Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Jumaat, 18 November 2016

Hidup Untuk ALLAH.. ^__^

Sumber Picture : Google




Assalamu'alaikum Wr. Wb..

Cerdasnya orang yg *beriman* adalah, dia yg *mampu mengolah hidupnya yg sesaat & yg sekejap untuk hidup yg panjang*..
Hidup bukan untuk hidup, tetapi hidup untuk Yang Maha Hidup. Hidup bukan untuk mati, tapi mati itulah untuk hidup.

Kita *jangan takut mati*, *jangan mencari mati, jangan lupakan mati, tapi rindukan mati. Karena, mati adalah pintu berjumpa dengan Allah SWT*.
*Mati bukanlah akhir cerita dalam hidup, tapi mati adalah awal cerita sebenarnya, maka sambutlah kematian dengan penuh ketakwaan*.

Hendaknya kita selalu *menjaga tujuh sunnah Nabi* *setiap hari*.
Ketujuh sunnah Nabi SAW itu adalah:
.
.
●Pertama,
*Tahajjud karena kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya*.
.
●Kedua,
*Membaca Al-Qur’an sebelum terbit matahari. Alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur’an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman*.
.
●Ketiga,
*Jangan tinggalkan masjid terutama di waktu subuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke masjid, karena masjid merupakan pusat keberkahan, bukan karena panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yg memanggil orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah*.
.
●Keempat,
*Jaga Shalat Dhuha karena kunci rezeki terletak pada shalat dhuha*
.
●Kelima,
*Jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yg suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yg bersedekah setiap hari*.
.
●Keenam
*Jaga wudhu terus menerus karena Allah menyayangi hamba yg berwudhu*.
_  *Khalifah Ali bin Abi Thalib berkata, “Orang yg selalu berwudhu senantiasa ia akan merasa selalu shalat walau ia sedang tidak shalat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah*_
.
●Ketujuh,
Amalkan *istighfar* setiap saat.
Dengan istighfar masalah yg terjadi *karena dosa* kita akan *dijauhkan* oleh Allah.
.

Selamat beraktivitas penuh kebaikan dihari Jum'at penuh keberkahan 😊

Sumber : WhatsApp

8 ulasan:

  1. Alhamdulillah syukur nikmat
    Istigfar

    BalasPadam
  2. Sejujurnya peluang kakak utk sedekah tiap hari sgt susah selain bagi bebudak mengaji makan apa yg ada Yati. Sebab pergi kerja-balik kerja susah nak jumpa org. Lain dulu pergi hantar anak ke sekolah.

    Sedekah senyum ajelah hihi... tapi tak puas kan.

    BalasPadam
  3. Benda yg senang mcm beristighfar tu pun kekadang lupa nak buat Ti ..adoyai...manusia!

    BalasPadam
  4. Masuk awal pagi aje dah mula sibuk, memang adakalanya terlupa nak mengamalkan apa yang sepatutnya.

    Baru beberapa hari kebelakangan ni terjumpa 'port' untuk bersedekah. Alhamdulillah, dibuka pintu hati yang selalu aje terhalang dek perkara-perkara dunia!

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)