Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 5 Jun 2014

Ada Habuk Di Mata Saya.... AKU TAK BODOH :`(



Klik disi utk tengok .... AKU TAK BODOH

Bagi saya ianya sebuah cerita yg penuh pengajaran... bila saya tengok watak Amy Mastura tu.. terkena jugak kat batang hidung saya.. suka membebel kat anak-anak.. dan saya sangat suka dengan watak Adibah Noor yg sentiasa positif terhadap anaknya.. walau pun anaknya hanya dapat 55 markah dalam matematiknya pun dia tetap puji anak nya dan bagi hadiah beg sebagai galakan.. kata Adibah Noor ni kepada bapa Sudin.. "anak2 ni punya kelebihan sendiri dan kita perlu lihat kepada kelebihan serta kita perlu mendidik anak2 dalam kelemahannya, anak2 juga perlu dipuji dan diberi kasih sayang".. 
Bila mama dan ayahnya membaca blog anaknya Roy... baru ibubapanya tersedar dengan kata2 Roy " Aku punya keluarga tapi aku hidup seperti anak yatim piatu yg tidak berkeluarga"
Memang mencabar mendidik anak2 zaman sekarang ni kan kekawan.. tak kena gayanya dan salah didikan hancur sebuah institusi kekeluargaan tu kan...
Saya mempunyai tiga orang anak.. semuanya berbeza watak dan perangai yg perlu saya atasi.. saya masih ingat kata2 seorang doktor sewaktu saya nak bersalin Najeeha tak silapnya.." Yati cuba awak angkat lima jari awak tu, lihat berbeza-bezakan , begitu juga proses kita melahirkan anak-anak ni, mungkin yg pertama awak terpaksa dibedah dan tak semestinya, anak kedua kamu ini melalui proses yg sama" Nasihat doktor tu kepada saya..
Begitu juga dalam mendidik anak2 mereka mempunyai kekuatan dan kelemahan yg tersendiri yg perlu kita ketahui..
Ini anak sulong saya Sofea Nabilah.. saya memang kena sabar banyak dalam mendidiknya.. dulu saya selalu marah dan membebel dengannya yg terlalu slow dalam membuat pekerjaan.. tak kira apa jua yg dia buat belajar ke, mandi ke, makan ke dia lah orang terakhir ..

Baru2 ni periksa pertengahan tahun ini.. terkejut saya apabila dia mendapat keseluruhan nya gagal.. rasa nak pitam saya dibuatnya.. tapi saya tak salahkan dia seorang .. mungkin kurang pantauan dari saya dalam pelajaran.. saya mengharapkan pada tuisyennya sahaja.. jadi saya terpaksa mebuat jadual baru utknya.. bila saya melihat akedemik dan agama.. dia lebih cenderung kepada agama.. lebih lagi dalam bidang hafazan.. itu lah yg dia mendapat A dengan markah 98 dan dia yg tertinggi didalam kelas.. tapi saya terlupa utk memujinya .. saya hanya mengungkit kegagalannya dalam matametik yg hanya dapat D dgn markah 43 .. aduh ini yg saya perlu betulkan dalam diri saya.. maaf kan mama sayang.. 

Saya perlu lebih fokus pada dia sebab tahun ni dia mengambil UPSR.. namun begitu saya tidak boleh mengharap dan memaksa dia mendapat yg terbaik.. ikut kemampuannya juga.. Teringat kata gurunya "Nabilah ini seorang yg baik dan rajin.. tetapi bila kawan lain perlu membaca sekali, dia perlu membaca 4 kali.. itulah usaha yg perlu dibuat"

 Apa yg saya perhatikan dia mudah terpengaruh dengan persekitaran, dulu masa  di SRI Hira` dia tidak begitu dalam pelajaran dan juga kelakuan.. tapi saya tidak boleh berpatah balik utk kesekolah lain.. biar dia habiskan di sekolah kebangsaan ini .. lagi pun ini tahun akhir dia di sekolah rendah.. saya akan fikirkan utknya disekolah menengah di tahun hadapan.. saya bercadang hendak menghantarnya ke Maahad Tahfiz bila lihat dia lebih cenderung dalam bidang agama..

Bagaimana kekawan mengatasi anak-anak ye dalam mendidik mereka.. kongsilah dengan saya ye ..




