruh mama makan ubat ye.. jaga kesihatan baik2. Terima kasih jiran ku  ๐Ÿ˜™๐Ÿ˜˜


Kan saya kata pd hari sabtu 14 oktober tu nak gader2 potluck jiran tetangga.. tetapi saya tak dapat joint sebab saya warded utk buat endoscopy tu.. sedih tak dapat joint ๐Ÿ˜ข
Bila dorang share gambar dalam group tengok kemain meriah mereka.. jadi hasrat nak bawa "talam cendul" tu tak ada lah.. 
Dorang kata tak apa nanti kita buat  gader2 lagi..๐Ÿ˜๐Ÿ˜™



Isnin, 16 Oktober 2017

Apabila di serang GERD.. ๐Ÿ˜ท

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya..

Hari sabtu 14 oktober 2017 .. pukul 7.30am pagi telah menyerah diri di hospital DEMC untuk temujanji menjalani endoscopy. Saya tak cemas sangatlah sebab dah pernah membuatnya.. 

Saya orang pertama pada pagi tu, pukul 8.30am saya dah masuk bilik rawatan. Saya dibius separuh badan jer.. mamai juga hehe๐Ÿ˜†
Bila saya sedar pada pukul 10.00am.. saya tanya kak nabilah "bila mama dah ada atas katil ni?".. "Laaa mama ni, kan mama yg naik sendiri tadi"ujarnya.. hahaha memang mamai sungguh saya ni.. Pukul 12.30tghri saya discharge.. doktor kata tunggu keputusan darah seminggu lagi ye.. nanti jumpa.. utk yg endoscopy tu keputusannya masih boleh dikawal.. makan ubat yg saya bagi ni selama sebulan. Tengok macam mana ye ujar doktor pakar tu..
GERD ni berpunca dari gastrik kita yg teruk.. kekawan boleh tanya en google๐Ÿ˜† banyak info yg kita akan dapat.. buat masa ni saya makan  yg rebus2 dan tak pedas.. jaga pemakanan itu penting..

Sepanjang saya di hospital tu.. kakak nabilah yang menjaga saya.. dia juga yg bagi tahu keadaan saya di group whatsApp.. terima kasih kak nabilah.. jaga mama๐Ÿ˜๐Ÿ˜™๐Ÿ˜˜

Ahad, 15 Oktober 2017

Kek Coklat Kramel Kukus

Assalamualaikum kekawan..
Selamat beristirehat di hujung minggu.. tengah buat apa ptg hari ahad ni..
Saya dok tengah sekodeng FB.. tiba2 melintas pulak satu resipi yg saya cari2 selama ini.. yakni kek karamel versi kukus.. ok kita save dulu kat sini nanti kita buat ye..๐Ÿ˜†








ok tempahan arini byk sgt tp ina rasa kek ni yg ina lom penah aja step by step
sedap moist siap ade puding ini lah kek puding karemel coklat moist komen share tuk share ok

bhn2 karamel
ina guna 8 sb gula sbb loyang lebar
masuk dalam periuk ke kuali ke dan bia atas api
kecil smpai larut dan jd perang terus tuang dalam loyang
gelek2 kan loyang bia rata karamel ok bia keras

puding nye
2 roti putih carik2 dan buang tepi
1 tin susu cair
3 biji telur
1/2 cawan susu pekat
1/2 cawan gula castor
1 sk esen vanila
ok senang masuk semua dalam blender
dan blender halus tapis atas karamel yg dalam
loyang td ok..tepi2 loyang td basah kan sket supaya puding
senang keluar t dan elok xkoyak kukus la 30mnt
kuakan dan bia 10mnt atau puding keras cakar sket
permukaan

kek coklat
4 biji telur
1 sk ovelete
1cawan gula
ok mix kembang
masukkn 1/2 cawan susu pekat ina xnak manis
sbb puding kan dah manis
mix lg
sementara tu ayak kan 1 3/4  cawan tepung
dgn 1sk soda bikarbonat dan 1 sudu 1/2 baking powder
dan  1 cawan serbuk koko
sedikit garam halus
masukkn beselang dgn 1 cawan minyak
ok 1 cawan susu cair didihkan
masukkn dalam adunan td masa panas2 ye
dan kacau guna senduk je
ok masukkn atas puding td dan terus kukus 40mnt siap

Jumaat, 13 Oktober 2017

DETIK-DETIK WAFATNYA SITI KHADIJAH R.A.

*DETIK-DETIK WAFATNYA SITI KHADIJAH, ISTRI TERCINTA RASULULLAH*

Siti Khadijah adalah istri pertama Rasulullah. Orang yang pertama kali beriman kepada ALLAH dan kenabian Rasulullah. Orang yang sangat berjasa bagi dakwah Rasulullah dan penyebaran agama Islam.

Siti Khadijah wafat pada hari ke-11 bulan Ramadlan tahun ke-10 kenabian, tiga tahun sebelum Rasulullah hijrah ke Madinah. Khadijah wafat dalam usia 65 tahun, saat usia Rasulullah sekitar 50 tahun.

PERMINTAAN TERAKHIR

Diriwayatkan, ketika Khadijah sakit menjelang ajal, Khadijah berkata kepada Rasululllah SAW,

Aku memohon maaf kepadamu, Ya Rasulullah, kalau aku sebagai istrimu belum berbakti kepadamu.

Jauh dari itu ya Khadijah. Engkau telah mendukung dawah Islam sepenuhnya, jawab Rasulullah

Kemudian Khadijah memanggil Fatimah Azzahra dan berbisik,

Fatimah putriku, aku yakin ajalku segera tiba, yang kutakutkan adalah siksa kubur. Tolong mintakan kepada ayahmu, aku malu dan takut memintanya sendiri, agar beliau memberikan sorbannya yang biasa untuk menerima wahyu agar dijadikan kain kafanku.

Mendengar itu Rasulullah berkata,

Wahai Khadijah, ALLAH menitipkan salam kepadamu, dan telah dipersiapkan tempatmu di surga.

Ummul mukminin, Siti Khadijah pun kemudian menghembuskan nafas terakhirnya dipangkuan Rasulullah. Didekapnya istri Beliau itu dengan perasaan pilu yang teramat sangat. Tumpahlah air mata mulia Beliau dan semua orang yang ada disitu.

KAIN KAFAN DARI ALLAH

Saat itu Malaikat Jibril turun dari langit dengan mengucap salam dan membawa lima kain kafan. Rasulullah menjawab salam Jibril dan kemudian bertanya,

Untuk siapa sajakah kain kafan itu, ya Jibril?

Kafan ini untuk Khadijah, untuk engkau ya Rasulullah, untuk Fatimah, Ali dan Hasan jawab Jibril. Jibril berhenti berkata dan kemudian menangis.

Rasulullah bertanya, Kenapa, ya Jibril?

Cucumu yang satu, Husain tidak memiliki kafan, dia akan dibantai dan tergeletak tanpa kafan dan tak dimandikan sahut Jibril.

Rasulullah berkata di dekat jasad Khadijah,

Wahai Khadijah istriku sayang, demi ALLAH, aku takkan pernah mendapatkan istri sepertimu. Pengabdianmu kepada Islam dan diriku sungguh luar biasa. ALLAH maha mengetahui semua amalanmu.

"Semua hartamu kau hibahkan untuk Islam. Kaum muslimin pun ikut menikmatinya. Semua pakaian kaum muslimin dan pakaianku ini juga darimu.

"Namun begitu, mengapa permohonan terakhirmu kepadaku hanyalah selembar sorban?

Tersedu Rasulullah mengenang istrinya semasa hidup.

Seluruh kekayan Khadijah diserahkan kepada Rasulullah untuk perjuangan agama Islam. Dua per tiga kekayaan Kota Mekkah adalah milik Khadijah. Tetapi ketika Khadijah hendak menjelang wafat, tidak ada kain kafan yang bisa digunakan untuk menutupi jasad Khadijah.

Bahkan pakaian yang digunakan Khadijah ketika itu adalah pakaian yang sudah sangat kumuh dengan 83 tambalan diantaranya dengan kulit kayu.

