JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Jumaat, 9 November 2018

BILA ALLAH MENJEMPUT PULANG πŸ’ž

BILA ALLAH MENJEMPUT PULANG

Sepahit apapun kejadian, suatu hari nanti ia akan menjadi kenangan. Seindah apapun kehidupan, suatu hari nanti ia akan kita tinggalkan.

Dunia kita kumpul untuk diTINGGALkan...tetapi akhirat kita siapkan bekal untuk diDATANGI kerana kita akan pulang ke sana...



Bila kita kumpul dunia banyak², hati akan jadi berat nak tinggalkan dunia...sebab cinta dunia dah kuat. Tambah² pulak bila nampak yang kita dah kumpul tu menimbun...tu yang takut nak mati...

Tapi bila kita menambah bekal akhirat banyak², tak sabar pulak nak balik akhirat sebab harta dah hantar banyak kat sana...tu yang mati tersenyum gembira.


Sama macam kita kerja di perantauan tapi wang/gaji kita hantar ke kampung...rasa tak sabar nak pulang ke kampung kerana wang/gaji yang telah di hantar ke sana dan telah digunakan untuk bina rumah, beli tanah dan harta di sana...

Begitulah Akhirat...
kalau telah di hantar amalan dan harta pulang ke sana...Mahligai pun telah tersedia...rasa tak sabar nak balik Akhirat...



Dunia bukan tempat tinggal tapi tempat meninggal...

Akhirat tempat tinggal dan di sanalah kita akan kekal...

Maka pilihlah untuk meninggalkan dunia sebelum kita meninggal dunia dan pilihlah untuk menyelamatkan akhirat sebelum kita pergi ke akhirat dalam keadaan yang tidak selamat.



Rasulullah ο·Ί  telah bersabda,

"Akan datang waktunya umatku akan mencintai 5 dan lupa kepada yang 5 :

1. Mereka cinta kepada dunia. Tetapi mereka lupa kepada akhirat.

2. Mereka cinta kepada harta benda. Tetapi mereka lupa kepada hisab.

3. Mereka cinta kepada makhluk. Tetapi mereka lupa kepada Al- Khaliq.

4. Mereka cinta kepada dosa. Tetapi mereka lupa untuk bertaubat.

5. Mereka cinta kepada mahligai-mahligai mewah. Tetapi mereka lupa kepada kubur."




Sumber :
Kitab Mukasyafah Al Qulub karangan Imam Al-Ghazali Ψ±Ψ­Ω…Ψ© Ψ§Ω„Ω„Ω‡ ΨͺΨΉΨ§Ω„Ω‰

10 ulasan:

  1. Kita bina singahsana di akhirat dengan amalan dan pahala..moga rahmat Allah menjadi kuncinya kita menetap di syurga paling indah.

    BalasPadam
  2. sungguh kak, di sana negara yg abadi utk kita....

    BalasPadam
  3. syukran..sentiasalah berdamping dgn teman mati kita..semoga dpt pertolongan daripadanya..

    BalasPadam
  4. Alhamdulillah terima kasih atas peringatan ni ye :)

    BalasPadam
  5. Kan.....cukup cukuplah dengan apa yg ada kat dunia ni, beralihlah pulak cari bekalan utk ke akhirat yg kekal abadi tu....

    BalasPadam
  6. ya Allah kami yakin denganMu berilah kami syurgaMu. Maha suci Allah yang maha satu

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)