Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Selasa, 30 Mei 2017

RUTIN IBU-IBU DI BULAN RAMADHAN😊

😁Mungkin fenomena biasa
😍Hargai pengorbanan mereka

⏰ kunci jam pukul 3
😵Tersedar pukul 2
😒Termenung sekejap. 😏Nak sambung tidur takut terlajak.
😞Ralit sekejap melayan mata..
😵Aduhai.. mengantuknya!
😴Hmm.. Takpelah. Tidur sikit lagi.'
⏰Jam bunyi kul 3
😑mata melekat macam kena gam
😴Tutup jam, dan tutup mata semula
😱Sedar-sedar dah 4.30. Allahuakbar!
😰Teringat nasi belum masak.
😫ting tong ting tong..kat dapur, alhamdulillah.
😅Pukul 5, siap terhidang semuanya.
😍Sekarang, misi mengejut suami dan anak-anak sahur.
😟memacam ragam memasing bila dipaksa bangun.
😣Aneh gak...Yang penat memasak, tak mengeluh. Yang tukang makan memacam kerenah.Yang mengamuk, yang mencuka, hadap sahaja...sabo je le
🤗Begitulah saban hari  perjalanan Ramadhan ,rutin seorang isteri dan ibu.
 💁🏻Orang lain lena tidur. 😵Dia asyik berjaga-jaga, bimbang tidak terkejut sahur.
😴Orang lain enak dibuai mimpi. Dia asyik terjaga, menjeling jam berkali-kali.
😘Bukan risaukan dirinya, tapi memikirkan keperluan keluarga.
🙅🏻Walaupun waktu dia uzur dan tak boleh berpuasa, tugas menyediakan sahur tetap seperti biasa.
🤗Duhai anak-anak dan para suami, pernahkah terfikir pengorbanan ini? 🙋🏼ramadhan masuk da ni...mari tanya diri
🤷🏻‍♀sudah berapa kali anda mengucapkan terima kasih kepada mereka yang berkorban masa tidur untuk menyiapkan hidangan sahur?
😘Terima kasih Yang - masakkan yang sedap untuk abang.
😍Terima kasih mama - nasib baik mama kejutkan sahur.
😍Sungguh. Setiap kali saya mendengar kata-kata sebegini, sejuk hati! Sebaris kata-kata mereka sudah cukup buat saya tersenyum lebar. Setiap debar dan ikhtiar rasa terbayar.
🤗Ringankanlah mulut berterima kasih. Biar manis mulutmu itu yang mengikat kasih.
*Selamat berdepan dengan detik-detik Ramadhan. Semoga beroleh lailatul qadar yang diimpikan. 😇*

Buat ibu-ibu dlm grup ini..
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

Isnin, 29 Mei 2017

Sahur Pertama Di Hospital...😢😌

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dlm rahmat Ilahi dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya..

Hari ini insyaAllah dah 3 ramadhan kita berpuasa..
Saya pada hari Jumaat tu bersahur di hospital kerana pagi tu Nabil muntah2 dan cirit birit sakit perut. Mulanya pergi ke klinik lepas tu doktor refer ke hospital kerana simptom nya seperti appendiks.. itu pun KPJ Klang yg kosong wardnya.. hampir pukul 6.00pm baru nabil naik ke ward.. sebelum tu mendapat rawatan di bilik emergency tu..
Pukul 6.30pm saya balik rumah sekejap utk ambil kain baju saya.. sebab nak jaga nabil di hospital.. balik tu singgah restoran.. ingatkan nak beli lauk segera.. bila telefon rumah tanya kakak 2 orang tu nak makan apa.. rupsnya kak nabilah dah masak nasi dan lauk pauk.. Alhamdulillah dah boleh membantu.. dia dah masak ayam goreng berlada, sayur tumis kubis dan kentang goreng sambal dgn udang.
Itulah lauk yg saya bawa bersahur bersama susu tamar.. saya solat tarawih pun dibilik ward tu..

Hari sabtu malam tu dapat berita pula anak arwah boss saya arwah Haji Aidi meninggal dunia selepas maghrib.. pagi tu saya pergi ziarah sebentar.. menurut cerita umi nya.. dah siap berbuka dan solat maghrib.. masa tu tengah tunggu solat isyak.. tiba2 anaknya yg sulong tu.. Ain Athirah mengadu  sakit dada dan sesak nafas. Umi nya buat cpr juga.. lepas tu tengok muka dah pucat biru.. bawa ke hospital.. smpi di sama disahkan meninggal.. keluarga arwah ni sakit lemah jantung.. arwah hj aidi pun meninggal di IJN sakit jantung pada tahun 2013.. kemudian anak lelaki tunggalnya pada 2015 pun sakit jantung. 
Menurut umi nya dlm minggu ni nak pergi daftar di UPSI tapi Allah lebih menyayangi nya..
Semoga keluarganya tabah dgn ujian Nya ini.
Alfatihah.. 

Petang ahad pukul 2.30pm nabil dah boleh discaj... Alhamdulillah kesihatannya bertambah baik.. pagi tu doktor buat endoscopy di pubggung.. doktor kata apendiks nya kecik.. doktor bagi ubat antibiotik.. doktor kata jika sakit perut teruk boleh terus refer ke emergency. Follow up balik pada 5 Jun 2017.
Balik pada tu kakak 2 org tu kata nak berbuka mee hoon sup gear box dan kuih onde onde.. Alhamdulillah dapat berbuka puasa di rumah..
Kekawan berbuka apa smlm..


Khamis, 25 Mei 2017

Sannah Helwah Mama..😍😍😙😘😚💖💞

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya..

Petang tadi masa saya balik kerja .. saya lihat dia membuat sesuatu sambil menyorok2. Saya terus ke dapur utk memanaskan lauk pauk yg saya masak tu. Kemudian saya mengupas buah jambu batu dan buah lai.. buah kesukaannya.
Kemudian saya bawa ke meja makan .. Nabil pun sambil tersipu malu menghulurkan kertasnya. Sambil berkata "Sannah helwah mama" saya pun mengucapkan terima kasih lantas mencium kedua pipinya..

