Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Selasa, 9 April 2013

Goreng Sambal Cendawan Busut :)

Perghhh sungguh lama saya tak makan cendawan busut... manis.. sedap... lemak ... hermmmm semua ada you ehe :D 
Nampak sangat saya kemaruknya saya dengan cendewan busut... cendewan ini tumbuh lepas hujan... dan malam tu ada banyak kalkatu... mak saya selalu kata .. "kalau ada banyak kalkatu ni.. esok tentu ada cendewan busut tumbuh"... dua tiga hari tengok bawah poko cempedak memang ada cendawan busut tumbuh... sakan lah kami memetiknya... tapi ini cerita zaman kecik-keciklah... sekarang ni memetik di pasar tani lah ajer... itu pun kebetulan saya pergi pasar tani kampung terjumpa pak cik tepi tengah jual cendewan busut... 


Saya suka buat goreng sambal  atau buat sup ... memang terasa kemanisannya dan kesedapannya....

Cendewan busut .... (dari google)
Ini lah rupa cendawan busut yang tumbuh melata ... seronok betul kalau dapat mengutip cendewan ni :)

Close up sikit gambarnya... cantik jer kan putih...
Jom kita tengok resepi yg tersangat mudah ini.... pejam mata boleh masak...bak kata mak saya hehehe :)


 SAMBAL TUMIS CENDAWAN BUSUT











Bahannya :

  • 300grm cendawan busut
  • 1 genggam ikan bilis (ditumbuk sederhana)
  • 5 sudu besar cili merah yang telah dikisar
  • Garam secukup rasa
  • 1/2 gelas air 
  • sedikit minyak masak
Caranya :
  1. Goreng sedikit ikan bilis yg ditumbuk, angkat dan letak ketepi.
  2. Kemudian tumis cili yang telah dikisar, bila dah naik wangi masukan ikan bilis yang digoreng tadi.
  3. Selepas itu masukan cendawan dan air serta garam.
  4. Tunggu sehingga masak dan rasa kecukupan masin.
  5. Siap untuk dihidang :)

11 ulasan:

  1. emm dappnya.. cendawan busut x pernah sy nampak tumbuh depan mata... tau.. selalu masak pun cendawan biasa jer.. beli..

    BalasPadam
  2. saya suka wat sup jer... mmg sedapppp...

    BalasPadam
  3. auuu memang sedap ni..susah nak jumpa kat sini..ikut musim ni..

    BalasPadam
  4. Sedap nya Kak..
    sllu dok makan sup cendawan je.. tak pernah lg masak mcm ni..
    boleh lah cuba nti..nyum! :)

    BalasPadam
  5. sedapnya cendawan ni Yatie akak jarang buat ni sbb kat rumah ni ada yg tak suka cendawan tu jadi tahan hati je tnegok ni

    BalasPadam
  6. First time dgr nama cendawan busut. Saya tahu cendawan tIram are :D

    BalasPadam
  7. nanti boleh cuba masak macam ni juga... terima kasih atas perkongsian... tapi kalau guna cemdawan butang tu, agak2 jadi tak?

    BalasPadam
  8. kat rumah saya di kg tak pernah masuk cendawan ni... takder orang yg pandai makan

    BalasPadam
  9. cendawan busut ke tu Yati macam cendawan tiramkan... OKje pun suka cendawan gak!

    BalasPadam
  10. Kat mana ada jual cendawan busut? Sy mengidam.. :(

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maaf lah suhaila..
      Memang susah nak dpt cendawan busut ni kan..
      Akak tu pun kebetulan dpt..

      Padam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)