Rasulullah kemudian berdoa kepada ALLAH.

Ya ALLAH, ya Ilahi Rabbi, limpahkanlah rahmat-Mu kepada Khadijahku, yang selalu membantuku dalam menegakkan Islam. Mempercayaiku pada saat orang lain menentangku. Menyenangkanku pada saat orang lain menyusahkanku. Menentramkanku pada saat orang lain membuatku gelisah. Oh Khadijahku sayang, kau meninggalkanku sendirian dalam perjuanganku. Siapa lagi yang akan membantuku?

Tiba-tiba Ali berkata, Aku, Ya Rasulullah!

PENGORBANAN SITI KHADIJAH SEMASA HIDUP

Dikisahkan, suatu hari ketika Rasulullah pulang dari berdakwah, Beliau masuk ke dalam rumah. Khadijah menyambut, dan hendak berdiri di depan pintu. Ketika Khadijah hendak berdiri, Rasulullah bersabda,

Wahai Khadijah tetaplah kamu ditempatmu.

Ketika itu Khadijah sedang menyusui Fatimah yang masih bayi.

Saat itu seluruh kekayaan mereka telah habis. Seringkali makananpun tak punya. Sehingga ketika Fatimah menyusu, bukan air susu yang keluar akan tetapi darah. Darahlah yang masuk dalam mulut Fatimah r.a.

Kemudian Beliau mengambil Fatimah dari gendongan istrinya lalu diletakkan di tempat tidur. Rasulullah yang lelah seusai pulang berdakwah dan menghadapi segala caci maki dan fitnah manusia itu lalu berbaring di pangkuan Khadijah.

Rasulullah tertidur. Ketika itulah Khadijah membelai kepala Rasulullah dengan penuh kelembutan dan rasa sayang. Tak terasa air mata Khadijah menetes di pipi Rasulullah. Beliau pun terjaga.

Wahai Khadijah Mengapa engkau menangis? Adakah engkau menyesal bersuamikan aku, Muhammad? tanya Rasulullah dengan lembut.

Dahulu engkau wanita bangsawan, engkau mulia, engkau hartawan. Namun hari ini engkau telah dihina orang. Semua orang telah menjauhi dirimu. Seluruh kekayaanmu habis. Adakah engkau menyesal wahai Khadijah bersuamikan aku, Muhammad?" lanjut Rasulullah tak kuasa melihat istrinya menangis.

Wahai suamiku. Wahai Nabi ALLAH. Bukan itu yang kutangiskan." jawab Khadijah.

"Dahulu aku memiliki kemuliaan. Kemuliaan itu telah aku serahkan untuk Allah dan RasulNya. Dahulu aku adalah bangsawan. Kebangsawanan itu juga aku serahkan untuk Allah dan RasulNya. Dahulu aku memiliki harta kekayaan. Seluruh kekayaan itupun telah aku serahkan untuk Allah dan RasulNya.

"Wahai Rasulullah. Sekarang aku tak punya apa-apa lagi. Tetapi engkau masih terus memperjuangkan agama ini. Wahai Rasulullah. Sekiranya nanti aku mati sedangkan perjuanganmu ini belum selesai, sekiranya engkau hendak menyebrangi sebuah lautan, sekiranya engkau hendak menyebarangi sungai namun engkau tidak memperoleh rakit pun atau pun jembatan.

"Maka galilah lubang kuburku, ambilah tulang belulangku. Jadikanlah sebagai jembatan untuk engkau menyebrangi sungai itu supaya engkau bisa berjumpa dengan manusia dan melanjutkan dakwahmu.

"Ingatkan mereka tentang kebesaran Allah. Ingatkan mereka kepada yang hak. Ajak mereka kepada Islam, wahai Rasulullah.

Karena itu, peristiwa wafatnya Siti Khadijah sangat menusuk jiwa Rasulullah. Alangkah sedih dan pedihnya perasaan Rasulullah ketika itu karena dua orang yang dicintainya yaitu istrinya Siti Khadijah dan pamannya Abu Thalib telah wafat.

Tahun itu disebut sebagai Aamul Huzni (tahun kesedihan) dalam kehidupan Rasulullah.

Ilaa hadlratin Nabiyyil musthafa, wa ilaa Khadijah al Kubra, al Fatihah.

Tulisan Ustadz Zainul Hakim pada WA group Masjid Al Istiqomah.

Kitab Al Busyro, yang ditulis Sayyid Muhammad bin Alwi Al Maliky al Hasani.

Jika antum mau share niatkanlah dengan baik mudah-mudahan bisa jadi obat bagi masalah antum dan kita semua.

Share by.
https://tinyurl.com/Gabung-AQ

JANGAN TERHENTI.. ambil peluang kebaikan dg share meski hanya ke 1 grup atau 3 nomor saja
Syukran.. Jazakumullah

Sumber : whatsApp

Khamis, 12 Oktober 2017

HIKMAHNYA SAKIT..๐Ÿ’Š๐Ÿ’Š๐Ÿ’‰๐Ÿ’‰

Assalamualaikum kekawan...
Semoga kita semua berada dalam rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya...
Saya ni kan ada hypertyroid.. jadi ada juga rasa sakit di dada dan selalu berdebar-debar.. doktor kata kalau tyroid ni boleh juga kesannya dijantung.

Jadi doktor cadang saya pergi jumpa doktor jantung.. buat lah appointment dgn doktor jantung pulak. Doktor jantung mencadang saya untuk membuat ujian ECHO ni.. iaitu memasang alat ni 24 jam di dada saya..

Sewaktu balik rumah.. Nabil terperanjat๐Ÿ˜ฏ
Apa kat perut mama tu.. macam power bank jer.. ada ke patut dia cakap mcm tu ๐Ÿ˜†๐Ÿ˜‚gelak lah saya.. saya kata ini alat pengesan jantung.. nak tahu pergerakkan jantung mama.. sekejap asyik berdebar-debar je.. terperanjat juga dia tengok wayar yg berselirat di dada saya.. 

Macam mana mama nak mandi ni.. risau juga dia hihihi..
Doktor kata lap-lap jer badan.. alat ni tak boleh kena air.. malam tu tidur punya lah berhati2.. karang ada juga yg tercabut wayar tu ๐Ÿ˜†๐Ÿ˜Š.

Esok pukul 5.00pm saya hantar balik ke hospital.. nurse tu kata esok ye kul 2.00pm temujanji puan dgn doktor ye utk ambil keputusan. Risau juga nak menunggu keputusan tu๐Ÿ˜Ÿ๐Ÿ˜Ÿ..

Alhamdulillah keputusannya normal.. doktor jantung tu tanya.. puan ada gastrik tak.. saya kata ada.. doktor kata ini mungkin GERD iaitu acid reflux yg naik ke kerongkong sehingga menyakitkan dada seolah-olah sakit jantung. Justeru itu, doktor menyarankan saya membuat endoscopy pada 14 oktober 2017 nak tengok tahap mana tahap GERD saya ini.
Doakan saya ye kekawan.. semoga kembali sembuh.๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Œ

