Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Isnin, 13 Oktober 2014

RESEPI AYAM PENYET

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua dibawah rahmat Ilahi dan sihat serta ceria selalu.. ;)
Ayam penyet ni dah lama popularkan kekawan, tadi saya tengok FB ada kawan share resepi ni.. tengok resepi macam mudah.. teringin pulak nak mencubanya.. jadi saya save dulu disini.. ehe ;) bila ada masa nanti boleh cuba.. terima kasih pd tuan yg punya resepi dan gambar ni.. ;)



Resepi Ayam penyet
Bahan A
1 ekor ayam di potong 4 @6 (atau terpulang pada saiz yang disukai)
1/2 liter air (utk merebus)
Minyak untuk menggoreng ayam nanti
Bahan B
3 ulas bawang putih*
4 biji buah keras*
1 sudu besar biji ketumbar*
sedikit kunyit (debu atau basah mana2 yang ada)*
sedikit halia*
sedikit lengkuas*
garam
gula atau perisa aji (mana2 yang disukai)
2 helai daun salam (masukkan masa nak rebus ayam)
Bahan C
3 sudu besar tepung beras
2 sudu besar tepung ubi
garam jika perlu
1 biji telor ayam
caranya
1. ayam dipotong dan dibersihkan
2. tumbuk halus bahan B bertanda * dan tambah garam /perisa /gula
3. ambil 1/2 bahagian bahan tumbuk B tadi dan salut/lumur pada ayam tadi dan
biarkan selama 20/30 minit
4. didihkan air kemudian masukkan ayam beserta sekali dgn bahan lumur (yang
no 3 diatas) . masak shingga ayam masak ..angkat
5. dalam 1 bekas masukkan setengah daripada air rebusan ayam tadi dan
separuh baki bahan B dan masukkan semua bahan C ... kacau rata semuanya
dan perasakan jika tawar tambah garam
6. Masukkan ayam yang telah direbus tadi dlm bahan bekas yang berisi adunan
no.5 di atas..
7. Panaskan minyak dalam kuali dan masukkan ayam yang diletakkan dlm
adunan no 5 tadi... goreng hingga masak dan garing..angkat dan tos.. adunan
no 5 ni juga digunakan untuk menggoreng tauhu serta tempe//goreng hingga
masak
untuk menggoreng serdak pula
dah goreng ayam tadi.. baki adunan digunakan utk buat serdaknya pula.. caranya dalam minyak yang panas tadi..masukkan sedikit dahulu adunan no 5 tadi..dan terus kacau2 adunan dlm minyak panas untuk mendapatkan serdak yg halus ..goreng hingga garing angkat dan toskan ..
utk sup
saya hanya gunakan lebihan air rebusan ayam tadi dan tambah sedikit air dan garam secukupnya ....
Sambal Terasi
2 biji tomato*
6 biji lada merah*
4 biji cili api (ikut kepedasan yang diingini)*
1 biji bawang besar*
sedikit bilis
sedikit belacan
garam dan gula
daun salam (jika ada)
sedikit minyak utk menumis
(caranya- potong bahan yang bertanda * kecik. panaskan minyak dan tumis semua bahan diatas sehingga layu sahaja..kemudian ditumbuk halus semua bahan kecuali daun salam dan tambah garam dan gula
ulaman
timun dipotong
kacang panjang dipotong dan direbus
tauhu dipotong 3 segi
tempe dihiris nipis
sayur kangkung goreng atau dicelur
salad

16 ulasan:

  1. pernah mkn di kedai x sedap..nampknya perlu buat sendiri ikut resipi ni kan kak yatie

    BalasPadam
  2. Lamanya tak makan nasi ayam penyet... Terliur plak tengok...

    BalasPadam
  3. Zura selalu pi makan kat kedai ayam penyet feberet kami sekeluarga. hehehe.

    BalasPadam
  4. Banyak kerja nak buat ni Yati
    Kalau buat balik kerja memang tak menyempatlah nak makan sebelum maghrib.
    Kena tunggu hari minggu:)

    BalasPadam
  5. Akak kalau yang ayam penyet ni sy suka sambal dan Tempe nya...buat yang tu pun dah suka sangat mkn dgn nasi panas

    BalasPadam
  6. Nampak renyah, tapi bila dah buat sekejap jer dah siap.... terliur pulak, lama dah x masak ayam penyet nih.

    BalasPadam
  7. Ini kena cuba buat hujung minggu je. Nampak macam banyak je steps nak kena ikut. Tapi saya ni ayam penyet tak berapa sangat teruja. Yang saya suka pun cuma tempe jek. Hah bab sambal terasi tu saya rasa nak juga cuba buat.

    BalasPadam
  8. ayam penyet nie....kena ngan sambal dia, mesti sedap

    BalasPadam
  9. Peberet ni kak ayam penyet... erm.. teringin lah plak tgk ni.. hehe...
    pekabar kak?? harap dah sihat ye..:)

    BalasPadam
  10. Aku tgk resepi kemain panjnag terus scrool kebawah dan komen jer T....alamatnya tidak lah aku mencubanya nnt....hahahahaha...ko buat T..nnt ko jemput aku makan yer T....

    BalasPadam
  11. Adoiiiii... rumit juga nak buatnya. Payah2 makan yg ready made kat kedai ajelah...hehehehe...

    BalasPadam
  12. Belum pernah makan lagi...dengar cerita jer...

    BalasPadam
  13. CH....kita teringat awak tadi tau....tetiba awak dtg mengomen dlm blog.... Subhanallah.
    Okje suka ayam penyet ni tapi nk buatnya mcm leceh jer siap ada step A,B ,C ....leceh betul!

    BalasPadam
  14. Assalam
    Perut tengah berkeroncong ni, ada pula tayangan perdana nasi a yam penyet, adussss tertelan air liurku dibuatnya

    BalasPadam
  15. hamboii...sedap nye kak menu ni...leleh air liur...telan2 je yg mampu...hihihi...

    BalasPadam
  16. sedap sedap.. CT rasa tak semua orang boleh buat ayam penyet yang sedap. fav CT ayam penyet kat the curve hihi

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)