Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Rabu, 7 November 2012

SUP TULANG VERSI UTARA :D

Semalam saya buat sup tulang melihatkan daging korban dan tulang masih ada. Bila BW ke blog yan cottage tayang resepi sup tulang versi utara saya pun cubalah, memang sedap sungguh ... sehingga Nabil menghirup mangkuk...sampai 3 kali mee hoon sup tu...

Slurrpppp sedapppp nya :P

Terbaeeekkk... licin mangkuk..

Dinner kami 5 beranak  yummy
Memang power betulah sup utara versi utara Yan ni... Mari kita tengok resepinya.. akak mohon copy resepi ye Yan... jom... layannnn :P

RESEPI SUP TULANG VERSI UTARA

Yan Cottage's




BAHAN BAHANNYA IALAH...........


A     4 ketul tulang selangka 
        3 biji ubi kentang belah 4
        2  ,,  bawang besar belah 4
        2 batang sadri dan air secukupnya

 
B      6 biji bawang merah
         5 ulas   ,,      putih
         1 sudu jintam manis
         1   ,,       ,,     putih
         2 biji buah keras


C      2 batang kayu manis
         3 kuntum bunga lawang
         5     ,,         ,,     cengkeh
         5 biji buah pelaga
         1 sudu kas kas
         2 batang serai di ketuk
         1 inci halia mayang halus
         1   ,,  lengkuas ketuk
         1 sudu lada hitam


D      daun sup / bawang
         bawang goreng 

 
 CARA MEMASAKNYA............

Bland bahan B hingga halus panaskan minyak tumis bahan C hingga naik bau masukkan bahan B kacau rata bila naik minyak masukkan bahan A biar ia merenih selama 1/2 jam tenguk bila daging dah empuk masukkan garam dan sedikit serbuk perasa dan rasa semua ok angkat dan taburkan bahan D sedia untuk di makan.......
Jom lah cuba... kalau ada lebih tulang masa korban itu hari :)

20 ulasan:

  1. SALAM KAK YATI.....
    amboi....cepat sungguh dia dah buat dah.....apa macam bestkan....?????

    BalasPadam
  2. wahh!!! sampai licin mangkuk, pasti sedap sangat ibu masak tu!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nabil peminat tegar sup kak rose.. mangkuk sure licin punya hahhaha

      Padam
  3. memang menyelerakan!! bila nak dapat rasa sup tulang sedap ni.. huuu,,,

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kella.. sedap sangat ni.. cubalah.. :P

      p/s tq follow akak

      Padam
  4. assalamualaikum yati...

    wahh.. nampak menggiurkan sungguh tengok dak kecik tu hirup sup tu.. memang terbaiklah sup ibu masak ni.. hehe..

    BalasPadam
  5. assalam yati..tengok cara naka yati makan tu acik tau dah memang sedap betul ni..nak simpan resepi..insyaallah ada masa nanti nak m buat jugak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nanti kita tengok hero acik pula menghirup mangkuk ... terbaeekk :D

      Padam
  6. wah... memang boleh percaya 100% sedap tuh.. kalau sampai tonggeng mangkuk

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nasib baik mangkuk saja yang tertonggeng MP, kalau nabil tertonggen sama.. parahh.. :P

      Padam
  7. amboiiii2..haa spi cmtu skali dia hirup sup tu...ni yg jelez ni..mesti sedap sgt la tu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bunyi hirup... slurrppp Nabil tu buat orang tergoda :-))

      Padam
  8. wah..memang sedap sugguh la tu sampai licin mangkuk

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terbaeekk dipasaran kesedapan sup ini pada Nabil... :P

      Padam
  9. Assallamualaikum kak Yatie...

    Kak, mmg confirm sedap tu.. Sehingga menghirup kuah dari mangkuk terus tu ha..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Walaikumsalam Naz,

      Jom cuba Naz... lepas ni anak Naz pula menghirup kuah sup dari mangkuk... :D

      Padam
  10. Wahhhh licin mangkuk tu....tentu sedapkan.

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)