36 ulasan:

  1. terharu membaca kisah anak yati. anak sulong saya Amir pun anak menduduki UPSR thn ni. Saya amat risau krn dia tidak berminat dgn subjek2 di sekolah. tp lebih cenderung dgn aktiviti ko-ku dan sukan spt bola dan hoki.
    mmg kdg2 keputusan exam agak mengecewakan saya tp saya tak penah kondem dia...tp suruh dia berusaha lg kalau nk berjaya atau kalau nak masuk sekolah bagus bila di peringkat menengah nti..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenal pastilah kelebihan mrk KB.. utk terus kita memberi galakkan...

      Padam
  2. Salam Kak... Ya Allah! sy ni lagi lah baru dlm dunia keibu bapaan ..msh byk yg perlu sy pelajari dlm mendidik putera sorang sy tu... Makasih kak berkongsi cerita ni.. sy ada tertengok citer di ASTRO..mmg meninggalkan kesan di jiwa sy... cara mendidik anak zaman skrg mmg mencabar...

    BalasPadam
  3. dak qausar sorang tu pun, mcm2 perangai dia ade...

    BalasPadam
  4. Salah kan diri kita dulu kan T...baru salahkan anak2..mereka tu cerminan diri kita ibubapa ni...Aku kat rumah tu..Ayah mereka yg selalu bising..baca buku..buat ulangkaji..buat latihtubi...aku ni mula2 sekolah tu jer pasang keazaman nk bantu bila belajar..dah lama2 tu..buku dia pun jarang aku check..Kita yg perlu berubah dulu kan T kan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. En suami aku serahkan pd aku jer Nee.. dia susah nak ajar katanya nnti tgn naik kebadan.. kena cermin diri sendiri kan sebelum menyalahkan mrk..

      Padam
  5. kena bersabar byk2 kak...memang mcm yg cikgu nabilah kata tu..kena berkali2 supaya dia akan biasa..anak2 lain2 kan..tp saya pun masih tak bermula nak mengajar anak membaca sedangkan dalam hati asikla kata risau bila dia masuk sekolah nnt..nmpknya kerisauan saya tak berpatutan dengan usaha saya ni.. : (

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mulakan skrg Amirah sebelum bermasalah.. anak kecik ni kena ajar smbil bermain spt yg disarankan Oleg Islam..

      Padam
  6. betul kak sangat mencabar...sekarang ni dgn macam2 kemudahan teknology yg ada lg la byk masa pantauan perlu dibuat utk elak anak2 terima benda2 yg tak elok...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Teknologi ni Nadia bila diguna utk kebaikan is jadi.. kalau tidak sebaliknya.. betul tu Nadia.. perlu dipantau..

      Padam
  7. huhuhu... tun nk khatamkan buku mendidik anak b4 bersalin nih..

    BalasPadam
  8. Memang penuh cabaran bila masuk bab mendidik anak-anak zaman sekarang ni. Mereka bukan macam kita dulu-dulu, lebih takut dan hormat pada ibubapa. Anak-anak saya kalau bertegas kata 'tidak', itulah yang mereka nak sangat lakukan. Selalunya saya psiko kan je tanpa naik tangan. Kalau bab belajar memang saya pantau tapi saya beritahu kat si anak bujang 8 tahun tu, kalau dari sekarang tak mahu bersusah payah belajar, ada dua pilihan kerjaya pada masa depan. Tepuk dada, tanya selera sendiri. MommyDaddy tunjuk ajar saja, tanggungjawab terhadap masa depan, terletak di bahunya sendiri.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu MD.. akak pun bersabar dr naik tgn ke bdn mrk.. sbb mrk perlukan tunjuk ajar dr kita ibubapa kan MD..

      Padam
  9. untungnya ibubapa zaman sekarang..dapat didikan untuk mendidik anak. zaman dulu banyak kekurangan, buatlah apa kau nak buat, jadilah apa kau nak jadi..hanya mampu berdoa supaya mereka berjaya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu Kakyon.. zaman ibubapa kita dulu, mrk lepaskan saja kita belajar sendiri.. boleh pulak berjaya kan.. sbb mrk pun bukan bersekolah tinggi kan..

