Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Selasa, 18 November 2014

LARANGAN BERSANGKA BURUK

Assalamualaikum kekawan.. 
Semoga kita berada dalam rahmat Ilahi hendaknya...
Dikongsikan dari group whatsapp saya.. :)



Larangan menyangka buruk.
Petang itu kedengaran rungutan tangga sudah tidak terbendung lagi . Dia terus berleter.
“Penat letih jadi tangga. Waktu orang naik, aku kena pijak. Waktu turun pun orang pijak aku. Seronok jadi atap. Tak pernah kena pijak. “

Mendengarkan kata kata tangga. Atap terus bersuara.
"Hoi tangga. Aku lagi sakit tau. Berpanas berhujan siang malam. Mendidih kepanasan bila tengahari. Bila hujan aku terpaksa menahan kesejukan. Yang seronok jadi tiang. Tak kena panas. Tak kena hujan. Tak kena pijak.”
Mendengarkan kata atap, tiang terus bersuara.
“Mana kamu tahu? Aku dok tahan pikul atap, segala alang rumah bertan-tan siang malam. Aku terpaksa pikul jugak. Tuhan saja tahu betapa beratnya. Yang seronok jadi dinding. Tak payah pikul. Tak kena panas. Tak kena pijak.”
Mendengar kata-kata tiang, lalu dinding menjawab.
“Akulah pelindung khazanah rumah ni. Aku lindung aurat tuan rumah, hartanya bahkan aku terpaksa jaga sepanjang masa. Kalau aku tak ada semua tak guna.“
Wahai anakku,
Aku ceritakan ini untuk mengingatkan engkau bahawa setiap manusia mempunyai tugasnya sendiri. Kamu buatlah kerja yang diamanahkan padamu sebaiknya. Jangan sesekali engkau berdengki pada orang lain. Sebab mata hanya dikurniakan penglihatan daripada segi zahirnya sahaja. Sedangkan realitinya mungkin tidak seindah yang kamu lihat di minda. Jadilah diri sendiri, jangan cuba
jadi orang lain.
Manusia hari ini suka sangka-sangka
Ada sangka baik
Ada sangka buruk
Orang beribadah disangka riak
Orang rileks disangka malas
Orang berpakaian baru disangka menunjuk
Orang berpakaian buruk disangka hina
Orang makan banyak disangka pelahap
Orang makan sedikit disangka diet
Orang yang senyum disangka mengejek
Orang yang masam disangka merajuk
Orang berbincang disangka mengumpat
Orang yang diam disangka menyendiri
Orang yang menawan disangka menggoda
Orang yang ceria disangka mengada
Orang yang bertanya disangka menyibuk
Hakikatnya...
Mana tahu yang senyum itu kerana bersedekah
Mana tahu yang masam itu kerana mengenang dosa
Mana tahu yang berbincang itu memberi pendapat
Mana tahu yang diam itu kerana beribadah
Mana tahu yang menawan itu bersih wataknya
Mana tahu yang ceria itu cerdas mindanya
Mana tahu yang bertanya itu perihatin orangnya
Justeru itu….
Sesuatu perkara yang kita lihat
Jangan suka sangka-sangka
Sikap sangka-sangka akan memusnahkan jiwa
Kerap sangka-sangka mengundang celaka
Jangan terlalu bersangka-sangka
Jauhi sikap sangka-sangka
"يأيها الذين ءامنوا اجتنبوا كثيرا من الظن إن بعض الظن إثم.."
"Wahai org2 yg beriman jauhilah kamu semua kebanyakan dari sangkaan kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa.."
(AlHujurat:12)

13 ulasan:

  1. utk mengelak mendapat dosa..kita kenalah sentiasa bersangka baik..

    BalasPadam
  2. sentiasa bersangka baik.. tak kira sesama manusia mahu pun dengan Allah

    BalasPadam
  3. larangan bersangka buruk ni memang dah lama dan memang sepatutnya, tapi tulah... manusia ni kak... suka sangat bersangka buruk pada orang...yang lebih teruknya tak sedar diri sedang bersangka buruk kepada orang...astaghfirullahalazim...

    BalasPadam
  4. Setuju CH....banyak untungnya kalau bersangka baik ni...hati pun tenangkan tak yah nak risau....

    BalasPadam
  5. Satu peringatan yang baik untuk kita yang seringkali tak bersangka baik ini...

    BalasPadam
  6. kena selalu bersangka baik... Yg jadi pun baik2 ajer, Insya Allah :)

    BalasPadam
  7. salam kak...

    kita yg selalu terkhilaf, tersalah tafsir sbb terlalu iktkan mata yg memandang bkn hati yg memandang...

    BalasPadam
  8. Assalamualaikum wbt,
    Satu perkongsian yg menarik. Sentiasalah berfikiran positif dan berbaik sangka, jgn biarkan yg bertanduk memesongkan kita menjadi yg sebaliknya.

    BalasPadam
  9. Messej ini ada kakak buat N3 juga tau Yati tak lama dulu. Itulah kita ni manusia ada lalainya tapi jgn sesekali bersalah sangka kerana buruk padahnya. Tiap kita ada tugas dan tanggungjawab yg perlu dipikul - lakukan dgn sebaiknya jgn berhasad dengki.

    BalasPadam
  10. Eh, macam pernah bacalah tapi lupa dah kat mana! Kesimpulannya, kita bersangka baik sahajalah walaupun terbit sangka buruk tu, kenalah cepat-cepat hapuskan dari dalam diri.

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)