๐Ÿ๐Ÿ๐Ÿ๐Ÿ๐Ÿ๐Ÿ๐Ÿ๐Ÿ๐Ÿ๐Ÿ๐Ÿ๐Ÿ๐Ÿ๐Ÿ


PERKONGSIAN DARI KULIAH SUBUH PAGI INI. Datuk Dr Fhadilah

HIKMAHNYA SAKIT.
Allah memberi kita sakit, sesuai dengan daya tahan hambaNya, dan banyak hikmahnya, bukti:
1) Sakit itu Zikrullah. Bukti: Mereka yang diuji dengan sakit, lebih sering menyebut nama Allah berbanding di waktu sihatnya.
2) Sakit itu Istighfar. Bukti: Kita akan mudah teringat akan dosa ketika sakit sehingga lisan mudah untuk memohon ampun.
3) Sakit itu juga Muhasabah. Orang yang sakit akan lebih banyak waktu merenung diri dalam sepi, menghitung-hitung bekal untuk kembali.
4) Sakit itu Jihad. Orang yang sakit tidak boleh menyerah kalah, diwajibkan untuk berikhtiar demi kesembuhan.
5) Sakit itu Ilmu. Sakit akan membuat kita memeriksa dan mencari ilmu untuk tidak mudah sakit.
6) Sakit itu juga Nasihat. Yang sakit selalu suka menasihati yang sihat agar jaga diri. Yang sihat menasihati yang sakit agar bersabar.
7) Sakit itu Silaturrahim. Keluarga yang jarang datang jengok akan datang menziarahi, penuh senyum dan rindu mesra dan dapat buah tangan lagi.
8) Sakit itu gugur dosa. Anggota badan yg sakit akan mendapat penyucian.
9) Sakit itu Mustajab Doa. Imam As-Suyuthi keliling kota mencari orang yang sakit agar mendoakannya dan kita juga selalu begitu.
10) Sakit itu menyusahkan Syaitan. Diajak maksiat tak mahu dan tak mampu, malah disesalinya.
11) Sakit itu sedikit tertawa dan banyak menangis. Satu sikap keinsafan yang di sukai Rasulullah saw dan makhluk di langit.
12) Sakit meningkatkan kualiti ibadah. Rukuk sujud kita lebih khusyuk, Tasbih Istighfar lebih sangat. Tahyat juga jadi lebih lama.
13) Sakit itu memperbaiki akhlak. Kesombongan terkikis, Sifat tamak dipaksa tunduk, Peribadi akan jadi santun, lembut dan tawadhu.
14) Sakit mengingatkan kita akan Mati,
Membuatkan kita sentiasa beringat untuk menghadapinya.
Semoga perkongsian pagi ini bermunafa'at.. Ayuh Zikir, fikir, syukur & sabar...

Sumber : Facebook

Rabu, 11 Oktober 2017

MANFAAT AIR HANGAT ☕๐Ÿ’ง

๐Ÿ’Š๐Ÿ’Š๐Ÿ’Š๐Ÿ’Ž๐Ÿ’Š๐Ÿ’Š๐Ÿ’Š

        *M A N F A A T*
         *AIR HANGAT*

*```Sekelompok Dokter Jepang menegaskan bahwa air hangat adalah 100% efektif dalam menyelesaikan beberapa problems kesehatan, termasuk:```*

_Sakit kepala, migrain, tekanan darah tinggi, tekanan darah rendah, nyeri sendi, tiba-tiba meningkat dan penurunan detak jantung, Epilepsi, meningkatnya tingkat kolesterol, batuk, ketidak nyamanan fisik, asma, batuk, penyumbatan pembuluh darah, penyakit yang berhubungan dengan uterus & urine, masalah perut, kurang nafsu makan, juga semua penyakit yang berhubungan dengan mata, telinga dan tenggorokan._

✔*CARA PAKAI AIR HANGAT...... :* ๐Ÿ‘‡

*_Bangun pagi-pagi dan minum sekitar 4 gelas air hangat saat perut kosong. Jangan makan apapun 45 menit sesudahnya._*

*```Anda mungkin tidak dapat meminum 4 gelas di awal, namun perlahan-lahan Anda pasti bisa.```*✍

*```Terapi air hangat akan menyelesaikan masalah kesehatan dalam jangka waktu yang wajar:```*

✅ *Diabetes* dalam 30 hari.
✅ *Tekanan darah* dalam 30 hari.
✅ *Perut yg bermasalah* dalam 10 hari.
✅ *Semua jenis kanker* dalam 9 bulan.
✅ *Penyumbatan pembuluh darah* dalam 6 bulan.
✅ *Kurangnya rasa lapar* (nafsu makan yang buruk ?) dalam 10 hari.
✅ *Rahim dan penyakit terkait* dalam 10 hari.
✅ *Hidung, Telinga & Tenggorokan masalah* dalam 10 hari.
✅ *penyakit jantung* dalam 30 hari.
✅ *Sakit kepala / migrain* dalam 3 hari.
✅ *Tekanan darah rendah* dalam 30 hari.
✅ *Kolesterol* dalam 4 bulan.
✅ *Epilepsi dan kelumpuhan* kontinyu dalam 9 bulan.
✅ *Asma* dalam 4 bulan.

*```AIR DINGIN ADALAH BURUK UNTUK ANDA :```*

๐Ÿ’Dimasa lalu, orang-orang sering mengatakan bahwa jika air dingin tidak mempengaruhi Anda di usia muda, itu akan *merugikan* Anda di usia tua

๐Ÿ‘‰ *Air dingin menutup 4 pembuluh darah dari jantung* ♥ dan menyebabkan serangan jantung ๐Ÿ’”. Minuman dingin alasan utama untuk *serangan jantung.*

๐Ÿ‘‰ *Air dingin* menciptakan *masalah dalam hati; membuat lemak melekat di hati.* Sebagian besar orang yang menunggu untuk transplantasi hati adalah korban dari minum air dingin.

๐Ÿ‘‰ *Air dingin* mempengaruhi dinding internal perut.

 ๐Ÿ‘‰ *Air dingin* mempengaruhi lambung dan usus besar dan menyebabkan  kanker.

๐Ÿ‘๐Ÿฝ *silahkan share agar semua orang merasakannya*

Mudah2an bermanfaat ๐Ÿ™๐Ÿ™๐Ÿ™๐Ÿ™๐Ÿ™๐Ÿ™๐Ÿ™๐Ÿ™๐Ÿ™๐Ÿ™

Sumber : WhatsApp

Selasa, 10 Oktober 2017

ILMU RUMAHTANGGA..๐Ÿ’–๐Ÿ˜๐Ÿ‘ช๐Ÿ’‘

Ilmu Rumahtangga;  "Lelaki mesti menjaga keluarganya, kerana dia takkan masuk syurga seorang diri. Rasulullah ๏ทบ mengatakan; "Barangsiapa yang diberikan tiga orang anak perempuan oleh Allah ุณุจุญุงู†ู‡ ูˆุชุนุงู„ู‰, dan dididiknya dengan baik sehingga baligh, maka anak perempuan itu akan menjadi pendinding daripada api neraka.”

"Seorang ibu bertanya; “Kalau dua orang bagaimana?” Jawab Rasulullah ๏ทบ, “Pun sama.” Dalam riwayat lain disebutkan kalau dua anak perempuan dididik dengan betul akan menjadi sebab ibubapanya untuk masuk syurga. Dalam riwayat lain pula disebutkan kalau seseorang ada dua anak perempuan dan dididik dengan betul akan macam ni dengan aku, sambil menujukkan kedudukan jari manis dan jari kelingking, yakni bermaksud duduk sangat dengan Nabi ๏ทบ."

"Oleh itu, lelaki perlu bertanggungjawab kepada isteri, anak perempuan, adik-beradik perempuan supaya orang perempuan dapat apa yang sepaturnya diperolehi daripada orang lelaki. Maka perempuan-perempuan yang soleh itu ialah yang taat, kepada Allah ุณุจุญุงู†ู‡ ูˆุชุนุงู„ู‰, dan suaminya, dan yang memelihara kehormatan dirinya dan apa jua yang wajib dipelihara, ketika suami tidak hadir bersama, dengan pemuliharaan Allah dan pertolongan-Nya."

"Perempuan yang yang dimaksukan secara khusus ialah isteri atau perempuan di bawah jagaan lelaki, hendaklah menjadi solehah sifatnya, taat, dan menjaga kerhormatannya. Dalam hadis Rasulullah ๏ทบ bersabda; "Sebaik-baik perempuan ialah kalau kamu lihat kepadanya akan menggembirakan kamu, kalau kamu perintah padanya, dia taat, dan kalau kamu tidak ada bersamanya, perempuan itu menjaga kamu pada harta, diri dan maruahnya."