      Padam
  10. kecenderungan & minat mereka juga perlu dititikberatkan..meskipun anak saya masih kecil tp cerita aku tak bodoh tu memberi kesedaran kepada kita..ibu ayah mahukan A..tp apa y anak2 faham B..haihh..macam2 kan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu Mar.. sbgi ibubapa kita kena ada ilmu dlm mendidik mrk pd zmn skrg..

      Padam
  11. N3 ini buat zura turut terasa.. memang ade kesilapan yg zura buat.
    huhuhuhu.. nampak nye mamanye kena berubah dulu.. baru boleh ubah anak2.. terima kasih kan atas n3 ini.

    BalasPadam
  12. Agaknya kita terdidik dalam budaya Timur yg sukar menghamburkan pujian, kedekut... Terlupa pujian itu dapat meningkatkan motivasi. Tak serupa orang putih yg suka memuji, malah kadang2 terlampau memuji hingga nampak seperti di tahap hipokrit...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul lah JR.. makbapa kita dulu pun dah pernah puji wlpn kita berjaya ke Uni.. kena tukar tabiat ni kan..

      Padam
  13. mmg mencabar mendidik anak2 ni...tambah2 bagi ibu yang bekerja...kena uruskan masa betul2....
    noe klu bab2 keputusan periksa ni...mmg jenis relax...husband pun jenis macam noe...mmg jaranglah nk marah klu bab2 result periksa ni...cuma galakkan diaorg buat yg terbaik....tapi klu x nak g sekolah sbb keje sekolah tak siap tu...mmg kena marah la...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tq Noe share..
      Akak ni kuat membebel Noe.. skrg akak dah kurang membebel.. bila ustaz ckp 'jgn suruh tapi ajak buat bersama'

      Padam
  14. Zamam anak acik kecik dulu pun dah melaluinya yatie..anak sulung pun macam anak yatie..markah ugama je dapat tinggi..lepas spm hantar belajar kemahiran..anak lelaki kan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Teringat kata pengetua PIBG sekolahnya.. anak2 nya masa kecik tak pernah naik pentas.. kerana sikap anak akan berubah apabila dia dewasa dan matang bila ambil SPM baru dia cemerlang..
      Tq acik share pengalaman..

      Padam
  15. Benar Atie zmn skrg kena ilmu dlm mendidik anak.. bersiap sedia lah utk menghadapi cabaran ..

    BalasPadam
  16. Sr hira' mana yati? Klang ke? Kalau 12 tahun, mungkin dia dulu pernah jadi rakan sekelas anak saya sewaktu tinggal di sana. Sejujurnya saya sendiri ralat kerana dia tak dapat teruskan pelajarannya di hira'. Apakandaya, terpaksa ikut ayahnya bertugas tempat lain. Terpaksa belajar di sek keb . Tak apa yati..Perjalanan Sofea masih jauh. Banyak yg boleh kita lakukan dan rancang semula.

    BalasPadam
  17. tak apalah yatie...perjalanan anak2 yatie masih panjang ...mungkin bila sudah sek men nanti dia boleh jadi ank cemerlang.Pengalaman akak membesarkan 5 anak sememang berbeza ...

    BalasPadam
  18. ada yg cerdik dlm pelajaran, ada yg cerdik dlm kehidupan... tp kita suka ukir ikut periksa..

    BalasPadam
  19. sy pun ada menonton cerita aku tak bodoh ni..byk pengajarannya dalam didikan terhadap anak2..mmg kecewa bila anak kita tak dpt keputusan yg seperti kita harapkan..siapa yg tak naka anak cemerlang..tp tu la kita kena tgok kemampuan anak2 juga..asalkan mereka buat yg terbaik sudah

    BalasPadam
  20. sama la kita kak yati...sekurang2nya ada yg boleh dibanggakan dgn pencapaian dlm bidang agama. Kalau baik agama baiklah dia inshaAllah.

    BalasPadam
  21. Betul CH...lain anak lain caranya....yg kecik tu....emmm emaknya sebok berblog katanya hehe...homework pun tak siap lagi tu...Anak lelaki lain pulak nak handlenya dulu....pendik kata mmg terdugalah jadi ibu ni CH...usaha dan berdoa ajelah....
    Best ke cerita Aku tak bodoh tu....mcm nak cari cd dialah...

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)