Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 12 Januari 2017

UNGKEP UBI REBUSπŸ˜ŠπŸ˜† ~__^

Salam petang yg ceria kekawan :)

Dah lama teringin nak buat ungkep ubi rebus ni kekawan.. ni gara-gara tengok blog kak rose My Kuali tu... udah teringin nak buat.. itu hari kan saya ada beli ubi kayu dengan kawan kampung tu.. ada juga beli keladi.. tapi tak sempat lagi nak buat pengat keladi.. nanti stori mori.. ni kita cerita ungkep ubi yg sedap ni.. selalu buat ayam ungkep jer.. jadi bila buat ungkep ubi rebus  .. macam makan kuih pulak.. buat minum petang.. :) 

Saya ikut resepi kak rose tu tapi caranya saya derhaka sikit hahhaha.. saya rebus ubi dulu baru buat sambalnya.. saya tak rebus sama bahan2 tu sekali sebaliknya saya tumis bahan2 tu dulu..
Jom lah intai resepi saya yang mudah ini..

RESEPI UNGKEP UBI REBUS
Bahannya :-
- 1 kg ubi kayu 
- 4 sudu besar ketumbar*
- 3 biji bawang merah*
- 2 biji bawang putih*
- 5 biji cili api*
- 1 mangkuk ikan bilis ditumbuk kasar
- sedikit kunyit
- garam secukup rasa
- sedikit minyak untuk menumis

Caranya :-
1. Bersihkan ubi kayu, kemudian rebus hingga empuk , toskan air, ketepikan.
2.Goreng ikan bilis yga ditumbuk sehingga garing, angkat, ketepikan.
3.Tumbuk bahan bertanda * , kemudian tumiskan bahan tumbuk hingga berbau harum, masuk kan garam.
4. Kemudian masukan ubi rebus dan ikan bilis yg digoreng tadi. Gaul mesra semua bahan sehingga sebati.
5. Siap untuk dihidangkan.


11 ulasan:

  1. sedapnya....minum pulak dengan kopi panas..

    BalasPadam
  2. Sedapnya kalau dapat minum petang sekali teh panas :)

    BalasPadam
  3. hohoohoi kak... sedapnya...

    kalau org kampung dana panggil nih,
    ubi blegudek... cara masak gini jgk

    BalasPadam
  4. mak selalu buat ni dulu..rindu la pulak nak makan :)

    BalasPadam
  5. tak pernah makan lg..selalu dok makan ayam ungkep ja Yati..

    BalasPadam
  6. Minah Kiwi ingat ada ungkep ayam jer..rupanya ubi kayu pun ada ungkep.. resipi baru ni.. harus Minah Kiwi cuba hujung minggu ni

    BalasPadam
  7. Ubi ungkep ni mmg faveret mak Ti...aduhai sedapnya tengok ubi weyh .... Mana nak cari ni. Hari tu beli kat Pasar Tani tak berapa nak empuklah ubunya. Frust mak tau. Kita pun selalu rebus dulu ubinya Ti baru diungkepkan...

    BalasPadam
  8. Baru tau ubi pun boleh buat ungkep...boleh buat juga ni.

    BalasPadam
  9. da le tgh hujan ni.
    couple kan ungkep ni dgn kopi panas.
    wow! terbaik...

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)