JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Jumaat, 11 April 2014

GORENG IKAN TAMBAN KENTANG BERLADO ...sodappnyaaa :)

Assalamualaikum kekawan... moga sihat dan ceria :)



Selain ikan bilis, saya suka juga anak ikan tamban ni buat goreng, masa saya nak singgah beli ikan bilis kat tempat biasa di Pasar Tani Shah Alam tu, terpandanglah ikan tamban yg cantik ni sebab susah sikit nak dapat ikan tamban ni.. ikut musim.. jadi saya beli 1 kilo, saya suruh penjual tu bungkus 1/2 kilo, sebab saya nak beri mak di Kuang, mak pun suka ikan tamban ni

Ikan tamban - Google


Ini rupa ikan tamban tu kekawan.. memang kena rajinlah untuk membuat kulit putih silver tu..
Kekawan pernah makan ke ikan ni.. selalu kekawan masak apa ye.. saya selalu goreng dengan kentang atau tempe ke.. 
Sonang jer resepi sambal berlado saya ni kekawan :)

IKAN TAMBAN KENTANG BERLADO

Bahannya :-

  • Semangkuk kecil ikan tamban yg siap dibersihkan
  • 2 biji kentang dipotong
  • 3 biji cili merah*
  • 10 biji cili api*
  • 4 biji bawang merah kecil* (*dikisar)
  • Garam
Caranya :-
  1. Panaskan minyak, goreng kentang sehingga kekuningan, angkat , ketepikan.
  2. Goreng pulak ikan tamban sehingga garing, angkat, ketepikan.
  3. Lepas tu baru ditumis cili yg telah dikisar sehingga wangi, letak sedikit garam ye.
  4. Kemudian selepas cili masak, masukan ikan tamban dan kentang yg digoreng tadi. Gaul mesra.
  5. Siap untuk dimakan bersama nasi putih panas.. perghh memang bertambah makan tu ehe :)


20 ulasan:

  1. Silap beli jadi liat kan .. ke atau cara masak tak betul..tapi memang sedap kalau dapat jenis yang masin sangat..

    BalasPadam
  2. ikan tamban saya suka goreng garing. krup krap krup krap nanti

    BalasPadam
  3. Assalam
    Lauk sahur bln puasa ni
    Mkn dgn nasi panas2 baru masak sedap
    Blh tambah sepinggan lg

    BalasPadam
  4. Dah lama sy tak makan ikan tamban ni kak..kecik2 dulu arwah ayah suka sangat beli ikan ni... sedap bila makan goreng garing2...:)

    BalasPadam
  5. Ini lauk kesukaan anak aku yg kedua tu T..dlm sebulan tah berapa kali aku meladokan kentang Tamban/Bilis ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Samo dgn anak aku Nee.. buek lak podeh.. lagi bertambah mkn eh ;)

      Padam
  6. sedapnya tambannnnn.... goreng garing2..pehh

    BalasPadam
  7. mcm ikan masin kan?

    haha..buta ikan..tp rasa kenal ikan ni. eh ke salah?

    BalasPadam
  8. Idah tak pernah beli pun... :D tapi ikan goreng berlado memang superb...!

    BalasPadam
  9. Salam ziarah Dan ukhwah. Pekena dgn nasi panas2. ada kari sket, fulamak, mentua lalu buat2 tak nampak heheheh

    BalasPadam
  10. sedap ye....telah add anda sebagai follower..ahli yang ke 276..tqvm

    BalasPadam
  11. ikan ni memang sedap goreng garing-garing... dah masuk kentang dengan pedas cili ni lagi la kak oiii...mau bertambah makan

    BalasPadam
  12. salam...thks alot dah sudi singgah di blog putri...^_^

    BalasPadam
  13. goreng garing2 campurkan bawang dan lada hijau hiris ,dah diangkat bubuh kicap saja pun sedap yatie...akak sesekali goreng dengan tepung berempah goreng garing....x pandang dah lauk pauk lain.

    BalasPadam
  14. Suke .... Sesuai buat waktu sahur ... Nyum ... Nyum ...

    BalasPadam
  15. Kalau yg segar or kering nza suka yg goreng garing2. Mkn dgn nasi panas2..sedap.

    BalasPadam
  16. ikan banyak tulang dan sisik hehe...so saya cuma sesekali ja belik ikan ni..yg masin punya..makan dgn pulut dan kelapa..

    BalasPadam
  17. memangler sedapni.. kalau der berlado ladonimemang sedap... makan tak hengatni...

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)