Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 11 Jun 2015

Lama Ko tak BALIK ye... Rajuk my FIL ~__^

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi dan diberikan kesihatan yg baik hendaknya..

Apa khabar kekawan semua? Rindu nak BW kat blog kekawan.. saya baru balik bercuti selama 5 hari.. entri yg sebelumnya tu autopublish yg saya buat.. semalam saya dah kerja.. tapi tak sempat nak update entri.. kerja dah banyak menanti ehe..
Saya mula cuti pada hari Jumaat.. pagi lepas sarapan pagi roti canai.. kami terus pulang ke kampung en suami.. tak singgah mana2 pun.. sampai kampung pukul 11pagi sebab en suami nak solat Jumaat di kampung yg tercinta tu ehe :)
Punyalah rindu FIL dengan cucu-cucunya, sampai menyambut di pintu kereta lagi.. puas lah dipeluk cium si Nabil.. tu lah satu-satunya cucu lelaki FIL.. mahu tak rindu kan..  ~__^
Lepas solat Jumaat, makan tengahari gulai ketam dan ayam goreng sambal serai yg dimasak oleh mak cik, Nabil apa lagi kegemarannya lah ayam goreng sambal serai tu.. bertambah-tambah makannya.

Petang tu, kami pulang ke kg chohong pulak.. konon nak shopping kat Pekan Tangkak tu tapi baju baru untuk raya belum keluar lagi.. siap bagi kad lagi tokeh kedai tu.. suruh wasap dia kalau nak suruh simpan baju utk raya dengan warna apa..Tahun ni giliran beraya di kampung en suami,  Shopping kat pekan Tangkak ni best sebab baju melayu lelaki dewasa harga bawah RM100, banyak lah yg murah2.. saya sempat beli tudung shawl RM28 jer siap ada bling2 batu lagi ehe :)
Lepas tu singgah rumah mak itam, borak lebih kurang, pastu gi rumah mak andak pulak.. mak andak baru balik rewang rumah kenduri.. bawak balik masak asam pedas daging tetel.. apa lagi en suami saya.. laju jer menambah makan dinner malam tu.. pukul 9.30pm kami pun balik semula ke Jalor.. Sampai rumah FIL tak tido lagi.. Tanya dah makan ke.. Jawap lah dah makan rumah mak andak.. Pastu FIL kata ye lah.. awak ada mak andak.. ehe merajuk jer bunyi FIL ni ~__^


Hari sabtu pagi apa lagi melawat kawasan lah pulak, cari buah-buahan yg mana dah masak, cuma buah kuinin mangga jer yg dah masak tua dan boleh diperam.
Buah rambai, bacang,durian dan rambutan masih menghijau di pokok, buah durian tu tengok dah besar, FIL kata mungkin puasa nanti baru gugur kot.. 

Ada juga kuinin yg dah masak ranum, wangi semerbak baunya.. mana yg muda kekuningan tu kita makan dengan colek cili kicap tu.. perghhh sesekali dapat makan memang lupa diri lah sekejap..

Tengahari tu main masak-masak dengan FIL, mak cik pergi rewang kat rumah jiran tu, selang 4 buah rumah, jiran tu buat akikah cucunya dan kenduri menyambut ramadan. Tengok FIL tengah salai daging, tau sungguh FIL dengan tekak menantunya, apa lagi FIL buat masak lomak cili padi daging salai dengan bacang muda.. peghhhh buat menantunya laju menambah nasi ke pinggan makan tengahari tu.. masa masak-masak berdua tu .. sembang-sembang lah dengan FIL.. FIL tanya kenapa ko ni semakin kurus, saya senyum jer.. sibuk kot abah jawap saya.. "Ko pun dah lama tak balik sini.." katanya.." Eeehh bukan bulan dua tu hari dah balik.." kata saya saya.. Bukan tak nak balik abah, sekarang sibuk dengan urus kan mak yg sakit tu.. "tu lah abah pun tak dapat nak tengok mak ko tu, abah pun dah tak larat nak jalan jauh-jauh sekarang ni, kirim salam jer lah dengan mak ko tu ye.. semoga dia cepat sembuh. " kata FIL saya tu.. FIL saya ni cekap betul memasak, pukul 12.30tghri semua dah terhidang.. 
Petang tu pukul 4.00 en suami pun dah ajak balik shah alam, sebab esok nak gi kenduri kahwin sepupunya di Putrajaya.. yg ni saya buat entri lain ye..
Okey kekawan.. nanti kita sambung lagi :)

25 ulasan:

  1. biasa lah org tua kan cucu yg diutamakan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yg sebenarnya rindu Cucu lebih kan liana ;)

      Padam
  2. Sihat lagi nampak FIL awak tu CH.....segak gitu...
    Tengok hubby mcm tak muka ayahnya yeh....
    Muka mak kot hihi....
    Kira Raya ni puaslah makan buah ek...
    Walaupun Tangkak tu tak delah jauh mana, tp kalau balik kg okje tak pernah singgah .... kalau best bagai dikata mau gak trylah....

