Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Jumaat, 14 Oktober 2016

HEBATNYA... DOA DUDUK ANTARA DUA SUJUD..😊

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yang baik jua hendaknya..

sumber : google



*_CUBALAH SEMAK DOA DUDUK DIANTARA DUA SUJUD BILA KITA HAYATI MAKNANYA_*:

*_√ Ψ±Ψ¨ Ψ§ΨΊΩΨ±Ω„ΩŠ
*_√ ΩˆΨ§Ψ±Ψ­Ω…Ω†ΩŠ
*_√ ΩˆΨ§Ψ¬Ψ¨Ψ±Ω†ΩŠ
*_√ ΩˆΨ§Ψ±ΩΨΉΩ†ΩŠ
*_√ ΩˆΨ§Ψ±Ψ²Ω‚Ω†ΩŠ
*_√ ΩˆΨ§Ω‡Ψ―Ω†ΩŠ
*_√ ΩˆΨΉΨ§ΩΩ†ΩŠ
*_√ واعف ΨΉΩ†ΩŠ

Ketika orang ditanya, “do’a apakah yang paling sering dibaca oleh seorang muslim ?”,
Banyak yang menjawabnya dengan salah. Begitu seringnya do’a itu dibaca, sehingga ketika sedang membaca do’a banyak yang tidak merasa berdo’a.

Padahal do’a itu sangat dahsyat, mencakup keperluan kita di dunia dan akhirat. Dan dibaca minima 17 kali setiap hari.

Do’a itu adalah *_DO’A DIANTARA DUA SUJUD_*, marilah kita renungi maknanya :

*_√ Ψ±Ψ¨ Ψ§ΨΊΩΨ±Ω„ΩŠ
Wahai Tuhan ampunilah dosaku.
Dosa adalah beban, yang menyebabkan kita berat melangkah menuju ke redho Ψ§Ω„Ω„ّΩ‡ُ Dosa adalah kotoran hati yang membuat hati kelam sehingga hati kita merasa berat untuk melakukan kebaikan.

*_√ ΩˆΨ§Ψ±Ψ­Ω…Ω†ΩŠ
Sayangilah diriku.
Kalau kita disayangi Ψ§Ω„Ω„ّΩ‡ُ hidup kita akan terasa bahagia, kerana dengan kasih Sayang akan dapat dicapai semua cita2. Dengan kasih Sayang Ψ§Ω„Ω„ّΩ‡ُ, nafsu kita akan terbimbing.

*_√ ΩˆΨ§Ψ¬Ψ¨Ψ±Ω†ΩŠ

Tutuplah segala kekuranganku.
Banyak sekali kekurangan kita, kurang syukur, kurang sabar, susah menerima kenyataan, mudah marah, pendendam dll. Kalau kekurangan kita ditutup/diperbaiki Ψ§Ω„Ω„ّΩ‡ُ, maka kita akan menjadi manusia sebenarnya.

*_√ ΩˆΨ§Ψ±ΩΨΉΩ†ΩŠ
Tinggikanlah darjatku.
Kalau Ψ§Ω„Ω„ّΩ‡ُ sudah meninggikan darjat kita, maka pasti tidak ada manusia yang ingin menghina kita.

*_√ ΩˆΨ§Ψ±Ψ²Ω‚Ω†ΩŠ
Berikanlah aku rizki,
Sebagai hamba Ψ§Ω„Ω„ّΩ‡ُ kita memerlukan rizki, Ψ§Ω„Ω„ّΩ‡ُ mampu mendatangkan rizki dari arah yang tak terduga dan tanpa perhitungan.

*_√ ΩˆΨ§Ω‡Ψ―Ω†ΩŠ
Berikanlah aku petunjuk/bimbinglah aku ke jalan kebahagiaan.
Kita tidak hanya minta petunjuk/hidayah yang berkaitan dengan akhirat, tetapi kita juga minta petunjuk agar terhindar dari mengambil keputusan yang salah utk kebahagiaan di dunia.

* _ΩˆΨΉΨ§ΩΩ†ΩŠ
Berikanlah aku kesihatan.
Apabila kita sihat, kita mampu menambah kebaikan dan manfaat, serta tidak menjadi beban kepada orang lain.

* _واعف ΨΉΩ†ΩŠ
Aku mohon agar kesalahanku dihapuskan dari catatan.

Dari do'a tersebut diawali do’a dengan mohon ampun, dan kita akhiri dengan permohonan keampunan utk menghapus dosa. Sehingga kita berharap benar-benar bersih dari dosa.

*_PERSOALAN: DI MANA HATI DAN  FIKIRAN KITA KETIKA KITA MEMBACA DO’A ITU ?_*
*_DAN BANYAK DIANTARA KITA TIDAK MENGERTI MAKNANNYA_*.

Padahal dahsyat  doa tersebut, . Seharusnya  menghayati, dan benar2 meminta kepada ALLAH SWT.

Sumber : WhatsApp

7 ulasan:

  1. Betul tu Tie.....padahal setiap perkataan dalam solat tu doakan.... Tp biasalah, namanya pun manusia ada kalanya solat pun terkocoh kocoh, entah apa yg dikejar agaknya. Malunya dengan Allah

    BalasPadam
  2. Setuju dgn kak Hainom.. ini antara doa yg sering kita baca..
    Thanks atas perkongsian kak.. :)

    BalasPadam
  3. Sejak akak mengetahui makna ,akak betul2 menghayati doa ni yatie...sebelum tu tau baca je .Terimakasih juga tambah mengingatkan lagi.

    BalasPadam
  4. doa yg kita baca hari²...tp syg kan x paham maksud lajuuu je baca...thx for sharing kak :)

    BalasPadam
  5. Wkmsalam.
    Ye. kalau kita hayati maknanya, ia adalah kesuluruhan keperluan kita kepada Allah.

    BalasPadam
  6. thanks yatie
    kena selalu ingatkan ni
    kalau tak selalu ja alpa
    waalaupun sebenarnya kita sangat nak menghayati setiap doa yang di lafazkan

    BalasPadam
  7. Kalau tak tahu makna, memang main baca aje. Fikiran pun entah di mana agaknya masa tu.

    Thanks CH selalu beri peringatan ^_^

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)