Selepas tu saya membuka kertas yg diberikan.. sambil tu nabil berkata"ini saja yg mampu nabil berikan dan buatkan utk mama"
Tersentuh hati saya mendengarnya.. saya kata "ini sudah memadai dan doa nabil yg ikhlas cukup bermakna buat mama"..lepas tu dia peluk saya.. saya pun kata lagi.. esok kita sambut besday kita sama2 ye.. bila kakak semua ada.. baru bestkan.. kemudian dia tersenyum gembira.
Pagi tadi pukul 10am.. waktu rehat disekolah dia ada call saya.. bila saya jawab salamnya.. terus nyanyi selamat hari jadi mama🎤🎶🎵..
Membuat saya gembira pagi itu  hingga ke petang walaupun saya tidak sihat kerana saya masih mengalami sakit pinggang akibat terjatuh bilik air tempohari.. 
Lepas solat maghrib saya masih pening dan rasa nak demam.. makan ubat demam  2 biji terus tertidur. Kul 9.30pm saya terbangun .. nabil baru balik dari surau.. dia kata baru habis baca yassin dan ada jamuan makan.. ada kari ayam yg sedap katanya.. saya pun bangun terus solat isyak.. ni baru berkesempatan menukilkan entri.. nak juga update kad khas dari nabil ini ;) 😊😊😍😍

Rabu, 24 Mei 2017

WW :: RAMADHAN KAREEM... SELAMAT BERPUASA..😍😙






Sumber : Facebook
*CARA SAMBUT RAMADAN*

Dari ustazah Norhafizah di IKIM.

● *Bila Ramadhan tiba sambutlah dgn sujud syukur...tanda terima kasih pada Allah kerana memilih kita utk terus beribadah dibulan yg mulia ini*

● Bila bertemu dgn ahli keluarga, sanak saudara, sahabat handai @ sesiapa sahaja ucapkanlah *"Ramadhan Kareem*" dan org yg mendengar menjawab  *"Allahu Akram"*
Maksudnya *"Ramadhan Mulia"* dan jawapannya *" Allah lebih Mulia"*

● Sambutlah Ramadhan ini dgn *wajah yg berseri-seri* tanda kegembiraan yg tidak terhingga dan berazam utk mendekatkan diri kpd Allah dgn selalu berbicara dgn Allah walau dlm hati.
Contohnya...Ya Allah aku berpuasa ya Allah ... terimalah puasaku ini...aku berpuasa hanya untukMu Ya Allah.

● Hiaslah rumah kita sebaik-baiknya dgn bersih dan cantik kerana terlalu byk rahmat yg Allah hendak berikan di bulan yg mulia ini.

● Moga Ramadhan ini lebih baik dr Ramadhan yg telah lalu...hiasilah diri dgn *AMALAN* dan *TAQWA*

*Ramadhan Kareem utk sahabat semua*

*Maaf Zahir Batin*

Selasa, 23 Mei 2017

Sanah Helwah Muhammad Nabil Syahmi😘💖💕😍

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya..
Hari ini 23.5.2017 genap umur nabil 10 tahun.. satu2 nya hero saya ini. Semoga menjadi anak yg soleh dan berakah kehidupan dunia dan akhirat. Itulah doa mama buat nabil. 
Hari ni sekolahnya cuti sebab sambutan hari guru peringkat daerah petaling. Jadi terpaksa angkut dia kat tempat kerja.😊
Kita sambut besday tiga serangkai lagi ye nabil.. pada hari lahir mama 25.5.2017 nanti ye 😍😙
Abah sekali yg telah berlalu pada 8 Mei tempohari.. wish melalui whatsapp jer😂😂
Nanti baru kita potong2 kek kat resepi rahsia macam mak hainom tu ye 😃
Boleh suap2 haha😁😁

InsyaAllah kita jumpa lagi.. skrg dah makin lemau nak update entri.. padahal byk aje cerita utk dikongsi.. nanti lah ye.. bila rajin watermark gambar2 tu..


Selasa, 16 Mei 2017

RESEPI AYAM HALIA VERSI CHINA

RESEPI AYAM HALIA VERSI CINA

Sedap sgt ni, makan dengan nasi panas2, mau bertambah!!! Try la.. Share cpt!!!

BAHAN2:
500 gram ayam, potong kecil
4 ulas bawang putih, hiris nipis
2 cm halia, dihiris halus memanjang
1 sudu besar kicap cair
1 sudu besar sos tiram
1 biji bawang besar, hiris nipis membulat
1 biji cili merah, hiris nipis
1 tangkai daun bawang, hiris panjang 2cm cm
1 1/2 sudu kecil tepung jagung, bancuh dengan sedikit air
minyak masak, untuk goreng ayam
sedikit lada sulah atau lada hitam
sedikit garam dan kunyit
garam dan gula, secukup rasa

Cara-cara:
➡️Panaskan minyak. Gaul ayam bersama garam dan kunyit kemudian goreng separuh masak. Angkat dan ketepikan.
➡️Ambil sedikit minyak dari baki gorengan ayam tadi anggaran 1/2 senduk dan tumis bawang putih bersama halia sehingga naik bau. Masukkan kembali ayam yang digoreng separuh masak tadi..
➡️Masukkan pula sos tiram, kicap cair, dan sedikit taburan lada putih. Kacau seketika (jaga jangan sampai bawang putih hangus).
➡️Masukkan air bancuhan tepung jagung dan kacau sehingga kuah menjadi sebati dan pekat. Tambah sedikit lagi air jika anda suka lebih kuah.
➡️Taburkan dengan cili merah dan bawang besar dan kacau selama 2-3 minit sebelum diangkat. Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa.
Angkat dan tabur dengan daun bawangdan. Hidangkan bersama nasi panas.

Sumber : Facebook

P/S Dating lagi dengan doktor pakar.. harap2 ujian darah ni molek2 berlako :D

Isnin, 15 Mei 2017

Banyaknya.. SILAP Aku Padamu 😯😌

Adab terhadap Al Quran yg kadangkala kita terlepas pandang..