"Yakni maksudnya, bukan ketiadaan suami, bapa, abang, adik membolehkan perempuan keluar ke mana saja seperti keluar dari penjara, dan berbuat apa saja yang dia nak. Perempuan yang dihantar bapanya untuk belajar di universiti, duduk di asrama, dia mesti menjaga kehormatannya untuk tidak duduk berdua-duaan dengan lelaki. Jika tidak, dia tidak menjaga hak bapanya."

"Tidak boleh keluar melancong dengan lelaki lain, agar tidak khianat amanah bapanya. Apa kata Allah ุณุจุญุงู†ู‡ ูˆุชุนุงู„ู‰ dalam ayat ini? Perempuan yang menjaga dirinya maruahnya ketika "ghaib", yakni dalam keadaan tidak dilihat oleh penjaganya, baik itu suami bapa abang adiknya."

"Berapa ramai zaman sekarang ini yang terkadang mak bapa juga mengabaikan anaknya berjalan keluar dengan siapa? Dan bukan ghaib lagi, tapi di depan mata. Ibu bapa yakin dengan anaknya sedangkan Rasulullah ๏ทบ tidak yakin. Saba baginda, “Tidak berduaan lelaki dan perempuan kecuali yang ketiga ialah syaitan.”

"Orang zaman sekarang memanipulasi hadis ini dan kata “Tak apa, mereka takkan buat apa-apa.” Ini meletak amanah, keyakinan bukan pada tempatnya. Maka, sifat perempuan solehah adalah menjaga maruahnya ketika ketiadaan lelaki, dengan tidak membiarkan sesiapa saja masuk ke rumahnya! Jaga hak Allah ุณุจุญุงู†ู‡ ูˆุชุนุงู„ู‰."

“Dan perempuan-perempuan yang kamu bimbang melakukan perbuatan derhaka, nusyuz hendaklah kamu menasihati mereka, dan jika mereka berdegil, pulaukanlah mereka di tempat tidur, dan, kalau juga mereka masih degil pukullah mereka dengan pukulan ringan yang bertujuan mengajarnya. Bukan dengan memudaratkan."

“Nusyuz” derhaka, tidak taat. “Pulaukan..” bermakna pulaukan di tempat pembaringan tidur dan bukan untuk suami tinggalkan untuk tidur di hotel atau ke luar negara. Nabi ๏ทบ melarang seseorang yang ingin menghukum isterinya untuk meninggalkannya. Yakni, maksudnya dipulaukan untuk tidak dihampiri di rumahnya."

"Dipukul’, apa maknanya? Adakah Islam kejam seperti yang diwar-warkan oleh golongan orientalis. Apa maksud ‘pukul isteri’? Kita mesti melihat ayat ini tentang isteri yang derhaka. Saya yakin semua orang sepakat sesiapa yang bersalah, dia layak dihukum. Tak kira jenis pelanggaran undang-undang, jika dilanggar ada hukumannya dan hukum berbeza dan bergantung pada kesalahan yang dilakukan."

"Adalah menjadi  kebiasaan dalam rumah tangga berlaku perselisihan antara suami atau isteri, tetapi tidak semua permasalahan boleh dianggap sebagai nusyuz dan isteri boleh dipukul. Tidak, bukan seperti itu. Perlu belajar dulu, perselisihan dalam rumahtangga ada kalanya perkara yang wajar. Kita tidak tahu pasang-surut hubungan suami-isteri kecuali ada bergaduh sikit, tapi tak bolehlah sering sangat."

"Nabi ๏ทบ tidak pernah angkat tangan pukul isteri, anak apatah lagi orang lain. Dalam jihad pun Nabi ๏ทบ cuma beberapa kali sahaja ketika orang mencabar kepada baginda. Nabi ๏ทบ tak pernah angkat tangan untuk pukul orang. Sayyidina Ali bin Abi Thalib ุฑุถูŠ ุงู„ู„ู‡ ุนู†ู‡ ูˆุฃุฑุถุงู‡ mengatakan ayat ini; "Dan boleh pukul isteri hanya jika isteri derhaka, dan bukan untuk perselisihan yang kecil-kecil."

"Dalam rumahtangga Rasulullah ๏ทบ pun terkadang berlaku perselisihan dengan isteri-isteri baginda. Kisah Rasulullah dan Aisyah berselisih faham, dan minta Sayyidina Abu Bakar jadi orang tengah, tetapi akhirnya Aisyah tersilap cakap tentang Rasulullah ๏ทบ, dan Sayyidina Abu Bakar marah kepada Aisyah dan ingin memukulnya. Aisyah akhirnya bersembunyi di belakang Nabi ๏ทบ untuk berlindung."

"Sayyidina Abu Bakar belum reda marahnya kepada Aisyah, tetapi Rasulullah sudah berbaik dengan  Siti Aisyah. Tiada masalah yang menginap lama di rumah Rasulullah terus diselesaikan. Namun hari ini, pelbagai warna-warni orang merajuk sehingga ada yang keluar rumah. Teladani orang yang paling baik, iaitu Nabi Muhammad ๏ทบ."

"Maka, yang dimaksudkan dengan nusyuz bukanlah hal-hal yang biasa terjadi dalam rumahtangga. Tidak dianggap nusyuz jika tidak buat kopi di rumah, atau kurang layanan kerana letih. Tetapi dianggap nusyuz bagi perkara yang prinsip perbuatan yang memang menghina kepada lelaki, tidak memberi penghormatan pada suaminya, dan sikap yang melanggar kepada hukum syarak. Maka, di sini barulah lelaki boleh tegas menghukum."

"Allah ุณุจุญุงู†ู‡ ูˆุชุนุงู„ู‰ suruh nasihatkan dulu, bukan terus pukul. Sampai bila? Sampai sudah ‘fed up’, tetapi nasihat tidak mendatangkan manfaat, kemuadian pulaukan di rumahnya, bukan keluar rumah, jika itu pun tidak bermanfaat juga, baru boleh dipukul. Mesti ikut tertib, dan bukan terus pukul! Mulakan dengan nasihat, pulau, dan kemudian jika tak bermanfaat, baru pukul. Pukulan pula mesti yang tidak memudaratkan, bukan pukulan yang mencederakan. Bagaimana bentuk pukulan?"

"Nabi Ayub  ุนู„ูŠู‡ ุงู„ุณู„ุงู… pernah marah pada isterinya, dan bersumpah; “Demi Allah, nanti aku sihat aku akan pukul kamu dengan seratus pukulan.” Kemudian bila sudah sembuh, dia sedar dia telah tersilap sumpah sebelum itu. Tetapi oleh kerana sudah sumpah, sama ada langgar sumpah atau kena tunaikannya."

"Lalu Allah ุณุจุญุงู†ู‡ ูˆุชุนุงู„ู‰ ajarnya untuk ambil seratus lidi halus, dan dipukul isterinya sekali. Dipukul sekali seakan-akan menyamai seratus kali. Allah ุณุจุญุงู†ู‡ ูˆุชุนุงู„ู‰ ajarkan demikian agar orang tak kejam pada orang rumahnya. Walaupun menghukum, pukulan itu adalah pukulan rahmat dan bukan pukulan melepas geram."

"Dalam Al-Quran disebutkan se’detail’ ini tatacara berhadapan masalah dalam rumahtangga. Ini menunjukkan kepentingannya. Rumahtangga anda adalah tanggungjawab anda kepada Allah."Kemudian jika mereka taat kepada kamu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkan mereka. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi, lagi Maha Besar.”

"Jika mereka taat, jangan ada tersimpan dendam kepada mereka yakni isteri. Ayat berikutnya menceritakan masalah yang tidak boleh diselesaikan antara suami dengan isteri, dan bagaimana menghadapinya."

"Kalau tengok dalam Al-Quran, ayat tentang hukum hakam sikit saja, tapi ayat dalam hubungan antara manusia, kehidupan rumahtangga, dijelaskan dengan panjang dunia begitu terperinci. Allah ุณุจุญุงู†ู‡ ูˆุชุนุงู„ mengkehendaki rumahtangga yang harmoni, yang tenteram, damai, tiada bising sehingga dikupas ayat-ayat dalam Al-Quran untuk membimbing dalam kehidupan rumahtangga supaya rukun, harmoni, damai dalam rumahtangga."

