Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 29 Mac 2012

UDANG MASAK TEMPOYAK

Dah lama tak masak udang masak lemak tempoyak.. hari tu pergi pasar tengok udang laut cantik sangat berlengkor.. apa lagi sambar lah setengah kilo. Petang semalam buat lah masak lemak udang dengan tempoyak. Sebenar saya suka kalau dicampur dengan pucuk ubi.

Udang masak tempoyak

Cara saya masak mudah aje... resipi mak , main campak-campak jer bahan tur... tak tahu macam mana nak terangkan hahaha ^___^. Saya cuba lah yer..

Bahan-bahan:-

300 grm udang
3 ulas bawang merah (kisar)
1/2 inci kuncit hidup(kisar)
10 biji cili api (padi)(kisar)
1 helai daun kunyit.
250ml santan
1 gelas air
4 sudu besar tempoyak
Garam secukup rasa


Cara-caranya:

1) Kisarkan semua bahan kisar tadi. 
2) Masukkan bahan kisar tadi ke dalam periuk bersama segelas air.

3) Masukkan santan serta tempoyak dan kacau hingga sebati pada kuah.
4) Masukkan udang dan biar hingga masak. 
5) Masak sehingga mendidih. Masukkan garam secukup rasa dan hirisan daun kunyit.
6) Sedia untuk dihidangkan.





1 ulasan:

  1. dah lama tak jumpa tempoyak. tp lempuk masih ada, hehe.. kempunan durian mkn lempuk pun jadilah. :D

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)