JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Selasa, 28 Jun 2016

Menu Iftar Lagi :: KARI IKAN SENANGIN πŸ˜ŠπŸ˜† ~____^

Salam petang yg ceria kekawan :)

"Dah lama tak makan kari" kata en suami..
Ye lah saya pun baru perasan dah lama saya tak masak kari..
Pastu Najeeha kata " Kari ikan lah mama, dah lama pula tak makan ikan"
Ye juga tu .. jadi saya memenuhi lah selera dua beranak ni untuk iftar.. yg ada dalam petiais tu ikan senangin.. boleh jer layan kan .. sedap isi nya lembut..

Najeeha ni bila masak kari suka layan dengan keropok.. jadi saya suruh dia goreng keropok.. sebenarnya semua orang suka keropok kih kih kih.. siap goreng banyak2 dan simpan dalam tupperware tu..
Bila nak sahur boleh makan sama jugak..
Resepi saya sama jer kekawan. Jom tengok saya letak sekali lagi.. jom lah kita mengari petang ni :)

RESEPI KARI IKAN SENANGIN
Bahan-bahan:
  • 4 ekor ikan senangin dikerat dua
  • 3 ulas Bawang merah kecil
  • 2 ulas Bawang putih
  • 1 inci Halia
  • 5 sudu besar serbuk kari
  • 7  bendi di kerat dua
  • 2 buah tomato
  • Semangkuk air asam ( cukup rasa masam yang sesuai)
  • 1 cawan santan pekat
  • 2 buah Pelaga
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 1 cm kulit kayu manis
  • Sebatang serai (diketuk)
  • Setangkai daun kari
  • Minyak masak
  • Garam

Cara-cara :-

1. Basuh ikan hingga bersih. (saya suka basuh dengan limau nipis supaya hilang hanyir ikan)
2. Kisar bawang merah, bawang putih dan halia. (saya suka tumbuk dengan lesung batu)
3. Panaskan minyak, kemudian tumis bahan yang telah dikisar dan rempah tiga sekawan sehingga wangi,
4. Masukan kari tumis hingga wangi juga.
5. Masukan bendi dan ikan , gaulkan rata, lepas itu masuk air asam.Tunggu mendidih
6. Selepas itu masukan tomato,santan, serai, daun kari dan sedikit garam secukp rasa.
7. Tunggu sehingga mendidih . Angkat .Siap dimakan bersama nasi.



Hari tu saya masak sambal tumis ikan bilis petai.. petai tu saya borong masa pergi cameron highland tu hari.. kupas simpan dalam petiais tahan lama.. petai dari sana sedap .. petai hutan kan..
nak resepi boleh terjah kat sini Sambal petai sedap

Dah lama juga saya tak buat sayur campur ni .. jadi saya buat sekuali juga .. nak lepas geram.. meratah sayur jer masa berbuka tu..

Boleh jadi idea utk memasak kekawan petang ni..
Saya masak weekend jer  :)

16 ulasan:

  1. sambal petai tu yg tak tahan tu...mkn kari bubuh kicap..perghh..menjilat jari...posa, posa..hihi..

    BalasPadam
  2. Fuh menu semua sedap2..telan air liur je la org yg tgh berpantang ni.haha..kopok tu la yg paling terliur..haish..

    BalasPadam
  3. Fuh menu semua sedap2..telan air liur je la org yg tgh berpantang ni.haha..kopok tu la yg paling terliur..haish..

    BalasPadam
  4. lengkap menu akka... sedap bebeno nengok ikan senangin tuh

    BalasPadam
  5. petang ni kami makan sambal udang petai kak. nyum nyum semua suka udang. Tapi ikan senangin tu, satu family tak suka pulak. tak pernah masuk ke rumah kami...

    BalasPadam
  6. Sedapnya menu ifftar yatie...kalau dekat boleh mengendeng sikit ...hihii.Sambal petai tu memang menggoda ,yatie.
    Sayur campur tu akak selalu buat yatie,tapi biasanya masak sup je...sedap yatie lagi menyehatkan.

    BalasPadam
  7. teringinlah tengok kari yatie tu
    apa lagi sambal petai tu aduiii lah
    dahlah lama lagi nak berbuka ni

    BalasPadam
  8. Assalammualaikum kak..kalau kari tu PC sekeluarga suka sangat makan dengan roti kak..

    BalasPadam
  9. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    BalasPadam
  10. Menu cam gini mmg bertambah2 nasinya kak yati..

    BalasPadam
  11. tgk kari ikan sengin disini.. akak teringatkan kari ikan mak di kampung.... huhuuu

    BalasPadam
  12. Hari tu ingat nak beli petai....bila nak bayar, terkejut tu harga petai Rm15 henggit satu bekas. Bekas polistrin besar tapak tangan kita ni. Mahal ya Rabbi. Terus tak jadik ko haha.....

    BalasPadam
  13. Hari tu ingat nak beli petai....bila nak bayar, terkejut tu harga petai Rm15 henggit satu bekas. Bekas polistrin besar tapak tangan kita ni. Mahal ya Rabbi. Terus tak jadik ko haha.....

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)