JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Selasa, 19 Mac 2019

MENGIBAS DEBU DARI TEMPAT TIDUR ๐Ÿ˜ด๐Ÿ˜ด

Assalamualaikum kekawan semua ๐Ÿ˜
Semoga kita semua berada dlm rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya ๐Ÿ˜˜





*Mengibas debu dari tempat tidur*


Informasi yang sangat berharga!

Hikmah di sebalik mengibas debu di cadar & tilam sebelum tidur.

Mengapa kita harus mengibas cadar & tilam kita?

Ini adalah apa yang kita akan ungkapkan dan di sinilah tentangan ilmiah dan kesimpulan oleh para ilmuwan Barat:
*Ketika seseorang tidur beberapa sel-sel mati dan jatuh ke atas cadar. Setiap kali kita bangun ia akan akan tertinggal di atas cadar & tilam. Sel-sel mati ini tidak dapat dilihat oleh mata kasar dan hampir tidak dapat dihilangkan.*

*Jika jumlah sel-sel mati bertambah, maka ia dengan mudah meresap kembali ke dalam tubuh, dan boleh menyebabkan penyakit serius.*

Saintis Barat pernah cuba untuk menghilangkan sel-sel mati tersebut menggunakan pelbagai cecair pembunuh kuman seperti Dettol dan sebagainya, tetapi gagal.

Sesetengah ilmuwan mengatakan, ia mencuba mengibas debu 3 kali seperti yang dinyatakan di dalam Hadis dan terkejut  apabila mendapati bahawa semua sel-sel mati tersebut hilang !!

 Daripada Abu Hurairah r.a. Rasulullah ๏ทบ bersabda: *"Barangsiapa pergi ke tempat tidur, ia harus mengibas debu di cadar tidurnya tiga kali, kerana dia tidak tahu apa yang ditinggalkan"* (Hadis riwayat Bukhari no. 6320, Muslim 2714)

Kebanyakan orang berfikir itu adalah cara menghilangkan serangga kecil tapi ramai yang tidak tahu bahawa kebaikannya jauh lebih besar daripada itu.

Hal ini sangat menyedihkan apabila kebanyakan daripada kita mengabaikan ajaran Rasulullah ๏ทบ.

Sama-samalah kita sebarkannya, biar seluruh dunia tahu bahawa segala perintah Allah SWT adalah untuk kepentingan dan kebaikan manusia.
 *ุณุจุญุงู† ุงู„ู„ู‡...*

Sumber : WhatsApp

7 ulasan:

  1. TKSH PRKONGSIAN BRMANFAAT

    BalasPadam
  2. mekasih atas perkongsian kak.... mmg kadnag kita terlepas pandang

    BalasPadam
  3. tq for sharing Yati. tu lah kak rose ni, banyak tak buat dari buatnya. buat bile teringat saja... payah na nak jadikan amalan!

    BalasPadam
  4. Sunah nabi yang patut kita amalkan

    BalasPadam
  5. Kalau ikutkan mmg dah tau dah sunnah ni tapi tulah, selalunya lupa nak mengibas ngibas katil... nampak katil je terus landing hihi.... Hish apalah nak jadi den ni, dapat pahala free pun tak mau buat

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)