Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Jumaat, 18 Ogos 2017

Jangan Kita Melahirkan TUAN???😟

Ibu : Dina...Dini...nak makan ape?
Dina : Dina nk mkn mi goreng
Dini : Dini nk mkn mi kari
Tudiaaaa...mak ambk oder kt anak dara diaaaa
DIDIK ANAK MENJADI HAMBA AGAR IBUBAPA TDAK MELAHIRKAN TUAN*"

Acap kali kita terlihat. Si ibu bersusah payah mengemas rumah, mengemas bilik, menyapu sampah, mengemop lantai, membasuh baju, memasak, basuh pinggan dan pelbagai lagi

+ *Sedangkan si anak dara bersenang lenang di depan tv, menghadap laptop, dan bermain smartphone*

+  *Bila disuruh tolong merungut, tak reti, malas dan ada yang buat cincai2 sebab terpaksa*. 😭

+  *Tak kurang juga anak lelakinya,mana mahu nak buat kerja2 perempuan*.

Budaya *anak menjadi RAJA semakin berleluasa sekarang.*

Sebab apa?. Sebab mereka tidak dididik menjadi "hamba" sedari kecil

+ Mereka tidak diajar untuk mengerti kesusahan dan kepayahan ibu bapa mereka

+ Mereka tidak diajar untuk memamahami bagaimana keadaannya bila ditempat ibu bapa mereka

Alasannya?

+ "Kesian anak tu kecik lagi.."
+ "Tengok Timah tu, nak dera anak ke apa?"
+ "Ish, janganlah bagi budak tu buat, dah jadi macam orang gaji je.."

Jika beginilah alasannya, bersiap sedialah untuk *menjadi "hamba" anak sampai ke tua.*

+ Dah kahwin beranak pinak pun bila balik kampung masih nak *menyusahkan mak pak.* Ini terjadi dalam dunia masa kini.

+ Baju laki bini anak beranak mak basuh
+ Makan laki bini anak beranak mak masak

Anak yang tidak dididik dengan kesusahan kerja sedari kecil, mereka akan kekok untuk melakukannya bila menginjak dewasa

+ Mereka akan buat secara terpaksa

+ Mereka akan buat hanya bila disuruh kerana tiada kesedaran dalam diri mereka

Dan yang akan menjadi hambanya ialah mak pak mereka.

+ *Sementara si anak sedap menggoyang kaki*

Jadinya. Sedari umur anak 2 tahun, pupuklah mereka perlahan-lahan sesuai dengan usianya.

Bila besar mereka akan mampu berdikari

+ *Usah terlalu kasihankan anak*
+ *Jangan terlalu memanjakan anak*

+ Ajar mereka erti susah payah sejak kecil
+ Ajar mereka tentang kerja rumah
+ Ajar mereka erti kehidupan
+ Pupuk kesedaran dalam diri mereka

+ *Yang perempuan didik mereka kerja-kerja mengemas, memasak, mencuci rumah dan segala macam kerja rumah. Didik mereka tentang pentingnya kebersihan*

+ *Yang lelaki, ajar mereka buat kerja seperti mencuci kereta, mengangkat barang. Ajar mereka kerja-kerja perempuan, tak salah itu. Malah lebih baik*

Biarkan orang nak kata kita buat anak macam orang gaji atau hamba

Abaikan mulut-mulut puaka mereka-mereka yang hanya tahu mengata sedangkan mereka tidak berada di tempat kita

Sementara anak masih kecil, didiklah anak menjadi HAMBA. Agar besar nanti dia tidak menjadi RAJA

*"Ramai Sebar, Ramai Dapat Manfaat"*

Sumber : whatsApp

7 ulasan:

  1. DIDIK ANAK2 DEMI KEBAIKAN MEREKA DAN IBUBAPA MEREKA JUGA

    BalasPadam
  2. Oh, dah puas berbincang pagi tadi,CH! Betullah kata UA, tak tahu nak komen apa dah. Kita juga kadang-kadang yang sudi dan rela jadi kuli anak. Tapi bila fikir-fikir balik, asal anak-anak tahu bawa diri akhirnya cukuplah.

    BalasPadam
  3. Allahu...betul sangat. Anak-anak lelaki terutamanya. Jangan esok bila dah kahwin semua isteri yang kena buat, kannn

    BalasPadam
  4. mesti ajar..didik anak mesti dari rebung..nanti dah besar sikit merungut-rungut bila minta tolong
    JanjiKita

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)