Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 2 Jun 2016

GULAI JANTUNG PISANG 😊 emmmm dapnya :)

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya..


Hari itu blogger Dana , mama si ayyan tu, cerita masak gulai jantung pisang.. 
Udah hakak pun teringin juga hahaha..
Nampak sangat tekak dok teringin memanjang jer kan..
Pastu bila nampak jantung pisang kat pasar tani tu..
Terus sambar 2 sekali jantung tu..
Ada hikmah juga ambil dua tu..
Rupanya yg satu tu dalamnya busuk..
Tak apa lah rezekinya satu jer kan kekawan..
Najeeha pertama kali makan.. dia ni rajin mencuba ..
Tak kisahlah bagi nya yg mama masak ni agak rare :)
Masa tu saya masak juga tomyam ayam kegemarannya dan goreng sayur bendi telur pecah..
Tapi ini yg disudunya dulu..
"Wah... sedap rupanya gulai jantung pisang ni ye mama" katanya tersenyum manis :)
Dia ni kalau dah suka satu2 lauk tu..
Itulah yg dimakannya..
Menikmati sungguh lauk tu ~__^
Saya juga bersungguh makan masa hari tu..
Ye lah dah lama tak masak kan jantung pisang..
Lauk zaman kecik2 dulu..
Semuanya ambil mana yg ada dikeliling rumah kan..


Jomlah intai resepi saya yang mudah ini kekawan :)

RESEPI GULAI JANTUNG PISANG 

Bahannya :-
- 1 biji jantung pisang sederhana besar - dipotong kecil
- 5 biji cili api *
- 1 biji cili merah*
- 3 biji bawang merah *
- 1 inci kunyit hidup * bahan ditumbuk
- 1 helai daun kunyit
- 1 gengam ikan bilis ditumbuk sedikit
- 1/2 keping asam keping
- 1 mangkuk sederhana santan cair
- 1 mangkuk sederhana santan pekat
- garam secukup rasa

Caranya :-
1. Masukan santan cair bersama bahan tumbuk, ikan bilis , kacau mesra, kemudian masukan jantung pisang tadi.
2. Apabila dah mendidih baru masukan santan pekat, asam keping, dan daun kunyit serta garam.
3. Kacau selalu supaya tak pecah santan, bila dah mendidih, rasa garamnya, jika dah cukup rasanya, boleh ditutup apinya.
4. Siap untuk dihidang.

SELAMAT MENCUBA ^__^


25 ulasan:

  1. Yati rebus dulu tak jantung pisang tu?
    Kalau kakak rebus dulu baru potong kecil.
    Memang inilah sayuran masa kita kecik-kecik dulu Yati. Kakak pun sama.

    BalasPadam
  2. memang sedap pekena lak dgn sambal belacan

    BalasPadam
  3. alahaiii kak..sedapnya lah gulai jantung pisang ni.. jarang dpt mkn..hihi

    BalasPadam
  4. ya Allah kak...ni lauk win kak....lawan plak dgn ikan goreng garing2...sambal belacan...cukupppp!! nasi panas2...mmg boleh bertambah.... tapi lieya kalo masak lauk ni mmg sendu le makan sorang2...budak2 ni bukan reti makan lauk2 rare gini...husben pun tak berape sgt.....

    dulu jantung pisang tebang ajek kat belakang umah kan kak..skrang kalo membeli kat pasar boleh tahan jugak harganyer....serba serbi mahal...kene pergi beli kat pasar tani peniaga2 kampung tu..dpt yg gemuk2....

    BalasPadam
  5. Kita suka jugak makan sayur sayur gini CH ....tp beli memang jarang. Entah kenapa ek? Sebab anak anak kurang makan kot tu yg malas nak beli tu.... Ke sebab tak pernah masak jadinya diaorang tak reti makan ....entahlah weyh, penat pulak nak jawab kuiz haha

    BalasPadam
  6. Lama sangat akak tak buat masak jantung pisang yatie....Kalau ada jantung pisang pasti celur je cicah sambal....tak sempat nak mengulai.

    BalasPadam
  7. Lama sangat akak tak buat masak jantung pisang yatie....Kalau ada jantung pisang pasti celur je cicah sambal....tak sempat nak mengulai.

    BalasPadam
  8. saya pun suka jantung pisang
    lama tak makan...
    anak2 memang macam tu
    tp ok juga najeeha, mahu mencuba
    setengah budak hidu2 ajer terus tolak tepi

    BalasPadam
  9. Yatie pun buat acik teringin jugak ni..acik suka masak jantung pisang ni..kadang2 acik tambah tempoyak sikit..sedap yatie

    BalasPadam
  10. Yatie pun buat acik teringin jugak ni..acik suka masak jantung pisang ni..kadang2 acik tambah tempoyak sikit..sedap yatie

    BalasPadam
  11. kena pulak dengan sambal belacan dan ikan kering kan. kak..sedapppp

    BalasPadam
  12. akak... kalu dana selalu rebus dulu biar empuk pastu baru msk apa... msk lemak putih pun sedap... msk tumis pedas2 pun sedap...
    eh tiba2 tingin lak msk gulai gini... akak lah nih tayang2

    BalasPadam
  13. Ya Allah, feberet sy ni Kak Yati.. mai semangkukkkkk!!

    BalasPadam
  14. Saya memang tak retilah lauk macam ni CH walaupun asalnya orang kampung juga sebenarnya. Seingat saya masa kecil-kecil dulu, lauk ni pun rare dimasak oleh emak saya. Anak-anak emak saya ni makannya cerewet. Mungkin itu sebabnya emak jarang masak lauk ni.

    BalasPadam
  15. aduss! bergegar jiwa raga dibuatnya kak
    lama tak makan jantung pisang
    dapat makan ulam pun kira marvelous sangat dah
    dapat camni, lupa orang kiri kanan jawabnya =)

    BalasPadam
  16. wow ! nampak macam sedap tu.. tapi tak pandai makan jantung pisang... huk2

    BalasPadam
  17. Waa sedap tuh.. gulai jantung pisang..selera je nengoknyaa..

    BalasPadam
  18. Buat menu utk bulan puasa sedap ni..
    Kalau campur dengan daging pun boleh kan..

    BalasPadam
  19. Alamak mana nak cari jantu g pisang ni,dulu kt kampong berlmbaklah...ingat dulu jiran msk lemak jantung letak ikn keli..mak aiii sdpppppnyeee

    BalasPadam
  20. Masakan sayur-sayur kampung ni mmg menggamit selera. Saya suka juga gulai jantung pisang ni. Resipi yati tu samalah dengan saya cuma saya tak pernah letak daun kunyit.

    BalasPadam
  21. kalau yan masak jantung pisang mesti letak perut lembu...cantik kaler lemak

    BalasPadam
  22. Masakan yang menyelerakan.
    Celur buat ulam bersama sambal belacan pun sedap.

    BalasPadam
  23. Kak yati...fev nur gulai jantung pisang ni
    lamanya tak buat...
    kalau nur jantung tu belah 2 saja...sedapnya kakkk

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)