Daripada Sayyidil Habib Ali Zaenal Abidin bin Abu Bakar Al-Hamid.

Copy paste
Sumber :  facebook

Ahad, 8 Oktober 2017

MENGAPA RASULULLAH JARANG SAKIT

MENGAPA RASULULLAH SAW JARANG SAKIT?

Beberapa cara hidup sehat yang Beliau amalkan adalah :

1. SELALU BANGUN SEBELUM SUBUH

2. AKTIF MENJAGA KEBERSIHAN

3. TIDAK PERNAH MAKAN BERLEBIHAN

Sabda Rasulullah saw :: "Kami adalah satu kaum yang tidak makan sebelum lapar dan bila kami makan tidak terlalu banyak (tidak sampai kekenyangan)."
(Muttafaq Alaih)

4. GEMAR BERJALAN KAKI
Rasulullah berjalan kaki ke masjid, pasar, medan jihad dan mengunjungi rumah sahabat

5. TIDAK PEMARAH
Nasihat Rasulullah 'jangan marah' diulangi sampai tiga kali. Ini menunjukkan hakikat kesehatan dan kekuatan Muslim bukanlah terletak pada jasad, tetapi lebih kepada kebersihan jiwa.

6. OPTIMIS DAN TIDAK PUTUS ASA
Sikap optimis memberikan efek emosional yang mendalam bagi kelapangan jiwa selain harus banyakkan sabar, istiqamah, bekerja keras serta tawakal kepada Allah

7. TIDAK PERNAH IRI HATI
Untuk menjaga stabilitas hati dan kesehatan jiwa, kita harus menjauhi dari sifat iri hati

8. PEMAAF
Pemaaf adalah sifat yang sangat dituntut untuk mendapatkan ketentraman hati & jiwa

Semoga bermanfaat

Sumber : whatsApp

Sabtu, 7 Oktober 2017

RESEPI TALAM CENDOL❤

Assalamualaikum kekakawan..
Semoga kita semoga kita semua berada dalam rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya..

InsyaAllah kejiranan saya akan buat gader2 potluck lagi.. jadi sibuk mencari resepi yg mudah utk saya bawa pd potluck tu.. pastu lalu pulak resepi talam ni kat wall FB.. apa lagi save dulu kat sini..
Esok cari bahan2 nya hehehe..
Tunggu ye... potluck saya Talam Cendul...๐Ÿ˜†๐Ÿ˜Š


RESEPI TALAM CENDOL

Bahan2ya....

Bahagian bawah

4 cawan santan pekat
2 cawan tepung beras
1 sudu tepung jagung
3/4 cawan gula pasir
Cendol

Bahagian atas

3 cawan santan pekat
1 1/2 cawan tepung beras
1 cwn air gula ( 1 cawan gula merah dimasak dgn 1/2 cwn gula pasir
3 biji telur
1 camca kecil garam

Cara membuatnya....
1. Masukkan dlm periuk santan, gula, tepung beras dan tepung jagung. Masak seketika sampai likat dlm 20 minit api perlahan.
2. Ambil loyang 6 cm × 6 cm lapik plastik. Tuang adunan yang masak ke dalam loyang. Ratakan dan letak cendol lihat pada gambar yang saya tunjukkan.
3. Kukus seketika bahagian bawah dalam 20 minit. Kemudian toreh2kan dgn pisau utk tuang bahagian atas pula.
4. Bahagian atas tu semua saya blender. Tuangkan adunan atas ke dalam loyang.
5. Kukus hingga masak. Mcm adunan pulut sekaya yang atas tu. Kukus api perlahan agak2 40 - 45 minit / hingga masak . Buka penutup sekali sekala utk lap wap air.
6. Bila sudah masak terus buka penutup dan biarkan sejuk baru boleh dihiris.

Dah siap hiris boleh la dihidangkan.

Selamat Mencuba ya. ๐Ÿ˜‰

Sumber : Facebook

Jumaat, 6 Oktober 2017

Lembutnya Nasihat Ini...

*Lembutnya nasihat ini... Baca perlahan-lahan dan sampai akhir... Insyaa Allah kita akan sadar*

*ู…ู† ุงู„ุทุจูŠุนูŠ ุฃู† ุชุฑู‰ ุงู„ุณููŠู†ุฉ ููŠ ุงู„ู…ุงุก ู„ูƒู† ู…ู† ุงู„ุฎุทุฑ ุฃู† ุชุฑู‰ ุงู„ู…ุงุก ููŠ ุงู„ุณููŠู†ุฉ ููƒู† ุฃู†ุช ููŠ ู‚ู„ุจ ุงู„ุฏู†ูŠุง ูˆู„ุง ุชุฌุนู„ ุงู„ุฏู†ูŠุง ููŠ ู‚ู„ุจูƒ* .      

 *Adalah hal biasa jika kau melihat perahu di atas air, namun bahaya bila melihat air dalam perahu... *_
*_"Maka engkau boleh berada di hati dunia tapi jangan kau tempatkan dunia didalam hatimu."_*                              

 *ุฅู† ุฎุณِุฑุช ุดูŠุฆًุง ู„ู… ุชุชูˆู‚ุน ูŠูˆู…ًุง ุฃู† ุชุฎุณุฑู‡ ، ูุฅู† ุงู„ู„ู‡ ุณูŠุฑุฒู‚ูƒ ุดูŠุฆًุง ู„ู… ุชุชูˆู‚ุน ูŠูˆู…ًุง ุฃู† ุชู…ู„ูƒู‡* .

*_Jika kau pernah merasa rugi sesuatu yang tidak pernah kau sangka suatu hari, maka sesungguhnya Allah akan memberimu rezeki suatu hari yang tidak pernah kau kira akan memilikinya_*

 ุชูุงุกู„ ุนู†ุฏู…ุง ุชุตุนุจ ุนู„ูŠูƒ ุงู„ุฃู…ูˆุฑ ، ูุฅู† ุงู„ู„ู‡ ุชุนุงู„ู‰ ุฃู‚ุณู… ู…ุฑุชูŠู† ูุฅู†ّ ู…ุน ุงู„ุนُุณุฑ ูŠُุณุฑุง ، ุฅู†ّ ู…ุน ุงู„ุนุณุฑ ูŠุณุฑุง .

*"Optimislah saat segala urusan terasa sulit bagimu, karena Allah telah bersumpah dua kali... *_"Sesungguhnya sebuah kesulitan bersama kemudahan, sesungguhnya sebuah kesulitan bersama kemudahan"_*

 ุงู„ุญูŠุงุฉ ุณุฃู„ุช ุงู„ู…ูˆุช :
ู„ู…ุขุฐุง ุงู„ุจุดุฑ ูŠุญุจูˆู†ู†ูŠ ูˆูŠูƒุฑู‡ูˆู†ูƒ ؟
ุฃุฌุงุจ ุงู„ู…ูˆุช : ๏ปทู†ูƒ ูƒุฐุจุฉ ุฌู…ูŠู„ุฉ ูˆุฃู†ุง ุญู‚ูŠู‚ุฉ ู…ุคู„ู…ุฉ

*Kehidupan bertanya kepada kematian :*
*mengapa manusia mencintaiku dan membencimu?*
*maka maut menjawab: *_"Karena kau adalah kebohongan yang indah, sedangkan aku adalah kenyataan yang menyakitkan"_*

 ู„ุง ู†ุนู„ู… ุจุนุฏ ุฑุญู…ุฉ ุงู„ู„ู‡ ู…ุง ุงู„ุฐูŠ ุณูŠุฏุฎู„ู†ุง ุงู„ุฌู†ุฉ ؟؟
ุฃู‡ูŠ ุฑูƒุนุฉ ، ุฃูˆ ุตุฏู‚ุฉ ، ุฃูˆ ุณู‚ูŠุง ู…ุงุก ، ุฃูˆ ุญุงุฌุฉ ู…ุคู…ู† ู‚ุถูŠู†ุงู‡ุง ، ุฃูˆ ุฏุนูˆุฉ ، ุฃูˆ ุฐูƒุฑ !!!!
ูุงุนู…ู„ ูˆู„ุง ุชุณุชุตุบุฑ !!!!!!

