Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Selasa, 4 Oktober 2016

Selamat berhijrah... Semoga kita lebih baik dari semalam...

*Muhasabah diri......*

*Waktu berlalu begitu halus* menipu kita yang terlena, belum sempat berdzikir pagi tau-tau hari sudah menjelang siang, belum sempat bersedekah pagi, matahari sudah meninggi.πŸ˜‘

*Rencana* jam 9 mau shalat Dhuha, tiba-tiba adzan Dzuhur sudah terdengar, teringin setiap pagi membaca 1 juz Al-Qur'an, menambah hafalan satu hari satu ayat, itupun tak dilakukan 😢

*komitmen* tidak akan melewatkan malam kecuali dengan tahajud dan witir, sekalipun hanya 3 raka'at singkat, semua tinggal rencana.πŸ˜₯

Akan terus beginikah nasib *hidup* menghabiskan umur ?, berseronok dengan usia ?πŸ˜”

Lalu tiba-tiba masuklah *usia* di angka 30, sebentar kemudian 40, tak lama terasa menjadi 50, dan kemudian orang mulai memanggil kita dengan sebutan "Tuk wan... Tuk Nek..." pertanda kita sudah tua.😞

Lalu sambil *menunggu sakarotul maut* tiba, sekejap tengok catatan amal yang kita ingat pernah berbuat apa ... ???.πŸ˜•

Astaghfirullah…  *ternyata tak seberapa, !!!* sedekah dan infaq cuma sekedarnya, mengajarkan ilmu tak pernah ada, silaturrahmi tak pernah buat.😨

Jika sudah demikian, apakah ruh ini tidak akan melolong, meraung, menjerit menahan kesakitan disaat harus berpisah dari tubuh pada waktu *sakaratul maut*...???.😒

Tambahkan usiaku ya Allah...!!! , aku *perlu waktu* untuk beramal dan berbekal sebelum Kau akhiri ajal.😩

Belum cukupkah *menyia-nyiakan* waktu selama 30, 40, 50 atau 60 tahun ?, πŸ˜“

*Perlu berapa tahun* lagikah untuk mengulang pagi, siang sore dan malam hari, perlu berapa minggu, bulan, dan tahun lagi agar bisa mempersiapkan diri untuk siap mati. 😣

Tanpa kita pernah merasa kehilangan waktu dan kesempatan untuk menghasilkan pahala di setiap detiknya, maka 1000 tahunpun *tidak akan pernah cukup* bagi orang orang yang terlena...😭

*Astaghfirullah.....*

Selamat tahun baru Hijriah 1438 H / 2 okt 2016

5 ulasan:

  1. Semoga kita semua tersedar dari lena
    dan berazam untuk berhijrah ke alam nyata.

    BalasPadam
  2. Semoga tahun baru hijrah membawa 1001 kejayaan buat kita semua

    BalasPadam
  3. Ya Allah
    Semoga Allah redho dgn kita

    BalasPadam
  4. Astaghfirullah hal azim Tie..... terasa insaf dan tersindir bila baca entri ni...
    Tulah tu....nampaknya kena paksa diri untuk berhijrah ni. Lama dah berehat bersenang senangan huhu....

    BalasPadam
  5. Takutnya membaca. Bila nak sedar ya. Sedar tu memang sedar usia meningkat. Cuma amalannya tu pun meningkat berdikit-dikit. Alahai...

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)