Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Isnin, 5 Jun 2017

Anak Ada Maruah Diri..πŸ˜πŸ˜™πŸ˜˜πŸ’–πŸ’•

Dulu Masa kecik saya selalu bergaduh ngan abg saya no 5.. Macam anjing dengan kucing.. Ibaratnyee.. Hehe.. Tapi mak saya selalu menangkan abg saya.. Mak selalu marah saya rotan saya.. Pernah sekali saya pernah mencarut.. Kuar perkataan bukan2.. Semoga Allah maafkan saya..Abg2 pun apa lagi tangkap saya dan mak amek cili dan cilikan mulut saya.. Perghhh rasa 2 inci laa tebal mulut ni.. Padahal tu salah abg saya.. Bukan salah sy.. Saya rasalah.. Haha..

Satu hari saya duduk dalam satu ceramah parenting daripada satu orang ustaz ni.. Ustaz tu kata "Kalau anak kita bergaduh yg kecik dan besar.. Jangan marah yg besar.. Sebab dia dah besar.. Malu dia depan adik dia dia kena marah.. Tapi marah yg adik.. Nanti abg dia tengok adik dia kena marah si abg akan rasa kesian pada adiknya.."

Saya terus terfikir.. MasyaAllah mak saya tak pernah pun pergi ceramah parenting saya rasa.. Atok2 nenek kita tak pernah pun pergi kursus sebagainya..

Tapi rupanya mereka ni orang tua2 masyaAllah cara mereka mendidik menyebabkan kita hari ni jadi "manusia"..

Ada sorang cikgu ni bagitau saya satu lagi ilmu.. Macamana nak kasi anak2 kita berkasih sayang.. Rupanya dari kecik lagi kita kena latih mereka bagi hadiah sesama dia.." akak.. Ni hadiah adik bagi.. Akak cakap akak syg adik..." kadang2 bagitau jugak kat kakak.. "adik.. Ni kakak ada bagi hadiah.." sebenarnya kita yg bagi hadiah tu.. Tapi gunakan nama anak2 kita yg bagi.. Nanti mereka sayang antara mereka..

Sedih lihat hari ni.. Kadang2 pergi shopping dengan wife tertengok gelagat mak ayah.. Marah anak depan orang ramai.. Cubit lempang depan orang dan depan anak2 yg lain.. Saya baru faham sebenarnya setiap anak ni ada maruah masing2.. Jangan jatuh kan air muka anak kita depan anak2 yg lain supaya mereka saling dapat syg menyayangi.. Hormat menghormati..

Sebab tu kadang2 saya di tanya.. "Anak saya ni makin besar dah makin xnak ikut kami pergi mana2 ustaz..budak2 sekarang.." Bagi saya sama sahaja budak sekarang dan budak dulu.. Tapi bagaimana cara kita mendidik dan suasana yg kita wuhudkan di rumah dan di tempat dia belajar..

Anak2 hari ni lebih suka duduk dengan kawan2 mereka sebab kawan2 lebih pandai menghargai dirinya berbanding kita ibu bapa hargai anak kita.. Kita lebih suka bercakap dengan talifon dan senyum pada talifon berbanding senyum dan bercakap dengan anak2 kita.. YaAllah.. Ampuni kami.. Semua salah saya..

Saya pernah di kongsi satu orang pakcik dia suami kepada cikgu kimia saya dulu cikgu Joned Badar.. Pakcik mus ada 11 orang anak lelaki.. Dan semua berjaya macam2 profession.. MasyaAllah.. Masa kecik anak2 mereka ni kalau dtg raya habis rumah orang dikerjakan.. Pecah sana pecah sini.. Tuan rumah berbulu je tengok.. Tapi pakcik mus ni hanya senyum dan tegur2 biasa je.. Tapi lepas balik rumah.. Pakcik mus akan bawa anak dia yg buat salah tadi masuk kereta dan bawa pusing2 makn ais krim lepas habis makan dia akan marah dan nasihat anak dia dalam kereta sorang2..

Bukan di hadapan anak2 yg lain.. MasyaAllah.. Banyak saya belajar dengan pakcik mus..

Kadang2 perasan tak.. Kita kata kat anak kita "ibu nak ahmad balik sebelum pukul 6.30..!" Bila dia balik lewat kita marah mereka kita tengking mereka kita pukul mereka.. Tapi ada masa dia balik lagi awal daripda 6.30 kita lupa nak hargai mereka.. "Bagus anak ibu balik awal.. Anak soleh betul...." Kadang2 kita kedekut nak puji anak kita.. Kita lebih suka lihat kebaikan anak orang lain.. Puji anak orang lain berbanding kita puji darah daging kita sendiri.. YaAllah ampuni kami.. Semua salah saya..

YaAllah tuahn kami..maafkan kami..kami bodoh.. Tak pandai jadi ibu dan ayah.. Kami abaikan tanggungjawab kami untuk didik anak kami cara sunnah.. Kami tak kenalkan mereka denganMu dan nabi saw... Maafkan kami yaAllah kami lebih sibuk dengan dunia kami harta kami berbanding didik anak2 kami jadi seperi sahabah rhum.. YaAllah ajarlah kami jadi ibu dan ayah seperti sahabah RHum.. Wahai Allah tuhan kami.. Janganlah jadikan anak2 kami sebagai pengahalang pda kami untuk masuk syurgaMu.. Amiiin

Share jika terkesan di hati dan bermanfaat untuk jadi ibu bapa yg baik..

Motivator Remaja,
Ustaz Khailil Razak

1 to 1 Motivation Program untuk anak yang bermasalah dan boleh boleh juga buat kem cuti sekolah kumpulan kecil max 5 orang kumpulkan sepupu atau anak2 jiran dengan kos yg lebih rendah boleh hubungi 0137791637

#StoryUstazTido
Sumber: Facebook

10 ulasan:

  1. Memang terasa terkesan di hati baca entry ni yatie...semoga Allah ampunkan kami ibubapa yang tak pandai jaga anak ikut sunnah yang sebenar.Terasa sebak bila part anak2 ni sebab masa berlalu terlalu cepat sekejap mereka dah dewasa.

    BalasPadam
  2. enteri ini sangat terkesan dihati kak, apa yang dicakapkan tu betul, kadang ye lah sebagai emak say ni terlupa bila nak marah sangat tu

    BalasPadam
  3. ehhhhhhhhhh suke laa bace kak...tak tepikir...betul...lieya pun kdg2 ade termarah budak2 bile bergaduh.... lepas bace tulisan ni byk bende yg lieya kene baiki...betul laa..anak2 dah dewasa cara nak tegur n marah pun lain kan...bab air muke tu kdg2 telepas pandang...tq kak sbb ingatkan....

    BalasPadam
  4. TQ kak atas perkongsian... kadang2 kita parents ni bila marah tu dah tak ingat dah segala tips2 tu... janji kita lepaskan apa yang terbuku di hati...hahahha.. lepas ni kena perbaiki la...

    BalasPadam
  5. saya pun kesian tengok budak2 kena marah dikhalayak ramai, sedih pun ada..mesti mereka malu..

    BalasPadam
  6. Perkongsian yang bagus untuk ibu bapa.

    BalasPadam
  7. Kadang2 dek kemarahan, lupa diri berada kat mana..

    BalasPadam
  8. Yelah...kita ni nama je ada anak, tp ilmu keibubapaan kurang. Denlah tu...
    Untung ibu bapa sekarang, banyak sumber boleh cari ilmu cuma nak dengan tidak je.

    Alahai...indahnya belajar di University Kehidupan ni kan...

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)