JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Selasa, 23 April 2019

KONGSI PANDUAN SEMASA TIDAK ADA AIR DARI 24 - 27 APRIL 2019 💦💦

Assallamualaikum sahabat 😍

Semoga kita semua berada dlm rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya 😘😍❤️

Ujian buat kitakan, Akan tiada air selama 4 Hari. Perkongsian ini dari sahabat WhatsApps juga, jadi saya panjangkan pula disini, diizinkan juga untuk kita panjangkan tips ini.

Syukur alhamdulillah, banyak dah nikmat air yg Allah anugerahkan buat kita kan.  Semoga dgn ujian 4 hari ini mendidik diri kita untuk berjimat cermat dan elakkan pembaziran. 💦💦




*KONGSI PANDUAN SEMASA TIDAK ADA AIR DARI 24/4/19 - 27/4/19. 86 JAM*

Panduan ini boleh digunakan setelah *berusaha menyimpan air yg sepatutnya.*

1. *Wudhu'*.

Amalkan guna sebotol air mineral shj ketika wudhu' spt yg diajarkan kpd jemaah haji ketika di Mina.
Boleh wudhu' 1x shj bg setiap anggota dgn syarat yakin bhw air sampai keanggota wudhu' dgn sempurna. Caranya, air diletak diatas tapak tgn dan diratakan keseluruh anngota wudhu'.
Ketiadaan/kekurangan air dianggap darurat. Maka dibolehkan bg yg tidak ada masaalah kesihatan menghimpunkan solat dlm 1 wudhu'. Contoh zohor dgn 'asar. Maghrib dgn isyak. Hanya perlu dijarakkan masanya antara 1jam atau yg mampu. (Saya guna botol spray wudhu masa pergi umrah tu, mudah sikit)

2. *Masak*.

Sediakan masakan yg boleh disimpan utk hari2 tersebut. Hanya perlu dipanaskan atau ditambah isinya.
Menyimpan makanan yg mudah dimasak ketika kekurangan air spt sardin, maggi dan yg sesuai dgnnya.
Jika ayam, ikan dll yg hendak digoreng hendaklah dicuci dan siap dirempahkan sblm disejuk bekukan.
Sayur dicuci tanpa dipotong sblm disimpan.
Rempah spt bebawang dan cili dicuci sblm disimpan.

3. *Makan*.

Gunakan pinggan yg dilapik dgn plastik/daun. Selesai makan hanya perlu buang plastik dan daun shj. Sudu/garfu juga boleh guna yg pakai buang.

4. *Sediakan air kosong yg secukupnya utk minum.*

5. *Tandas*.

Perlu ingat kembali pelajaran beristinja' utk menjimatkan air. Jika tidak tahu, maka perlu sediakan air secukupnya utk bersuci kerana ia perkara penting yg melibatkan ibadah solat. Pastikan tidak guna *air mustakmal* ketika bersuci.

6. *Mandi*.

Berusaha mandi dgn 1 baldi besar air shj. Letak ditempat yg tidak terkena percikan air yg kotor ketika mencuci anggota badan.  Cara mandi, basahkan badan, sabunkan dan gosok rata2. Gosok gigi dgn seceduk air. Setelah selesai jiruslah seluruh badan dgn senmpurna.

7. *Penjimatan air*.

Elakkan melakukan kerja2 yg guna banyak air dlm tempuh berkenaan.
Tumpukan penggunaan air kpd  perkara perlu dan jangan sampai menjejaskan ibadah solat.

Sekiranya diri kita mampu membiasakannya dgn mengamalkan panduan yg baik, maka dapat mengurangkan bebanan ketika ketiadaan air.

Jangan sesekali mengeluh dgn menyalahkan keadaan. Sebaliknya kita diajarkan supaya beringat bhw air amat berharga dlm kehidupan.

Bersyukurlah hanya diberi 4 hari shj tanpa air.

Sekian. Sedikit pengetahuan yg dpt dikongsikan. Semuga memberi menafaat yg berguna kpd yg membacanya.

Aamiin..........

Sumber : WhatsApp semoga Allah memberkati sipenulis yg berkongsi ilmu ini. Aamiin 🤲🏻❤️

TIPS SIMPAN AIR YG MUDAH DAN MURAH






11 ulasan:

  1. kalau ada anak kecik mmg susah sikit kan kak... banyak yg perlu di fikirkan... kali ni kawasan tmn dana tak kene... tp kt opis lak kene menyimpan air... kalau sehari dua tahan lagi... tp sampai 3 ke 4 hari tu yg risau di hati tuh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Iya Dana,
      Anak akak Di madrasah pun ustazah kata siapa rumah dekat Mohon Ulang alik.
      Ptg ni suami akak lah amik..
      Esok merata gi menghantar sekolah..
      Tak apa ujian 4 hari . Alhamdulillah

      Padam
  2. Tips yang menarik. Tak terfikirpun nak simpan air dlm beg plastik mcm tu. Askar2 pembantu pun ramai tu. Terima kasih atas perkongsian!

    BalasPadam
  3. guna plastik tu idea bagus. rasa membazir pulak bila beli tong..pastu nak simpan pun susah..

    BalasPadam
  4. harapnya cukup la simpanan air kita semua...risau jugak kalau tak cukup.

    BalasPadam
  5. terima kasih perkongsian kak..untuk kegunaan PC juga ni andai berlaku gangguan bekalan air di kawasan tempat tinggal PC.

    BalasPadam
  6. Allah bersama2 org2 yg sabar.
    Lepas 4 hari, inshaallah ada la tu Allah nak hadiahkan sesuatu. Hihi.
    Hadiah keriangan menyambut ramadhan.

    BalasPadam
  7. شركة تنظيف شقق بالرياض
    شركة تنظيف مجالس بالرياض
    شركة تنظيف موكيت بالرياض
    شركة تنظيف كنب بالرياض
    شركة تنظيف واجهات بالرياض
    شركة تنظيف مكيفات بالرياض
    تمتلك افضل الطرق والمعدات في تنظيف الواحدات الداخلية والخاريجة للمكيفات توفر تنظيف المكيفات الاسبلت الفريون الكاست شركة غسيل مكيفات توفر خدمة تعبئة الفريون بسعر مميز شركة نظافة مكيفات تساعد علي رفع كفاءة التشغيل مرة اخري




    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)