JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 14 Januari 2016

AKU DAH BOSAN JADI DOKTOR ;)

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi dan diberikan kesihatan yg baik hendaknya..

Tersenyum saya membaca wasap yg diberikan oleh kawan saya.. kekadan difikirkan ada kebenaran puisi Prof. ini.. jom baca kekawan..



Puisi Prof. Dr. Jafri Malin Abdullah Untuk Ubat MLM, Dr Google & Dr Facebook

Aku dah bosan jadi doktor bertauliah.
Ada ijazah pun dah tak berguna.
Kerana zaman dah berubah.
Ramai yang mencari doktor di FB.
Ramai yang jadi Dr Google dan Dr FB.

Aku dah bosan jadi doktor bertauliah.

Hanya diperlukan bila nak MC.
Nasihat tak pernah didengar.
Ubatan tak dimakan ikut peraturan.
Malah yang langsung tak makan ubat pun ada.
Takut nanti rosakkan buah pinggang.

Aku dan bosan jadi doktor bertauliah.

Sekarang wujud ubat2 ajaib dan ubat2 super.
Satu ubat untuk semua jenis penyakit.
Telan satu pil.
Semua penyakit boleh sembuh.
Ada ubat yang boleh merawat sistem badan.
Membetulkan mana2 yang rosak.
Membetulkan hingga sampai ke saraf tunjang.
Sel2 badan boleh ditukar menjadi seperti baru.
Seperti bayi baru dilahirkan.
Semua penyakit boleh hilang dari badan.
Darah tinggi boleh normal.
Kencing manis boleh sembuh.
Gout boleh sembuh.
Kanser pun boleh sembuh.

Aku dan bosan jadi doktor bertauliah.

Belajar ilmu perubatan 5 tahun dah tak berguna.
Sebab ilmu yang aku belajar,
sangat berbeza dengan ilmu perubatan sekarang.
Ilmu fisiologi dah tak betul.
Ilmu biokimia pun dah tak betul.
Ilmu farmakologi dah tak betul.
Ilmu patologi pun dah boleh buang ke longkang.
Ada garam bukit penawar semua penyakit.
Ada daun2 kering penawar semua penyakit.
Ada jus buah2an penawar semua penyakit.
Ada kopi penawar semua penyakit.
Ada juga mesin boleh buang toksin.
Ada juga air rendam kaki untuk buang racun.

Yang sakit jadi sihat.
Yang tua menjadi muda.
Dah tak payah pergi klinik.
Dah tak payah pergi hospital.
Dah tak payah jumpa doktor.
Minum aje ubat2 ajaib.
Telan aje pil2 kesihatan.
Duduk aje atas kerusi elektrik.
Rendam aje kaki dalam air.
Semua penyakit boleh hilang.
Itulah kehebatan ubat2 sekarang.

Aku dah bosan jadi doktor bertauliah.

Pesakit2 sekarang lebih pandai daripada doktor.
Pesakit2 sekarang lebih percayakan kawan2.
Pesakit2 sekarang lebih percayakan ubat2 ajaib.
Pesakit2 sekarang lebih percayakan rawatan alternatif.
Pesakit2 sekarang lebih takut dengan ubat2 moden.
Ubat2 moden merosakkan buah pinggang.
Ubat2 moden tak boleh merawat kanser.
Ubat2 moden tidak menyembuhkan.
Ubat2 moden sekadar mengawal.
Imunisasi itu ciptaan Israel.
Imunisasi penyebab Autism.
Lebih baik makan ubat2 ajaib.
Kencing manis boleh sembuh.
Gout boleh sembuh.
Asthma boleh sembuh.
Kanser pun boleh sembuh.

Aku dah bosan jadi doktor bertauliah.

Aku dah bosan memberi nasihat.
Aku dah bosan memberi penerangan.
Aku dah bosan menyuruh pesakit datang follow up.
Stok ubat sebulan boleh tahan sampai berbulan2.
Ubatan diberi sekadar jadi pameran.
Ramai pesakit2 aku yang degil2.
Paras gula naik sebab buatan orang.
Kena stroke sebab gangguan jin.
Berat badan susut sebab ada orang dengki.
Kena kanser pun sebab buatan orang?

Aku dah bosan jadi doktor bertauliah.

Kerana zaman dah semakin berubah.
Doktor dah semakin tak relevan.
Penyakit boleh digoogle di internet.
Kawan2 penasihat dah ramai di FB.
Ubat2 boleh dibeli difarmasi.
Ubat2 juga boleh dibeli online.
MC pun sekarang boleh dibeli online.

Aku tak faham.

Terutama dengan ubat2 MLM.
Terutama dengan agen2 MLM.
Kenapa mudah sangat percaya,
satu ubat yang boleh menyembuh segalanya.
Dengan modal testimoni beberapa orang,
habis dijajanya ubat2 mereka satu dunia.
Yang tua dipujuk untuk membelinya.
Yang muda diajak menjadi downlinenya.
Malah doktor juga cuba dikelentongnya.

