Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Selasa, 10 Januari 2017

GULAI NANGKA DENGAN AYAM 😊😧

Salam petang yang ceria kekawan..

Gulai nangka ni masak masa nak pergi bercuti ke Gold Coast Morib tu dan nangka muda ni pun .. FIL yg dah siap resbuskan masa balik cuti Maulidur rasul tu .. punya lah lama terperap kan ceritanya.. lagi pun dah lama saya tak makan gulai nangka dengan ayam kampung tu.. jadi pulun sungguh2 makan di tepi pantai Morib tu.. bertambah 2 pinggan nasik dibuatnya hihihi.. mujur lah memang nak naikkan berat badan.. ni baru naik 3 kilo.. nak naik kepada BMI yg sepatutnya ni.. baru nampak ok sikit tak lah cengkung sangat muka tu kan..

Masa balik tu nangka yang dah masak dah tak ada.. jadi dapat lah nangka muda .. jadilah mak oiiii.. nak nangka masak beli aje kat pasar tani shah alam tu nanti hihihi..
Resepi saya cukup mudah kekawan .. jom intai :)

RESEPI GULAI NANGKA DENGAN AYAM KAMPUNG 


Bahannya :-
  • 1/2 ekor Ayam Kampung dipotong kecil
  • 15 biji cili padi*
  • 3 biji cili merah*
  • 3 biji bawang merah *
  • 1 inci halia*
  • 2 ulas bawang putih*
  • 1/2 inci kunyit hidup* (*ditumbuk)
  • 1 biji kelapa (asingkan santan pekat semangkuk)
  • Nangka muda yg siap direbus
  • daun kunyit
  • 1 batang serai
  • Asam keping
  • Garam
Caranya :-
  1. Masukan  santan yg perahan yg kedua kedalam periuk, bahan ditumbuk, ayam . Kacau pelahan-pelahan sehingga mendidih sehingga ayam empuk dan masukan garam
  2. Kemudian masukan serai, daun kunyit dan asam keping.
  3. Selepas tu masuk kan santan pekat, nangka rebus. kacau perlahan, rasa masinnya, angkat bila sudah masak.
  4. Siap untuk dihidang.


11 ulasan:

  1. Sedapnya gulai nangka muda. Kalau kakcik dapat ni, kakcik ratah macam tu je... :)

    BalasPadam
  2. nangka kalau dapat yg empuk memang sedap dibuat gulai dgn ayam/daging/tulang/ikan bilis /udang..

    BalasPadam
  3. Orang utara ada yang letak daging.

    BalasPadam
  4. Ya Allah... lamanye tak makan gulai nangka, biasanya balik kampong baru merasa menu kampong.... walaupun ada jer jual nangka muda kat psr mlm tuh hihi

    BalasPadam
  5. acik pun suka ni yatie..dapat pulak ngan ayam kampung lagi la sedap

    BalasPadam
  6. akak masak nangka muda memang dengan ayam yatie...tapi biasanya anak2 makan ayam nya aje...hihii.Akak bukan pengemar nangka masak tapi nangka muda akak suka sangat .Dah lama tak masak sendiri gulai nangka bila kena makan sorang.

    BalasPadam
  7. Dapnya....nak naik berat badan? Bestnya orang yang kurus boleh makan banyak2.

    BalasPadam
  8. Sedap.. tapi saya takleh makan banyak.. anginnn

    BalasPadam
  9. wow..menarik ni..biasa gulai nangka saje.. Ni msuk ayam..msti sedap

    BalasPadam
  10. Lauk lauk cenggini mmg asing kat rumah kita Ti....Bukan tak suka, suka...tp tak tau nak menyiang nangka tu. Kena beli kat Pasar Tanilah ek...Tu yg malas tu hihi... Makan sayur moden sudahlah weyh!

    BalasPadam
  11. asben aida x bleh makan nangka.
    sebab kalau dia makan, satu badan berangin.
    kalau gi kenduri, aida akan jaga2 dia kalau2 dia termakan :) hi hi...

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)