Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 18 April 2013

HOMEMADE AIS KREM DURIAN ~ YUMMY ^___^

Lihat durian ada lagi.... teringin pulak utk mencuba utk membuat ais krem sendiri... apalagi google dan jumpa resepi yg mudah dari My Resepi.... Bila saya kata nak buat ais krem durian .... melompat mereka mendengarnya... gembira sangatlah  mereka tu...

Ais Krem Durian ... Yummy
Kak Jeeha rasa dulu sebab dia yg banyak bantu mama, masa tu Kak Nabilah dengan sibuk siapkan kerja sekolah dia kat atas... kita orang berdua buat projek Ais Krem Durian dibawah :D

"Terbaekkk lah mama " kata Kak Jeeha :D
Nampak tak kat tepi tu dah kena keruk sikit ini gara-gara Nabil tak sabar nak tunggu Ais Krem tu keras... jadi terpaksa saya korek sikit tempat yg dah keras tu...
Cantekk pulak kuning ais krem durian tu
Saya guna durian isi kunig ni... tu yg ais krem tu nampak real kuning durian... tiga sekawan...


Jom kita tengok macam mana nak buat :) Saya guna mixer dan blander... mula saya masuk semua bahan dalam mixer dan isi durian saya bland dulu bagi hancur...


Perghhh punya banyak isi durian... yelah buat sendiri dan makan sendiri... kalau jual mau bankrap taukeh ais krem sebab cari stok durian kih kih kih....


Semangkuk kecil jer... isi durian..
 Lepas kita bland isi durian tu, masukan dalam mixer tu untuk dikacau bersama-sama bahan-bahan lain....bila dah nampak gebu tu masukan dalam bekas tupperware yg kedap udara tu... kemudian masukan dalam peti ais.... 
Ini belum beku lagi
Saya ada adjus sikit resepi ni ikut cita rasa saya dan anak-anak.... meh kita semak resepi :D


RESEPI AIS KREM DURIAN







Bahan-bahan :-
  • 2 1/2 cawan serbuk coffemate
  • 2 1/2 cawan susu segar
  • 1 sudu kecil essen vanilla
  • 1 sudu besar gula (saya letak sikit jer sebab durian dah manis)
  • 250 g isi durian (kisar dgn 1/2 cawan air)

Cara-caranya : 


  1. Satukan semua bahan kemudian pukul dengan mixer hingga kembang, berbuih dan ringan.
  2. Simpan didalam bekas bertutup kemudian bekukan dalam peti sejuk.
  3. Bila telah hampir separuh beku keluarkan semula dan hancurkan semula kemudian pukul dengan mixer sekali lagi hingga lembut (ulang 2 -3 kali untuk hasil yang lembut)
  4. Masukan semula kedalam bekas bertutup dan bekukan semula didalam peti sejuk. 
  5. Bila telah beku boleh lah dihidangkan dengan coklat chip atau buah-buahan (ikut suka anda semua :D)

P/S Saya buat sekali jer untuk dipukul sebab anak-anak tak sabar nak makan, nanti nak buat yang proper sikit biar rasa lembut dan gebu tu

23 ulasan:

  1. wahhh.. rajinnya buat aiskrim sendiri.. nyum².... super duper mest sedapppp

    BalasPadam
  2. wowww.
    percaya tak. ayu tak pernah try bt aiskrim sendiri. seriusss xyakin..
    nie dpt resepi dr yatie.
    hati mcm mau...

    cuma kn cari tukang makan. heheheh. maklumlah. kat umah ada 3 org jer

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak cari tukan makan senang Ayu... hantar jer rumah akak, habis lah tu :D

      Padam
  3. telan airliur sy tgk eskem ni he3

    BalasPadam
  4. amboi tu kira dah leh buat bisnes eskrem...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada tak yg nak beli bila akak bukak bisnes eskrem ni Zila :)

      Padam
  5. assalam yatie..ada lagi durian ye..kat tempat acik dah tak bantyak durian kena pi jusco..mahal lak durian nya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Acik Erna, durian ni saya simpan dlm petiais yg kerasbeku tu... ikut sekarang memang tak ada musim durian... konon dulu nak buat kek doyan ... tak jadi pulak :D

      Padam
  6. wow aiskrim pun buat sendiri yer...nak sikit...hehe

    BalasPadam
  7. terbaik, sbb tak guna telur..tq sharing

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya takut hanyir kalau letak telur kak Rohah ... tu yg saya adjus sikit :D

      Padam
  8. sedapnya.....nak pula buat sendiri macam nie.....

    BalasPadam
  9. nyummm nyummm sedapnya aiskrim doyannn....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aiyang... yummy jer lalu kat tekak... hendaknya musim panas ni... perggghhh lagi terliur :D

      Padam
  10. nyum! sedap nya Kak...
    sini susah dah nak dapat durian.. kena beli lah jawap nya ais krim durian ni...terliur dah nengok nya...hehe:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Beli dulu Atie... nanti dah musim durian boleh cuba buat :D

      Padam
  11. Senang je kan CH....boleh le try lepas ni ...asyik buat serawa durian je haha...

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)