JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 28 September 2017

GARAM atas MEJA πŸŒπŸ’–

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya 😍
Rindu sesangat dgn blog ni dan blog kekawan.. rindu nak berkongsi.. tetapi kesibukkan melanda tu yg blog jadi bisu hihihi..
Byk yg hendak dikongsi.. moga ada kelapangan utk saya kongsi akriviti saya.. terutamanya.. APA yg berasap di DAPUR saya hihihi..
Buat masa ni .. korang hadap dulu cerita garam ni ye πŸ˜†πŸ˜†


*🌼GARAM🌼*

TAKUTKAN PENYAKIT YANG TIMBUL DARI GARAM?
INI CARA RASUL MENGKONSUMSI GARAM

*Nabi Muhammad Shalallahi wa'alaihi wasalam bersabda :* *"Sebaik-baik lauk adalah garam"*
 (Al-Baihaqi).
*SEBAIK BAIK LAUK ADALAH GARAM.*
Sangat bertentangan dengan dunia medic ketika ini yang mengatakan bahwa makan garam boleh menyebabkan berbagai penyakit seperti darah tinggi, dehidrasi, tulang reput dan penyakit hempedu, namun hal itu tidak akan terjadi jika Anda mengetahui cara mengkonsumsi garam dengan baik dan secara betul. Sesuai Sunnah Rasul.

Begini Cara Mengkonsumsi Garam Agar Terhindar Dari Penyakit2.
Jadi sesuai dengan hadist diatas yang menyatakan Garam bukanlah penyebab penyakit, tapi malah obat yang paling mujarab seandainya digunakan dengan cara yang betul.

Kuncinya adalah
*GARAM TIDAK BOLEH DIMASAK !!!*.
Ingat tidak boleh dimasak !!!
*Kesalahan kita (kebanyakan orang melayu ) ialah kita memasak garam yaitu memasukkan garam ke dalam masakan ketika masakan sedang MENDIDIH/ PANAS.*
Hal tersebut akan menyebabkan garam menjadi racun/toksik… Jika garam dimasak dengan cara di atas, garam akan menyebabkannya ber-asid dan membahayakan kesihatan serta mengundang berbagai penyakit, selain itu kandungan sodium pada garam juga akan hilang dengan percuma. Ingat sodium sangat bermanfaat untuk kesehatan tubuh kita.

*Begini Cara yang betul penggunaan garam agar garam benar-benar menjadi ubat bagi Anda, bukan jadi Penyakit*
Masaklah makanan yang ingin dimasak sehingga selesai. Contohnya: masakan sayur sayuran – masukkan garam dalam masakan *apabila makanan dan airnya sudah beransur sejuk, atau dalam keadaan dingin.*

*Ingat makanan yang dimasak harus tanpa garam ingat tanpa garam !!!!!*

Ketika nak makan, sediakan semangkuk garam dan taburkan di atas makanan yang ingin dimakan sesuai selera masing2.
Garam adalah mineral bagi tubuh, "Banyak amalan yang dilakukan oleh *para Salafus soleh ialah dengan mengambil garam sebelum memulai makan"*

Garam digunakan sebagai pembuka makan dengan mengambilnya dengan ujung jari dan dimasukkan ke mulut.
*INGAT GARAM ADALAH MINERAL !!!!*
Kelebihannya atau manfaatnya..mengkonsumsi garam antara lain ialah:
*Mengubati lebih dari 70 penyakit,* antara lain Darah tinggi, Diabetes, Tulang reput, Pening atau sakit kepala dll serta tidak akan mengalami keadaan mati mengejut.
Silakan sebarkan, sekiranya anda ingin orang-orang yang anda cintai menjadi sihat..
Berbagai penyakit yang didakwa timbul akibat garam seperti gejala jantung dan tekanan darah tinggi *adalah akibat dari penggunaan garam yang salah.*
Karena kalau memasak jangan masukkan garam.. *Ingat garam jangan dimasak.*

Insyaallah penyakit darah tinggi, *jantung mampu dihindari dengan cara pemakanan garam yg betul.*

*Jadi kesimpulannya yg sebetulnya garam itu adanya dimeja makan bukan didapur.*

MARILAH BERUBAH AGAR SEMUA SIHAT.
ORANG ASING LEBIH AWAL DALAM PENGAMALAN GARAM DI MEJA..
Semoga bermanfaat.

Sumber : WhatApps

8 ulasan:

  1. KEA BETULKA CARA PENGGUNAAN GARAM DEMI KSHTN

    BalasPadam
    Balasan
    1. Untuk kesihatan kita kan kak PI..
      Kena berubah..

      Padam
  2. Sebenarnya tahu dah lama tapi sukar nak memperbetulkan kebiasaan masukkan garam masa memasak.Itu sebab macam2 penyakit hinggap....akak lah tu...hihii

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu kak..
      Hendak mengubah kebiasaan tu yg susah kan..
      Semoga kita dpt amalka cara yg betulkan..

      Padam
  3. Nampaknya kena ubah cara pemasakan kita.
    Cuma kalau menggoreng ikan r daging r ayam biasanya kita kita letak garam dulu lebih2 lagi kalau diperap.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye kan WP..
      Kalau menggoreng ..
      Tentu kita lumur kan garam tu dulu kan..
      Wallahualam..
      Semoga masakan kita tidak mengundang penyakit..

      Padam
  4. Setau saya jika garam beriodin, baru dicampur ke dlm masakan setelah siap masak, x bg iodin hilang

    Cmner nak ubah cara masak eekkkkk???? πŸ€”πŸ€”πŸ€”πŸ€”..

    BalasPadam
  5. Hang buh garam atas meja ke TI? Tulah tu teringin gak nak cuba amalkan mcm tu. Letak garam asing ek. Tp tulah bila letak garam asing camne ek nak letak garam dlm lauk yg dlm pinggan kita tu? Susah gak tu....

    Teringat dulu ada sorang maid den dia buat mcm tu Ti... Sebelum buka puasa dia makan garam sikit dulu.... dasat jugak ilmu maid den dulu rupanya

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)