Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Rabu, 28 Mac 2012

Mama tengah pening.... ;((

Lain macam jer tajuk entri tu hehehe..

Bukan pening ada isi tapi pening melayan kan Nabil...

Dah hampir sebulan dok menangis tak nak pergi tadika... ni semua gara-gara ustazahnya memasang CD "azab kubur"...

Aduh kenapa lah ustazah ni tak boleh fikir, dalam usia yang mana seseuai untuk ditontonkan. Ada ke patut budak umur 5 tahun di tontonkan. Penyudahnya budak-budak dah ketakutan nak pergi Tadika.

Memang Nabil trauma yang melampau... sekarang mana pegi nak berteman dan tak boleh tinggalkan seorang diri. Bila saya nak masuk bilik air pun dia nak masuk sama. Dah jadi serba tak kena. Malam tidur tak boleh tutup lampu, pasang lampu tidur pun tak nak.. kena lah tidur dalam terang-terang mula nak tidur.

Bila dia dah tidur tutup lampu tu, dia tersedar sibuk cari kita suruh peluk, "Peluk-peluk Nabil takut",
Sampai demam-demam lah nabil di buatnya.

Saya telefon ustazah tu, apa masalah nabil menyebabkan dia begitu takut sekali dan sampai demam, ustazah dia kata Nabil suka berjalan-jalan ke kelas sebelah dan masa solat main-main sebab tu dia pasang CD tu, tak tau lah macam ni jadinya, ingatkan cuma nak bagi peringatan jer...

Saya kata, tak boleh buat macam tu budak-budak tak boleh nak berfikir lagi.. sekarang bila nak pergi tadika menangis tak pergi...

Saya kata pada ustazah tu" cuba beri yang positif pada kanak-kanak".

Ustazah tu kata" nanti saya pujuk balik Nabil".

Biasa lah budak-budak dia suka bermain. Saya bila nak solat dengan mereka, saya akan beritahu mereka yang positif, "kita kena solat betul-betul, tertib, jangan main-main.. bila kita solat baik-baik, Allah sayang kita, Allah bagi banyak pahala dan boleh masuk syurga"..

"Nabil syurga masuk syurga kan ", kata saya... Dia mengangguk suka..

Bila selasai solat dia akan tersenyum riang dan berkata "Nabil solat baik-baik kan mama",

"Ye, dah banyak pahala nabil dapat, Allah pun sayang", balas saya..

Bagi saya mendidik  anak hendak dengan kata-kata positif bukan mendidik dengan cara menakutkan, nanti mereka hanya dapat takut dan tidak faham apa mesej yang kita nak beri.

Seperti kata Prof. Dr Muhaya,


"Untuk membina keyakinan anak, kita harus membina imej diri positif. Jika mereka ada kelemahan fokus dan sebut kelebihan beliau dalam aspek lain. Kelebihan anak bukan hanya pada kesempurnaan sifat fizikal tetapi akhlak yang baik. Kita sebagai ibu bapa harus mencari kekuatan dalam diri anak anak dan sentiasa sebut. Juga kitanharus menekankan kita ingin melahirkan anak anak yang akan menyebut dan mempraktikkan kalam ” Lailahailahaillallah” . Sama kita audit tujuan kita mempunyai dan mendidik anak. Kalau bukan untuk menjadi pencen kubor kita dan tidak menjadikan mereka anak yang akan kesyurga alangkan sia sianya penat jerih kita."


 Kesian Nabil mama, saya fikir nak saja tukar dia tadika lain. Dia pun dah kata "Nabil nak sekolah tapi nak sekolah lain, tak mahu sekolah ni lagi "

Hari pertama di tadika
Di dalam kelas



Nak pegi sekolah naik basikal lah kata Nabil :)


Nota : Macam mana saya nak selesaikan masalah ini :((

2 ulasan:

  1. kesiannya nabil. tak tahu nak bantu macam mana..huhu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih Nadiah, meninggalkan jejak di blog kecil akak ni..

      Terima kasih juga kerana simpati buat nabil ... sekarang ni akak tengah buat air penawar dengan ustaz untuk Nabil.. InsyaAllah dapat menghilangkan rasa takutnya itu.

      Padam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)