*Kita tidak tahu setelah Allah merahmati kita, apalagi yang boleh membuat kita masuk syurga??... *_Apakah itu rukuk, sujud, puasa atau sedekah, atau air yang kita berikan, atau keperluan orang beriman yang kita tunaikan, atau doa, ataukah dzikir kita??... maka beramal lah sesuai dengan perintah dan tuntunan Rosul-Nya dan jangan mempertikaikan!_*

 ุถุน ู‚ู„ูŠู„ุงً ู…ู† ุงู„ุนุงุทูุฉ ุนู„ู‰ ุนู‚ู„ูƒ ุญุชู‰ ูŠู„ูŠู†
  ูˆุถุน ู‚ู„ูŠู„ุงً ู…ู† ุงู„ุนู‚ู„ ุนู„ู‰ ู‚ู„ุจูƒ ูƒูŠ ูŠุณุชู‚ูŠู… .

*_Letakkan sedikit perasaan pada akalmu agar dia lembut dan letakkan sedikit akal pada perasaanmu agar dia lurus_*

ุชุนุฌุจู†ูŠ ุงู„ู‚ู„ูˆุจ ุงู„ุชูŠ ุชุณุชู‚ุจู„ ุงู„ุฃู„ู… ุจุตู…ุช ูˆ ุชุจุฑุฑ ุฃุฎุทุงุก ุงู„ุขุฎุฑูŠู† ุจุญุณู† ู†ูŠู‡ .

*_Aku takjub kepada hati yang menerima kesakitan dengan diam, dan menilai kesalahan orang lain dengan niat yang baik_*

 ุนู†ุฏู…ุง ุชุธู† ุจุฃู† ุจุนุฏ ุงู„ุดู‚ุงุก ุณุนุงุฏู‡ ، ูˆุจุนุฏ ุฏู…ูˆุนูƒ ุฅุจุชุณุงู…ุฉ ูู‚ุฏ ุฃุฏูŠุช ุนุจุงุฏุฉ ุนุธูŠู…ู‡ ุฃู„ุง ูˆู‡ูŠ ุญุณู† ุงู„ุธู† ุจุงู„ู„ู‡

*_Ketika kau meyakini bahwa setelah  kesengsaraan adalah sebuah kebahagiaan dan setelah air mata yang mengalir adalah senyuman, maka sesungguhnya kau telah melaksanakan ibadah yang amat agung yaitu berprasangka baik kepada Allah._*

 ุฅุฐุง ุฃุชุนุจูƒ ุฃู„ู… ุงู„ุฏู†ูŠุง ูู„ุง ุชุญุฒู† .. ูุฑุจู…ุง ุฃุดุชุงู‚ ุงู„ู„ู‡ ู„ุณู…ุงุน ุตูˆุชูƒ ูˆุฃู†ุช ุชุฏุนูˆู‡ .. ู„ุง ุชู†ุชุธุฑ ุงู„ุณุนุงุฏุฉ ุญุชู‰ ุชุจุชุณู… .. ูˆู„ูƒู† ุงุจุชุณู… ุญุชู‰ ุชูƒูˆู† ุณุนูŠุฏ .. ู„ู…ุงุฐุง ุชุทูŠู„ ุงู„ุชููƒูŠุฑ ูˆุงู„ู„ู‡ ูˆู„ูŠ ุงู„ุชุฏุจูŠุฑ .. ูˆู„ู…ุงุฐุง ุงู„ู‚ู„ู‚ ู…ู† ุงู„ู…ุฌู‡ูˆู„ ูˆูƒู„ ุดูŠุก ุนู†ุฏ ุงู„ู„ู‡ ู…ุนู„ูˆู… .. ู„ุฐู„ูƒ ุฅุทู…ุฆู† ูุฃู†ุช ููŠ ุนูŠู† ุงู„ู„ู‡ ุงู„ุญููŠุธ .. ูˆู‚ู„ ุจู‚ู„ุจูƒ ู‚ุจู„ ู„ุณุงู†ูƒ « ููˆุถุช ุฃู…ุฑูŠ ุฅู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ » ุทูŠุจ ุงู„ู„ู‡ ุฃูŠุงู…ูƒู… ุจุฐูƒุฑู‡

*Jika sakitnya dunia membuatmu lelah maka janganlah bersedih...*
*_barangkali Allah ingin mendengar suaramu dalam doamu..._*
*dan jangan kau tunggu kebahagiaan untuk tersenyum...*
*_namun tersenyumlah sehingga kau bahagia..._*
*mengapa kau berfikir banyak sedangkan Allah adalah yang Maha Mengatur...*
*mengapa gundah akan sesuatu yang tidak kita ketahui sedangkan segala sesuatu Allah sudah tahu...*
*_oleh karena itu tenanglah karena engkau selalu berada pada pengawasan Allah yang Maha Menjaga..._*
*dan ucapkan dengan hatimu sebelum dengan lisanmu...*
*_aku serahkan segala urusanku kepada Allah._*

*PESAN PESAN BERNAS*

*ูƒู„ุงู… ุฌู…ูŠู„*

ุฅุฐุง ู„ู… ุชุนุฑู ุนู†ูˆุงู† ุฑุฒู‚ูƒ.. ูู„ุง ุชุฎู.. ู„ุฃู† ุฑุฒู‚ูƒ ูŠุนุฑู ุนู†ูˆุงู†ูƒ.. ูุฅุฐุง ู„ู… ุชุตู„ ุฅู„ูŠู‡.. ูู‡ูˆ ุญุชู…ุง ุณูŠุตู„ ุฅู„ูŠูƒ.

Jika kau tidak tahu alamat rezekimu... janganlah takut... karena rezeki Allah tahu dimana alamatmu... jika kau tidak boleh sampai kepadanya... niscaya dia akan sampai kepadamu...

ูƒู„ุงู… ุฌู…ูŠู„
ุฅุฐุง ู‚ุงุจู„ู†ุง ุงู„ุฅุณุงุกุฉ ุจุงู„ุฅุณุงุกุฉ.. ูู…ุชู‰ ุณุชู†ุชู‡ูŠ ุงู„ุฅุณุงุกุฉ؟!
ู‚ุงู„ ุชุนุงู„ู‰: "ูู…ู† ุนูุง ูˆุฃุตู„ุญ ูุฃุฌุฑู‡ ุนู„ู‰ ุงู„ู„ู‡"

*Jika kita membalas keburukan dengan keburukan maka kapan keburukan ini akan berakhir?!*
Allah berfirman *_"dan barangsiapa yang memaafkan dan memperbaiki maka pahalanya ada di sisi Allah"._*

ูƒู„ุงู… ุฌู…ูŠู„
ุนู†ุฏู…ุง ู†ุชุฃุฎุฑ ุนู† ุงู„ุฏูˆุงู… ู†ุฏุฎู„ ุจุฑุฃุณ ู…ู†ูƒูˆุณ ูˆูƒู„ุงู… ู…ู‡ู…ูˆุณ ุญูŠุงุก ู…ู† ุงู„ู…ุฏูŠุฑ.. ูู‡ู„ ู†ุดุนุฑ ุจู†ูุณ ู‡ุฐุง ุงู„ุดุนูˆุฑ ุนู†ุฏู…ุง ู†ุชุฃุฎุฑ ููŠ ุงู„ุตู„ุงุฉ ูˆู†ู‚ู ุจูŠู† ูŠุฏูŠ ุงู„ู„ู‡؟!

