Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Selasa, 25 Disember 2012

MATA KECILKU....

Bila saya baca puisi ini... meronta-ronta hati hendak ke sana... teringin sangat melihat didepan mata... hanya doa yg mampu di iringi :D
Allahu akbar! Ini puisi yang disampaikan sebentar tadi oleh Bro Afdlin Shauki. dimulakan dengan ta'awuz.

MATA KECILKU
Nukilan : Ammu Afdlin Shauki aka Abu Miasara

Kau buat mataku kecil
Kau buat badanku besar
Kau sayangkan aku

Kau buatku serba kekurangan
Supaya aku berusaha mencari kejayaan
Kemudian kau limpahkan dgn kesenangan
Kau sayangkan aku

Aku leka dengan hidup dunia
Tiada syukur tersemat didada
Hari hari bergelumang dosa
perhubungan kita tidak ku jaga
seperti seorang anak tak mengenang jasa
Kau sayangkan aku

Aku yg sudah hanyut jiwaku
Rasa tak layak lagi bersamaMu
Sangkaku tertutup sudah pintu kemaafanMu
kerana ke-alpaan diriku
Kerana kebodohan diriku
kerana keangkuhan diriku
Kerana ku butakan mata kecilku
"Masihkah Kau sayangkan Aku?"

f16 Israel membedil Gaza
Kau sayangkan aku

Bom Bom Israel mencari Syuhada
Kesengsaraan di tanah Gaza
Kehancuran merata- rata
Kezaliman yg tak terkata
Kau sayangkan aku

Kemanusiaan membawaku ke sana
Kau permudahkan segala cara
Walaupun debar menggoncang dada
Kau beri ku kekuatan minda
Selamat perjalananku ke Gaza
Agar akhirnya dapat ku guna
Mata yang lama tak bercahaya
Kerana hanya mengejar dunia
Kau Sayangkan aku

Mataku melihat, runtun hatiku
bukan kerana kematian dan kesusahan di situ
Gaza tanah barakahMU
walaupun semuanya kelabu
Dipenuhi oleh kekasih-kekasihMU
Yang tidak pernah menyoal cintaMU
Yang tak pernah menyalahkanMU
Walaupun apa saja kesusahan yang kau beri
Kesyukuran tak pernah meninggalkan hati
Semua kekasih kekasihMU itu merindui
Bersamamu di Jannah nanti

Air mata berlinangan dari mata kecilku
Melihat Ketenangan wajah kekasihMU
Melihat Keberanian jiwa kekasihMU
Melihat keredhaan hati kekasihMU
Melihat ketaqwaan hidup kekasihMU

Senyum kekasihMU penuh cahaya
Senyun terukir walaupun duka
Senyum di beri tak memilih siapa
Senyum penuh kesyukuran padaNYA

AKu terduduk, terdiam melihatnya
Mata aku berkelip tidak percaya,
tidak pernah aku melihat sepertinya
Adakah aku dibumi nyata
ataupun menghampiri ahli-ahli syurga

Palestin bergolak atas keizinanMu
Kau mahu Palestin menjadi guru
Pelajaran bagi semua umat MU
Menyuluh jalan pulang padaMU

Aku meminta pengampunan dariMu Ya Allah
Kerana setelah semua yg aku laku
kau masih sudi membuka mataku
kau masih sudi mahu bersama ku
Kau masih sudi sayangkan aku
Kau sayangkan aku

Aku bersyukur dan merasa rendah
kerana diriku yang masih kau endah
Akan ku balas cintamu dengan seluruh jiwaku
dengan badan besarku
dengan seniku, dengan jenakaku, dengan akalku
dengan mata kecilku yang kini melihat kebesaran Mu
kekuatan Mu, Ke BijaksanaanMu, PengampunanMU
Cinta Mu yang memang tidak ada seteru.
Semua yang ku lakukan kini kerana Mu

UntukMu inginku menjadi Qalam
Akan aku ceritakan kebesaranmu kepada sekian Alam
Akan ku sampaikan kasih mu yg sangat mendalam
Ya aku, Budak gemuk yg 120kg ni... ISLAM.

Allahu akbar!
Unlike ·  ·  · 5 hours ago ·

11 ulasan:

  1. Sedih lah Kak klu ttg Ghaza ni..sy memang tak boleh tgk kanak2 dan wanita yg menderita di sana..
    Tak dpt nak bayang kan kehidupan mrk...:(

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu Atie , mereka begitu tabah menghadapinya wlpn seluruh ahli keluarga terkorban :'(

      Padam
    2. betul tu... betapa kental nya semangat hidup mrka demi tanah air & agama... pray for GAZA..

      Padam
  2. Kita yg hidup aman damai ni patutnya lebih bersyukur dan patut menghargai..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Amat berharga Sgt kita tinggal Di Negara yg sman damai ni MP... Syukran ya Allah...

      Padam
  3. bro Afdlin yang pergi lihat dengan lebih dekat pasti lebih terharu dengan penderitaan penduduk Gaza kan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Melihat wajah Bro Afdlin yg sedih ni pun dah dpt bayang , APA yg dia rasakan....

      Padam
  4. sedih...sedih sangat....baru baca...belum menyampaikanya....

    BalasPadam
  5. lihat dgn mata sendiri baru tahu...
    setiap butir ayat yg dikeluar ikhlas dari hati...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye Nur... kalau akak dengar Afdlin yg membacanya lagi sedih rasa dihati...

      Padam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)