JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 17 April 2014

SUP CENDAWAN BEBOLA IKAN...

Assalamualaikum kekawan.. semoga sihat & ceria :)

Dua hari ni saya sibuk berkursus.. semalam last kursus Intermidiate Excell 2010... berasap jugak kepala di buatnya... banyak formula kena ingat.. dah tua ni otak pun dah payah nak pickup hahaha..
Asyik bertanya dengan adik2 yg sama kursus tu lah... "Macam mana dapat ye, akak buat tak jadi " soalan yg selalu adik2 sebelah depan belakang kena tanya ehe :)
Maaf kan lah akak korang ni ye... dah lambat nak pickup..
So dalam dua hari tu saya tak dapat nak BW blog kekawan sepenuhnya.. hari ni saya cuba recover mana blog yg saya tak sempat BW tu ye :)




Lauk weekdays saya selalunya yg simple dan cepat dimasak itu yg penting ehe :)
Kalau renyah sikit tu saya selalu masak masa weekend jer.. 
Sup ni kegemaran anak-anak.. hendaknya makan masa panas2.. so lauk ni masak akhir sekali.. Nabil paling suka hirup kuahnya dan makan macam tu ajer..
Regu makan ni mestilah ada yg berlado.. tak sah tak ada berlado ni.. bak kata blogger Eye-Nee dah tekak minang mesti ada yg podeh tu.. jadi saya buat goreng tempe ikan tamban berlado.. saya sendiri makan sup tu kobis bunga tu cecah dengan sambal belacan podeh berapi tu hahaha...
Jom intai resepi yg mudah ni kekawan :)

SUP CENDAWAN BEBOLA IKAN

Bahannya :-
  • 1 peket cendawan tiram
  • 1 pekat bebola ikan
  • sedikit bunga kobis (terpulang kekawan nak letak banyak mana ye)
  • 1 ulas bawang putih dihiris
  • 1 biji bawang merah dihiris
  • sedikit udang
  • 1/2 kiub ayam
  • Air
  • garam
  • daun sup 
Caranya :-
  1. Tumiskan bahan hiris hingga wangi kemudian masukan udang , kacau sebentar, lepas tu masukan air.(ikut kalau nak kuah letak air lebih ye)
  2. Bila air dah mendidih, masuk bebola ikan, cendawan, bunga kobis dan kiub ayam serta garam.
  3. Apabila bahan telah masak, taburkan daun sup dan tutup api.
  4. Siap di hidang.



17 ulasan:

  1. Salam Nur, simple pun takpe janji airtangan ibu tu yg penting.

    BalasPadam
  2. Salam kak.. Favorite atie cendawan tu.. :)

    BalasPadam
  3. Samalah kakak pun Yati kalau hari bekerja memang masak yg simple-simple aje. Mana sempat nak masak yg ambil masa berjam-jam...

    Janji ada kuah macam sup ini anak kakak laju aje makan.

    BalasPadam
  4. saya suka kuah byk2 pas2 da abes nasi, p hirup kuah dalam pinggan... mmg x bole d bawa ke majlis rasmi gitu he3

    BalasPadam
  5. lauk yg simple mcmni la yg paling awesome! hehehe

    BalasPadam
  6. betul kak..yang simple ni lagi menyelerakan tapi dengan syarat ada sambal pedas berapi hehehe

    BalasPadam
  7. simple tapi sedap..saya suka sup cendawan..

    BalasPadam
  8. cendawan ngan fishball mmg feberet..tp kat sini jrg dpt cendawan yg fresh..ade pun mahallah sgt..

    BalasPadam
  9. cendawan buat sup ke lemak cili api ke memang acik suka

    BalasPadam
  10. anak saya pun suka kalau ada sup...byk diaorang akan makan

    BalasPadam
  11. Assalam yati,
    samalah macam kat rumah kita..lauk sup, masak air, bening mesti ada
    sebab anak kita yang bungsu kalau makan pedas sikit aje minum airnya berglass2..hehe..:)

    BalasPadam
  12. sedap dimakan mcm tu ja sup tu..mau habis seperiuk hehe

    ada award utk yati kt blog saya

    BalasPadam
  13. terbaik.. sedapp dimakan x kira waktu hujan pun sedapp sejuk² hirup sup .. cuaca panas lglah sedapp hirup sup...

    BalasPadam
  14. Aduhai sedapnya. Lagi simple, lagilah terasa kesedapannya.

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)