Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Rabu, 4 Januari 2017

HARI PERTAMA DISEKOLAH BARU.. camna Nabil ye ☺πŸ˜ŠπŸ‘¨

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya..

Semalam seharian menguruskan Nabil hari pertama disekolah baru.. Keluar pagi macam biasa pukul 7.00am.. smpi di sekolah pukul 7.15am.. disitu ada dua sekolah.. satu sekolah kebangsaan dan satu sekolah integrasi. Nabil bersekolah integrasi ni..  sudah semestinya sesak dgn ibubapa yg menghantar anak di tahun satu..

Terus hantar Nabil ke kelasnya. Tahun 4 Jannah Ma'wa nama kelasnya. Tingkat 3.. "mama , nabil rasa gayat lah" ujarnya. " Jangan pandang bawah dan jgn bermain di kiridor ni ye" balas saya. Sebenarnya saya pun gayat hahaha πŸ˜‚
Dulu nabil sekolah di rumah banglow.. 2 tingkat ajer.. dah tu kelasnya dibawah..

Lepas tu pukul 7.30am lonceng berbunyi utk perhimpunan.. en suami ambil gambar dari tingkat 3 tu.. saya ada kat bawah.. bila saya postkan gambar di grup wasap keluarga.. adik saya komen "ini baru pergi sekolah kan Nabil"..😊😏

Pukul 10 pagi ada solat dhuha dan 10.30 pagi baru rehat. Saya ajar nabil berbelanja di kantin.. saya minta apa yg hendak.. contoh smlm nabil nak kentang goreng tu.. pastu tanya harga.. abg yg tolong menjual tu kata RM1 jer. Okey keluarkan satu ringgit kata saya. Lepas tu ada budak disebelah tu beli kuih.. satu kuih 50sen.. lepas tu dia kasi RM1 tapi tak tunggu pun duit .. pergi mcm tu.. abg tu pulak kata.. ehh tunggu ada baki 50sen. Lepas tu saya kata dengan nabil.. tengok tu.. kena tanya dulu .. brpa harga dan tunggu duit baki.. faham tak.. faham mama. 

Pukul 10.45 lonceng bunyi utk masuk kelas balik.. dia belum lagi mendapat kawan.. saya tengok.. berjalan sendirian.. tak lama lagi adalah kawan tu..

Pukul 1pm saya datang balik.. nabil rehat pukul 1.30pm dan solat.. jadi dia gi makan dulu sebab tahap 1 tengah solat... dia solat tahap 2.. saya bawa juga bekal dari rumah.. saya bawa juga tengok kat kantin apa dia nak beli mkn. Ada lah jual mee hoon sup.. mee goreng.. nasi goreng.. nasi campur.. tak satu pun nabil berkenan.. penyudah makan yg saya bawa bekal... ada juga yg ambil pakej untuk sebulan.. sehari RM3. Saya ada juga bertanya ibu disitu pengalaman mengambil pakej tu. Dia kata mula2 dia ambil juga pakej tu tapi ada kala anak dia tak makan pun sebab pedas atau anak tak suka dgn masakan hari tu.. jadi saya batal ambil pakej tu .. suruh belanja sendiri atau saya bawa bekal dari rumah. Bila dgr macam tu saya pun tak berkenan lah pulak sebab tahu nabil pun cerewet bab makan ni. Nampaknya saya kena rajin juga bawa bekal ni.. πŸ˜πŸ˜„

Lepas tunjukkan dia surau.. dia solat utk tahap 2.. ambil wuduk pun senang.. byk paipnya..

Menunggu utk solat... ada ustaz yg menjadi imamnya..

Pukul 3.30 dia habis kelas.. ni muka penat keluar kelas.. 😊☺

Saya pesan.. lepas ni tunggu disini.. tmpt ibubapa ambil anak2. Anak2 tidak dibenarkan keluar sekolah. Saya minta jiran yg mengambil nabil selepas ini. Ikut bayaran bulanan kepadanya. Bulan satu ni transit dulu rumah jiran saya ni.. bulan dua nanti ambil tuisyen dan balik pukul 5.30pm..

Jom kita selfie dulu sebelum balik. Harap2 dia faham lah apa yg saya ajar dia semalam tu. Pagi tadi saya drop by jer.. dan kata rehat pukul 10 mama tak datang.. mkn bekal nasi goreng dan roti sosej tu ye..  pukul 1pm nanti baru saya datang..

Bagaimana dengan persekolahan anak kekawan semua ? 😊☺ ^__^

17 ulasan:

  1. Salam Kak Yatie...Wah..Nabil dah sekolah baru...harap Nabil gembira di sekolah...anak noe...sekolah lama..so tak banyak la yg perlu di awasi ... cuma monitor van yg ambil dan hantar dia

    BalasPadam
  2. Biasakan aje bawa bekal Yati. Anak kakak dulu semua bawa bekal dari tadika sampai tahun 6. Bila duduk asrama tu lain dah tak boleh nak buatlah.Memang bawa juga duit 4-5 ringgit tapi biasa dia guna beli barang koperasi/masuk tabung. Budak perempuan tak suka ke kantin takut baju/kasut terkotor.

    Kalau dah biasa masak pagi tak ada masalah Yati. Kita pun biasa dah bangun sebelum subuh tak ada masalah setakat nak masak. Cuma bento-bento tu kakak memang tak pernah buat. Tapi licin juga hihi...

    Harap Nabil ok di sekolah baru.

    BalasPadam
  3. selamat menempuh alam persekolahan buat Nabil..jgn nakal2 ya..

    BalasPadam
  4. Wah nabil dh masuk sekolah ya..kena rajin berpesan kpd anak2 yg baru tempuhi pengalaman baru ni

    BalasPadam
  5. Hensem Nabil ni. Nampak very cool first day sekolah :)

    BalasPadam
  6. Assalamualaikum,
    pengalaman hari pertama sekolah berdebau dia lain macham sikit

    BalasPadam
  7. sronok tgk anak anak kecik skulah....mcm mcm karenah...

    BalasPadam
  8. Nabil tukar sekolah baru ya yatie...
    Harap Nabil cepat mensesuaikan diri di sekolah baru dan kawan baru.Lagi pun dah tahap 2 kan dah bijak dah.
    Yatie rajin masak bagai2 rasanya bawa bekal lagi bagus .Kalau Iman memang tak nak bawa bekal ,dah tu makanan kat kantin pun sekadar roti dgn keropok je yg dia beli.

    BalasPadam
  9. Lepas ni Nabil dh boleh berdikari.
    Anak lelaki.
    Ibunya Xperlulah risau.

    BalasPadam
  10. Alhamdulillah..sejuk hati tengok dan baca entry ni..moga nabil terus cemerlang dunia akhirat.

    BalasPadam
  11. nabil nampak cool & tenang ja masuk darjah 1. semoga nabil belajar dengan baik, jadi budak bijak dan aktif kat sekolah. aamiiinnn..alhamdulillah... :)

    BalasPadam
  12. Wah segak Nabil dengan pakaian sekolahnya... seronok yer masuk sekolah tahun baru ni?

    BalasPadam
  13. Seronoknya baca pengalaman Nabil kat sekolah..mula2 mmg semua kita kena ajarkn.Harap2 Nabil ingat pesan mamanya..
    Semoga Nabil rajin2 bljr yer

    BalasPadam
  14. selamat menempuh alam persekolahan nabil

    BalasPadam
  15. segaknya aihh nabil.. belajar rajin2 yaa.. mesti pandai dan aktif sukan ni .In sya Allah

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)