Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Ahad, 3 September 2017

RESEPI KETUPAT PALAS JAGUNG 🌽🌽


Beras pulut 1/2 kilo
jagung 3 batang
santan 1/2 kilo(tmbah lg rm2)
gula&garam nk masukkan boleh xnk pon boleh(depends)

cara2:
1)masak santan gula& garam(xnk letak pon boleh jer),(letak daun pandan),api kecil bila santan dh mendidih sikit masukkan beras kacau smpai kering(macam msk nasi)
2)masukkan jagung.biarkan jagung masak seketika bersama pulut.
3)dh kering boleh angkat.biarkan suam dah boleh balut.πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»
4)lepas siap balut dh boleh rebus😘😘pastu boleh dah ngapppp!

credit : Anis Idayu‎

Sumber : Facebook

10 ulasan:

  1. Kalau ketupat palas yang biasa PC dah makan..tapi yang ada campuran jagung PC belum pernah rasa..terima kasih kak share.

    BalasPadam
  2. kalau kat kelantan ada berbagai jenis bahan yg dicampur dlm ketupat...kacang merah ada,yg berinti serunding ada,,ketupat manis ada..yg paling saya suka ketupat ubi kayu..

    BalasPadam
  3. Den lebih suka yg kosong gandingkan dengan rendang.
    Depend atas selera memasing kan. Seumur hidup tak prnah lagi buat tupat palas, makan je tau, hehe

    BalasPadam
  4. Ohhh..ada kelainan ni, CH. Yang PH selalu makan masa kecik2 dulu cuma pulut, no jagung.

    BalasPadam
  5. Orang jawa JDT jarang buat ketupat palas.
    Kami buat lepat pulut r ketupat nasi

    BalasPadam
  6. Ohhh ketupat palas ni rupanya tanak dulu lepas tu kukus pulak yeh....
    Nampak leceh ek Ti...lama tak makan.

    Dulu pernah beli ketupat palas tp dalam dia ada serunding daging. Sedap jugak

    BalasPadam
  7. Ketupat palas pun tak pernah buat inikan pulak nak buat yang ada jagung lagi. Hahaha! Walaupun resepinya nampak pendek aje, renyah juga ya CH nak membuatnya. Hanya untuk orang-orang yang rajin ajelah ni.

    BalasPadam
  8. ehh..letak jagung..?? baru tahu ni

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)