Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Selasa, 18 Jun 2013

KRUNCHY KARAMEL ALMOND

Masa saya pergi pasar malam SS6 Shah Alam, saya tengok kakak yg selalu jual berbagai jenis kek tu ada jual Krunchy Karamel Almond... teringin juga nak rasa, orang kata sedap sehingga leka memakannya... Jadi saya pun bertanya berapa harganya, kakak tu kata RM25 sebalang ni... ok juga harganya... jadi saya pun membelinya... Sampai rumah terus ajer cuba memakannya... memang sedap dan boleh leka bila memakannya...


Tengok muka Nabil yg begitu teruja untuk memakannya... :D
Apabila habis satu... hendak pulak satu... dannnnn satu seterusnya hahaha :P
Inilah besar balang yg dijual tu, kecik ajer pun , saya tanya ada berapa isi didalamnya... kakak tu kata isi sampai penuh aje... akak pun tolong jual jer, ini kawan akak yg buat....


Ini besar balang nya RM 25

Close up isi dalamnya... dia potong 4 segi... cantik jer
Sebenarnya saya teringin nak buat sendiri... jadi ambil resepi Blog Masam Manis krunchy karamel. Saya tempekan disini supaya senang nak buat rujukan bila nak buat nanti. Nak buatnya senang tapi bahan-bahan nya mahal mengikut kata Azila Masam Manis tu...


FLORENTINE COOKIES / KRUNCHY KARAMEL ALMOND














Gambar Blog : Masam Manis
Rujukan : Kak Patmah Aspar 

200 gm tepung Florenta
200 gm badam keping
100 gm kuaci hitam
20 gm bijan hitam

Badam dan kuaci di bakar sebentar dalam oven pada suhu 160 C selama 5 minit
Satukan semua bahan dalam bekas
Gaul rata, hingga semuanya bersalut sempurna

Sediakan loyang 14x14 inc, alas loyang dengan kertas kek sahaja
Panaskan oven pada suhu 160C
Tuangkan adunan tadi dalam loyang dan ratakan nipis
Bakar dalam oven selama 10 minit
Sejurus keluar dari oven terus potong kepada kepingan
Simpan dalam bekas kedap udara.



29 ulasan:

  1. kawan opis saya pun ada jual. katanya memang senang je nak buat

    BalasPadam
  2. senangnya... tp tpg florenta tu tpg apa?? mcm tpg gandum ker??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak tahu lah Masya... akak nak tanya masa beli bahan nanti ;-)

      Padam
  3. boleh try ni buat tuk raya nanti..agak senang jugak..

    BalasPadam
  4. assalam yatie..memang sedap ni..acik pernah beli tapi tak tau nama.

    BalasPadam
  5. Balasan
    1. Belum mkn dah nmpk sedapkan Nur, cuba mkn plk ;-)

      Padam
  6. Balasan
    1. Bukan setakat tertarik jer Bbwana... memang menggoda betul :D

      Padam
  7. selalu juga beli nie.....tapi tak tahu namanya....budak2 suka makan benda nie..manis...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Skrg dah tau namanya kan Yan :D

      Jom cuba buat pulak :)

      Padam
  8. wahhh... memang nampak sedap la. nk buat tu mmg senang, part bahan2 tu yg "lemah" sikit. hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahaha memang betul tu Fai... part bahan2 yg terbantut sikit :p

      Padam
  9. tgk gambar pn dh terliur.....huhuhu.....

    BalasPadam
  10. tak pernah lagi makan... nak jugakkkk...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak jugaakkk kena buat sendiri lah Nur... jauh nak menghantar tu :D

      Padam
  11. Kalau dah buat nanti hulur hulur la sikit yer kak,hehe

    BalasPadam
  12. ni memang sedap sesangat... dah pernah makan tak nak buat...

    BalasPadam
  13. dah pernah rasa..murahlah..kwn saya jual sebalang rm35. Ini sebalang ada bape ya 50 kpg ya?

    BalasPadam
  14. Smlm nampak ada jual kat fb. Teringin nak beli tapi takut tak sdp. Rupanya sedap ya...nk kena try beli jugak ni. Nak buat mmg kureng rajinlah.. :D

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D