Dulu pernah ada lampu ajaib berharga 5 ribu.
Yang boleh membersihkan udara.
Membunuh segala jenis kuman dan kekotoran.
Dulu pernah ada sebuku sabun berharga 150 ringgit .
Yang boleh menjadikan awet muda.
Dulu pernah ada tuala wanita.
Yang diperbuat daripada herba2.
Boleh menyerap racun dan mencegah kanser.
Juga boleh letak didahi jika demam.
Juga boleh diletak dilutut jika terkehel.
Dan ini yang terbaru.
Hablur garam dan gula.
Ada pesakit ajak aku join mereka.
Berminggu2 aku study dan google.
Ubat yang boleh bertindak hingga ke saraf tunjang?
Biar betul?
Kalaulah betul ubat ini wujud,
doktor dah tak payah kerja susah2.
Tutup sahaja semua klinik dan hospital.
S
emua orang akan jadi sihat.
Tiada penyakit didunia ini.

Sebenarnya aku kasihan dengan mereka.

Sama ada yang menjual atau membelinya.
Mereka mudah sangat percaya.
Kepada benda2 karut.
Kesihatan diri diperjudikan.
Wang ringgit sanggup dihabiskan.
Tidakkah mereka tahu,
Ubat-ubat moden perlu 15-20 tahun untuk dipasarkan?
Perlu ada clinical trial.
Perlu ada kajian saintifik.
Bukan setakat testimoni beberapa pak sanggup.
Bukan setakat cakap2 sesedap mulut.
Bukan setakat menggunakan istilah saintifik tanpa logik.

Aku dah bosan menjadi doktor bertauliah.

Aku dah nak bersara.
Aku dah nak balik kampung.
Membuka ladang kangkung.
Selamat tinggal.

Professor ni  Fellow of ASM, Pakar Bedah Otak (Neurosurgeon) di HUSM, K. Bharu ... 😏😏😏😏

15 ulasan:

  1. Sabar byklh doc..jgn bosan,mcm tk redho jer..
    Nk hidup berkat kena redha..Allah kan ada.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu... doktor ni pekerjaan mulia... jangan kecewa... sakit dtg dr Allah..baik pun dr Allah... mmg banyak cara /penawar... kita usaha..yg tentukan Allah swt... saya pun x terkecuali nk kongsi tips untuk kekal sihat... usaha kerana Alla... jom singgah blog sy.. >>>Kekal Sihat Berseri dengan ayupureslim! <<<

      Padam
  2. jgn gitu doc...kang sian kami2 nak dptkan khidmat nasihat dan rawatan heheeheh

    BalasPadam
  3. kesian Doc mesti kecewa dengan doktor2 yg tak berlesen kat luar sana...tapi ada betol jugak kata2 dia...

    BalasPadam
  4. betul tuh kak.... kadang kita skrg lbh percaya ubat2 mlm dr ckp doktor kt hospittal huhuhu

    BalasPadam
  5. Kakak masih perlukan doktor walaupun tergoda juga dengan produk2 yang dijual diluar sana.

    BalasPadam
  6. Apa yg pasti sakit seseorg memang ada kala tak perlu jumpa doktor. Setakat pening kepala majoriti telan panadol. Tapi yg pasti kalau nak MC memang kena jumpa doktor! hihi... kesian doktor kan... tapi jasa mereka membolehkan dpt pahala berlipat kali ganda.

    BalasPadam
  7. masih perlukan doktor, peranan doktor sama sekali tidak boleh diperkecilkan

    BalasPadam
  8. Peranan doktor masih diperlukan walaupun banyak alternative diluar sana. Kasihan para doktor belajar bertahun2 tapi MLM dengan mudah jadi kaya.

    BalasPadam
  9. Inilah realitinya...tidak salah mencuba..dan tidak silap juga rujuk pada yang sedikit pakar..

    BalasPadam
  10. Kasihan pulak membaca luahan hati doktor ni. Bukan senang nak jadi doktor. Dah jadi doktor, lagilah tak senang. Nampak aje glamour, gaji besar. Kalau tak percaya, boleh tanya doktor blogger kita yang sorang tu ^_^

    Peliklah kalau banyak penyakit boleh diubati oleh sejenis ubat aje. Kalau macam tu kena mansuhkan fakulti perubatan di universitilah. Tak payah susah-susah belajar ilmu kedoktoran. Banyak ubat ajaib dalam dunia sekarang ni!

    BalasPadam
  11. Jangamlah cepat fed up doktor....
    Doktor tetap istimewa, bukan senang nak jadi doktor tau....

    Tp mmg banyak supplement la ni, nak pilih yg mana satu pun bingung

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)