Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Selasa, 14 Februari 2017

Suara TANGISAN Sendu Di CORONG TELEFON ๐Ÿ˜ข๐Ÿ˜ข :'(

Assalamualaikum kekawan ..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yang baik jua hendaknya..

Pada petang selasa 7/2/2017.. terima panggilan telefon daripada Najeeha di asrama.. baru cakap.. hello mama.. huwa huwa terus menangis .. panik sekejap saya dibuatnya.. saya pujuk dia.. kenapa menangis ni.. janganlah menangis.. kan semalam cikgu kata budak tingkatan satu mana boleh menangis.. bukan budak darjah satu kan.. pujuk saya.. apa masalah ni .. cuba cerita dengan mama.. hanya suara tangisan sendu di corong telefon..

Saya biarkan dia menangis.. kemudian baru dia berkata" Jeeha tak ada kawan.. tak tahu macam mana nak basuh baju" .. "Ok, macam ni lah , Jeeha simpan baju yg dah dipakai tu dalam beg plastik, nanti esok mama datang ye" balas saya. Bila mendengar saya nak dtg terdengar suara yg sedikit ceria, "Pukul berapa mama nak datang" soal najeeha, "InsyaAllah, pukul 10am mama sampai waktu rehat kan" balas saya..
"Esok mama cuti sebab ada appoinment doktor pukul 11am, sebelum tu mama singgah sekolah jeeha ye" sambung saya.
Esoknya pukul 9.30am saya dah sampai di sekolahnya.. tunggulah dia keluar pukul 10am.. saya tak tahu dia ditempatkan kelas mana.. 
Bila keluar kelas tengok dah ada kawan.. senyum ajer.. senang hati saya tengok dia.. dah dibungkusnya baju kotor tu.. sebelum tu saya singgah beli KFC untuk memujuknya.. saya suruh dia makan bersama kawannya.. 
Kemudian saya tanya dah tahu ke rumah sukan.. dah tahu katanya.. rumah kuning.. pergilah saya membeli baju sukannya di koperasi sekolah.. bila lonceng berbunyi masuk.. salam dan cium saya kiri kanan.. baru lah saya pergi ke DECM untuk appointment slip disc saya ni..
Hari khamis cuti Thaipusam.. saya datang lagi.. sebelum tu pagi dah telefon.. tanya bila nak datang.. saya kata pukul 3pm ye sebab mama nak tunggu baju kering dan mama nak siapkan kain songket untuk pakai hari jumaat.. 
Jadi petang pukul 3.30pm saya sampai sebelum tu singgah dominos sebab telefon kata nak makan pizza.. saya layan ajer lah kan.. janji tak menangis sudah hihihi.. masa sampai tu dah tunggu kat pintu pagar hahhaha.. anak oh anak.. saya suruh dia hantar baju dalam dorm dulu.. pastu mari kita makan pizza sama-sama... dekat pukul 6.00pm baru balik.. 
Pada hari sabtu saya menghadiri mesyuarat PIBG sekolah..pukul 11am dia telefon saya.. mama dah habis mesyuarat ke.. belum pukul 12 tghri baru habis .. pukul 12 tghri telefon lagi.. belum selesai lagi.. kata padanya pergi makan tengahari nanti beli mama dah siap.. mama gi dewan makan kalau jeeha dah siap makan tunggu mama kat bangku dekat garaj kereta tu ye.. 
Lepas habis mesyuarat jumpa lah dia kata situ.. nak bagi baju kotor yg dipakai 2 hari tu .. mujurlah sekolah dekat sayang oiii boleh lah mama datang tengok ko ni :D

Minggu lepas Najeeha tak boleh balik tetapi kakak Nabilah boleh balik.. jadi hari ahad tu pepagi dah pergi pasar nak masak cepat dan makan tengahari bersama dia disana. Suka sungguh dia bila kami datang.. pukul 11.30am kami telah sampai.. terus nak makan kerana tak sempat sarapan pagi kerana terlewat bangun.. lepas subuh dia kepenatan katanya.. sebab malam tu tidur pukul 12.30mlm sebab ada belajar pengurusan jenazah dan dia jadi jenazah katanya.. berani Jeeha kata kakak Nabilah.. tak ada apalah.. kain yg balut kita tu lembut saja..


