Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 13 Jun 2013

Lauk simple.. kekadang boleh buat pembuka selera....

Semalam tak tau apa nak masak dan yg pasti segala cepat disiapkan... so singgah Mydin nampak taugeh dengan daun kucai dan udang putih perencah sayur tu... haaa ini sayur yg cepat dimasak... budak tiga orang tu pun suka... sekali hadap ko habis empat beranak... en suami tak de outstation ke Trengganu pulak... asyik kena tinggal jer sekarang ni... tapi lama-lama dah jadi mcm biasa jer anak-anak, tak sibuk tanya abah mana...




Nak resepi jugak ke... hehehe tak pe lah saya tempek jugak kat blog saya ni, boleh jugak kak nabilah dan kak jeeha belajar masak esok kihkihkih :D

RESEPI SAYUR TAUGEH GORENG KUCAI



Bahannya :-

  • 1 bungkus taugeh (beli kat Mydin dah siap bungkus tu kan :)
  • 1 ikat daun kucai( potong seinci2)
  • 1 mangkuk udang sayur
  • 5 sudu besar cili kisar (saya kisar cili siap2, lepas tu simpan dalam peti ais
  • Garam
  • Minyak la kan utk menumis :D (kena tulis ni nanti nabilah dgn najeeha tak tahu kahkahkah)
Caranya:-
  1. Panaskan minyak, kemudian goreng udang separuh masak, angkat, ketepikan
  2. Lepas tu tumiskan pula cili kisar hingga naik bau wangi
  3. Lepas tu masuk udang, taugeh, daun kucai dan garam, kacau hingga sebati.
  4. Kemudian rasa masinnya, jika cukup, angkat  lah ye..
  5. Siap utk dihidang
p/s kekawan kalau nak cepat masak sayur apa ye :)

18 ulasan:

  1. makan dgn ikan tamban masin, perghhhhhh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Perghhh memang sedap regu tu lia... ikan tamban masin :D

      Padam
  2. assalam Kak..
    walaupun simple, tapi nampak sgt menyelerakan:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu Atie.. sesekali makan .. memang menyelerakan :D

      Padam
  3. simple mcm ni lg sedap..tp sy sorang je yg makan sbb yg len x makan togeh..huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. La ye ke ieja... mujur lah keluarga akak semua makan hehehe

      Padam
  4. togeh yang bes
    saya suke togeh
    bestnye
    saya ni newbies blogger
    jemput meriahkan blog saya ye
    umielman.blogspot.com
    tq sudi jadi kawan saya ye

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang best Norli... tq singgah blog akak.. nanti akak BW blog Norli pulak ye :D

      Padam
  5. yang simple tuh yang kadang2 lebih ummphh tu kan...hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hehhehe .... yg umphh nya MP... akak senang masak :D

      Padam
  6. sekarang nur dan hubby suka sangat masak taugeh + kicap...
    seminggu sekali mesti makan...

    BalasPadam
  7. betoilertu.. dulu masa kecik2 mak masak simple2jer tapi selerajer makan adik beradikkan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu zila .. masa akak kecik pun selalu masak sayur ni sebab murah dan ramai boleh mkn kan ;-)

      Padam
  8. memang akak, yg simple tu lah kadang membuka selera. Makan dgn nasi panas2. Bertambah tak sedar hihi..

    BalasPadam
  9. as salam...salam ukhwah....pertama kali singgah dan terus follow....

    BalasPadam
  10. selalu jugak masak mcm ni campur tahu anak sy suka sgt....

    BalasPadam
  11. Saya sukalah CH tapi yg kecik tu tak makan pedas... terpksalah masak lain huhu

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)