Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 12 Julai 2012

Resepi Jemput-Jemput Cempedak

Hari sabtu baru ni pergi pasar pagi asnaf di ss3 Shah Alam, Nabil ternampaklah buah cempedak ni.. Nabil dengan kak Jeeha memang suka sangat dengan buah cempedak ni. Kak Jeha siap cakap lagi "Mama beli lah dua biji, satu biji goreng satu biji makan tak payah goreng makan macam tu jer hehehe" Suka sangat makan cempedak yang mentah camtu. Saya jawab " beli aje sebiji cukup nanti goreng separuh makan camtu jer separuh.." 

Minum petang ahad
Mahal juga harga sebiji cempedak ni sekilo RM7.00, kalau yang dah siap goreng 4 ulas tu RM2.00, amboi jatuh satu ulas 50 sen gitukan...
Inilah besar cempedaknya.. nak dekat 2 kilo ni RM13.00
Saya beli hari sabtu lepas tu nak goreng hari ahad, penyudahnya cempedak itu terlebih masak tak sesuai nak goreng gitu jer, kena buat jemput-jemputlah nampaknya...

Banyak ni dapatnya.. itu pun budak2 dah makan mentah jer..

close up... nampak terlebih masak kan
Jadinya saya buatlah jemput-jemput petang tu,

RESEPI JEMPUT CEMPEDAK











Bahan-bahannya :
1 biji cempedak ( 20 ulas)
1 sk garam
½ cawan tepung kek (naik sendiri)
½ tepung gandum
3 sudu tepung beras
½ cawan air (agak-agak tengok kelembutannya.)

Caranya:-
1 . Buang biji cempedak dan lenyek-lenyekkan, ketpikan
2.Campurkan semua tepung bersama garam
3.Bancuhkan bersama air tidak terlalu cair dan terlalu pekat.
4. Kemudian masukan isi cempedak dan gaul sebati.
5. Panaskan minyak, goreng cempedak macam kita buat jemput-jemput pisang , guna tangan atau sudu.


Akhirnya ceritanya saya rebus biji cempedak tu, sedap juga buat kudapan hehehe...




4 ulasan:

  1. tak pernah buat jemput-jemput cempedak. rindu cempedak goreng! sini takde cempedak..huhu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Disini tengah musim cempedak Nadiah tapi tersangatlah mahal, bila guna timbang kilo, ni akak jumpa yang murahlah rm7.00 sekilo, kalau tidak ada yang rm10/kilo, kulit jer yang lebih berat huhuhu

      Padam
  2. Balasan
    1. Memang sedap As... hendaknya kalau makan macam tu jer hehe :))

      Padam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)