Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Selasa, 9 Oktober 2012

Gulai Daging Salai Belimbing Buloh

Nostalgia sungguh en suami saya ni.. jalan-jalan dipasar tani stadium shah alam, jumpalah orang jual daging salai.. apa lagi tentu nak masak lomak cili padi bak kato Acik Erna kan ehe... selalunya nak makan daging salai ni masa hari raya haji... masa tu banyak dapat daging korban tu.. so nak simpan lama, daging tu disalai dulu, arwah mak mertua saya dulu buat cam gitu.. tu yang teringatkan nostalgia en suami..

Gulai Daging Salai Belimbing Buloh
Bahan-bahannya ye puan-puan ;-)
Saya regukan dengan belimbing buloh.. terasa masam belimbing buloh.. sedap sangat.. aduh.. enak gitu..Mari kita tengok resepi sepenuhnya dan cara nak masak... cewah.. macam chef lah pulak.. "sonang ajo tu yati.." kato Acik Erna.. "acik pojam mato jo buek..." hehehhe.. jangan mare ye acik gurau senda jer ni...

RESEPI GULAI DAGING SALAI BELIMBING BULOH










Bahan-bahannya :-
400 gram daging salai (dihiris nipis - lihat gambar diatas)
15 biji buah belimbing buloh (ikut suka ye.. kalau suka masam letak lebih)
20 biji cili padi (dikisar)
1 biji cili merah(dikisar)
1/2 inci kunyit hidup(dikisar)
3 biji bawang merah kecil(dikisar)
2 batang serai (ditumbuk/dititik)
2 cawan santan cair
1 cawan santan pekat
daun kunyit 
garam 


Cara-caranya :
1) Masukan bahan kisar dan santan cair kedalam periuk bersama serai yang di titik tadi. Kacau sebentar.
2) Kemudian masukan daging salai, kacau selalu , bila daging dah nampak empuk, masukan belimbing buloh yang dibelah dua. 
3) Masukkan garam secukup rasa dan rasa masamnya jika tak cukup boleh ditambah asam keping.
4) Akhir sekali masukan santan pekat dan daun kunyit. Kacau selalu supaya tak pecah santan. Masak hingga mendidih sambil dikacau.
5) Siap untuk dihidangkan.

Sebenarnya saya nak masak daging salai ni dengan buah bacang tapi disebabkab buah bacang yang saya ambil di rumah pak mertua saya tempohari dah masak. Maka saya buatlah sambal bacang. Makin menjadilah en suami saya makan...

Buah bacang yang manis ehemmm
Sambal Bacang.. hemmm enakkk

Cara nak buat sambal bacang...
Bahannya :-
Lima hiris buah bacang
Sedikit ikan bilis
1 biji cili merah
3 biji cili padi

Caranya:
Tumbuk cili merah dan cili padi hingga lumat, masukan pula ikan bilis tumbuk sedikit jangan sampai lumat sangat, lepas tu masukan buah bacang dan tumbuk hingga sekata. Jika suka boleh letak garam sikit.. nanti rasa lemak-lemak masin manis dan masam...

Perghhh ni bila makan mak mertua baru saya lalu pun tak nampak... hahaha 

4 ulasan:

  1. dulu dok ngan orang nisemilan dapek gak ngaso masak lomak cili api daging salai ngan belimbung buluh ni. sodap amek,nambah2 nasik!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahaha.. sodap amek tu.. mak mertuo lalu pun den tak nampak, pijau mulut makan podeh-podeh ni.. :D

      Padam
  2. sedapnya.. tq resepi, bolelah dicuba nanti... nampak macam sedap je kannn

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cubalah Aimaniman sedap tu..
      Terima kasih follow akak.. nanti akak follow u ye :D

      Padam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)