Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Isnin, 14 Ogos 2017

Ibu Unta dan Anaknya... cer baca..

Seorang jurugambar yang mengambil gambar ini merasa hairan dengan tingkah laku ibu unta di sebuah kolam tempat minum binatang di sebuah kawasan lapang. Ibu unta ini berendam di dalam kolam sedang disampingnya anaknya sabar menunggu di tepi kolam.




Selang tak berapa lama kemudian,  ibu unta bangkit demikian pula anaknya, lalu keduanya saling mendekati, yang ternyata ibu unta menyusui anaknya dengan segera.

Jurugambar lalu menanyakan tingkah laku haiwan ini kepada Orang Badwi yang memilikinya, lalu Orang Badwi tersebut berkata :

"Bahawasanya ibu unta ini berendam supaya susunya menjadi dingin, setelah sekian lama berkelana di padang pasir yang panas. Sehingga setelah terasa dingin dengan segera ia bangkit lalu menyusui anaknya sehingga anak unta terasa nyaman, menikmati susu dingin di tengah padang yang panas".

Maka Maha Benar Allah telah berfirman dalam Surat Al-Ghasyiah ayat 17 :

أفلا ينظرون إلى الإبل كيف خلقت

Maka apakah kamu sekalian tidak memperhatikan bagaimana unta itu diciptakan ?
Sumber : Facebook

Tidaklah setiap penciptaan dari Allah kecuali padanya ada keajaiban-keajaiban yang menjadikan manfaat bagi mereka yang mahu mempelajari.
Wallahu Ta'ala A'lam.

Sumber FP نافذة

Sumber : Facebook

13 ulasan:

  1. betul tu kak setiap kejadian ada pengajaran yang dapat kita ambilkan. kasih ibu unta pada anaknya tak mahu bagi minum susu yang panas

    BalasPadam
  2. kuasa Allah..walau haiwan takde akal tapi tetap Dia beri ilham.

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum Wrmbth
    .
    Salam pagi isnin yang produktif :) Apa khabar sis

    Masyaallah

    Sayangnya mak unta pada anaknya ya

    Sanggup berendam lama semata mata nak bagi anak minum susu sejuk

    Mujur manusia ada peti sejuk

    Perah susu boleh simpan masuk dalam peti ais

    Anak pun dapat minum susu yang nyaman

    BalasPadam
  4. Hanya boleh dilihat dengan mata hati kisah ni.... MasyaAllah...

    BalasPadam
  5. Salam CH!

    Begitu rupa kisahnya ya. Dok pelik juga, dah namanya binatang, ingatkan takdalah akal dok suruh anak tu tunggu kat luar kepanasan dah kenapakan!

    Rupa-rupanya nak beri susu tu sejuk dulu barulah anak seronok menyusu, menghilangkan dahaga ya. Sesetengah manusia pun tak boleh berfikir begini kalau tak, tak akan ada yang sanggup mendera anakkan!

    BalasPadam
  6. Allahu...pengajaran Allah bagi untuk kita hamba-Nya yang mahu berfikir.

    BalasPadam
  7. Allahu Akbar, nice sharing sister..

    BalasPadam
  8. Tersentuh CH..Tak penah baca

    BalasPadam
  9. Allahuakbar.. motivasi diri

    BalasPadam
  10. AllahhuAkbar...betapa besarnya kuasa Allah...

    BalasPadam
  11. Alahai .....unta pun sayang anak ye Ti. Yang sweetnya, anak unta tu pun sabarlah pulak ek....

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)