*#no 9 dan no11 paling sentap❗*

HAZA MIN FADHLI RABBI    
( SIRI 35 )

" BANYAKNYA SILAPKU... PADAMU.."

‎هذه وصايا أثناء القراءة كتبها د. محمد المحيسني حفظه الله
Ini adalah wasiat ketika membaca Al-Quran oleh Dr. Muhammad Al-Muhaysni Hafizoullah.

‎١- لا تعطي القرآن فضلة وقتك .
1. Jangan engkau berikan (fokus membaca) al-Quran pada lebihan waktumu (yakni: bila free, baru baca),

‎بل خصص له وقت محدد لا ينازعك عليه أحد
Malah khususkan untuknya waktu tertentu, yang mana tiada seorangpun yang akan mengganggumu.

‎٢- قبل القراءة جدد وضؤك ، واستقبل القبلة ، .
2. Sebelum membaca al-Quran, perbaharui wudhu'mu, hadaplah ke arah kiblat,

‎وابدأ بالاستعاذة ثم البسملة ، واستحضر فضل قراءة القرآن
dan mulakan dengan Isti'azah (Bacaan A'udzu bilLah..), kemudian Basmalah (Bacaan Bismillahir-Rahman..) dan ingatilah ganjaran kelebihan membaca al-Quran.

‎٣- ليكن صوتك وسطاً لا مرتفعاً فتتعب وتزعج ولا منخفظاً فتمل وتنعس
3. Hendaklah kekuatan suaramu sederhana, tidak terlalu kuat sehingga engkau kepenatan dan terganggu, dan tidak terlalu perlahan sehingga engkau bosan dan mengantuk.

‎ولتكن سرعتك وسطاً لا سريعة فتهذ ولا بطيئةً فتسئم .
Hendaklah laju bacaanmu itu juga sederhana, tidak terlalu laju sehingga terpotong-potong ayat (kerana sering tersilap), dan tidak juga terlalu perlahan sehingga engkau rasa jemu.

‎٤- للقرآن هيبة ووقار
4. Al-Quran memiliki wibawa dan kehormatan.

‎ومن عظم القرآن في قلبه عظم الله مكانته بين الناس
Sesiapa yang mengagungkan al-Quran di dalam hatinya, Allah agungkan kedudukannya di kalangan manusia.

‎فلا تقطع قراءتك بالكلام مع فلان وفلان
Maka jangan engkau putuskan bacaanmu dengan perbualan bersama orang lain.

‎٥- كان السلف إذا شرع أحدهم في قراءة سورةٍ لا يقطعها حتى يتم السورة.
5. Generasi salaf dahulu apabila mereka menetapkan untuk membaca satu surah, mereka tidak akan memutuskannya sehingga sempurna bacaan satu surah tersebut.

‎وهذا من الأدب مع كلام الله ، والبعض يقطع الآيات !
Ini adalah di antara adab dengan kalam Allah. Dan sebahagian orang memutuskan ayat (untuk bercakap dengan orang).

‎٦- إذا بدأت قراءتك فلا تلتفت لأحد
6. Apabila engkau telah memulakan bacaanmu, maka janganlah engkau menoleh kepada sesiapapun.

‎وإذا أراد أحدهم الحديث معك فأشر بيدك له معتذراً ،
Jika seseorang ingin berbicara denganmu, berikan isyarat dengan tanganmu meminta maaf.

‎وهذا من تعظيمك لكتاب الله
Ini merupakan sikap memuliakan kitab Allah.

‎٧- إن كنت ولا بد قاطعاً تلاوتك لحديثك لأحدهم ، فلا تجبه فور حديثه.
7. Jika engkau perlu untuk menghentikan bacaanmu untuk berbicara dengan seseorang (yang mengajakmu berbicara), jangan terus (berhenti untuk) menjawabnya.

‎بل لينتظرك حتى تقف على رأس الآية في موقف مناسب .
Malah hendaklah dia menunggu sehingga engkau berhenti di hujung ayat, pada tempat berhenti yang sesuai.

‎٨- يجب عليك تحريك لسانك أثناء القراءة
8. Hendaklah engkau menggerakkan lidahmu ketika membaca al-Quran,

‎أما قراءة العين فهي لا تجزئ ولا تعبر قارئاً
adapun bacaan dengan mata sahaja, tidak memadai dan tidak dianggap sebagai membaca.

‎٩- من عدم احترامك لكلام ربك أن تقرأ آيات يسيرة ثم تتابع تويتروتليجرام و..و..و ثم تعود ، ثم تتصفح وهكذا !
9. Di antara tanda hilangnya rasa hormat kepada kalam Tuhanmu, ialah apabila engkau baru membaca sedikit ayat-ayat al-Quran, kemudian engkau sambung pula dengan melihat Twitter, Telegram, fb dan ini, dan itu, kemudian sambung, kemudian semak lagi, dan seterusnya.

‎١٠- أنصحك أن تذهب لمسجد بعيد لا معارف لك به
10. Aku menasihatkanmu agar engkau pergi ke sebuah masjid yang jauh, yang engkau tidak ada orang mengenalimu.

‎وأن تذهب الأخت لغرفة منعزلة
Dan bagi wanita, agar pergi ke tempat, bilik atau ruangan yang terasing.

‎لتخلوا بكتاب ربك فتذوق حلاوته وتتدبر آياته
Supaya kamu dapat bersendirian bersama kitab Tuhanmu, lalu engkau menikmati kemanisannya dan mentadabburi ayat-ayatNya.

‎١١-مهمة:
‎شر جليس لك في قراءتك هاتفك !
11. (PENTING!!)
Seburuk-buruk pendampingmu ketika membaca al-Quran, ialah 'handphone'mu.

