JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Jumaat, 27 Oktober 2017

BUBUR BARLI NANGKA... emmm dapnyaπŸ˜†πŸ˜˜

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi di hari Jumaat yg penuh barokah dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya..

Dah lama saya tak cerita masak2 saya kan😊 entah mengapa hari ini rajin pulak nak up entri yg baru saya masak petang semalam. Semalam kawan ofis saya ada bawa buah nangka.. kemain cantik isinya.. warna oren gitew.. pastu isinya tebal.. kekawan yg kat ofis sibuk kata sedap manis.. jadi saya minta sikit utk bawa balik kerana saya puasa semalam.. 

Mak dah senjakala kan nom.. kenalah kurangkan sikit mulut tu nak mengunyah jer ..πŸ˜†πŸ˜…

Sebenarnya dah lama saya teringin nak buat bubur barli ni.. tu yg jadi resepi bubur barli dengan nangka ni.. ada orang regukan barli dengan jagung.. kita kasi tukar ini kali πŸ˜†πŸ˜†
Jomlah intai resepi saya yg mudah ini..

RESEPI BUBUR BARLI NANGKA


Bahannya :-
- 1 cawan Barli
- 5 ulas nangka (potong dadu)
- 2 sudu besar sagu mata ikan(rendamkan)
- 3 sudu besar gula kasar
- 1 ketul gula melaka
-300ml santan pekat
-secubit garam
- 1 helai daun pandan

Caranya:- 
1. Basuh barli dan rebus dengan 2 cawan air hingga lembut. CH guna periuk noxxa jer rebus. Tekan 20 minit high pressure. Tunggu hingga bunyi bif. Tutuplah dan angkat.

2. Kemudian dalam periuk yg lain didih kan santan bersama gula kasar,gula melaka, sagu dan nangka. CH lebur jer sekali.

3. Lepas tu baru masuk barli yg direbus tadi.. barli pun dah elok lembutkan.. kemudian masukan secubit garam dan daun pandan.

4. Perasa kemanisannya.. CH yg tukang rasa nabil.. boleh semangkuk merasa.. ok mama sesedap rasa katanya. πŸ˜‰

Ini sudah semestinya mangkuk .. tuan blog hihihi😊 special sikitkan.. saya ni kalau puasa suka sangat regukan dgn bubur.. buat jer bubur yg simple2 gini cukupkan..πŸ˜†πŸ˜‰
Ternyata memang sedap kekawan.. terasa manis nangka tu dan kenyal2 barli tu.. nangka tu kemain harum wangi.. nabil pun tergoda baunya bila saya masak tadi.. boleh menambah lagi semangkuk..πŸ˜‰
Udah tinggal 2 beranak dialah teman berbuka saya.. encik suami gi ke Ipoh urusan kerjanya..

Selamat mencuba kekawanπŸ˜πŸ˜™πŸ˜˜

23 ulasan:

  1. Barli pun boleh buat bubur ye yati..acik biasa buat air je.kalau nak buat bubur guna biji gandum.boleh ka cuba nanti.terima kasih yati kongsi resepi

    BalasPadam
  2. amboi sampai semangkuk dia rasa ye..mesti sedap tu, tengok pun dah terliur ni ha. tak pernah lagi buat bubur barli macam nih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nabil pun penggemar buburAA..
      Tu yg boleh bertambah lagi semangkuk πŸ˜†

      Padam
  3. Amboiii sedapnya, jk dekat2 bawa mangkuk.. πŸ˜„

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jiran sebelah pun tak dpt rasa UA..
      Punya anak beranak dah bedal..
      Semalam en suami bawa balik jagung banyak..
      Nak buat bubur juga bagi jiran sebelah..

      Padam
  4. Akak xpernah lagi mkn bubur barli dan xtau pun boleh buat bubur...taunya air barli je.
    Nak try juga buat bubur nanti tapi regu kan dgn lain boleh kan ti? Sebab akak sekeluarga tak suka nangka.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak nak regu apa2 pun boleh jer kak.
      Buat jer bubur barli..
      Kalau akak regu dgn pisang pun sedap juga tu..

      Padam
  5. Tak pernah try lagi bubur barli ni... First time dengar...hehehehe

    BalasPadam
  6. Hamboii kemain sedap bau eh smp ke sini ha, tapi den ni kalo nangka tu lebih suka dimakan begitu saja, Oo..gardenia, eh ternyanyi plak

    BalasPadam
  7. Wow sedap tu.. Bubur butir nangka je pnah buat tp bukan ade pun nangkanya. Hehe

    Jmput folo google acc. Dh folo.. Tq ya

    BalasPadam
  8. Nampak sedap.
    Kebetulan ada sebiji buah nangka tengah masak
    bolehlah mintak pn is3 cuba try buat.

    BalasPadam
  9. TQ share resepi akak. Tetiba perut pun berdangdut kan.

    BalasPadam
  10. HD kata kat negaranya barli buat bubur; makan bubur barli. Saya ni rasa pelik pula sebab setahu saya kita selalu minum air barli. Bubur barli tak pernah pulak dengar. Rupa-rupanya boleh juga diregu dengan jagung atau nangka ya, CH.

    BalasPadam
  11. amboi sedapnya...dulu mak selalui buat bubur ni...

    BalasPadam
  12. Hi, I came across your blog and I enjoyed reading your amazing stories. Interested to collaborate? Email me at nurul.aini@my.zalora.com I couldn't find your email so I am leaving a comment to u. Hope to hear soon. Thanks! Ps: this is NOT a spam yah haha :)

    BalasPadam
  13. nangka kalau dibuat bubur memang sedap, terangkat

    BalasPadam
  14. Hihii.... ada org tu tak sedo sedo pulak dah senjakala Ti, asyik nak mengunyah je kejenya...adoiyaiii

    Nangka mmg sedap bila dijadikan dessert. Teringat dulu dulu masa keja makan dekat restoren Thai dessert dia nangka dengan santan pastu adalah biji sengkuang salut jelly tu Ti...Tulah pertama kali den makan dessert rare mcm tu kalau tidak memanjang makan lengkong hihi..

    BalasPadam
  15. adoi terliur juga tau..hehehe sedap sekali nampaknya tu

    BalasPadam
  16. Assalamualaikum....sedapnya...first time dengar bubur barli nangka..


    Jemput baca cara saya menangani masalah asthma yang saya hadapi

    BalasPadam
  17. Nampak sedap n menyelerakan..

    BalasPadam
  18. kebetulan ada kelapa lebih.. barli ja ada..
    Mana tau boleh buat bubur..
    Boleh jugak merasa menu baru.
    Thanks share menu yg bermanfaat niπŸ˜™πŸ˜™πŸ˜™

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)