Masak lauk kegemarannya.. ketam goreng, sambal tumis udang, sotong goreng tepung (yg ini kak nabilah yg masak) lepas tu gulai ketam dengan pucuk ubi. Buah saya bawa dragon fruit dan mangga lemak manis. Air teh O kegemarannya..

Abahnya sampai pukul 12.30tghri sebab pagi tu keluar sekejap jumpa kawan.. banyak makan najeeha hari itu.. sebelum tu dah cakap, mama jangan balik cepatnya.. tolong dia buat homework matematik dulu.. lepas siapkan homeworknya baru kami balik dalam pukul 1.30pm.. dia pun nak pergi surau sebab dah nak zohor.. kami balik sampai rumah dah azan zohor, petang janji nak jumpa dia lepas asar dalam pukul 5.30pm sebab habis waktu melawat pukul 6.00pm.. untuk hantar baju yg saya basuh untuk dipakai seminggu ni.. sekali untuk menghantar kak nabilah ke madarasah..
Sungguh penat saya minggu lepas.. dah ini lah pengorbanan ibu2 kan.. semoga Allah memberi kesihatan yg baik berterusan kepada saya.

30 ulasan:

  1. Beruntung dekat aje rumah dgn sekolahnya Yati. Tapi satu-satu anak memang tak sama. Utk sebulan dua ni kena ikut rentak dia dulu Yati. Biar dia dpt ramai kawan dulu. Nanti masuk bulan ke 2-4 dah ok. Kakak dah alami semua anak Yati..

    Yg penting kita jgn nangis depan dia bila dia nangis. Sebab kita ni pun sebenarnya sedih juga kan. Kakak tahu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah kak rumah saya dkt dgn sekolah..
      Ptg yg dia telefon menangis tu..
      Saya pun tak boleh tido..
      Penyudahnya saya yg nangis kerisauan๐Ÿ˜ข๐Ÿ˜ข
      Kawan2 kata.. kau kena kuat hati..
      Buat masa ni layan jer..
      Sebulan dua ok tu..

      Terima kasih kak..
      Doa yg akak beri tu..
      Saya tengok dia dah semakin ok ni ๐Ÿ˜Š

      Padam
  2. seronoklah dia mama dia datang...dia tak biasa kena tinggal kot kak..lama2 oklah tu kan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye lah SR..
      Harap lepas ni ok lah kan. ๐Ÿ˜Š

      Padam
  3. Begitulah kasih ibu.

    Kakcik dulu (anak kakcik semua lelaki), bila anak belajar jauh, berulanglah kami suami isteri menghantar apa yang perlu atau menjemput mereka balik dan ke mudian hantar semula... Setakat ini, paling jauh pun Ipoh (along) dan Banting (angah). Bangcik berulang ke Shah Alam ikut ayahnya yang kerja di sana...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lagi jauh ye kakcik di Ipoh..
      Memang kena tabah dalam mendidik anak2 ni ye kakcik..
      Semoga saya juga kuat macam kakcik :)

      Padam
  4. Kerenah anak2 kita yg baru belajar nak berjauhan dgn ibubapanya...lama2 oklh tu

    BalasPadam
  5. Mula2 di asrama ni memang terpaksa berkorban sikit untuk anak yatie...mungkin dia belum dapat menyesuaikan diri lagi.Insyaallah tak kan berlarutan.Pengalaman akak ....Fateha anak yang pertama tinggal di asrama( abng dia form 4 baru tinggal asrama) ,sehingga form 2 masih menangis setiap kali kami hantar dia balik asrama.Kami layan je kerenah dia....nasib baik juga asrama dekat dengan rumah seperti yatie.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tabahnya akak saniah melayan kerenah anak2..
      Saya ni kekadang geram jugak hihihi..
      Semoga saya juga kuat seperti akak :)

      Padam
  6. Kesian Najeeha. Nasib baik mama dia dekat, boleh pergi asrama uruskan problem dia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye PH..
      Mujur dekat..
      Layan jer sebulan dua ni kan..

