Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 20 Disember 2012

JEMPUT-JEMPUT NASI + AYAM = CEKODOK NASI AYAM

Hahaha... mesti pening kepala baca tajuk entri tu kan... hehehe dah semakin tak tahu nak letak tajuk saya ni kan.. sebenarnya nak cerita yang jemput-jemput saya tu, saya letak ayam... kalau saya letak tajuk jemput-jemput nasi ayam... keliru pula orang membacanya... biar betul nasi ayam boleh buat jemput-jemput ... kalau ye pun tak nak membazir nasi ayam tu.. tak kan nak buat jemput-jemput kan... hehehe..


 Ini cerita pagi semalam lah saya buat jemput-jemput apabila melihat nasi tu ada tinggal 2 cawan jer.. kalau nak buat nasi goreng tak berbaloi.. ada yang makan 2 sudu sorang.. mau meraung Nabil tak cukup.. jadi saya buatkan jemput-jemput nasi bersama daging ayam yang bahagian dada... bahagian yang banyak isi ni budak2 tiga orang ni bukan suka makan sangat bila di goreng... oleh kerana nak dia orang makan saya buat jemput-jemput ni maka habislah dia dengan jayanya...

Sejak akhir-akhir ni saya suka buat jemput-jemput nasi sebab kejadian yang sangat sedap... lembut jer masuk ke mulut tak sedar dah lima biji masuk mulut tu.. cecah pulak dengan cili sos... mau bertambah sepiring lagi...

Resepi ni sebenarnya dari cekodok nasi ikan bilis Yatiememories Sinar Kehidupan ku.. saya oleh jadi cekodok ayam... sedap sungguh makan petang hari ni... Jom kita tengok resepi :)

RESEPI JEMPUT NASI + AYAM SEDAP










Bahan-Bahan

·                     2 cwn nasi
·                     2 cwn air
·                     1 biji bwg besar
·                     2 bahagian dada ayam di potong dadu.. agak-agak besarnya ye
·                     2 1/2 cwn tepung gandum
·                     1 mangkuk kobis di hiris (jika suka)
·                     Daun sup/bawang (di hiris halus- jika suka)
·                     sedikit garam
·                     Minyak untuk mengoreng
Cara Membuatnya

1.            Blend nasi bersama air, masukkan sekali  bwg besar...kisar sebati.
2.            Masukkan tepung gandum ke dlm bekas bahan2 kisar tadi...blend sebati. 
3.            Tuang dalam bekas dan campurkan semua bahan2 hirisan dan potongan ayam, garam dan gaul sebati.
4.            Panaskan minyak dan goreng adunan jemput-jemput  hingga masak.
5.            Saya gunakan tangan saja utk menjemput cucur ini....pastikan jari di basahkan sedikit dngn air supaya mudah. Selamat Mencuba...

5 ulasan:

  1. Campur nasi ya...tak pernah buat lagi jemput2 macam ni..boleh try jugalah nanti., ..Thnks berkongsi resepi...

    BalasPadam
  2. nie...tengah hujan pula tu....tenguk jemput2 nie...lapaq pulak...

    BalasPadam
  3. wah...Kak, mak saya pun suka buat kan jemput2 nasi ni.. syg nak buang nasi, so buat lah jemput2..hehe...
    sedap je tgk....:)

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)