Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Selasa, 18 Februari 2014

ASAM REBUS IKAN KEMBUNG

Assalamualaikum kekawan.... ceria selalu :)

Bila tekak dah rasa pahit.... pastu hingus pun sob sob sob... aduh apa lagi tangkap kepala... pening... pada hal keluar tengahari tu pergi beli makan jer tu pun dah terasa teriknya kan .... Bila balik rumah mandi petang tu mesti basuh rambut bagi sejuk... itu yg sob sob sob makin menjadi kan... Asam rebus ni lah pembuka selera saya makan malam tadi... Kakak Nabilah pun suka asam rebus ni... budak dua orang tu saya buat ayam goreng berlado... itulah lauk kegemaran mereka... makan pulak dengan kicap.. pastu gaul dengan sambal tu.... tengok jeeha bertambah makan nya...

Asam rebus ni saya masak dua ekor jer... resepi yg mudah sangat bagi saya... pastu cepat pulak... ikan kembung ni en suami tak makan.. jadi saya berdua jer makan dengan Nabilah...

Kekawan bila rasa tekak pahit ni selalu masak apa ye....
Saya yg masam-masan jer yg lalu di tekak ni...
Ada tak kekawan resepi yg masam-masam ni...

RESEPI ASAM REBUS IKAN KEMBUNG

Bahannya :-
  • 2 ekor ikan kembung
  • 1 biji cili merah *
  • 5 biji cili padi *
  • sedikit kunyit hidup*
  • 2 biji bawang merah * (*dikisar)
  • 1 keping asam keping
  • 1 helai daun kunyit 
  • 1 batang serai - diketuk
  • 2 cawan air
  • garam
Caranya :-
  1. Bersihkan ikan kemudian, masukan cili kisar bersama air dan kacau, lepas tu baru di masukan ikan.
  2. Selepas tu masukan asam keping, daun kunyit, serai, garam, tunggu sehingga mendidih, rasa masam dan masinnya.
  3. Siap dihidang bersama nasi putih yg panas....




17 ulasan:

  1. sedap.... pas2 ada sambal belacan & ulam... wahhhhhh ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sambal belacan & ulam tu memang mengancam Lia :)

      Padam
  2. Aku suka Ikan kembung masak mcm ni T..lagi satu buat masak pindang...tp kat rumah aku ..ikan kembung ni masak berlado cili api...nak2nya anak aku yg sulung tu mau menambah nasik...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aku dengan anak sulung juga yg layan asam rebus ni Nee... masak singgang pun aku suka.. hendaknya ikan tinggiri...

      Padam
  3. sedap dah tu. dulu2 kawan dgn org tganu...mmg layan lauk singgang cicah budu + cili padi...tp sy yg tak pandai makan.

    Harap cepat sembuh....take care kak..

    BalasPadam
  4. ikan stim limau k.hayati...sedap jugak..perah lemon banyak2...:D musim sakit tekak dah bermula

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sedap jugak tu Nadia perah lemon... kena google carik resepi ni :)

      Padam
  5. kalau keadaan kurang sihat mcm tu...tekak nak makan yg masam2 ja..

    BalasPadam
  6. sedap,makan dengn budu atau tempoyak, pun sedap..

    BalasPadam
  7. noe pun akan cari masakan masam2 bila masa tak sihat...mmg sedap masak macam ni...

    BalasPadam
  8. selalu masak asam rebus jugak kalau takde selera dengan lauk lain..kalau asam rebus ni habis aje..

    BalasPadam
  9. harus masak utk berbukan hari ni,terliur lah

    BalasPadam
  10. tenkiu2 resepi... nak masak sekarang.... :)

    BalasPadam
  11. Pergh...mmng pergi rsanya..tapi sya ltak cili banyak skit..bab sya hantu pdas..hihi....

    BalasPadam
  12. Pergh...mmng pergi rsanya..tapi sya ltak cili banyak skit..bab sya hantu pdas..hihi....

    BalasPadam
  13. Terima kasih atas perkongsian resepinya. Saya ambil yang haq sahaja lain tiada, dulu kini dan selamanya.

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)