      Padam
  7. sebak pulak rasa bila baca... terkenang masa busu pertama kali masuk asrama... semua serba tak tahu. dah basuh baju, nak perah pun tak tahu... itulah anak kan!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Busu ada juga lelaki kak rose..
      Memang lah tak tahu membasuh baju..
      Ini perempuan.. dah diajar dirumah..

      Ye lah kak rose.. anak mcm tu lah..

      Padam
  8. kelakar pulak rasanya bila nangis2 takde kawan..tak tau nak basuh baju..lama2 ok la tu kan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye lah Kamsiah..
      Kawan baru..
      Lain lah ada kawan dari sekolah yg sama kan..
      Terima kasih Kamsiah..

      Padam
  9. nasib la sekolah dekat...senang la mama dia nak datang...mula2 mmg macam tu...sedih kalau tak ada kawan...dah lama2 nanti ok la tu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye Noe..
      Memang minta sekolah tu ajer sbb dekat..
      Harap semakin ok lah dia tu..

      Padam
  10. syahdu baca rangkap pertama tu kak.... aduhla... teringat masa dana mule2 belajar kt uitm jengka dulu, almaklum tak penah msk asrama tak penah duk jauh ngn mak... pertama kali call mak kt public phone... tak blh berckp sbb sibuk duk nngis je... kite nngis mak pun nngis hehehhe

    utung najeeha asrama dkt ngn umah famiy, klu tak jenuh jgk ye kak... takpelah awla2 nih... nnti dh biasa dh ramai kwn ok lah tu kan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya Dana,
      Akak pun rasa sedih juga bila kita berjauh dgn mak kan..
      Pada hal dah besar masa tu hihihi..
      Apa tah lagi anak yg baru berumur 13 tahun ni ..

      Padam
  11. Kak..saya baca saya pulak sebak duk bayangkan macam mana keadaan saya nanti bila anak-anak masuk asrama :( saya baca komen kak zakie saya bertambah sedih :(

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye Idzwa..
      Kena hadap juga kan..
      Macam akak dua orang dah masuk asrama ni..
      Kakak Nabilah dia dulu pun nangis juga..
      Tapi akak kuat kan juga hati ni lagi pun duduk madrasah..
      Satu rumah hanya 25 org tak ramai..
      yang Najeeha ni ramai..
      Jadi dia masih lagi belajar menguruskan masa utk aktiviti disitu..

      Padam
  12. Amboii meriah sungguh lauk-lauknya... Sebulan dua ni sementara dia masih belum biasa dengan suasana asrama kenalah ikutkan je dulu... Lama2 nanti okeylah tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lauk pauk memujuk hati anak tu kak Sweetie..
      Layan ajer lah sementara dia ok nanti kan kak..

      Padam
  13. Mujurlah dekat..apa2 hal sng nak berulang. Hehe.. Bru lagi.. Lama2 oklah tu n dpt sesuaikan diri dgn kwn

    BalasPadam
  14. Dah OKlah nampaknya yeh Ti Jeeha tu. Bab baju dah settle mama tolong basuh. Kawan pun nampaknya dah ada. Hang pun dah boleh tarik nafas lega. Penat tu biasalah Ti, mak mak mcm kita ni tak akan habis fikir pasal anak selagi kita belum pejam mata.

    Rajin hang masak Ti. Macam macam tu ha. Seronoklah Najeeha mama boleh jenguk selalu, berkelah lagi hihi....

    BalasPadam
  15. Itulah sebahagian tanggungjawab kita sebagai mak bapak.
    Pendidikan anak2 jadi fokus utama. Sebulan dua lagi nanti oklah si Najeeha tu.

    BalasPadam
  16. sebab dekat kot dia bermanja dgn mamanya . klu jauh , sudah tentu berdikari ... heheheee

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)