‎فأنصحك أن تتركه في المنزل أو السيارة
Maka, aku menasihatkanmu, agar engkau meninggalkan ia di rumah atau di dalam kenderaan (dalam keadaan yang selamat)

‎وتذهب للقراءة وحدك حتى لا يدخل منه الشيطان
Dan engkau pergi membaca al-Quran bersendirian, supaya Syaitan tidak mengganggumu melaluinya (yakni: telefon itu)

‎١٢- أثناء قراءتك ستمر عليك آيات رحمة ووعيد
12. Semasa engkau membaca, engkau akan melalui ayat-ayat tentang rahmat dan ancaman.

قف .. عند بعضها
Berhentilah.. pada sebahagian dari ayat-ayat tersebut.

‎وارفع يديك واسأل الله من فضله
Angkatlah kedua tanganmu dan mintalah kepada Allah dari kelebihanNya.

فلها أثر على القلب كبير
Baginya, terdapat kesan kepada hati yang sangat besar.

ـ١٣ـ إن كنت بطيئ القراءة أو لا تحسنها
13. Jika engkau (menghadapi masalah) perlahan membaca al-Quran atau engkau tak mampu membaca dengan baik,

فاعلم أن أجرك مضاعف فلك الأجر مرتين.
Ketahuilah bahawa ganjaran pahala engkau digandakan.
Maka, bagi engkau, ganjaran pahala sebanyak dua kali (1 kerana membaca, 1 kerana usaha dalam susah)

وأوصيك بتحميل القرآن صوتيًا بهاتف وتابعْه
Dan aku pesan kepada engkau supaya muat turun rakaman bacaan al-Quran di dalam handphone dan (belajar membaca dengan) ikuti (rakaman bacaan) itu.

‎١٤- ختم قراءتك على أواخر السور أكمل وأفضل من ختمها على أواخر الأجزاء .
14. Habiskan bacaan engkau pada penghujung surah adalah lebih sempurna dan lebih baik dari menghabiskan di penghujung juz-juz.

‎ابن عمر إذا شرع في سورة لا يقف حتى يختمها .
Ibn 'Umar dahulu, jika membaca pada satu-satu surah, dia tak akan berhenti sehinggalah dia menghabiskannya.


١٥ـ لا يشغلنك قطع الأجزاء عن التدبر ومما يساعدك عليه تكرار الآية مرتين وثلاث وعشر حتى يلين لها قلبك ،
15. Jangan engkau sibukkan (fokus) untuk menghabiskan juz-juz, daripada (yang sepatutnya, iaitu fokus) kepada tadabbur dan apa-apa yang sebenarnya membantu engkau untuk mengulang-ulang sesuatu ayat sama ada 2 kali dan 3 kali dan 10 kali, sehinggalah hatimu menjadi lembut kerana ayat itu.

‎تقبل الله منا ومنك .
Semoga Allah menerima (usaha ini) dari kami dan dari engkau. *Terjemahan oleh: BroSyarief.

#HazaMinFadhliRabbi
Samih Athamnah
احمد جلال يحيى
محمود احمد عكاوي
شكرا يا مولانا العزيز

Sumber : WhatsApp

Jumaat, 12 Mei 2017

AIR NABEEZ 🍺 eeemmm sedapnya ~__^

Assalamualaikum kekawan..
Salam Jumaat yang barakah.. semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi dan dikurniakan kesihatan yang baik jua hendaknya..

Ini yang saya buat malam tadi untuk saya mihum sahur pagi ini.. sedap sangat jom cuba..

InsyaAllah saya puasa Nisfu Syaaban hari ini.. saya walaupun tak puasa selalu juga buat air Nabeez.. lebih baik air Nabeez dari jus lemon sebagai detox.. 

Puasa dah dekat.. lagi 2 minggu ajer kan kekawan... semoga kita semua dapat berjumpa dengan Ramadhan tahun ini.. Jomlah kita buat air Nabeez untuk minum setiap kali sahur.. sunnah yang ramai orang tidak tahu.



🍺 Air Nabeez 🍻

Air nabeez adalah pemakanan Nabi Muhammad s.a.w.  Rendam kurma dengan air masak malam ni. Sahur esok minum. Insyaallah, perut mampu bertahan... Buat ni untuk sekali minum je ye. Jangan simpan lama2 sangat. Nanti masam dah tak boleh minum.

🍷Cara2 :

1. Ambil kurma dalam bilangan ganjil. Anggaran air dlm 500ml ke 1liter. Ambil 3 biji kurma dan buang bijinya. Carik2 isi kurma. Ada juga yg guna kismis tapi jangan campur ye. Kalau buat kurma, kurma je. Kalau kismis, kismis je.

2. Rendam isi kurma dalam air masak biasa malam sebelum tidur. Letak di luar sahaja. Tak perlu simpan dalam peti sejuk tau. Tutup bekas air tu jangan biarkan terbuka.

3. Sahur esok air tu dah boleh diminum.

4. Air ni boleh juga diamalkan sebelum sarapan pagi bila hari2 lain walaupun bukan di bulan ramadhan. Amalkan masa perut kosong.

🍹Selamat mencuba 😊

Khamis, 11 Mei 2017

MALAM NISFU SYAABAN & KELEBIHAN BERGANDA TAHUN 1438H

Salam petang yang ceria kekawan :)

InsyaAllah malam ini kita akan tiba malam nisfu syaaban.. semoga kita dpt menafaatkan malam yang penuh keberkatan ini.. 
Selamat beramal..


* MALAM NISFU SAABAN & KELEBIHAN YANG BERGANDA TAHUN 1438

Maghrib 11.5.2017 bersamaan Khamis malam Jumaat ini akan masuklah 15 Syaaban 1438H iaitu Malam Nisfu Syaaban. Disunat  menghidupkan malam ini seperti dilakukan oleh Baginda Rasulullah SAW dengan memperbanyakkan istighfar, berzikir dan membaca Al Quran kerana malam tersebut adalah malam yang amat mustajab dan penuh rahmat.

