Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 11 Mei 2017

MALAM NISFU SYAABAN & KELEBIHAN BERGANDA TAHUN 1438H

Salam petang yang ceria kekawan :)

InsyaAllah malam ini kita akan tiba malam nisfu syaaban.. semoga kita dpt menafaatkan malam yang penuh keberkatan ini.. 
Selamat beramal..


* MALAM NISFU SAABAN & KELEBIHAN YANG BERGANDA TAHUN 1438

Maghrib 11.5.2017 bersamaan Khamis malam Jumaat ini akan masuklah 15 Syaaban 1438H iaitu Malam Nisfu Syaaban. Disunat  menghidupkan malam ini seperti dilakukan oleh Baginda Rasulullah SAW dengan memperbanyakkan istighfar, berzikir dan membaca Al Quran kerana malam tersebut adalah malam yang amat mustajab dan penuh rahmat.

Apabila melepasi tengah malam maka bangunlah (qiam) untuk menunaikan ibadah-ibadah sunat seperti Sunat Tasbih, Sunat Tahajjud, Sunat Taubat, Sunat Hajat, Sunat Syukur dan lain-lain ibadah seperti membaca al-Quran dan berzikir serta disudahi dengan Sunat Witir.

Sabda Rasulullah SAW: “Apabila tiba pada malam Nisfu Syaaban maka berjagalah kamu pada malamnya (melakukan ibadat) dan berpuasa pada siangnya kerana sesungguhnya Allah turun (merahmati hamba-hamba-Nya) pada waktu itu mulai terbenamnya matahari ke langit dunia. Allah SWT berfirman: “Siapa yang memohon keampunan maka aku akan mengampunkannya, siapa yang meminta rezeki, maka aku akan kurniakan kepadanya rezeki, siapa yang ditimpa bala aku akan melepaskannya. Adakah daripada kalangan mereka begini dan adakah daripada kalangan mereka begini (berturutan pertanyaan daripada Allah) sehingga terbit fajar?”  (Hadis Riwayat Ibnu Majah)

Riwayat lain kelebihan Malam Nisfu Syaaban ini;

Rasulullah SAW bersabda: “Apabila tiba malam pertengahan Syaaban, Allah akan memerhatikan makhluknya dengan pemerhatian yang penuh. Maka Allah akan mengampunkan orang yang beriman, membiarkan orang kafir, meninggalkan orang yang berkhianat dengan kekhianatan mereka hingga mereka berdoa kepada Allah (untuk pengampunan mereka).”

Sabda Rasulullah SAW: “Sesiapa yang menghidupkan malam Nisfu Syaaban dan dua malam raya (Aidilfitri dan Aidiladha), hatinya tidak akan mati pada hari dimatikan hati-hati orang lain.”

Diriwayatkan oleh Al-Dar Qutnu dan Imam Ahmad darpada Syaidah Aisyah;  Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah SWT turun ke langit dunia pada malam Nisfu Syaaban, maka Dia mengampunkan dosa-dosa hamba-Nya lebih banyak daripada bilangan bulu kambing Bani Kilab (Kabilah arab yang paling banyak kambing).”

Justeru, marilah kita bersama-sama untuk menghidupkan malam Nisfu Saaban yang berkebetulan jatuh pada malam Jumaat. Dua malam yang bercantum pada satu masa insyaALLAH keberkatannya berganda. 

