Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 27 September 2012

Gulai Terung Ikan Masin


Masak gulai ikan masin adalah kegemaran kami sekeluarga.. tak kiralah ikan masin itu masak dengan nenas ke, terung telunjuk ke... janji ada ikan masin... makin berseleralah makan kami sekeluarga..

Masak gulai ikan masin ni pun permintaa kak Nabilah.. jadi nak tengok anak dara ni makan bertambah, masakanlah lauk kegemarannya.. pasti bertambah makannya.. jadi nasi kena masak lebih sikit.. takut tergantung selera nak makan kan :D



Mudah aje masak gulai ikan masin ni.. saya guna ikan duri masin , ikan talang masin pun sedap juga.. mari kita tengok apa bahan dan caranya ... ehe

RESEPI GULAI TERUNG IKAN MASIN 










Bahan-bahannya :-

4 batang terung panjang (potong ikut suka puan-puan ye.. saya belah 4 je)
Ikan Duri masin secukupnya
2 cawan santan cair
1 cawan santan pekat
1/2 asam keping
15 biji cili padi*
1 biji cili merah*
3 biji bawang merah kecil*
3 cm kunyit hidup*
garam secukup rasa

Cara-caranya :-

1. Masukan santan cair bersama bahan yang dikisar (* ) dan ikan masin
2. Bila sudah mendidih masukan terung terung tadi.
3. Bila terung sudah sedikit empuk masuk kan santan pekat dan asam keping. (sentiasa dikacau supaya tidak pecah santan)
4. Rasa masinnya.. jika tidak cukup masin bolehlah ditambah sedikit garam.
5. Siap untuk dihidang

Senangkan.. Selamat mencuba ^__^

4 ulasan:

  1. Saya pun suka makan gulai ikan masin.... tapi biasanya masak ngan nenas atau timun jer

    BalasPadam
    Balasan
    1. Best juga ikan masin dengan nenas dan timun tu MP :D

      Padam
  2. sedapnya....!!!!gulai ikan masin nie.....kena ngan nasi panas2
    fuhhhh....layan habisssss....

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)