Apabila melepasi tengah malam maka bangunlah (qiam) untuk menunaikan ibadah-ibadah sunat seperti Sunat Tasbih, Sunat Tahajjud, Sunat Taubat, Sunat Hajat, Sunat Syukur dan lain-lain ibadah seperti membaca al-Quran dan berzikir serta disudahi dengan Sunat Witir.

Sabda Rasulullah SAW: “Apabila tiba pada malam Nisfu Syaaban maka berjagalah kamu pada malamnya (melakukan ibadat) dan berpuasa pada siangnya kerana sesungguhnya Allah turun (merahmati hamba-hamba-Nya) pada waktu itu mulai terbenamnya matahari ke langit dunia. Allah SWT berfirman: “Siapa yang memohon keampunan maka aku akan mengampunkannya, siapa yang meminta rezeki, maka aku akan kurniakan kepadanya rezeki, siapa yang ditimpa bala aku akan melepaskannya. Adakah daripada kalangan mereka begini dan adakah daripada kalangan mereka begini (berturutan pertanyaan daripada Allah) sehingga terbit fajar?”  (Hadis Riwayat Ibnu Majah)

Riwayat lain kelebihan Malam Nisfu Syaaban ini;

Rasulullah SAW bersabda: “Apabila tiba malam pertengahan Syaaban, Allah akan memerhatikan makhluknya dengan pemerhatian yang penuh. Maka Allah akan mengampunkan orang yang beriman, membiarkan orang kafir, meninggalkan orang yang berkhianat dengan kekhianatan mereka hingga mereka berdoa kepada Allah (untuk pengampunan mereka).”

Sabda Rasulullah SAW: “Sesiapa yang menghidupkan malam Nisfu Syaaban dan dua malam raya (Aidilfitri dan Aidiladha), hatinya tidak akan mati pada hari dimatikan hati-hati orang lain.”

Diriwayatkan oleh Al-Dar Qutnu dan Imam Ahmad darpada Syaidah Aisyah;  Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah SWT turun ke langit dunia pada malam Nisfu Syaaban, maka Dia mengampunkan dosa-dosa hamba-Nya lebih banyak daripada bilangan bulu kambing Bani Kilab (Kabilah arab yang paling banyak kambing).”

Justeru, marilah kita bersama-sama untuk menghidupkan malam Nisfu Saaban yang berkebetulan jatuh pada malam Jumaat. Dua malam yang bercantum pada satu masa insyaALLAH keberkatannya berganda. 

Wallahua’alam

******************************************************
Menukil dari kitab 
ماذا في شعبان

Karangan abuya sayyid muhammad bin alwi almalikiy,
Diantara kemulyaan di bulan sya'ban yg perlu di ketahui seorang muslim adalah beberapa sejarah dan moment penting yg ada didalamnya, yaitu:

✅ *TURUNNYA AYAT TAHWILUL QIBLAH* (dipindahnya qiblah  dr masjidil aqsho ke masjidil harom) Yg mana hal itu sudah ditunggu2 oleh nabi muhammad dgn keinginan yg kuat,sampai2 beliau selalu keluar rumah menghadapkan wajah beliau ke langit menunggu datangnya wahyu robbani,,sehingga tepat di bulan sya'ban ALLAH mewujudkan keinginan kekasih-NYA dgn turunnya ayat 
*قد نرى تقلب وجهك في السمآء فلنولينك قبلة ترضىها فول وجهك شطر المسجد الحرام وحيثما كنتم فولوا وجوهكم شطره* ....الأية
*"sungguh Kami(ALLAH) telah melihat bolak baliknya wajahmu(Nabi) ke langit,maka benar2 kami akan menghadapkanmu menuju kiblat yg kau inginkan,,maka hadapkanlah wajahmu ke masjidil harom dan dimanapun kamu sekalian berada hadapkanlah wajahmu ke arah masjidil harom* .(Q.s albaqoroh 144)

✅ *TURUNNYA AYAT PERINTAH BERSHOLAWAT* 
 Imam ibnu abisshoif alyamani menyebutkan bahwa bulan *sya'ban* di sebut *bulan bersholawat* utk Nabi karena dibulan ini ALLAH menurunkan ayat 
*إن الله وملآءكته يصلوان على النبي،يا ايها الذين أمنوا صلوا عليه وسلموا تسليما* 
*sesungguhnya ALLAH dan para malaikatnya selalu bersolawat utk Nabi,,wahai orang2 yg beriman bersolawat dan bersalamlah kalian utk Nabi* .Q.s al ahzab 56

✅MALAM NISHFU SYA’BAN

SYA’BAN adalah bulan dilaporkannya amal saleh sepanjang tahun yang seringkali dilupakan kemuliaannya.  Ketika ditanya oleh Sayidah ‘Aisyah rha mengapa beliau saw berpuasa di bulan SYA’BAN lebih banyak dibanding bulan-bulan lainnya, Rasulullah saw menjawab:

ذاكَ شَهْرٌ يَغْفُلُ النَّاسُ عَنْهُ بَيْنَ رَجَبٍ وَرَمَضَانَ، وَهُوَ شَهْرٌ تُرْفَعُ فِيهِ الأَعْمَالُ إلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ، وَأُحِبُّ أَنْ يُرْفَعَ عَمَلِي وَأَنَا صَائِمٌ
"Sya'ban itu bulan antara Rajab dan Ramadhan. Bulan ini banyak diabaikan oleh umat manusia, padahal dalam bulan ini (Sya'ban)  amal-amal hamba itu diangkat (dilaporkan) kepada Tuhan alam semesta. Aku ingin amalku diangkat (dilaporkan) kepada Allah sedangkan aku dalam keadaan berpuasa." (HR Nasai)

Dalam sebuah Hadits yang disampaikan oleh Khalifah Ali bin Abu Thalib disebutkan bahwa Rasulullah saw bersabda:

