JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 29 Mei 2014

KUEYTEOW KUNGFU MUDAH... emmmm dapnya :)

Assalamualaikum kekawan ... Moga sihat dan ceria :)

Saya masak kueyteow kungfu ni masa hari isnin baru ni.. tengok dalam petiais ada kueyteow, jadi nak cuba buat resepi lain selain di goreng dan charkueyteow tu.. belek-belek buku resepi masakan china yg saya beli tempohari...
Ternyata memenuhi selera kami lima beranak.. yang paling suka tentunya Nabil.. sehingga 3 kali menambahh.. sampai ditonggengnya mangkuk untuk menghirup kuahnya.. dah itu trademark Nabil bila makan makanan yg berkuah ni...



Tak sampai satu jam dah siap utk dimakan.. bila weekdays memang saya suka masak yg cepat dimakan ehe :)

Cara nak goreng kueyteow dgn telur tu.. kredit buat kak Nabilah yg tolong ambilkan gambarnya ..


Saya ambil resepi di buku resepi masakan China yg saya beli masa Karnival Kraftangan tempuh hari.. tapi saya tak ikut sepenuhnya resepi yg diberi.. ada adjust sikit utk memenuhi tekak sendiri dan yg penting mudah,segera dan cepat di makan ehe..

Jom intai resepi mudah saya ini :)
Kalau kekawan nak ikut resepi diatas pun boleh juga :)

RESEPI KUEYTEOW KUNGFU

Bahannya :-
Bahan A -
  • 3 ulas bawang putih (ditumbuk sedikit lumat)
  • 1/2 inci halia (dicincang)
  • 2 sudu besar minyak masak
  • Dua potong kepak ayam dipotong kecil
  • 5 ekor sotong dipotong bulat
  • 10 ekor udang laut (baru manis )
  • 1/2 batang lobak merah (potong ikut suka anda ye.. saya potong munge ehe :) )
  • 1/2 Brokoli ( saya ganti kobis bunga, dlm petiais ada tu jer)
  • Seikat baby kailan ( saya tak masuk sebab tak ada)
  • 6 biji cili padi hiris (saya letak kemudian sebab anak makan pedas sangat kan)
  • 2 sudu besar tepung jagung
  • 500ml air
  • 1 kiub perisa ayam
  • 4 titik minyak bijan
  • Garam secukup rasa
Cara masak bahan A :-
  1. Panaskan minyak dan tumis bawang putih dan halia hingga kuning dan wangi.
  2. Kemudian masukan ayam goreng sebentar, selepas tu masukan air, kiub perisa ayam dan lobak merah tunggu hingga mendidih.
  3. Lepas tu baru masukan kobis bunga (brokoli dan baby kailan), sotong dan udang.
  4. Kemudian masukan garam dan tepung jagung yang telah di bancuh terlebih dahulu dengan air.
  5. Akhir sekali titikan 4 titik minyak bijan 
  6. Apabila nak makan baru masukan hirisan cili padi tadi .. tapi jika nak makan sendiri boleh dimasukan bersama sayuran tadi.
Bahan B-
  • Sebungkus kueyteow
  • 3 biji telur (di pukul dgn sedikit garam)
  • Minyak utk menggoreng
Cara masak bahan A :-
  1. Kacau telur bersama sedikit garam.
  2. Kemudian tuangkan telur pukul kedalam kueyteow (seperti gambar diatas)
  3. Panaskan minyak, kemudian goreng kueyteow sehingga kekuningan (seperti gambar)
  4. Angkat letak didalam mangkuk kemudian tuang kuah kedalam mangkuk kueyteow tu..
  5. Siap untuk di makan ehe :) 
SELAMAT MENCUBA KEKAWAN :)

23 ulasan:

  1. Berkungfu nak buat kweyteow ini baru dpt nama Kungfunya Yati:)
    Nabil makan sampai 3 kali tak ingat auntie langsung..

    BalasPadam
  2. mmg nampak mudah ni kakak..boleh la kalo nak try ni..elok la pulok kat umah pon ada kueyteow ni kan

    BalasPadam
  3. salam Kak..wahh memang nampak sedap...
    nampak pun sihat je makanan ni...abg NAbil suka sangat ye smpai hirup kuah mcm tu skali...ehhee...
    copy resepi ya kak...

    BalasPadam
  4. alahai sedapnya...
    datang menabung.

    BalasPadam
  5. teringat zaman berchenta dulu, tiap2 hari makan kuehteow kungfu bler dating sbb itu kedai yg plng dekat dgn rumah he3

    BalasPadam
  6. Ah terliur lah posa2 nie tengok kuey tiaw kungfu yg lazat nie..nak jugak mencuba lah nanti...

    BalasPadam
  7. tgk gambar tetiba lapar......

    BalasPadam
  8. acik belum pernah makan..biasa acik makan yang goreng biasa je

    BalasPadam
  9. wahh..best2..simple kan..ila pun suke..thanks share resepi =)

    BalasPadam
  10. Aku suka KUNGFU2 ni T..tapi aku suka mee..Kteow aku tak suka..ganti Mee boleh gak kan T...nnt aku try..cam senang jer kan....

    BalasPadam
  11. buh byk2 lauk..sedap lah..kungfu ke silat ke semua sedap.
    mm

    BalasPadam
  12. oo goreng kuayteow cam tu ke, memang tak reti bab ni

    BalasPadam
  13. saya suka sayur banyak.. dapnye...

    BalasPadam
  14. Ooo mcm tu buatnya. LM x pernah cuba buat lg. ramai yg kata sedap. Tq ye terangkan caranya. LM nk cuba buat nnt

    BalasPadam
  15. Suka gak kungfu ni...selalu order kalau mkn kt kedai...nnt boleh cuba buat sendiri

    BalasPadam
  16. adakala memang tekak tak boleh masuk nasi..
    sure resepi begini menjadi penyelamat...
    anak2 suka sangat tu kan yati

    BalasPadam
  17. Saya pun suka kuey teow kungfu ni. Kalau buat memang habis menghirup jelah sama macam Nabil gak!

    BalasPadam
  18. saya suka kuey teow kungfu..masa zaman study dlu..selalu makan kat seksyen 2..

    BalasPadam
  19. aduhaiii... dah la tengah lapaq nie... blom lunch... :D
    nampak menarik sangattt...

    BalasPadam
  20. Menceceh air liur tengok ni. Sedapnya.

    BalasPadam
  21. Ini faveret okje ni CH...kalau gi kedai sure order ni....buat sendiri je belum....harus cuba ni sebab senang jerkan buatnya..

    BalasPadam
  22. Rasa nk buat. Bnyk plk brng dia kak.
    Kena modified sndiri jd kungfu pandai2 sendiri ni

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)