Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Isnin, 16 Julai 2012

GULAI BIJI CEMPEDAK PUCUK UBI

Entri saya yang lalu saya ada buat Jemput-jemput Cempedak disini dan sebelah jemput tu ada semangkuk rebus biji cempedak. Bila nampak rebus biji cempedak tu, en suami pun kata "biji cempedak ni masak gulai dengan pucuk ubi ni sedap ni". Oleh kerana en suami mendapat seorang isteri yang mithali hihihi :)) maka saya masakan gulai biji cempedak ni, sebenarnya saya tak pernah pun masak dan makan gulai biji cempedak. Ini lah kali pertama saya memakannya... ternyata memang sedap sekali...

Gulai Biji Cempedak Pucuk Ubi... yummy..:))
Tapi ini selera orang tua lah, anak-anak tak berkenan langsung hehehe cuma kak nabilah yang suka pucuk ubi tu jer yang dia makan.. saya tahu en suami masih lagi terkenang arwah mak nya.. tu lah apa yang di masak oleh arwah maknya pasti terasa di tekak dan teringat-ingatkan. Ini tahun kedua berpuasa dan beraya tanpa mak tentu sedihkan... :(

Okey lah sesiapa yang ingin mencuba masakannya, saya tempek resepinya disini... iyelah harga sekilo cempedak pun dah RM7.00/kilo, jadi kita guna segalanya yang boleh dimakan hehehe :D

RESEPI GULAI BIJI CEMPEDAK PUCUK UBI














Bahan-bahannya

1.1 mangkuk biji cempedak yang telah direbus
2. 3 biji bawang merah kecil
3. 1 biji cili merah
4. 10 biji cili api
5. 1/2 inci kunyit hidup
6. 250gm santan
7. Sehelai daun kunyit
8. 1 batang serai
9. 1 ikat pucuk ubi
10. 1/2 mangkuk kecil ikan tamban kering
11. Garam secukup rasa

Cara-caranya.

1. Kisar cili api, cili merah, bawang dan kunyit hidup
2. Celur pucuk ubi dahulu selama 15 minit
3. Kemudia masukan separuh  santan dalam periuk bersama bahan kisar,ikan tamban dan sedikit garam.
4. Masuk kan biji cempedak yang dipotong 2 kedalam periuk tunggu ia menggelegak baru masuk daun kunyit, serai dan sekerat asam keping.
5. Selepas tu baru masuk pucuk ubi yang telah dicelur, masakan lagi selama 10 minit. Rasa garam, jika perlu ditambah, tambahkan sedikit.
6. Boleh lah dihidang :))




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)