إِذَا كَانَتْ لَيْلَةُ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ، فَقُومُوا لَيْلَهَا وَصُومُوا نَهَارَهَا. فَإِنَّ اللَّهَ يَنْزِلُ فِيهَا لِغُرُوبِ الشَّمْسِ إِلَى سَمَاءِ الدُّنْيَا. فَيَقُولُ: أَلاَ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ لِي فَأَغْفِرَ لَهُ أَلاَ مُسْتَرْزِقٌ فَأَرْزُقَهُ أَلاَ مُبْتَلًى فَأُعَافِيَهُ أَلاَ كَذَا أَلاَ كَذَا، حَتَّى يَطْلُعَ الْفَجْرُ

Jika MALAM NISHFU SYA’BAN tiba, maka BERIBADAHLAH DI MALAM HARINYA dan BERPUASALAH DI SIANG HARINYA, karena sesungguhnya ketika matahari terbenam di MALAM NISHFU SYA’BAN Allah turun ke langit dunia dan berkata, “ADAKAH YANG MEMINTA AMPUN KEPADAKU SEHINGGA AKU MENGAMPUNINYA, ADAKAH YANG MEMINTA REZEKI (KARUNIA) KEPADAKU SEHINGGA AKU MEMBERINYA REZEKI, ADAKAH YANG SEDANG MENGALAMI MUSIBAH SEHINGGA AKU MENYEMBUHKANNYA (MENYELAMATKANNYA), ADAKAH…ADAKAH.., (Demikian Allah terus memberikan tawaran kepada hambaNYA) hingga tiba waktu Fajar. (HR Ibnu Majah)

Para ulama salaf maupun khalaf, senantiasa mengajak umat untuk memuliakan bulan SYA’BAN dan terutama MALAM NISHFU SYA’BAN.    Imam Syafi’I rahimahullah berkata:

إِنَّ الدُّعَاءَ يُسْتَجَابُ فِيْ خَمْسِ لَيَالٍ: فِيْ لَيْلَةِ الجْـُمُعَةِ ، ولَيْلَةِ الأَضْحَى، ولَيْلَةِ الفِطْرِ، وأَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْ رَجَبٍ، ولَيْلَةِ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ
Sesungguhnya doa akan dikabulkan di lima malam, yaitu: Malam Jum’at, Malam Hari Raya Idul Adha, Malam Idul Fitri, Malam Pertama Bulan Rajab dan MALAM NISHFU SYA’BAN (pertengahan SYA’BAN). (Lihat Sunanul Kubra AlBaihaqi, Darul Fikr, Juz.V, Hal.110)

Dalam sebuah Hadits, Sayidah ‘Aisyah bercerita, “Pada suatu malam aku kehilangan Rasulullah saw (dari tempat tidur) kemudian aku mencarinya dan ternyata beliau berada di pemakaman Baqi’, sedang menengadahkan wajah beliau ke langit, kemudian beliau berkata, “Duhai ‘Aisyah, apakah engkau khawatir Allah dan RasulNYA akan mengurangi hakmu?”  Maka aku (‘Aisyah) berkata, “Aku mengira engkau sedang mendatangi salah satu istrimu.”  Maka Rasulullah saw bersabda:

إنَّ الله ـ عَزَّ وَجَلَّ ـ يَنْزِلُ لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبانَ إلى السَّماءِ الدُّنْيا فَيَغْفِرُ لأكْثَرَ مِنْ عَدَدِ شَعرِ غَنَمِ كَلْبٍ
Di malam NISHFU SYA’BAN, ALLAH ‘Azza Wa Jalla turun ke langit dunia dan memberikan ampunan sebanyak bulu domba yang dimiliki oleh suku Kalb.  (HR Tirmidzi Dan Ibnu Majah)
Dalam kesempatan lain, Rasulullah saw bersabda:

يَطَّلِعُ اللَّهُ إلَى جَمِيعِ خَلْقِهِ لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَيَغْفِرُ لِجَمِيعِ خَلْقِهِ إلاَّ لِمُشْرِكٍ أَوْ مُشَاحِنٍ

Di MALAM NISHFU SYA’BAN, Allah mengawasi seluruh makhlukNYA dan mengampuni seluruh makhlukNYA kecuali seseorang yang menyekutukan Allah dan seseorang yang bermusuhan.  (HR Thabrani dan Ibnu Hibban dalam Sahihnya)

Sumber : WhatApps

KUNCI UNTUK DAPAT HATI SENANG & JIWA TENANG

*KUNCI UNTUK DAPAT HATI SENANG & JIWA TENANG*

1. *TIDAK MEMBENCI*
Jangan benci seseorang walaupun dia buat salah padamu.

2. *TIDAK MERUNGUT*
Jangan berkeluh kesah sebaliknya banyakkan doa.

3. *BERSEDERHANA*
Hidup sederhana walaupun kamu ada kedudukan tinggi dan berharta.

4. *BERSANGKA BAIK*
Sentiasa fikir positif walaupun sentiasa di timpa ujian.

5. *SELALU  SENYUM*
Senyumlah walaupun hati terluka.

6. *SELALU  MEMBERI*
Banyakkan beri sedekah walaupun kita terhalang melakukannya..

7. *DOA TANPA PENGETAHUAN MEREKA*
Jangan putus-putus mendoakan kebaikan untuk saudaramu tanpa pengetahuannya...

8. *TIDAK BERDENGKI & IRI HATI*
Jangan berdengki dengan kejayaan teman-teman anda, berdoalah semoga anda jua berjaya sepertinya...jika anda dengki dengan mengaibkan dia..ingtlah  segala
amal baik anda pasti hangus..Kerana Allah tak terima amal Kebajikan orang yang Berhasad dengki..

9. *MUDAH MEMAAFKAN*
Jangan merasa liat dan susah dalam memaafkan kesalahan orang lain kerana terdapat kemuliaan dan ketenangan didalam memaafkan

10. *HINDARI PERMUSUHAN*
Jangan menganggap orang yang tidak sependapat sebagai lawan namun dia adalah kawan anda.