Wallahua’alam

******************************************************
Menukil dari kitab 
ماذا في شعبان

Karangan abuya sayyid muhammad bin alwi almalikiy,
Diantara kemulyaan di bulan sya'ban yg perlu di ketahui seorang muslim adalah beberapa sejarah dan moment penting yg ada didalamnya, yaitu:

✅ *TURUNNYA AYAT TAHWILUL QIBLAH* (dipindahnya qiblah  dr masjidil aqsho ke masjidil harom) Yg mana hal itu sudah ditunggu2 oleh nabi muhammad dgn keinginan yg kuat,sampai2 beliau selalu keluar rumah menghadapkan wajah beliau ke langit menunggu datangnya wahyu robbani,,sehingga tepat di bulan sya'ban ALLAH mewujudkan keinginan kekasih-NYA dgn turunnya ayat 
*قد نرى تقلب وجهك في السمآء فلنولينك قبلة ترضىها فول وجهك شطر المسجد الحرام وحيثما كنتم فولوا وجوهكم شطره* ....الأية
*"sungguh Kami(ALLAH) telah melihat bolak baliknya wajahmu(Nabi) ke langit,maka benar2 kami akan menghadapkanmu menuju kiblat yg kau inginkan,,maka hadapkanlah wajahmu ke masjidil harom dan dimanapun kamu sekalian berada hadapkanlah wajahmu ke arah masjidil harom* .(Q.s albaqoroh 144)

✅ *TURUNNYA AYAT PERINTAH BERSHOLAWAT* 
 Imam ibnu abisshoif alyamani menyebutkan bahwa bulan *sya'ban* di sebut *bulan bersholawat* utk Nabi karena dibulan ini ALLAH menurunkan ayat 
*إن الله وملآءكته يصلوان على النبي،يا ايها الذين أمنوا صلوا عليه وسلموا تسليما* 
*sesungguhnya ALLAH dan para malaikatnya selalu bersolawat utk Nabi,,wahai orang2 yg beriman bersolawat dan bersalamlah kalian utk Nabi* .Q.s al ahzab 56

✅MALAM NISHFU SYA’BAN

SYA’BAN adalah bulan dilaporkannya amal saleh sepanjang tahun yang seringkali dilupakan kemuliaannya.  Ketika ditanya oleh Sayidah ‘Aisyah rha mengapa beliau saw berpuasa di bulan SYA’BAN lebih banyak dibanding bulan-bulan lainnya, Rasulullah saw menjawab:

ذاكَ شَهْرٌ يَغْفُلُ النَّاسُ عَنْهُ بَيْنَ رَجَبٍ وَرَمَضَانَ، وَهُوَ شَهْرٌ تُرْفَعُ فِيهِ الأَعْمَالُ إلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ، وَأُحِبُّ أَنْ يُرْفَعَ عَمَلِي وَأَنَا صَائِمٌ
"Sya'ban itu bulan antara Rajab dan Ramadhan. Bulan ini banyak diabaikan oleh umat manusia, padahal dalam bulan ini (Sya'ban)  amal-amal hamba itu diangkat (dilaporkan) kepada Tuhan alam semesta. Aku ingin amalku diangkat (dilaporkan) kepada Allah sedangkan aku dalam keadaan berpuasa." (HR Nasai)

Dalam sebuah Hadits yang disampaikan oleh Khalifah Ali bin Abu Thalib disebutkan bahwa Rasulullah saw bersabda:

إِذَا كَانَتْ لَيْلَةُ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ، فَقُومُوا لَيْلَهَا وَصُومُوا نَهَارَهَا. فَإِنَّ اللَّهَ يَنْزِلُ فِيهَا لِغُرُوبِ الشَّمْسِ إِلَى سَمَاءِ الدُّنْيَا. فَيَقُولُ: أَلاَ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ لِي فَأَغْفِرَ لَهُ أَلاَ مُسْتَرْزِقٌ فَأَرْزُقَهُ أَلاَ مُبْتَلًى فَأُعَافِيَهُ أَلاَ كَذَا أَلاَ كَذَا، حَتَّى يَطْلُعَ الْفَجْرُ

