JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Rabu, 21 Mei 2014

GULAI TEMPOYAK UDANG PETAI... perggghh sodapppp tu :)

 Assalamualaiku kekawan.. petang yg ceria :)

Petang ni nak cerita Gulai Tempoyak Udang Petai yg selamat jadi baca organik kihkihkih.. ye lah masak dah seminggu yg lalu baru nak tempek dalam blog kan.. Peberet saya suami isteri .. ini pun gara-gara en suami tergoda tengok mata petai yg besar2 ni.. pastu siap cakap dah lama tak makan gulai tempoyak dengan petai kan.. udaahhh macam teringin lah pulakan..

Saya masak ni masa cuti Wesak tu hari lah .. berpeluh2 en suami makan.. berkuranglah nasi dalam rice cooker.. hehehe sebenarnya sama jer dengan isterinya ni... laju jer menyuap.. pastu podeh camna tak berpeluh.. 
Jom intai resepi yg tersangat mudah ni..

RESEPI GULAI TEMPOYAK UDANG PETAI

Bahannya :-
  • 300 gram udang laut (baru manis kekawan)
  • 3 ulas bawang merah*
  • 1/2 inci kunyit hidup*
  • 10 biji cili padi*
  • 1 biji cili merah*(*dikisar)
  • 1 helai daun kunyit
  • 250ml Santan pekat
  • 1 gelas air
  • 4 sudu besar tempoyak
  • Garam secukup rasa
Caranya :-
  1. Masukan bahan kisar ke dalam periuk bersama segelas air, kemudian masukan santan dan tempoyak, kacau sehingga sebati pada kuah.
  2. Kemudiah masukan udang dan petai, serta garam..masak hingga mendidih.
  3. Rasa garamnya.. kemudian masukan hirisan daun kunyit. kacau sebentar. Tutup api.
  4. Siap untuk dihidang bersama nasi putih panas.. 



27 ulasan:

  1. huish yati, sedapnya...peberet saya ngan suami jugak. hai lama tak makan lauk cam ni. kalau citer kat cik abg ni, mesti dia suruh buat gak nii..

    BalasPadam
  2. tak pernah rasa lagi la kak yatie..biasa buat udang sambal tumis + petai jek..

    BalasPadam
  3. adoiii dh menjejes ailio sy ni kak =(
    akak ni xbaik tau.....huwaaa mana nk cari petai ni

    BalasPadam
  4. pertime kak tengok tempoyak udang petai ni..
    mesti sedap tuh ada bau durian ngan petai..

    BalasPadam
  5. Kalau podeh mmg menceceh poloh.. dibueknyo...:)

    BalasPadam
  6. Kak Yati..sedap tu...tak ada lauk lain pun tak pe..mkn ngan lauk tu je...ehem2..nk try jgk lah :-)

    BalasPadam
  7. adusssssssssss..bestnyeeeeeeeee

    BalasPadam
  8. kO SEMAKIN HARI KUAR RESEPI SEMAKIN MENCONGKAM T...TEMPOYAK FOREVER AND EVER BUAT AKU T OIIII....KOMEN GUNA TULISAN BESAR AKU ARI NI T..NAK TUNJUUKAN BETAPA KALAU UMAH KO DEKAT DGN AKU..AKU BAWAK MANGKUK T..DPT SIKIT PUN JD LAH..KALAU KO TAK BAGI..MAHU AKU BERTUMBUK DGN KO...HAHAHAH

    BalasPadam
    Balasan
    1. HAHAHA SANGGUP KO BERTUMBUK DGN AKU DEK POTAI YO... BUKAN SEMANGKUK AKU KASI.. SEPERIUK TU AKU BAGI KAT KO NEE..

      Padam
  9. wahhhh faveret saya niiiiiii...nangisssssss

    BalasPadam
  10. wahh..sedap nya nampak udang petai tu kak.. adoii lama tak makan ni...

    BalasPadam
  11. aduhaiii akakkkk...lapo dh falsya..dh la tgh ujan2 nie..lg la lapo perut..hehe

    BalasPadam
  12. Niesa xreti mkn tempoyak dan juga petai..hukhuk... =_="

    BalasPadam
  13. mix n match yg ngam.. udang ngan petai.. perghh.. bertambah2..hihi

    BalasPadam
  14. Baru td dok fikir sedapnya sambal udang. Tgk akak buat ni...dgn petai yg gemuk gebu tu adessss mavelesss

    BalasPadam
  15. ini yg buat nak cari petai n udang ni...besar2 petai tu

    BalasPadam
  16. uih..sedap nye..tambah pulak makan dengan nasik ,kuah mesti menakung..last siap hirup kuah..peghh!!!

    BalasPadam
  17. feveret nza jugak tu kak tapi suami xmkn petai..so nza lyn sesorg2....

    BalasPadam
  18. udangnya yg kecik,atau petainya yg besar kak? hihihihih
    Memang sodapppp :)

    BalasPadam
  19. Okje pernah buat jugak CH tapi tak letak santan.....
    Suka masak kalau ada org yg makan kan ...

    BalasPadam
  20. Kacau betul, tiba2 tengah malam macam ni rasa terliur nak ngap tempoyak!!!

    BalasPadam
  21. saja je kumpul petai tu banyak-banyak kat tengah nuuu... memang bosa-bosa matenya oii...

    BalasPadam
  22. pergh.... melelh tgk.. menarik.. tp nk masak tu yg malas.. org bujang kt kn.. hehe

    BalasPadam
  23. sedapnya yati....acik memang suka tempoyak..memang jodoh petai dengan tempoyak tu

    BalasPadam
  24. Kalau saya ni, saya kutip semua udangnya ...

    BalasPadam
  25. amboi....mmg sedap upanya...tak pernah lagi masak udang tempoyak ni...boleh gak cuba ni

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)