*Ketika kita terlambat masuk kerja, kita masuk dengan kepala tertunduk dan suara yang lesu kerana malu kepada majikan* .....
*_maka apakah kau merasakan hal yang sama saat kau terlambat dalam shalat dan berdiri di hadapan Allah ?!_*

ูƒู„ุงู… ุฌู…ูŠู„
ู„ุงุชุญุณุฏ ุฃุญุฏุง ุจู†ุนู…ุฉ ูุฃู†ุช ู„ุงุชุนู„ู… ู…ุงุฐุง ุฃุฎุฐ ุงู„ู„ู‡ ู…ู†ู‡.. ูˆู„ุงุชุญุฒู† ุจู…ุตูŠุจุฉ ูุฃู†ุช ู„ุงุชุนู„ู… ู…ุงุฐุง ุณูŠุนุทูŠูƒ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ุง "ุฅู†ู…ุง ูŠูˆูู‰ ุงู„ุตุงุจุฑูˆู† ุฃุฌุฑู‡ู… ุจุบูŠุฑ ุญุณุงุจ"

*Jangan kau iri kepada seorang pun kerana sebuah nikmat, karena kau tidak tahu apa yang telah Allah ambil darinya...*
*_dan janganlah bersedih karena sebuah musibah, sebab kau tidak tahu apa yang akan Allah hadiahkan untukmu..._*
Allah berfirman *_"Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang diberikan pahala tanpa dikira kira"_*

ูƒู„ุงู… ุฌู…ูŠู„
ุญูƒู…ุชูŠู† ู…ู† ุฃุฑูˆุน ู…ุง ูˆุตู„ู†ูŠ ุงู„ูŠูˆู… :
ุญูƒู…ุฉ ูŠุงุจุงู†ูŠุฉُِ :
ู„ูŠุณ ูƒู„ ุณู‚ูˆุท ู†ู‡ุงูŠุฉ  ูุณู‚ูˆุท ุงู„ู…ุทุฑ ุฃุฌู…ู„ ุจุฏุงูŠุฉُ

*Bukan semua kejatuhan adalah sebuah pengakhiran, karena turunnya hujan adalah awal yang paling indah*

ูƒู„ุงู… ุฌู…ูŠู„
ูŠู‚ูˆู„ ุญูƒูŠู… ูŠูˆู†ุงู†ูŠ:
ูƒู†ุช ุงุจูƒูŠ ู„ุฃู†ู†ูŠ ุฃู…ุดูŠ ุจุฏูˆู† ุญุฐุงุก
ูˆู„ูƒู†ู†ูŠ ุชูˆู‚ูุช ุนَู†َ ุงู„ุจูƒุงุก ุนู†ุฏู…ุง ุฑุฃูŠุช ุฑุฌู„ุงََ ุจู„ุง ู‚ุฏู…ูŠู†..
ุฏุงุฆู…ุง ุงู„ุญู…ุฏู„ู„ู‡ ุนู„ู‰َ ูƒู„ ุญุงู„ ''

*Dahulu aku menangis kerana aku berjalan tanpa alas kaki...*
*namun akhirnya aku berhenti menangis saat aku melihat lelaki tanpa kedua kakinya...*
*_maka selalu ucapkanlah Alhamdulillah pada setiap keadaan._*

ูƒู„ุงู… ุฌู…ูŠู„
ูŠูˆู…ุงً ู…ุง ุณุชูƒุชุดู:
"ุฃู† ุญุฒู†ูƒ ุญู…ุงูƒ ู…ู† ุงู„ู†ุงุฑ
  ูˆุตุจุฑูƒ ุฃุฏุฎู„ูƒ ุงู„ุฌู†ุฉ"

*Pada suatu hari kau akan menemukan bahwa kesedihanmu akan menyelamatkanmu dari neraka dan kesabaranmu akan memasukkanmu kedalam syurga*.

ูƒู„ุงู… ุฌู…ูŠู„
ู…ู† ุนุฌุงุฆุจ ุงู„ุฅู†ุณุงู† ุฃู†ู‡ ูŠุณุชูุฒ ู…ู† ุณู…ุงุน (ุงู„ู†ุตูŠุญู‡) ูˆ ูŠู†ุตุช ู„ุณู…ุงุน (ุงู„ูุถูŠุญู‡).

*Di antara keajaiban manusia adalah, dia merasa resah mendengarkan nasihat dan terdiam saat mendengarkan keburukan.*

ูƒู„ุงู… ุฌู…ูŠู„
- ู„ุง ุชุชูˆู‚ุน ู…ู† ู†ู‡ุงูŠุฉ ุงู„ูŠูˆู… ุฅู„ุงَّ ุงู„ุฑِّุถَุง ูˆุณุชุฑุถู‰..
ุงุณุชุนู† ุจุงู„ูƒุฑูŠู…
ุงุณุชุนู†ْ ุจุงู„ุฑุญูŠู…
ุงุณุชุนู† ุจุงู„ุนุธูŠู…

*Jangan biarkan manusia mengetahui sesuatu darimu melainkan kebahagiaanmu, _dan jangan sampai mereka melihat kesedihanmu kecuali senyummu_*.

*ูƒู„ุงู… ุฌู…ูŠู„*
•ุฅู† ุถุงู‚ุช ุนู„ูŠูƒ ุฃู…ูˆุฑูƒ!
    » ูููŠ ุงู„ู‚ุฑุขู† ุฌู†ุชูƒ .

• ุฅู† ุขู„ู…ุชูƒ ูˆุญุฏุชูƒ !
    » ูุฅู„ู‰ ุงู„ุณู…ุงุก ุฏุนูˆุชูƒ .

• ุฅู† ุณุฃู„ูˆูƒ ุนู† ุฃุฎุจุงุฑูƒ !
    » ูุงุญู…ุฏ ุงู„ู„ู‡ ูˆ ุงุจุชุณู… .

*Jika semua urusanmu terasa sempit maka di dalam Al Qur'an ada syurgamu*
*Dan jika kesendirianmu menyakitimu , maka kelangit kirimkan doamu*
*dan jika mereka bertanya tentang khabarmu maka katakan Alhamdulillah dan tersenyumlah.*

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

ุฃุฎูŠุฑุงً:
• ุฅุฐุง ู†ูˆูŠุช ู†ุดุฑ ู‡ุฐุง ุงู„ูƒู„ุงู…!
 *»  ุงู†ูˆ ุจู‡ ุฎูŠุฑุงً ู„ุนู„ ุงู„ู„ู‡ ูŠูุฑุฌ ู„ูƒ ุจู‡ุง ูƒุฑุจุฉ ู…ู† ูƒุฑุจ ุงู„ุฏู†ูŠุง*

Sebagai penutup...
Jika engkau berniat untuk share faedah yang sangat berharga ini,
*Jangan lah lupa berniat baik/Luruskan Niat... Semoga dengan niat baik ini Allah Subhanahu Wa Ta'ala berikan kelancaran dalam segala urusan kita... Keberkahan dalam rezeki kita... Dijaga dari segala mara bahaya... Diluaskan rezeki kita... Dijaga aqidah kita beserta keluarga dan anak cucu daripada segala aliran dan aqidah yang menyimpang... Dan ditutup umur kita semua dalam keadaan husnul khatimah,*
Amiinn Allahumma Amiinn..

ู‡ุฏูŠุฉ ู„ู„ุฃุญุจุงุจ..
ุฃุฑุณู„ู‡ุง ู„ู‚ุงุฆู…ุชูƒ ู„ูŠุดู‡ุฏูˆุง ู„ูƒ ุจุฐู„ูƒ ุบุฏุงً ูˆู„ุง ุชุญุฑู… ู†ูุณูƒ ุงู„ุฃุฌุฑ ุจุฅุฐู† ุงู„ู„ู‡

*Hadiah untuk saudaraku yang kucinta...*

*Berbagilah akan faedah ini kepada handai taulan supaya mereka kelak menjadi saksi akan ibadah ini.*

Sumber : WhatsApp

Khamis, 5 Oktober 2017

Awasi Pintu-Pintu SYAITAN..๐Ÿ˜ˆ๐Ÿ˜ˆ

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita berada dalam rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yang baik..








Sumber gambar : Facebook


Malam tadi gi surau ada ceramah maal hijrah.. ustaz tu kata makna Syaitan tu.. yanggggg sangattttt  jauhhhhh..
Makna yang sangat jauh dari rahmat Allah.. keberkatan Allah.. justeru itu dia akan menghasut kita juga jauh dari Allah sebagai mana syaitan tu yg sgt jauh itu.. oleh itu kita wajib meminta perlindungan dari Allah dari syaitan ini. Wallahualam..