Jika MALAM NISHFU SYA’BAN tiba, maka BERIBADAHLAH DI MALAM HARINYA dan BERPUASALAH DI SIANG HARINYA, karena sesungguhnya ketika matahari terbenam di MALAM NISHFU SYA’BAN Allah turun ke langit dunia dan berkata, “ADAKAH YANG MEMINTA AMPUN KEPADAKU SEHINGGA AKU MENGAMPUNINYA, ADAKAH YANG MEMINTA REZEKI (KARUNIA) KEPADAKU SEHINGGA AKU MEMBERINYA REZEKI, ADAKAH YANG SEDANG MENGALAMI MUSIBAH SEHINGGA AKU MENYEMBUHKANNYA (MENYELAMATKANNYA), ADAKAH…ADAKAH.., (Demikian Allah terus memberikan tawaran kepada hambaNYA) hingga tiba waktu Fajar. (HR Ibnu Majah)

Para ulama salaf maupun khalaf, senantiasa mengajak umat untuk memuliakan bulan SYA’BAN dan terutama MALAM NISHFU SYA’BAN.    Imam Syafi’I rahimahullah berkata:

إِنَّ الدُّعَاءَ يُسْتَجَابُ فِيْ خَمْسِ لَيَالٍ: فِيْ لَيْلَةِ الجْـُمُعَةِ ، ولَيْلَةِ الأَضْحَى، ولَيْلَةِ الفِطْرِ، وأَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْ رَجَبٍ، ولَيْلَةِ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ
Sesungguhnya doa akan dikabulkan di lima malam, yaitu: Malam Jum’at, Malam Hari Raya Idul Adha, Malam Idul Fitri, Malam Pertama Bulan Rajab dan MALAM NISHFU SYA’BAN (pertengahan SYA’BAN). (Lihat Sunanul Kubra AlBaihaqi, Darul Fikr, Juz.V, Hal.110)

Dalam sebuah Hadits, Sayidah ‘Aisyah bercerita, “Pada suatu malam aku kehilangan Rasulullah saw (dari tempat tidur) kemudian aku mencarinya dan ternyata beliau berada di pemakaman Baqi’, sedang menengadahkan wajah beliau ke langit, kemudian beliau berkata, “Duhai ‘Aisyah, apakah engkau khawatir Allah dan RasulNYA akan mengurangi hakmu?”  Maka aku (‘Aisyah) berkata, “Aku mengira engkau sedang mendatangi salah satu istrimu.”  Maka Rasulullah saw bersabda:

إنَّ الله ـ عَزَّ وَجَلَّ ـ يَنْزِلُ لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبانَ إلى السَّماءِ الدُّنْيا فَيَغْفِرُ لأكْثَرَ مِنْ عَدَدِ شَعرِ غَنَمِ كَلْبٍ
Di malam NISHFU SYA’BAN, ALLAH ‘Azza Wa Jalla turun ke langit dunia dan memberikan ampunan sebanyak bulu domba yang dimiliki oleh suku Kalb.  (HR Tirmidzi Dan Ibnu Majah)
Dalam kesempatan lain, Rasulullah saw bersabda:

يَطَّلِعُ اللَّهُ إلَى جَمِيعِ خَلْقِهِ لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَيَغْفِرُ لِجَمِيعِ خَلْقِهِ إلاَّ لِمُشْرِكٍ أَوْ مُشَاحِنٍ

Di MALAM NISHFU SYA’BAN, Allah mengawasi seluruh makhlukNYA dan mengampuni seluruh makhlukNYA kecuali seseorang yang menyekutukan Allah dan seseorang yang bermusuhan.  (HR Thabrani dan Ibnu Hibban dalam Sahihnya)

Sumber : WhatApps

8 ulasan:

  1. terima kasih berkongsi kak yati, moga kita dapat menghidupkan malan nisfu syaaban ini dengan sebaik-baiknya

    BalasPadam
  2. MARAKKAN MLM NISFU SYA'BAN DGN IBADAH

    BalasPadam
  3. Terima kasih berkongsi info, CH. Punyalah teruja si suami sampai terawal sehari ^_^

    BalasPadam
  4. Banyak kelebihannya kan Ti....

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)