سبحان الله العظيم رب العرش العظيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم

Sumber : WhatApps


Selasa, 9 Mei 2017

LEMAK PUTIH LABU DENGAN PUCUK BELALAI GAJAH❤

Salam petang yang ceria kekawan :)



Masak lemak putih labu dengan pucuk belalai gajah ni pun masa hari saya masak  PAIS IKAN tu.. jadilah regunya.. pastu buat pulak sambal hijau.. sambal hijausambal hijau tu kak nabilah yang buat.. lagi lah bertambah makan hari tu.. sedap tau kekawan pucuk belalai gajah ni sama rasa nya dengan pucuk manis.. tengok masa tu pucuk belalai gajah ni elok ajer menghijau tu yang regukan .. selalu saya buat ulam ajer..

Jomlah intai resepi masak lemak putih saya yang mudah ini.. saya kalau masak suka yg mudah.. cepat sikit nak makan hahaha..

RESEPI LEMAK PUTIH LABU PUCUK BELALAI GAJAH

Bahannya :-
- 1/4 buah labu- potong ikut suka :)
- pucuk belalai gajah byk ikut suka juga :)
- 1 biji bawang merah dihiris
- 1 biji bawang putih dihiris
- sedikit ikan bilis
- 1 mangkuk santan cair
- 1 mangkuk santan pekat
- garam secukup rasa.

Carannya :-
1. Masukan santan cair, bahan hiris dan ikan bilis serta labu.
2. Masakan labu sehingga separuh empuk kemudian baru masukan pucuk belalai gajah.
3. Masukkan garam, rasakan perisanya kemudian masukan santan pekat tu. Kacau sehingga mendidih , kemudian boleh lah diangkat.

Selamat Mencuba Kekawan


Isnin, 8 Mei 2017

PAIS IKAN ..... emmmdapnya...😍😘

Salam petang yang ceria kekawan :)

Lama saya tak berkarya disini dengan entri masakan saya kan hihihi :) sibuk saya dalam bulan2 yang lepas ..
Masakan pais ikan ni semalam .. lihat ada pulak jual di pasar tani pagi tu.. tengok besar-besar pulak ikannya bilis putih ni.. saya beli dalam 300 gram ajer.. bila masak ni.. tentu teringat almarhumah mak suka sangat buat pais ikan dulu-dulu.. pais udang sungai pun sedap .. mana cari udang sungai sekarang ni kan..

Resepi saya cukup mudah kekawan.. resepi dari bonda yang tercinta kan.. air tangan orang tua kita memang sedap.. sekarang kita pulak... anak2 suka bila kita masak.. masa saya memanggang pais ikan ni.. aromanya menyucuk hidung Nabil.. 
"sedapnya bau ni mama, mama masak apa?" soalnya..
nampak sangat tak sabar nak makan.. 
"ini namanya pais ikan" balas saya.. nanti dah siap kita makan ye ujar saya lagi..

Jom intai resepi mudah saya ini.

RESEPI PAIS IKAN

Bahannya :-
  • 300 grm ikan bilis putih (ikut suka ikan mana yang anda suka ye)
  • 3 biji bawang merah*
  • 10 biji cili api *
  • 2 batang serai dihiris-hiris
  • 1 mangkuk kelapa parut ambil putihnya
  • 1 inci kunyit hidup* (*ditumbuk lumat)
  • 2 helai daun kunyit dihiris-hiris
  • sedikit air asam jawa
  • Garam secukup rasa
  • Daun Pisang untuk membungkus 
Caranya :-
  1. Siang ikan dan cuci hingga bersih ..ketepikan
  2. Tumbuk bahan yang bertanda * hingga lumat. bersama garam. bila dah lumat masukan kelapa lepas tu tumbuk sehingga mesra kelapa dengan bahan tumbuk tu.
  3. Kemudian gaulkan ikan dengan kelapa yg telah ditumbuk dan masukan daun kunyit  yg telah di hiris tadi... rasa garamnya kemudian perap sekejap.
  4. Lepas tu bungkus didalam daun pisang sehingga selesai
  5. Kemudian panggangkan diatas kuali leper , saya panggang guna pemanggang ajaib tu jer, dengan api yg perlahan lebih kurang 15 minit lepas tu terbalikan dan panggang lagi selama 15 minit lagi..
  6. Bila siap di masak bolehlah dihidang... 
Senangkan kekawan hehhe... SELAMAT MENCUBA


Sabtu, 6 Mei 2017

JOM SEDEKAH..😍😙

KENAPA SI MATI LEBIH MEMILIH UNTUK BERSEDEKAH SEANDAINYA DIA DIKEMBALIKAN KE DUNIA?

Sebagaimana firman Allah, "...wahai Tuhanku, alangkah baiknya Engkau lambatkan kedatangan ajalku ke suatu masa yg sedikit saja lagi, supaya aku dpt bersedrkah....." -(surah al mu'minun:10)

Sedangkan dia tidak pun berkata "supaya aku dapat mengerjakan umrah" atau "supaya aku dpt solat" atau "supaya aku dpt berpuasa"?

Seorang ulama berkata, "Tidaklah seseorang yg tlh mati itu menyebut utk bersedekah melainkan kerana kehebatan pahala yg telah dilihatnya selepas kematiannya.."

Maka hendaklah kamu perbanyakkan sedekah kerana sesungguhnya seorang mu'min akan berada di bawah teduhan pahala sedekahnya pada hari kiamat nanti.

Bersedekahlah utk saudaramu yg tlh pun meninggal dunia kerana sesungguhnya mereka amat berharap utk kembali ke dunia utk bersedekah dan melakukan amalan soleh. Oleh itu realisasikanlah harapan mereka. Dan latihlah anak2mu supaya membiasakan diri dgn bersedekah.

Bersedekahlah.. Sesungguhnya Allah memberi ganjaran kpd org yg bersedekah.

"Kalaulah org yg bersedekah itu mengetahui dgn sbnrnya dan dpt menggambarkan bhw sedekah itu diletakkan dalam 'tangan Allah' sebelum ia ke tangan orang faqir, nescaya kelazatan orang yang memberi lebih terasa besar drp kelazatan si penerima.- Ibnu Qayyim.

Adakah anda pernah membaca tntang faedah bersedekah?