Rabu, 4 Oktober 2017


Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya..

Kita ni orang perempuan yg tahu.. tong gas tu berisi ye kan..๐Ÿ˜† sebab nak memasak.. apa lagi..๐Ÿ˜Š kisah tong gas tu dah luput ke belum .. mana nak kisah.. tapi bila dah tahu yg ni mula lah rasa cuak ๐Ÿ˜ต
Apalah tarikh luput tong gas aku tu ye..๐Ÿ˜ถ๐Ÿ˜ถ
Jom lah kita gi semak reramai ๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜

✅✅✔✔✔✔✔✅✅✅✔✔
*SILA SEMAK TARIKH LUPUT TONG GAS ANDA*

Kejadian kebakaran akibat tong gas bocor dan meletup sering berlaku. Malang tidak berbau tetapi kita boleh elakkan kejadian ini dengan memastikan tong gas yang dibeli selamat digunakan.
Untuk memeriksa tong gas, lihat di salah satu sisi selinder gas yang mana tarikh luput akan dikodkan secara alpha-numerical,

contohnya D-17. Huruf A, B, C atau D bermaksud suku ke berapa dalam satu tahun.

 *A* untuk *March* (Suku pertama)

*B* untuk *Jun* (Suku kedua)

*C* untuk *September* (Suku ketiga)

*D*untuk *December* (Suku keempat)

digit dibelakang huruf itu pula menunjukkan sehingga tahun berapa tong gas itu selamat digunakan. Jadi D 17 bermaksud tong gas itu selamat digunakan sehingga December 2017 sahaja.
 Langkah kecil ini boleh memastikan keselamatan jiwa keluarga tersayang.

*B21* tu ,tong gas tu masih selamat diguna sehingga bulan jun tahun  *2021*


Sumber : whatsApps



Selasa, 3 Oktober 2017

GULAI CILI API KELI SALAI ...emm dapnya..๐Ÿ˜†

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya..

Dah lama saya ni tak up entri apa yg saya masak kan.. pada hal ada jer masak.. tapi tu lah kalau angin kus kus maleh tu sampai.. tak de lah cerita di blog tercinta ni... cinta lah sgt hihihi.. kelaut je mood tu.. ingat nak bangkitkan balik mood sempena Muharam ni hihihi..

Masak keli salai di dah lama hihi.. minggu sudah kot.. ada orang takut nak makan santan.. takut kolesterol tinggi.. Dr Muhaya kata santan adalah kolesterol baik yg diperlukan oleh tubuh kita.. jadi tak perlu takut makanan yg bersantan ye kekawan..๐Ÿ˜†


Beli keli salai ni kat pasar, tidak lah saya nak menyalai bersabut-sabut dirumah tu.. ada lak dtg abam bomba๐Ÿ˜†..
4 ekor tu RM8.00.. boleh lah tu seekor 2 hingget tu.. tinggal nak lebur dalam kuali je kan.. saya regukan dgn peria.. perghhh sedapnya ๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š

Ehhhh.. jom intai resepi saya yang mudah ini..

GULAI CILI API KELI SALAI DENGAN PERIA

Bahannya:-

- 4 ekor keli salai (CH potong 2)
- 3 biji peria (potong ikut suka CH suka potong memanjang mcm puas je mkn๐Ÿ˜Š)
- 20 biji cili api*
- 3 biji bawang merah*
- 1/2 inci kunyit hidup* (kisar bahan bertanda*)
- 1 batang serai di titik
- 1 helai daun kunyit
- 1 mangkuk santan cair
- 1 mangkuk santan pekat
- 1 keping asam keping
- garam secukup rasa.

Caranya :-
1. Masukan santan cair,cili kisar,serai, daun kunyit digunting halus dan peria.

2. Masak sehingga peria lembut sedikit, kemudian masukan asam keping dan garam.

3. Akhirnya baru dimasukan ikan keli salai tadi. Keli ni kan dah salai, jadi dah masak separuh tu yg masuk akhir. Masukan juga santan pekat tu.

4. Kacau sehingga mesra dan perasa masam dan masinnya.. jika dah elok mesra kesedapannya boleh ditutup apinya.

5. Siap dihidang bersama nasi putih panas..

*SELAMAT MENCUBA๐Ÿ˜†๐Ÿ˜Š*

Isnin, 2 Oktober 2017

Buat Apa Untuk Buka Puasa Asyura๐Ÿ˜

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya ๐Ÿ˜Š

Semalam saya buka puasa dengan bubur jagung .. anak2 yg minta.. kebetulan suami bawa balik 6 tongkol jagung mutiara.. katanya kawan yg bagi.. tercapai hajat najeeha nak makan bubur jagung.. dari minggu sudah mencari jagung..๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†

Jadi bekal balik madrasah nabilah .. dia minta nasi goreng kampung.. jadi masa menghantar baju utk najeeha.. kirimkan juga bekalan ini.. 2 minggu ni dia tak balik.. bila cuti sekolah hari Depavali baru balik. Lama juga cuti depavali hampir seminggu.. sebab itu mereka tak balik 2 minggu ni..

Sengaja sekodeng statistik apa resepi yg ramai cari semalam.. rupanya ramai yg mencari resepi bubur asyura kedah..
Saya tak buat pun tahun ni bubur asyura utk puasa asyura ni.. ๐Ÿ˜†
Malam tu lepas maghrib en suami bawa bubur asyura Johor.. saya tengok macam bubur lambuk.. oleh kerana saya dah mkn nasi dan bubur jagung.. kenyang pulak.. insyaAllah mlm ni lah utk bernuka puasa utk 11 muharam ni..


Ahad, 1 Oktober 2017

Kat MANA LEMAK TEPU korang...๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†



Ketahui Kenapa Lemak Terkumpul di Bahagian Badan yang Tertumpu

Sains ini telah dikaji dan terbukti terdapat 6 jenis obesiti disebabkan pelbagai faktor. Nah lihat sendiri jenis badan korang mengikut gambar trsebut.

1. Obesiti daripada makanan

Jenis ini adalah paling lazim di dunia. Ia berlaku disebabkan oleh pengambilan makanan dan gula yang berlebihan. Dalam usaha untuk menyelesaikan masalah anda, kurangkan jumlah makanan,  gula dan buat senaman sekurang-kurangnya 30 minit sehari.

2. Obesiti disebabkan Gluten

Ini jenis obesiti adalah yang paling biasa di kalangan wanita yang telah melalui menopaus disebabkan ketidakseimbangan. Perkara yang paling penting adalah untuk mengelakkan duduk berpanjangan, merokok dan alkohol. Amalkan senaman dengan berat.

3. Obesiti disebabkan oleh "kecut perut"

Ini jenis obesiti disebabkan oleh tekanan, kebimbangan dan kemurungan. Orang yang mempunyai masalah ini adalah disebabkan pengambilan gula yang banyak. Perkara terbaik untuk dilakukan ialah mengawal tekanan anda dan melakukan aktiviti fizikal.

4. Obesiti Metabolik

Masalah ini tertumpu kepada mereka yang mengambil alkohol, mempunyai masalah psikologi atau masalah dengan pernafasan.

5. Obesiti disebabkan oleh peredaran vena

Ini kebanyakannya diwarisi secara genetik obesiti. Biasanya berlaku semasa mengandung dan pada orang yang mengalami kaki bengkak. Penyelesaiannya adalah dalam latihan seperti berjalan dan menaiki tangga.

6. Obesiti dari tidak aktif

Ini jenis kegemukan yang disebabkan bahagian-bahagian badan yang dahulunya aktif tidak digunakan seperti dahulu. Kunci untuk menghapuskan deposit lemak ini bukan mengurangkan makanan kerana badan boleh mempercepatkan metabolisme dan membakar mereka dengan cepat.

Hasil artikel dari: naturalhealthcareforyou.com

Sumber : Facabook