JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Selasa, 6 Mei 2014

UBI REBUS REGU SAMBAL TUMIS.... emmmm enaknya :)

Assalamualaikum kekawan.. moga ceria :)


Ini gara-gara blogger Eye-Nee tunjuk makan ubi rebus dgn sambal tumis di FB tu yg gigih membuatnya.. Jadi pada ahad baru ni pergi pasar tani Shah Alam ni.. terus tuju tempat jual ubi kayu ni.. beli tak banyak pun , 2 batang jer buat melepaskan rasa nak makan ubi rebus tu kan ... kena beli awal2 nanti takut terlupa pulak nak beli hahaha teruk betul kemaruk saya nak makan ubi rebus ni kan.. 
ehe :)

Sampai dirumah terus kupas kulit ubi ni dan terus jer rebus.. hahaha tak menyempat sungguh, nasib baik tak geget ajer ubi mentah tu... kira bertahan jugak ni.. Sambal tumis tu saya masak malam tadi masa nak dinner tu jadi tak ade lah pulak nak membuat sambal bagaikan... 
Saya ingat saya sorang jer yg kemaruk nak makan rupanya budak bertiga ni pun sama.. "mama, dah empuk ke ubi ni " tanya kak nabilah sambil mengintai periuk merebus ubi " belum lagi, mama baru jer cucuk dengan garfu ni " jawap saya.. hahaha nampak sangat anak beranak kemaruk...
Bila dah empuk terus jer angkat letak dalam tapis... nampak pulak dek budak tiga orang tu.. "ehhh jangan sentuh lagi.. panas tu.. tunggu sejuk sikit" kata saya mengingatkan mereka..
Bila dah sejuk sikit apa lagi kami empat beranak sakan lah memakannya.. saya, nabilah dan najeeha regu dengan sambal tumis.. nabil pula dengan gula.. Buat pulak air kopi... sama gak airnya dengan Eye-nee hahaha... memang copy paste dari Eye-nee 
Aduh Eye-nee memang kuat betul godaan ko kan ehe :)
jangan tak percaya petang tu mengulang lagi bersama en suami pulak.. pagi tu en suami pergi kerja kejap.. tengahari baru balik.. petang tu pulak hujan lebat.. laju jer dua laki bini menyuap haha..

Inilah kisah ubi rebus kami ehe :)



UBI REBUS

2 batang ubi kayu, terpulanglah berapa batang hendak ye.. pastu kupas kulitnya, cuci bersih , kemudian masukan kedalam periuk yg diletak air dan garam. Rebus sehingga empuk.. Dah empuk tos kan air dalam tapis. ke tepikan..

SAMBAL TUMIS
BAHANNYA :

1 mangkuk kecil ikan bilis
1 cawan cili kisar
1 biji bawang besar, hiris
1/2 cawan jus asam jawa
Garam  secukup rasa
7 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
3 biji buah keras*(*dikisar halus)

CARA-CARANYA :-

  1. Panaskan minyak dalam kuali, goreng sebentar ikan bilis dan angkat, kemudian tumis bahan kisar halus hingga harum.
  2. Kemudian masuk cili kisar dan tumis hingga garing.
  3. Masukan jus asam jawa, garam secukup rasa, kacau dan masak hingga pekat.
  4. Masukan ikan bilis goreng tadi  dan hirisan bawang besar, masak sekejap hingga bawang layu. Rasa dan jika ok boleh matikan api. 
  5. Hidangkan bersama nasi dan ulam-ulaman. Sedap juga dimakan bersama lempeng  dan ubi rebus

21 ulasan:

  1. wahhh...sodap menu ni kak...kalau hujan2 lg best ni kak...

    BalasPadam
  2. wahhhhhh....sedapnya kak yatie....minum plak ngan air kopi...maveles

    BalasPadam
  3. sedapla ubi rebus. sib baik br jugak rasa ubi...kerepek ubi & tapai ubi

    BalasPadam
  4. hahahhaha..Ubi rebus jer pun..gelak aku baca n3 ko ni...sib baik ko tak kokak ubi mentah tu yer...tak menyempat betul...Aku rebus ubi tu aku letak daun pandan sikit T...wangi harum jer baunya...kena pulak kopi pekat kawwwww...aku siap berbeut dgn en CEO aku tu T...mmg tak boleh blah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahahha... memang dah tak menyempat Nee mana nak fikir letak daun pandan bagai utk merebus.. lepas ni aku letak daun padan kasi wangi sikit ye Nee...
      Memang tekak kampung kita laki bini kan Nee.. kalau tak tak de nak berebut bagai kihkih

      Padam
  5. sodap tuh makan ngan sambal tumis..kami punade gali ubi watrebus..tp terpahit rasanya..agaknya belummatang lg kot...hehe

    BalasPadam
  6. memang sedappun kalau ubi kayu rebus cicah dgn sambal...tambah2 sambal hijau ..pergh..memang x nampak orang lalu lalang dah

    BalasPadam
  7. kak kita puasa hari ni..
    sungguh terliur kak. nasib baik dah dekat pukul 4 ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. La ye ke PB.. selamat berpuasa lah ye.. moga dapat bertahan ye ehe :)

      Padam
  8. sedapnyeeee layan ubi rebus…ada yg tergoda jugak ni, nak2 sambal bilis mmg ada stok dlm peti ais ni

    BalasPadam
  9. sedapnye kak yatie..saya memang suka makan ubi bersama sambal tumis..perghhh..

    BalasPadam
  10. Saya geng dengan Nabil.. ubi rebus suka cicah dgn gula…. nyum nyum...

    BalasPadam
  11. ini sudah lebehh hahaha saya suka gak ubi rebus, tapi dah lama tak merasa ni, ni duk baca ni mai balik dah keinginannya, tapi biasa saya makan dengan kelapa parut, tak pernah try makan ngan sambal lagi.

    BalasPadam
  12. alahai yatie ni kalau anak akak nampak n3 yatie pasal ubi rebus ni ,sibuklah juga suroh carikan ubi untuk direbus ....

    BalasPadam
  13. salam kak..
    terima kasih sudi singgah n follow blog sy..
    menarik ni ubi rebus makan gini..sy pun suka..lg satu suka cicah dgn kelapa..sedap gak!

    BalasPadam
  14. akak..sedapnyeeeee..feveret falsya nie..kene lak makan panas bilas ngan air kopi..kene pulak makan time ujan..hurmmmm..nakkkkk..

    BalasPadam
  15. Aduh, ni tahap saya dah tahan dah ni! Hari tu nampak ubi sira, ni ubi rebus pulak. Mana nak gagau cari ubi kat Aeon ni petang ni? Nasib baik tak berjiran. Kalau tidak dengan tak malunya saya dah bawa pinggan kosong ke rumah sebelah :)

    BalasPadam
  16. OKje pun suka ubi rebus ni CH.....kalau gi pasar tani mesti cari. Tapi kalau okje regunya dengan sambal tumis ikan bilis cili padi...pergh mmg terangkatlah hehe...
    Tak pernah buat sambal bubuh buah keras!

    BalasPadam
  17. Rasanya kat belakang rumah saya ni ada pokok ubi. Asyik ambil pucuknya je.. kalau amik ubinya dan rebus macam ni kan best.. dapat idea baru ni..

    BalasPadam
  18. Suke tgk org mkn tp sy xsuke mkn

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)