1) amalan sedekah itu adalah salah satu pintu daripada pintu2 syurga

2) sedekah adalah sebaik2 amalan soleh dan sebaik2 sedekah ialah memberi makan

3) pahala sedekah akan menaungi pemiliknya pada hari kiamat dan melepaskannya dari azab neraka

4) sedekah dapat memadam kemurkaan Allah dan kepanasan kubur

5) sedekah adalah sebaik2 hadiah buat si mati, yang paling bermanfaat untuknya di kubur dan yang ditambah oleh Allah akan rezeki (kerana bersedekah)

6) sedekah adalah satu penyucian harta dan jiwa dpt menggandakan kebaikan.

7) sedekah adalah punca kegembiraan si pemberi dan punca wajahnya bercahaya di hari kiamat

8) sedekah menjadi pengaman dari ketakutan pada hari huru hara besar dan hari yang tiada kesedihan kerana hilangnya sesuatu drpnya (hari kiamat)

9) sedekah menjadi punca keampunan trhadap dosa dan penghapusan daripada kejahatan

10) sebagai pembawa berita gembira tntang pengakhiran yg baik dan punca doa malaikat buatnya

11) orang yg bersedekah adlah org yg terbaik di kalangan manusia. Pahala sedekah pula adalah utk semua yg berkongsi tentang sedekah itu (bukan hanya utk si pemberi)

12) pemberi sedekah dijanjikan kebaikan yg banyak dan pahala yg besar

13) org yg suka menginfaq adalah salah satu sifat orang yg bertaqwa. Dan sedekah menjadi punca lahirnya kasih sayang hamba Allah kepada si pemberi.

14) sedekah tanda dermawan dan salah satu tanda kemuliaan dan kemurahan hati

15) Bersedekah memustajabkan doa dan merungkaikan segala kesulitan.

16) bersedekah menolak bala dan menutup  70 kejahatan di dunia.

17) sedekah memanjangkan umur, menambah rezeki, menjadi punca rezeki dan kemenangan

18) sedekah menjadi ubat, penawar dan penyembuh

19) sedekah menghalang kebakaran, tenggelam akibat banjir dan kecurian

20) pahala sedekah adalah tetap (tidak berbeza-beza) walaupun diberikan kepada haiwan ternakan atau burung2.

Dan sebaik2 sedekah skrg ini ialah menyebarkan msj ini dengan niat bersedekah. Kerana setiap org yg "copy paste" msj ini, pahalanya adalah utkmu juga, in sha Allah..

Selasa, 2 Mei 2017

Lima Puluh @ 50😟

*BERAPA UMURMU? SUDAH 50 TAHUN!*

Firman Allah swt: *"Buknkh Kami telah melanjutkn umur kamu sehingga sempat utk beringat bgi sesiapa yg mahu beringat"* *(Fathir 37)

Dpt difahamkn maksud ayat ini "..Kami telah melanjutkn umur kamu sehingga sempat utk beringat.." dari sabda Nabi saw: *"Allah tidak lgi memberi keuzuran kpd sesiapa yg dipanjangkn ajal sehingga umur 50 tahun"* *(Bukhari)*

Ibn Abbas menafsirkn ayat yg tersebut yg bertepatan dgn hadits ini: *"Umur yg Allah tidak lgi menerima alasan bgi anak Adam dlm firmanNya ini ialah 50 tahun"*

Al-khattabi berkata: *"Maknanya orang yg Allah panjangkn umur sehingga 50 tahun,tidak diterima lgi keuzuran (alasan) Hal ini kerana umur 50 tahun merupakan umur yg dekat dgn kematian,umur kembali bertaubat,khusyuk dn bersiap2 bertemu Allah"* *(Tafsir al-Qurthubi)*

Bagaimana manusia berumur 50 tahun masih lalai? Nabi saw mengkhabarkn: *"Hati orang tua tetap muda terhadap dua perkara: cinta dunia dn panjang angan2"* *(Bukhari)*

Fudhail bin Iyadh berkata kpd seseorang yg telah mencapai umur 50 tahun Maka nasihat Fudhail kpdnya: *"Bermakna sudah 50 tahun kamu berjln menuju Tuhanmu,sekarang hampir sampai...Buat yg terbaik dlm umur berbaki,lalu akn diampunkn dosa umur yg lalu Tetapi jika buat tidak elok pd umur yg berbaki,kamu pasti dihukum akibat dosa umur lalu dn yg berbaki sekali gus!"*

Maka para ahli ilmu menasihati bgaimana menjlni umur dah mencecah 50 tahun:

*#Jangan banyak bergurau dn terjebak dlm perkara yg tidak ada manfaat utk akhirat*

*#Jangan melampau dlm berhias,bersolek dn berpakaian*

*#Jangan berkawan dgn orang yg tidak menambah iman,ilmu dn amal*

*#Jangan banyak berjalan dn melancong kesana sini tanpa ia dpt mendekatkn kpd kehidupan akhirat*

*#Jangan masih runsing,berkeluh kesah dn kesal akn soal hidup seharian dn*

*#Banyakkn berdoa mengharapkn keridhaan Allah dn husnul khatimah dn dijauhkn dari su'ul khatimah*

*#Banyakkn istighfar dn taubat berterusan setiap hari pd pgi dn petang*

*#Tambahkn ilmu agama dn banyak ingat kpd kematian dn bersedia menghadapinya*

*#Siapkn wasiat dn rancang pembahgian harta*

*#Kerapkn menghubung silaturahim dn menggantikn kerenggangan sebelum ini*

*#Minta maaf dn buat baik terhadap pihak yg pernah dizalimi*

*#Tingkatkn amalan soleh terutama amal jariah yg boleh memberi pahala dn syafaat selepas mati*

*#Maafkn kesalahan orang kpd diri kita walau bagaimana teruk kesalahan itu*

*#Bereskn segala hutang yg sedia ada dn jgn buat hutang yg baru walaupun utk menolong orang lain*

Semoga manfaat utk semua walaupun anda blm lagi 50 tahun
Sumber : WhatsApp