Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Isnin, 7 Ogos 2017

Selamat Berangkat DHUYUFURRAHMAN...😍

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya..
Semalam kami menghadiri majlis doa selamat pak cik en suami yang akan berangkat menjadi dhuyufurrahman pada 15 Ogos 2017 ni.. InsyaAllah. Semoga dipermudahkan segala urusan , diberikan kesihatan yg baik serta dikurniakan haji yg mabrur..

Inilah pak cik Mohd Nazri.. yg akan menjadi dhuyufurrahman tu.. suami isteri yg sentiasa saling sayang menyayangi.. πŸ˜πŸ˜™

Buah yg paling orang rare hidang ialah buah manggis tu.. berulang si Nabil dan najeeha mengulang makan.. mamanya pun sama hihihiπŸ˜†  lama weyyy tak jumpa buah tu.. pastu mahal pulak jual kat pasor..RM12/kgπŸ˜‰πŸ˜œ



Bila dengar orang hendak pergi menunaikan haji.. mulalah hati tu melonjak2 hendak pergi.. teringat momen indah sewaktu menunaikan haji pada tahun 2007.. boleh baca entri saya di sini .. RINDU DATANG LAGI gambar kenangan sewaktu disana dan boleh lah kawan2 tinggalkan komen kat situ yeπŸ˜‰πŸ˜πŸ˜™

*******🌷🌷🌷🌷🌷🌷*******

Surat tafsir surat Al-Hajj ayat ke-27 yang berkaitan tentang seruan Nabi Ibrahim kepada ummatnya di seluruh dunia untuk beribadah haji. Mari kita mulai, Allah Ta’ala berfirman:

وَΨ£َΨ°ِّΩ†ْ فِي Ψ§Ω„Ω†َّΨ§Ψ³ِ Ψ¨ِΨ§Ω„ْΨ­َΨ¬ِّ يَΨ£ْΨͺُΩˆΩƒَ Ψ±ِΨ¬َΨ§Ω„ًΨ§ وَΨΉَΩ„َΩ‰ ΩƒُΩ„ِّ ΨΆَΨ§Ω…ِΨ±ٍ يَΨ£ْΨͺِΩŠΩ†َ Ω…ِΩ†ْ ΩƒُΩ„ِّ فَΨ¬ٍّ ΨΉَΩ…ِΩŠΩ‚ٍ

“Dan serulah manusia untuk berhaji, mereka datang dengan berjalan kaki, dan sebagian lagi menunggang unta, mereka datang dari tempat yang jauh”
Tahukah anda, ayat ini dahulu ditujukan kepada Nabi Ibrahim sesaat setelah membangun Ka’bah. Ada yang mengatakan bahwa beliau ketika itu sedang berdiri di atas Maqam (Maqam Ibrahim), ada pula yang mengatakan beliau sedang berada di Bukit Shafa, dan ada pula yang mengatakan ketika itu beliau sedang berada di Jabal Abi Qubais (kini menjadi istana tamu-tamu kerajaan)
Ketika mendapatkan perintah ini, Nabi Ibrahim pun kebingungan, bagaimana cara untuk menyeru (adzan) agar manusia dapat menunaikan ibadah haji? Beliau pun mengeluhkan “Wahai Rabb, bagaimana saya dapat menyerukan sementara suara saya tidak dapat didengar mereka?”
Maka dikatakan (Allah) kepada Ibrahim “Serulah, kami yang akan menyampaikannya”
Nabi Ibrahim pun menyeru, “Wahai seluruh manusia, sesungguhnya Tuhanmu telah menjadikan baitullah, maka tunaikanlah ibadah haji”
Setelah itu, gunung itupun tunduk dan menyebarkan seruan Nabi Ibrahim hingga seluruh manusia mendengarnya. Mereka pun kemudian menjawab “Labbaik allahumma labbaik” (Saya penuhi panggilanmu ya Allah.. Saya penuhi panggilanmu)

Jika kekawan mendengar talbiah ini.. sahutlah dengan mengikut bacaan talbiah tersebut. Teringat tu hari dengar ceramah ustaz kata jika kita menyahut seruan itu.. insyaAllah satu hari nanti kita dijemput menjadi tetamu Allah..
Saya berdoa agar dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki serta diberikan kesihatan yang baik.. agar dapat menunaikan ibadat haji ini satu keluarga anak beranak. Aamiin.

13 ulasan:

  1. tiap hari ada aje stori pasal frens nak tunaikan haji.
    sayu nyer hati.
    lom sampai masa saya.
    sgt nak pergi di usia masih sihat ni.

    BalasPadam
  2. Tahniah kepada bakal haji.
    Semoga dapat mengerjakan haji dengan sempurna.

    BalasPadam
  3. Tahniah pada pakcik yatie yang bertuah ke tanah suci ...semoga mendapat haji yang mabrur.
    Yatie suka manggis ya?.Akak tak pernah beli pun buah ni..tapi selalu je ada rezeki org memberi .

    BalasPadam
  4. moga dpt menjalankan ibadah haji ngn sempurna n mendapat haji yg mabrur di sana bt pakcik n makcik akak...

    manggis skrg dh rm7 sekilo kak, dh boleh dh kalau nk beli hehehhe

    BalasPadam
  5. Alhamdulillah, tumpang gembira utk mereka yg dijemput menjadi tetamu Allah, alangkah bahagianya.

    Kena cepat2 cukupkan belanja ke sana kan, sementara masih sihat.

    Bestnya CH dah penah pegi. At least dah merasa suasana di sana. Rindu mmg lumrah kan, ramai org cakap kalo dah pegi mesti rasa nk pegi lagi.

    BalasPadam
  6. Alhamdulillah, moga dipermudahkan segala urusan...

    BalasPadam
  7. Alhamdulillah, semoga dipermudahkanNya jua segala urusan, selamat pergi dan kembali dan mendapat Haji yang mabrur..Amin

    BalasPadam
  8. mudah2an dapat haji mabrur dan dipermudahkan urusan

    BalasPadam
  9. Semoga dipermudahkan sega la urusan =) selamat pergi dan balik nanti inshaAllah=)

    BalasPadam
  10. alhamdulillah..telah sampai rezekinya menjadi tetamu ALLAH..

    BalasPadam
  11. Loving sangat nampaknya pakcik suami tu Ti. Semoga Allah mudahkan urusan mereka disana dan mendapat haji mabrur.
    Hihi....jumpa buah yg jarang makan mmg itulah yg di tuju dulu ye Ti.
    Seronoknya Ti hang....sekurang kurangnya hang dah complete rukun Islam

    BalasPadam
  12. Seronoknya dapat jemputan...
    Moga suatu hari nanti sampai jugak jemputan untuk kami sekeluarga

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)