    Senanglah ye tak yah berpeluh kat dapur .... abah ada hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah, FIL kuat lagi, cuma tak larat jalan jauh..
      hubby mmg ikut muka arwah maknya..
      Harap dpt lah merasa buah tu, FIL kata..
      memang balik chohong selalu singgah tangkak ni cari kain ehe..
      sebenarnya FIL cuma masak lomak cili padi tu jer.. pastu CH masak goreng pucuk ubi tu.. yg lain lauk tambahan mak cik bawa dr kenduri jiran tu hahaha :D

      Padam
  3. wahhh FIL akak pandai masak!!! mesti sedappp... rindulah tu dia tu kak...

    BalasPadam
    Balasan
    1. FIL CH mmg pandai masak Farah.. pastu sedap pulak.. rajin menolong didapur..

      Padam
  4. bestnyer balik kg kak... lg2 kalu musim buah semua ada kt tepi umah kan...

    yelah org tua nih kalu blh tiap2 bln nk kite balik kg.... depa sunyi kan tinggal ber2...
    pandai fil akak msk, beruntung akak.... lauk tuh perkh mengiurkan betul...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tu lah Dana.. kita kena ada masa utk mrk kan..
      Rindu mrk tak terperi...

      Padam
  5. tengok buah kuinin terus teringat umah mertua kat kampung. tambahan anak nombor 2 memang suka sangat dia ngan buah kuinin. rindunya dengan masakan bonda & mertua

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pulang lah ke kg eelobor.. utk menghilang rindu kita Dan org tua kita kan.. Kalau fikir sibuk kita ni.. tak habis..

      Padam
  6. bestnyer balik kg..FIL masak ke tu? wah sedapnya kak...

    akak dok shah alam ke? dekat lah kita hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. FIL akak rajin masak.. menantu rajin makan hihihi..
      akak tinggal Di desa alam ssU12 AA..

      Padam
  7. sempoilah FIL akak.. pandai masak tu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. FIL paling sporting Rai..
      Akak dulu sebelum kahwin selalu doa agar dpt mertua yg baik.. Alhamdulillah kedua2 baik..

      Padam
  8. Aduh, asam pedas tetel! Meleleh air liur dibuatnya. Nasib baik takda siapa boleh masakkan sekarang! Saya suka tau asam pedas tetel ni, lagi lemak, lagi mewah air liur kalau tak dapat *_*

    Untunglah ada FIL yang pandai masak. Kiranya kuat lagilah FIL CH ni main masak-masak kat dapur ya. Ada sesetengah tu lagi kuat jalan-jalan lepak kat kedai kopi hujung kampung je... Hihihi....

    Saya ni selalu dengar pasal beli kain kat Tangkak tapi percayalah, saya tak pernah sampai walaupun saya ni orang Batu Pahat. Maksud saya beli kain kat Tangkaklah, pergi Tangkak dulu-dulu rajin juga masa 'kecil' ~_^

    Amboi, dalam banyak-banyak buah... kuinin yang paling menggiurkan bila disebut!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang terangkat MD masak asam tetel ni.. CH pun berlumba2 menambah dgn en suami tu ehe ;)
      Sepanjang CH kahwin dgn en suami ni , tak pernah lah tengok abah melepak kedai kopi ni, abah ni jenis suka bersama keluarga, Kalau beli sarapan diluar mesti bawa balik mkn bersama..

      Padam
  9. waaahhh... bestnya.. sib baik ai tutup mulut baca entry ni, kalau tak meleleh air liur.. dapnye.. tahun ni beraya di Tangkak..? kalau ada rezeki boleh jugak ai terjah sana.. mana tahu dapat merasa buah-buahan kat sana.. hehehe.. eeemm.. mungkin raya kedua ai ada di sana.. hehehe..

    BalasPadam
  10. pandai FIL yatie masak ye..memang daging salai masak ngan bacang ngam yatie..sedap..

    BalasPadam
  11. Orang tua..hati mereka mmg mudah tersentuh, sensitif..hihih
    Sabar aja la...
    Kita bila dah tua nanti pun macam tu...entah2 lagi teruk...hahaha

    Kat Tangkak tu mmg best shopping kain.

    BalasPadam
  12. Seronoknya balik kampung macam ni anak-anak. Orang tua memang macam tu. Suka dengan cucu-cucu.

    BalasPadam
  13. tulah kan orang tua..hati mudah terusik..dia rindu anak cucu dia..macam tulah kita bila dah tua nanti..sebak pulak baca entri kak yatie ni lah

    BalasPadam
  14. haah...FIL yg masakkan? untungnya!

    BalasPadam
  15. untunglah pak mertua pandai masak..madm menu kesukaan menantu pulak tu..syg betul menantu yg ni ye hehe

    BalasPadam
  16. Assalam Kak yati, sonoknye cuti panjang... balik kg mertua, mmg sonok, coz suasana kampung kan... baru betul cuti.. tak sangka, pak mertua kak yati pandai masak la.. moga pak mertua kak yati sentiasa sihat di samping anak cucu... kim salam kat pak mertua akak ek...sonok tgk...

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)